Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2009 (střední třída): Vláda trojice Superb, Passat a Mondeo pokračuje

Aleš Dragoun
Diskuze (48)
Registrace automobilů střední třídy se v roce 2009 zvýšily z 12.136 na 13.007 vozů, tedy o 7,6 %. První tři místa okupují Škoda Superb, VW Passat a Ford Mondeo.

Měsíční žebříček

Celkový trh v této kategorii zaznamenal v prosinci 2009 oproti předchozímu roku navýšení o 18,5 %, bylo zaregistrováno o 188 aut více, 1.203 místo 1.015.

Domácí zástupce triumfoval i v posledním měsíci roku 2009, tentokrát našlo své majitele 286 vozů z Kvasin, zatímco Passatů bylo o 96 méně (190). Ford Mondeo ztratil dalších 5 vozů (185). Na nepopulárním čtvrtém místě je tentokrát opět BMW řady 3, který také překročil stovku (111 kusů). S pátou příčkou se musel spokojit Opel Insignia s 57 novými automobily, ovšem stejný počet má také Subaru Legacy! Opel se objevil v žebříčku zrovna před rokem, v prosinci 2008. Není bez zajímavosti, že bavorská trojka jej porazila podruhé za sebou.

Srovnání prvních pěti s posledním měsícem předloňského roku vypadá následovně: Superbů se tehdy prodalo celkem 280 kusů, výsledek z prosince 2009 tedy znamená navýšení o 2,1 %, respektive 6 aut. Passat si ze 181 vozů před rokem polepšil také jen mírně, přesně o 5 % (+ 9). Mondeo je na tom rovněž lépe, jeho zisk je ale mnohem větší: +66,7 % (předloni 111). BMW 3 hlásí ještě více: +177,5 %, v prosinci 2008 se prodalo jen 40 kusů. Insignia tenkrát zaznamenala prvních 7 registrací, takže ji ještě srovnávat nebudeme. Nevynecháme ovšem Legacy, které vykazuje podobný skok jako trojkové BMW: 171,4 %, před rokem si japonské sedany a kombi koupilo jen 21 Čechů.

Střední třída, registrace na českém trhu v prosinci 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 12/2009 1-12/2009 12/2009 1-12/2009
1. Škoda SUPERB 286 3196 23,8% 24,6%
2. Volkswagen PASSAT 190 2415 15,8% 18,6%
3. Ford MONDEO 185 1880 15,4% 14,5%
4. BMW 3 111 565 9,2% 4,3%
5. Opel INSIGNIA 57 777 4,7% 6,0%
5. Subaru LEGACY 57 293 4,7% 2,3%
7. Audi A4 42 641 3,5% 4,9%
8. Seat EXEO 30 87 2,5% 0,7%
8. Toyota AVENSIS 30 471 2,5% 3,6%
10. Renault LAGUNA 27 325 2,2% 2,5%
11. Audi A5 SPORTBACK 26 52 2,2% 0,4%
11. Citroën C5 26 321 2,2% 2,5%
13. Mazda 6 23 520 1,9% 4,0%
14. Peugeot 407 22 306 1,8% 2,4%
15. Honda ACCORD 20 207 1,7% 1,6%
16. Mercedes-Benz C 18 323 1,5% 2,5%
17. Toyota PRIUS 17 79 1,4% 0,6%
18. Lancia DELTA 8 44 0,7% 0,3%
18. Lexus IS 8 65 0,7% 0,5%
20. Alfa Romeo 159 7 79 0,6% 0,6%
- Ostatní modely 13 361 1,1% 2,8%
- CELKEM 1203 13007 100,0% 100,0%

Skokanem roku vyhlašujeme BMW řady 3, byť se v žebříčku najdou modely, které si polepšily více, ale buď se jedná o kusové záležitosti (Lancia Delta, Lexus IS), nebo o vozy, které se začaly prodávat před rokem (již zmíněná Insignia). Propadáky musíme hledat mimo Top 20, ale zase se jedná o modely, které se buď přestaly vyrábět, nebo čekají na nástupce. Nejhorší je Jaguar X-Type (-85,7 %), za ním následuje jihokorejská dvojice Hyundai Sonata a Kia Magentis (-83,3 %). Dobře na tom není ani Saab 9-3 (-72,7 %), ale současná situace švédské automobilky je všeobecné známá, což obchodní aktivity značky jistě ovlivňuje. Z nejlepší dvacítky se nejvíce propadly registrace Mercedesu C (-45,5 %, z 33 na 18).

