Český trh v roce 2009 (střední třída): Vláda trojice Superb, Passat a Mondeo pokračuje
Měsíční žebříček
Celkový trh v této kategorii zaznamenal v prosinci 2009 oproti předchozímu roku navýšení o 18,5 %, bylo zaregistrováno o 188 aut více, 1.203 místo 1.015.
Domácí zástupce triumfoval i v posledním měsíci roku 2009, tentokrát našlo své majitele 286 vozů z Kvasin, zatímco Passatů bylo o 96 méně (190). Ford Mondeo ztratil dalších 5 vozů (185). Na nepopulárním čtvrtém místě je tentokrát opět BMW řady 3, který také překročil stovku (111 kusů). S pátou příčkou se musel spokojit Opel Insignia s 57 novými automobily, ovšem stejný počet má také Subaru Legacy! Opel se objevil v žebříčku zrovna před rokem, v prosinci 2008. Není bez zajímavosti, že bavorská trojka jej porazila podruhé za sebou.
Srovnání prvních pěti s posledním měsícem předloňského roku vypadá následovně: Superbů se tehdy prodalo celkem 280 kusů, výsledek z prosince 2009 tedy znamená navýšení o 2,1 %, respektive 6 aut. Passat si ze 181 vozů před rokem polepšil také jen mírně, přesně o 5 % (+ 9). Mondeo je na tom rovněž lépe, jeho zisk je ale mnohem větší: +66,7 % (předloni 111). BMW 3 hlásí ještě více: +177,5 %, v prosinci 2008 se prodalo jen 40 kusů. Insignia tenkrát zaznamenala prvních 7 registrací, takže ji ještě srovnávat nebudeme. Nevynecháme ovšem Legacy, které vykazuje podobný skok jako trojkové BMW: 171,4 %, před rokem si japonské sedany a kombi koupilo jen 21 Čechů.
Střední třída, registrace na českém trhu v prosinci 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 12/2009 | 1-12/2009 | 12/2009 | 1-12/2009 |
1. | Škoda SUPERB | 286 | 3196 | 23,8% | 24,6% |
2. | Volkswagen PASSAT | 190 | 2415 | 15,8% | 18,6% |
3. | Ford MONDEO | 185 | 1880 | 15,4% | 14,5% |
4. | BMW 3 | 111 | 565 | 9,2% | 4,3% |
5. | Opel INSIGNIA | 57 | 777 | 4,7% | 6,0% |
5. | Subaru LEGACY | 57 | 293 | 4,7% | 2,3% |
7. | Audi A4 | 42 | 641 | 3,5% | 4,9% |
8. | Seat EXEO | 30 | 87 | 2,5% | 0,7% |
8. | Toyota AVENSIS | 30 | 471 | 2,5% | 3,6% |
10. | Renault LAGUNA | 27 | 325 | 2,2% | 2,5% |
11. | Audi A5 SPORTBACK | 26 | 52 | 2,2% | 0,4% |
11. | Citroën C5 | 26 | 321 | 2,2% | 2,5% |
13. | Mazda 6 | 23 | 520 | 1,9% | 4,0% |
14. | Peugeot 407 | 22 | 306 | 1,8% | 2,4% |
15. | Honda ACCORD | 20 | 207 | 1,7% | 1,6% |
16. | Mercedes-Benz C | 18 | 323 | 1,5% | 2,5% |
17. | Toyota PRIUS | 17 | 79 | 1,4% | 0,6% |
18. | Lancia DELTA | 8 | 44 | 0,7% | 0,3% |
18. | Lexus IS | 8 | 65 | 0,7% | 0,5% |
20. | Alfa Romeo 159 | 7 | 79 | 0,6% | 0,6% |
- | Ostatní modely | 13 | 361 | 1,1% | 2,8% |
- | CELKEM | 1203 | 13007 | 100,0% | 100,0% |
Skokanem roku vyhlašujeme BMW řady 3, byť se v žebříčku najdou modely, které si polepšily více, ale buď se jedná o kusové záležitosti (Lancia Delta, Lexus IS), nebo o vozy, které se začaly prodávat před rokem (již zmíněná Insignia). Propadáky musíme hledat mimo Top 20, ale zase se jedná o modely, které se buď přestaly vyrábět, nebo čekají na nástupce. Nejhorší je Jaguar X-Type (-85,7 %), za ním následuje jihokorejská dvojice Hyundai Sonata a Kia Magentis (-83,3 %). Dobře na tom není ani Saab 9-3 (-72,7 %), ale současná situace švédské automobilky je všeobecné známá, což obchodní aktivity značky jistě ovlivňuje. Z nejlepší dvacítky se nejvíce propadly registrace Mercedesu C (-45,5 %, z 33 na 18).
