Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Jak si v dobovém testu vedl Moskvič 2141? Motorem nenadchl...

Podíl automobilů Moskvič na rozvoji motorizace Československa až do počátku 80. let není malý. Jejich dovoz byl obohacením našeho trhu, který se vyznačoval skromnou nabídkou značek a typů.
Zpět na článek
4. 11. 2017 14:09
4. 11. 2017 16:21
4. 11. 2017 16:45
4. 11. 2017 21:08
4. 11. 2017 21:41
5. 11. 2017 20:22
6. 11. 2017 12:01
6. 11. 2017 16:43
8. 11. 2017 15:20
4. 11. 2017 22:15
4. 11. 2017 23:36
5. 11. 2017 08:10
5. 11. 2017 19:35
5. 11. 2017 20:24
5. 11. 2017 23:39
6. 11. 2017 07:45
6. 11. 2017 09:52
6. 11. 2017 11:25
6. 11. 2017 13:20
6. 11. 2017 23:07
6. 11. 2017 09:28
6. 11. 2017 10:02
6. 11. 2017 10:48
6. 11. 2017 11:29
6. 11. 2017 13:34
6. 11. 2017 14:47
6. 11. 2017 15:10
6. 11. 2017 23:04
4. 11. 2017 16:18
Avatar - vabis
4. 11. 2017 14:09
Aleko
No tak pozor, Aleko bylo ve sve dobe drazsi nez zhava novinka uskakana hlucna koza jmenem Favorit. Ve sve dobe to bylo pohodlne auto s dobrou smerovou stabilitou a schopnosti jezdit po rozbitych cestach. Nevyhodou koroze, dilenske zpracovani a spolehlivost.
Rozbalit vlákno
28
Avatar - Barrichello
4. 11. 2017 16:21
Re: Aleko
Aleko bylo dobré, však je dodnes ještě potkávám a dodnes jezdí. přední náprava je navíc od Audi a motory Moskvič uměl
Avatar - wakantanka
4. 11. 2017 16:45
Re: Aleko
Čtyřdobý řadový kapalinou chlazený zážehový čtyřválec VAZ 2106-70 s rozvodem OHC, umístěný podélně před přední nápravou. Vrtání a zdvih 79 x 80 mm, zdvihový objem 1569 cm3,
Tolko k povodnemu motoru zo zigula.
Avatar - Uživatel_5340709
4. 11. 2017 18:10
Re: Aleko
Kde bydlíš, že ještě dnes potkáváš Aleko???
Avatar - Barrichello
4. 11. 2017 21:08
Re: Aleko
Ve středních čechách dodnes jezdí, vídám tak 3-4 každej mesíc.... obas je tu vidět i šáde 120 a dneska sem viděl Kalinu I, tu dokonce přímo v Praze.
Avatar - narona
4. 11. 2017 21:41
Re: Aleko
Jo obvykle v létě když jedu kanálama dál od větších měst tak podobné exempláře se vídají často. Aleko, starší moskviče taky, staré oktávky, tatru 57 jsem taky viděl x krát... Takže svým trabantem docela zapadnu. A v Praze i na Vinohradech jedno aleko jezdí.
Avatar - lamal
5. 11. 2017 20:22
Re: Aleko
aj v Prahe vedla Sparty v takom baraku oproti Letenskym sadom stoji daky tusim modry vyblednuty alebo hnedy >:D v pohode ide si
Avatar - Barrichello
6. 11. 2017 12:01
Re: Aleko
jo ten sem tam taky kdysi viděl. Ono tady toho bude víc....
Avatar - Barrichello
8. 11. 2017 15:20
Re: Aleko
jinak v ČR se prodali už 3 nové Lady Vesty a čtvrtá je na cestě :-) Nové Vesty už maj zamykací víčko nádrže a otvírání kufru z místa řidiče. V dubnu 2018 bude Vesta SW v Cross a taky facelift mdelů Kalina a Granta.
4. 11. 2017 22:15
Re: Aleko
Tak hlavně mokrej hadr na čelo a zhluboka dýchat! Aleko mělo citelně horší jízdní vlastnosti než Fávo (větší nedotáčivost danou motorem vpředu podélně před přední nápravou), mizerné bylo i řízení (viz uvedený test) a navíc přední náprava měla jednu zásadní konstrukční chybu - při plném rejdu a zároveň propérování do sebe narážely její dva díly (jaké přesně si už nepamatuju) a vydávalo to příšerné zvuky. Že bylo Aleko tehdy dražší než Favorit tedy určitě neznamená, že to bylo lepší auto, právě naopak. Jeho cena byla vyšší jen kvůli větším rozměrům a objemnějšímu motoru, ne kvůli lepšímu svezení či zpracování... Jinak Favorit byl ve své době malý hatchback s jedním z nejkomfortnějších podvozků (vysoký zdvih pružin, speciální tlumiče s progresivní charakteristikou s rostoucím zatížením), což potvrzovaly i tehdejší západoevropské testy. Také zavěšení jeho motoru s pomocnou vzpěrou v nápravnici bylo vynikající (navrženo u Porsche), takže při jízdě na pětku byla jeho vnitřní hlučnost velmi slušná (škoda ovšem té jednoduché přepážky mezi motorovým prostorem a kabinou, já vím),
Celkově vzato bylo Aleko jen velmi špatná kopie Talbotu 1510 alias Simcy 1307/1308 (v tomto případě ovšem vyjímečně nešlo o nepovolené ruské kopírování, ale o dohodu s výrobcem). Hlavní rozdíl byl ovšem v interiéru (v případě Aleka katastrofálně zpracovaného) a v tom podélném uložení motoru a převodovky. Každopádně už toto trestuhodně nedotažené a odbyté auto v roce 1990 nemělo šanci na obchodní úspěch ani na tehdejším československém trhu.
P.S. Jedna perlička na závěr - výrobce AZLK nebyl schopen Aleko dodávat s originálním pravým zpětným zrcátkem umístěným v předním rohu okna, takže auto by neprošlo tehdejší československou homologací. Řešení Mototechny bylo zoufale improvizační, i když funkční - pravé zrcátko, které se u nás ještě před prodejem domontovávalo, pocházelo ze Škody 105/120/130 a aby se jeho úchyt dal použít na svislý plech dveří (u škodovky bylo umístěno v šikmém prolisu), byl vyroben speciální hlínkový odlitek - mezikus, vyvrtány dvě díry do dveří a do nich dány samořezné šrouby. Homologační předpis byl sice splněn, ale estetický dojem byl katastrofální. (Však taky v tom testu SM není jediná čelní fotka či záběr na bok vozu z pravé strany) >:D
Avatar - vabis
4. 11. 2017 23:36
Re: Aleko
S Alekem i Favoritem jsem jel v 1990 nekolikrat, vcetne primeho presednuti. V prve rade, ano Moskvic vyzadoval urcite navyky, nez ho clovek dostal plne do ruky. Ve vsem byl proste “nejaky jiny”, nez vetsina automobilove produkce. Favorita dostal do ruky kazdy behem par metru, byl proste takovy ucebnicovy pro geronty ze Svazarmu.