Poměr vznětových motorů činil v posledním měsíci starého roku u Superbu 75,5 %, celkem 216 novým vozům klapal pod kapotami turbodiesel. U Passatu panuje tradičně ještě větší převaha motorů TDI: 89,5 %, respektive 170 automobilů. Pro úplnost dodejme, že zbytek nepatří jen zážehovým, dva prosincové Passaty totiž spalují CNG. Mondeo mělo podíl dieselů o něco vyšší, 90,8 %, 168 velkých fordů bylo vybaveno úspornými agregáty spalujícími naftu. Ani zde nepatřil zbytek podílu benzinovým verzím, neboť tři Mondea jezdí na E85. Pro BMW 3 je typická převaha zážehových čtyř- a šestiválců, takže turbodieselů bylo jen 17 kusů, tedy 15,3 %. Insignia má nadpoloviční většinu (36 vozů, tedy 63,2 %) s přeplňovanými vznětovými motory a konečně u Legacy, které se vetřelo do první pětky jako šestý vůz, tento podíl činí naopak 80,7 % (46 aut).

Celkové výsledky za rok 2009

Registrace automobilů střední třídy se v roce 2009 zvýšily z 12.136 na 13.007 vozů, tedy o 7,6 %.

Domácí Superb si již od ledna 2009 vypracoval slušný náskok, tudíž se stal nejprodávanějším modelem v této kategorii za loňský rok, bylo zaregistrováno celkem 3.196 (podíl 24,6 %), Passat je druhý s 2.415 kusy a 18,6 %. Na třetím místě je Mondeo s 1.880 vozy (14,5 %), čtvrtá je Insignia se 777 kusy (rovných 6 %) a první pětku uzavírá Audi A4 (641 aut, 4,9 %).

Spodní polovina Top 10 vypadá takto: šesté skončilo BMW řady 3 s 565 kusy a podílem 4,3 %, sedmá je Mazda 6 s 520 registracemi a 4 %, osmá Toyota Avensis (471 vozů, 3,6 %), devátý Renault Laguna (325, podíl 2,5 %) a desátý Mercedes-Benz C (323 kusů a také 2,5 %).

V meziročním srovnání si může mnout ruce Škoda, VW a Ford. Superb, Passat i Mondeo jsou na tom lépe než předloni. Největší škodovka si polepšila z 2.482 vozů o 28,8 %, Passatů bylo zaregistrováno v roce 2009 o 1,6 % více (předloni 2.376) a Mondeo je na tom lépe o 26,3 % (ze 1.488). Na srovnání Insignie si musíme počkat ještě rok, ale Audi A4 je prvním propadákem. V roce 2008 jich bylo uvedeno do provozu, alespoň podle údajů centrálního registru vozidel, velice slušných 1.004, zatímco loni o 363 méně (-36,2 %). Prodeje BMW 3 naopak mírně vzrostly, a to o 0,5 % (z 562 registrací, tedy o tři vozy). Mazda 6 zaznamenala pád z 609 kusů o 89 (-14,6 %). Toyota Avensis se zlepšila o +7,5 %, respektive 33 aut (předloni 438). Laguna si s Avensisem prohodila oproti roku 2008 příčku, ovšem její registrace spadly o nezanedbatelných 29 % (-133 ze 458). Ještě hůře je na tom Mercedes C s poklesem o 36,8 % a 188 aut z předloňských 511.

Top 10 této kategorie je tedy na českém trhu stabilní, vtrhla do ní pouze Insignia a opustil ji naopak Peugeot 407. Nelze si ovšem nevšimnout poklesů u Audi A4, Mazdy 6, která se do první pětky nevešla, a také u céčkového Mercedesu, ten se propadl ze sedmého na desáté místo.

