Morgan 4/4 – ruční práce z Malvern Link

Morgan 4/4 – ruční práce z Malvern Link

 
 

Loni oslavila malá anglická automobilka Morgan sedmdesátiny typu 4/4, který doplnil a později nahradil výrobu tříkolek. Klasický vzhled Morganů 4/4 s karoserií upevněnou na rámu z jasanového dřeva se od roku 1950 téměř nezměnil a stále nachází...

Malou továrnu na výrobu tříkolek založil v roce 1909 Henry Frederick Stanley Morgan, kterého přátelé oslovovali iniciálami křestních jmen (HFS). Narodil se jako syn reverenda Morgana v roce 1881 a po skončení studií na technice navrhoval několik let železniční vagony v továrně GWR ve Swindonu. V roce 1906 otevřel v Malvern Link (hrabství Worcestershire) malou dílnu a v okolí městečka provozoval autobusovou dopravu.

Svůj technický talent uplatnil HFS při konstrukci tříkolky Runabout s motorem Peugeot, pohánějícím zadní kolo pomocí řetězu. Úspěch tříkolky jej přivedl k myšlence na sériovou výrobu. Za tím účelem založil jeho otec v roce 1912 společnost Morgan Motor Company a HFS se stal jejím ředitelem. Dvoumístné Runabouty byly úspěšné i na závodních tratích. Pro vlastní potřebu postavil Morgan čtyřmístnou verzi, která se po skončení 1. světové války vyráběla ve velkých počtech.

V roce 1918 otevřel Morgan novou továrnu na Pickersleigh Road, ve které se vozy Morgan vyrábějí dodnes. Tříkolky se velmi dobře prodávaly a koncem dvacátých let se dokonce začaly licenčně vyrábět ve Francii. Stále zdokonalované tříkolky používaly vzduchem chlazené vidlicové dvouválce, umístěné před chladičem, ale v roce 1933 se začal vyrábět typ F4 s čtyřválcovým motorem Ford, který už vpředu vypadal jako normální auto. To se ale již schylovalo k představení prvního čtyřkolového Morganu.

Na čtyřech kolech

Na londýnském a pařížském autosalonu v roce 1936 se objevil první čtyřkolový automobil Morgan, nazvaný jednoduše 4-4 (Four Four), což znamenalo, že má čtyři kola a čtyřválcový motor. Dvoumístný roadster sklidil mimořádný úspěch, takže brzy následovala čtyřmístná verze a v roce 1938 Drophead Coupé. Čtyřválce Coventry Climax s objemem 1122 cm3 nebyly příliš výkonné a proto bylo ještě před válkou postaveno několik sportovních modelů s motory o výkonu 31 kW (42 k). Ty slavily řadu sportovních úspěchů, např. vítězství ve třídě v Le Mans 1939. Sériové typy dostávaly od roku 1939 motory Standard Special (1267 cm3) a označení 4-4 se změnilo na 4/4.

Do začátku druhé světové války bylo vyrobeno přes 660 dvoumístných roadsterů 4-4 a stovka jejich čtyřmístných verzí. Během druhé světové války byla výroba automobilů přerušena, fungoval jen servis a prodej náhradních dílů. Továrna vyráběla válečný materiál, například protiletecké kulomety Oerlikon, podvozky letadel atd.

Po válce se většina kvalifikovaných dělníků vrátila a Morgan se stal jednou z prvních britských automobilek, která začala s poválečnou výrobou. Předválečného typu 4/4 s motorem Standard se v letech 1946 až 1950 vyrobilo kolem 250 kusů v dvoumístné a 140 kusů v čtyřmístné verzi. Po ukončení služby v armádě nastoupil do firmy Henryho syn Peter, kterému se opět říkalo zkratkou křestních jmen PHG.

Výroba tříkolek se postupně snižovala, poslední dvouválcové modely se vyrobily v roce 1946 a čtyřválcový Super se přestal vyrábět v roce 1952 a ukončil tak čtyřicetiletou tradici výroby tříkolových Morganů.

Střídání motorů

Když přestala automobilka Standard Motor Co. dodávat motory 1267 cm3, byl v roce 1949 postaven prototyp typu 4/4 s motorem Vanguard 1,8 litru a od roku 1950 se začal dodávat s Vanguardem o objemu 2088 cm3 a výkonu 50 kW (68 k). Vůz pojmenováný Plus Four dostal navíc zpevněný podvozek a čtyřstupňovou převodovku Moss. Na sportovním poli se dočkal vítězství v RAC Rallye 1951 a 1952, když v obou týmech startoval jako jezdec Peter Morgan.