Poměr vznětových motorů činil v posledním měsíci starého roku u Superbu 75,5 %, celkem 216 novým vozům klapal pod kapotami turbodiesel. U Passatu panuje tradičně ještě větší převaha motorů TDI: 89,5 %, respektive 170 automobilů. Pro úplnost dodejme, že zbytek nepatří jen zážehovým, dva prosincové Passaty totiž spalují CNG. Mondeo mělo podíl dieselů o něco vyšší, 90,8 %, 168 velkých fordů bylo vybaveno úspornými agregáty spalujícími naftu. Ani zde nepatřil zbytek podílu benzinovým verzím, neboť tři Mondea jezdí na E85. Pro BMW 3 je typická převaha zážehových čtyř- a šestiválců, takže turbodieselů bylo jen 17 kusů, tedy 15,3 %. Insignia má nadpoloviční většinu (36 vozů, tedy 63,2 %) s přeplňovanými vznětovými motory a konečně u Legacy, které se vetřelo do první pětky jako šestý vůz, tento podíl činí naopak 80,7 % (46 aut).
Celkové výsledky za rok 2009
Registrace automobilů střední třídy se v roce 2009 zvýšily z 12.136 na 13.007 vozů, tedy o 7,6 %.
Domácí Superb si již od ledna 2009 vypracoval slušný náskok, tudíž se stal nejprodávanějším modelem v této kategorii za loňský rok, bylo zaregistrováno celkem 3.196 (podíl 24,6 %), Passat je druhý s 2.415 kusy a 18,6 %. Na třetím místě je Mondeo s 1.880 vozy (14,5 %), čtvrtá je Insignia se 777 kusy (rovných 6 %) a první pětku uzavírá Audi A4 (641 aut, 4,9 %).
Spodní polovina Top 10 vypadá takto: šesté skončilo BMW řady 3 s 565 kusy a podílem 4,3 %, sedmá je Mazda 6 s 520 registracemi a 4 %, osmá Toyota Avensis (471 vozů, 3,6 %), devátý Renault Laguna (325, podíl 2,5 %) a desátý Mercedes-Benz C (323 kusů a také 2,5 %).
V meziročním srovnání si může mnout ruce Škoda, VW a Ford. Superb, Passat i Mondeo jsou na tom lépe než předloni. Největší škodovka si polepšila z 2.482 vozů o 28,8 %, Passatů bylo zaregistrováno v roce 2009 o 1,6 % více (předloni 2.376) a Mondeo je na tom lépe o 26,3 % (ze 1.488). Na srovnání Insignie si musíme počkat ještě rok, ale Audi A4 je prvním propadákem. V roce 2008 jich bylo uvedeno do provozu, alespoň podle údajů centrálního registru vozidel, velice slušných 1.004, zatímco loni o 363 méně (-36,2 %). Prodeje BMW 3 naopak mírně vzrostly, a to o 0,5 % (z 562 registrací, tedy o tři vozy). Mazda 6 zaznamenala pád z 609 kusů o 89 (-14,6 %). Toyota Avensis se zlepšila o +7,5 %, respektive 33 aut (předloni 438). Laguna si s Avensisem prohodila oproti roku 2008 příčku, ovšem její registrace spadly o nezanedbatelných 29 % (-133 ze 458). Ještě hůře je na tom Mercedes C s poklesem o 36,8 % a 188 aut z předloňských 511.
Top 10 této kategorie je tedy na českém trhu stabilní, vtrhla do ní pouze Insignia a opustil ji naopak Peugeot 407. Nelze si ovšem nevšimnout poklesů u Audi A4, Mazdy 6, která se do první pětky nevešla, a také u céčkového Mercedesu, ten se propadl ze sedmého na desáté místo.
