Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Morgan v Ženevě 2006

Ladislav Čermák
Na stánku anglického Morgana se slavilo – modelu 4/4 je už 70 let a nadále drží světový primát nejdéle soustavně vyráběného automobilu na světě!

Nechyběl také nový model – návrat four seateru po dlouhých letech, a facelift vrcholného typu Aero 8. Zkrátka se bylo nač dívat!

Aero 8

Futuristický celohliníkový supersport v klasické formě – tak by se dal charakterizovat bolid, bičovaný vidlicovým osmiválcem 4,4 l BMW Valvetronic, jehož 239 kW dává neuvěřitelnému roadsteru, vážícímu jen lehce přes tunu, doslova křídla. Pro nový modelový rok přichází přestylizovaná příď ve stylu loňské studie AeroMax, která přiblížila vlajkovou loď anglického malovýrobce jednotícímu stylu. Výmluvné je zrychlení na 100 km/h, které trvá méně než 4,5 s, a nejvyšší rychlost přes 256 km/h. Kdo někdy jel v lehkém roadsteru, ví, co to znamená pro řidičovy subjektivní pocity. Špičková je i brzdná dráha ze stovky – 35,6 m. Odklon od purismu naznačuje ABS s EBD, samosvorný diferenciál, dva airbagy, tempomat, dálkově ovládané centrální zamykání, kontrola tlaku v pneumatikách a ostřikovače světlometů. Za příplatek je k dispozici i hliníkový hard-top. I přes ambiciózní prodejní cenu 62.500 Ł vč. DPH se prodalo od zahájení výroby v roce 2001 více než 400 kusů Aero 8, letošek by měl být rekordní.

4 Seater

Po letech se vrací čtyřmístný Morgan a nenechává nic náhodě. I když přibral další řadu plnohodnotných sedadel, ponechal si všechny výhody svých puristických dvousedadlových sourozenců, tedy jízdní vlastnosti, bezezbytku podřízené dokonalému prožití zatáček, zcela na úkor komfortu, a nadčasový klasický styling, milovaný několika generacemi příznivců značky. K tomu nízká hmotnost a vyladěný podvozek a premiérově také možnost výběru ze dvou motorů – dvoulitrového čtyřválce 108 kW a třílitrového vidlicového šestiválce 164 kW, obojí značky Ford Duratec. Dostatečně vysoká střecha poskytuje prostor i pro vzadu sedící cestující, jejichž sedačky mohou být v případě potřeby sklopeny a 4 seater změněný na solidní pick-up. Tradiční přimontovatelná boční okénka mají spodní část nalakovanou a vůz díky tomu nepostrádá eleganci ani v uzavřeném stavu. Ceny včetně DPH začínají na částce 32.020 Ł za dvoulitrovou verzi +4, třílitr stojí 39.130 Ł. Vzhledem k čistě ruční výrobě se na Morgana čeká 6 – 12 měsíců.

Anniversary 4/4

se začal vyrábět již v roce 1936 a ačkoliv tehdy vypadal trochu jinak, koncepce a základní linie zůstávají. I když dosáhl důchodového věku, na odpočinek se rozhodně nechystá; zájemců o nejklasičtější klasiku – jednoduchý a spartánský, nedrahý roadster je stále dost, takže se letos – jako každých deset let – slavilo další kulaté jubileum a začalo se s výrobou 142kusové série Anniversary 4/4, tedy dva kusy za každý rok výroby, jemuž také bude odpovídat nabídka barev a vnitřních materiálů, pokud možno v souladu s dobovým originálem. Je tedy velice pravděpodobné, že ani dva kusy nebudou stejné. 820 kg těžký roadster, vybavený jen tím nejnutnějším, pohání čtyřválec 1,8 l o výkonu 95 kW, jízdní výkony výrobce neudává.

Ladislav Čermák