Střední třída, registrace na českém trhu v roce 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-12/2009 1-12/2008 [ks] [%] 1-12/2009
1. Škoda SUPERB 3196 2482 714 28,8% 24,6%
2. Volkswagen PASSAT 2415 2376 39 1,6% 18,6%
3. Ford MONDEO 1880 1488 392 26,3% 14,5%
4. Opel INSIGNIA 777 7 770 - 6,0%
5. Audi A4 641 1004 -363 -36,2% 4,9%
6. BMW 3 565 562 3 0,5% 4,3%
7. Mazda 6 520 609 -89 -14,6% 4,0%
8. Toyota AVENSIS 471 438 33 7,5% 3,6%
9. Renault LAGUNA 325 458 -133 -29,0% 2,5%
10. Mercedes-Benz C 323 511 -188 -36,8% 2,5%
11. Citroën C5 321 271 50 18,5% 2,5%
12. Peugeot 407 306 427 -121 -28,3% 2,4%
13. Subaru LEGACY 293 324 -31 -9,6% 2,3%
14. Honda ACCORD 207 151 56 37,1% 1,6%
15. Seat EXEO 87 0 87 - 0,7%
16. Alfa Romeo 159 79 104 -25 -24,0% 0,6%
16. Toyota PRIUS 79 107 -28 -26,2% 0,6%
18. Hyundai SONATA 77 114 -37 -32,5% 0,6%
19. Lexus IS 65 42 23 54,8% 0,5%
20. Audi A5 SPORTBACK 52 0 52 - 0,4%
21. Jaguar X-TYPE 51 54 -3 -5,6% 0,4%
22. Kia MAGENTIS 48 71 -23 -32,4% 0,4%
23. Lancia DELTA 44 8 36 450,0% 0,3%
24. Volvo S60 35 68 -33 -48,5% 0,3%
25. Opel VECTRA 30 256 -226 -88,3% 0,2%
25. Saab 9-3 30 99 -69 -69,7% 0,2%
27. Mercedes-Benz CLC 28 8 20 250,0% 0,2%
28. Dodge AVENGER 18 5 13 260,0% 0,1%
28. Fiat CROMA 18 51 -33 -64,7% 0,1%
30. Chevrolet EPICA 14 30 -16 -53,3% 0,1%
- Ostatní modely 12 11 1 9,1% 0,1%
- CELKEM 13007 12136 871 7,2% 100,0%

Celoročním šplhounem nebudeme vyhlašovat ani Insignii, ani Deltu, která se neprodávala po celý rok 2008. Rovněž výsledky Mercedesu CLC a Dodge Avenger nejsou vzhledem k nízkým počtům kusů příliš relevantní. Ale dva Japonci, Lexus IS (+54,6 %) a Honda Accord (+37,1 %) už srovnatelní jsou. Hned za nimi následují Superb a Mondeo, ale o těch jsme se již zmiňovali. Největším propadem se sice chlubí Opel Vectra, ale ten byl již nahrazen Insignií. Pro přesnost má -88,3 %. Následují jej Saab 9-3 (-69,7 %), Fiat Croma (-64,7 %) a Chevrolet Epica (-53,3 %).

Ještě k nejvýznamnějším novinkám roku 2010. Volvo přijede v březnu konečně s novou S60, kterou v létě doplní kombi V60. Na konci roku se nejspíše již po pěti letech objeví nová generace VW Passat. Otazník visí zatím nad jihokorejskou Sonatou alias i40, která se už doma i v USA prodává, ale o evropské verzi zatím nejsou podrobnější informace.

Aleš Dragoun
Diskuze (48)
Avatar - Pierro
26. 1. 2010 22:53
Re: Byznys class
zdarec vikingu, jak jinak než s tebou souhlasit...
Avatar - Katikakus
26. 1. 2010 11:49
Re: Škoda vládne všem !
>:D >:D >:D Vyborne! :yes:
Avatar - Johnny_P
26. 1. 2010 11:19
Re: Škoda vládne všem !
moc pěkné :yes: >:-[]
Avatar - Mira328i
26. 1. 2010 11:07
Re: Škoda vládne všem !
dobrý hlody >:D
26. 1. 2010 10:14
Re: OT: Král vyšší střední je o5 pětkou
to sa este uvid ako je to spracovane. Ked v roadlooku ten trtek ukazoval nove Ecko tak skusal prave zadne veko a dost zle bolo spracovane, treba si to pozriet. Uvidime ako to bude s bmw.