Střední třída, registrace na českém trhu v roce 2009 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-12/2009 | 1-12/2008 | [ks] | [%] | 1-12/2009 |
1. | Škoda SUPERB | 3196 | 2482 | 714 | 28,8% | 24,6% |
2. | Volkswagen PASSAT | 2415 | 2376 | 39 | 1,6% | 18,6% |
3. | Ford MONDEO | 1880 | 1488 | 392 | 26,3% | 14,5% |
4. | Opel INSIGNIA | 777 | 7 | 770 | - | 6,0% |
5. | Audi A4 | 641 | 1004 | -363 | -36,2% | 4,9% |
6. | BMW 3 | 565 | 562 | 3 | 0,5% | 4,3% |
7. | Mazda 6 | 520 | 609 | -89 | -14,6% | 4,0% |
8. | Toyota AVENSIS | 471 | 438 | 33 | 7,5% | 3,6% |
9. | Renault LAGUNA | 325 | 458 | -133 | -29,0% | 2,5% |
10. | Mercedes-Benz C | 323 | 511 | -188 | -36,8% | 2,5% |
11. | Citroën C5 | 321 | 271 | 50 | 18,5% | 2,5% |
12. | Peugeot 407 | 306 | 427 | -121 | -28,3% | 2,4% |
13. | Subaru LEGACY | 293 | 324 | -31 | -9,6% | 2,3% |
14. | Honda ACCORD | 207 | 151 | 56 | 37,1% | 1,6% |
15. | Seat EXEO | 87 | 0 | 87 | - | 0,7% |
16. | Alfa Romeo 159 | 79 | 104 | -25 | -24,0% | 0,6% |
16. | Toyota PRIUS | 79 | 107 | -28 | -26,2% | 0,6% |
18. | Hyundai SONATA | 77 | 114 | -37 | -32,5% | 0,6% |
19. | Lexus IS | 65 | 42 | 23 | 54,8% | 0,5% |
20. | Audi A5 SPORTBACK | 52 | 0 | 52 | - | 0,4% |
21. | Jaguar X-TYPE | 51 | 54 | -3 | -5,6% | 0,4% |
22. | Kia MAGENTIS | 48 | 71 | -23 | -32,4% | 0,4% |
23. | Lancia DELTA | 44 | 8 | 36 | 450,0% | 0,3% |
24. | Volvo S60 | 35 | 68 | -33 | -48,5% | 0,3% |
25. | Opel VECTRA | 30 | 256 | -226 | -88,3% | 0,2% |
25. | Saab 9-3 | 30 | 99 | -69 | -69,7% | 0,2% |
27. | Mercedes-Benz CLC | 28 | 8 | 20 | 250,0% | 0,2% |
28. | Dodge AVENGER | 18 | 5 | 13 | 260,0% | 0,1% |
28. | Fiat CROMA | 18 | 51 | -33 | -64,7% | 0,1% |
30. | Chevrolet EPICA | 14 | 30 | -16 | -53,3% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 12 | 11 | 1 | 9,1% | 0,1% |
- | CELKEM | 13007 | 12136 | 871 | 7,2% | 100,0% |
Celoročním šplhounem nebudeme vyhlašovat ani Insignii, ani Deltu, která se neprodávala po celý rok 2008. Rovněž výsledky Mercedesu CLC a Dodge Avenger nejsou vzhledem k nízkým počtům kusů příliš relevantní. Ale dva Japonci, Lexus IS (+54,6 %) a Honda Accord (+37,1 %) už srovnatelní jsou. Hned za nimi následují Superb a Mondeo, ale o těch jsme se již zmiňovali. Největším propadem se sice chlubí Opel Vectra, ale ten byl již nahrazen Insignií. Pro přesnost má -88,3 %. Následují jej Saab 9-3 (-69,7 %), Fiat Croma (-64,7 %) a Chevrolet Epica (-53,3 %).
Ještě k nejvýznamnějším novinkám roku 2010. Volvo přijede v březnu konečně s novou S60, kterou v létě doplní kombi V60. Na konci roku se nejspíše již po pěti letech objeví nová generace VW Passat. Otazník visí zatím nad jihokorejskou Sonatou alias i40, která se už doma i v USA prodává, ale o evropské verzi zatím nejsou podrobnější informace.