K první výraznější stylistické změně karoserie typu Plus Four došlo v roce 1954, kdy byl plochý chladič s chromovaným rámem nahrazen chladičem zaobleného, podkovovitého tvaru (Cowled Radiator) a světlomety byly zakomponovány do karoserie mezi chladič a blatníky. O rok později dostal vůz motor z Triumphu TR2 s výkonem 66 kW (90 k). Když se do vozů začaly montovat motory Ford 100E z typu Anglia, dostal typ 4/4 přídavné označení Series II. V roce 1956 dostala druhá série motory z Triumphu TR3, takže výkon stoupl o dalších 10 koní.

Od října 1960 se krátce vyráběla třetí série typu 4/4 s motorem Ford Anglia 105E a čtyřstupňovou převodovkou Ford. V letech 1961 až 1963 se vyráběla série IV (motor Ford Classic 109E). Od této série měly morgany přední kotoučové brzdy. Pátá série používala od února 1963 motory Ford Cortina 116E.

S lehkou hliníkovou karoserií se morgany velmi dobře uplatnily na závodních drahách, hlavně ve Spojených státech, ale i v Evropě. Tovární Plus Four Super Sports například zvítězil v roce 1962 v Le Mans ve třídě GT do dvou litrů. Vůz řízený Christopherem Lawrencem a Richardem Sheppard-Baronem ujel za 24 hodin vzdálenost 3 638 km průměrnou rychlostí 151 km/h. Po závodě jezdil vůz dál po britských silnicích.

Ještě jedno Plus

Na výstavě v londýnském Earl's Court v roce 1963 se stalo velkým překvapením elegantní dvoumístné kupé Morgan Plus Four Plus. Zajímavě tvarovaný vůz používal zpevněný podvozek typu Plus Four a čtyřválcový motor Triumph TR4 s objemem 2138 cm3 a výkonem 77 kW (105 k). Vůz byl velmi úspěšný v automobilových soutěžích, ale konzervativní příznivci značky Morgan považovali pevnou plastovou střechu za těžký hřích a tak se jich za dva roky vyrobilo pouhých 26 kusů. Škoda.

Život motorů Triumph se blížil ke konci a Peter Morgan se musel začít ohlížet po náhradě. Uvažoval o použití řadového šestiválce z Triumphu TR5, ten ale svojí délkou nevyhovoval. Zvolil proto hliníkový vidlicový osmiválec Rover a Morgan s tímto motorem, představený v srpnu 1968, dostal logicky jméno Plus Eight.

Éra Morganů 4/4 a Plus Four tím ale zdaleka nekončila. Již v únoru 1968 se objevil Morgan 4/4 1600 s motory Ford Kent ve dvou výkonových verzích (51,5 a 70 kW). Vyráběl se až do roku 1982 (celkem přes 3 500 kusů). Model Plus Four dostal v roce 1985 dvouvačkový motor Fiat (72 kW), který byl o dva roky později nahrazen dvoulitrem Rover. Nesmíme také zapomenout na motory Ford CVH a Ford CVH EFI, používané v modelu 4/4 v letech 1982 až 1993.

Ke změnám postupně docházelo i na vedoucích pozicích rodinné firmy. Po smrti zakladatele H. F. S. Morgana v roce 1959 převzal vedení syn Peter a v roce 1985 nastoupil do firmy i vnuk zakladatele, Charles Morgan. Ostatně, rodina Morganů sídlí nedaleko továrny.

Sportovní nástroj

Morgany se čile účastnily řady sportovních akcí. Bruce Stapleton se například zúčastnil s Morganem Plus Eight maratonu Londýn – Sydney a v řadě rychlostních zkoušek dosáhl nejrychlejších časů. V maratonu Pirelli se zase umístil na celkovém druhém místě Rick Bourne s vozem Morgan Plus Four Supersports. Hlavním polem působnosti ale byly britské regionální soutěže.

V roce 1987 začal šampionát, určený výlučně pro vozy Morgan (Morgan Sports Car Championships), který se stal velmi oblíbený. Na startovní čáru se někdy postavilo až 300 vozů. Následovalo mistrovství v závodech do vrchu (Hillclimb Championship) a pozadu nezůstal ani „zbytek“ Evropy s kontinentálním mistrovstvím Continental Morgan Championship.

Současnost a budoucnost

Inovace morganů spočívala především v pravidelné obměně motorů. V roce 1992 byly například motory Ford vybaveny 16ventilovou technikou, motor Rover typu M16 v modelu Plus 4 byl zase nahrazen verzí T16 atd. Teprve v roce 1997 byly všechny modely výrazněji modernizovány. Karoserie měly hliníkové panely na žebřinovém rámu, zvětšil se vnitřní prostor a prodloužily dveře. Špičkový model Plus 8 dostal motor V8 s objemem 4,6 litru. Typ 4/4 byl standardně dodáván s motorem 1,8 litru/84 kW.

V březnu 2000 se stal největším překvapením Ženevského autosalonu nový Morgan Aero 8 s osmiválcem BMW 4,4 litru (210 kW/286 k). Sportovní roadster s tuhým lepeným a nýtovaným hliníkovým rámem a karoserií s hliníkovými panely se tvarově poprvé od roku 1950 odlišil od svých klasických předchůdců, přesto si zachoval typické rysy morganů.

Když v roce 2001 přestal Rover dodávat motor T16, byla zastavena výroba typu Plus Four, ale v září 2004 byla znovu obnovena s vynikajícím dvoulitrovým motorem Ford Duratec, dosahujícím 107 kW (145 k). Jelikož motor Rover V8 nebyl schopen vyhovět novým emisním předpisům, skončila v dubnu 2004 výroba modelu Plus Eight.

Tvůrčí invenci a schopnosti techniků firmy Morgan dokazuje prototyp impozantního hliníkového kupé AeroMax s neotřele tvarovanou zádí, jehož premiéru viděla Ženeva 2005. Uvažuje se o výrobě stokusové série. Ještě dál dopředu míří studie LIFECar, poháněná vodíkovými palivovými články QinetiQ.

V loňském roce uplynulo 70 let od zahájení výroby typu 4/4, prvního čtyřkolového morganu. K oslavě tohoto výročí vyrobil Morgan sérii 142 vozů nazvaných Anniversary 4/4. Vzhledově se morgany za padesát let změnily jen v detailech (nárazníky, výfuk, modernější interiér). Každá dvojice těchto unikátů představuje jeden rok výroby. Současná produkce zahrnuje kromě tohoto výročního modelu ještě Morgan Roadster s motorem V6 3,0 litru, již zmíněný Aero 8, čtyřmístný Four Seater a konečně nesmrtelný Plus Four s šestnáctiventilovým dvoulitrem.

Spolupracujeme s TipCars.com
Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun

Od loňského října do letošního února zvedly teplárny,…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

 




Morgan 4/4: Osmdesátiny v plné síle Morgan 4/4: Osmdesátiny v plné síle

Které auto se vyrábělo, či stále vyrábí nejdéle na světě?…

Morgan Plus 4: Britský klasik dostane více koní Morgan Plus 4: Britský klasik dostane více koní

Morgan přiveze do Ženevy model Plus 4 se zvýšeným výkonem…

 



 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Včera

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Krásná dívka (†23) vysílala živě na internetu svou smrt: Zemřela při autonehodě

Krásná dívka (†23) vysílala živě na internetu svou…

Byla mladá, krásná a nerozvážná. Tatarka Sitora Baratova (†23) vysílala jízdu v autě živě na internetu. Bavila…

Důchodkyně (94) už 44 let pracuje v McDonaldu. Jaké jídlo ji drží naživu?

Důchodkyně (94) už 44 let pracuje v McDonaldu. Jaké…

Jmenuje se Loraine Maurerová a ve svých 94 letech pracuje v restauraci McDonald's. Zákazníky obsluhuje již více…

 

iSport.cz

Najde Barcelona nového Iniestu? PĚT největších talentů slavné akademie

Najde Barcelona nového Iniestu? PĚT největších…

V posledních letech se tok odchovanců Barcelony do prvního týmu poněkud zastavil, ale o velké talenty pořád není…

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila. Ronaldo i Giroud dali dva góly

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila.…

SOUHRN | O první body přišli v kvalifikaci na MS 2018 fotbalisté Belgie, kteří doma pouze remizovali s Řeckem…

 

Reflex.cz

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Soud rozhodl zcela bizarní spor, který byl podle zdravého rozumu řešitelný za dvě vteřiny. Rozumnou myšlenku…

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…