Nedotacivost Leninovych sani se projevovala pouze v zime, kdy pri krizove situaci byla jistota, ze at udelas co udelas, pojede vzdycky rovne. Jinak prave byl daleko stabilnejsi, vzdycky drzel bezvadne smer a nebyl citlivy na bocni vitr. V zatackach drzel jak pribity, pneumatiky s profilem 80 jen hvizdaly. Dlouha jednicka vyzadovala citlivejsi praci se spojkou, petka (konstruovana na 1.7 ktery se opozdil) byla rychlobeh, ktery proti vetru neutahl. Nicmene na clenitych okreskach lital mezi 90-120 jako vitr. Snesl praseni na horsich polnackach, u dlazby nebo kostek jsem nechapal stiznosti ostatnich na komunikace.

Presednuti do Favorita, vzhledem k vnejsim rozmerum bezvadny vnitrni prostor. Auto oproti Aleku vzdusne a neutlumene. Jak bys presel z budovy do pristresku z vlniteho plechu. Jednicka hodne kratka, chod volantu vyrazne lehci, pri praci pedalu sla slyset hydaulika. Auto celkove neposedne, skace jak opile rozverne kuzle na vsecky strany. Jizda pres pekne zaplaty vzdycky auto hodne vymrstila, rozbite esicko vyzadovalo korekce po celou dobu pruletu, predjizdeni adrenalin, ve meste byl ale vyrazne obratnejsi.

Ano Favorit stejne jako vetsina starsich aut peroval velice pekne diky konstrukci podvozku, jizdu po mirne rozbite ceste melo ale Aleko daleko plavnejsi a utlumenejsi. Aleko u nas zabila vicemene revoluce, po ni samozrejme nemohl byt bolsevik prodejny. Protoze R19, Tipo, Sierra, Vento byly o necem jinem. Prodeje Favoritu mimo CSFR byly symbolicke uuuuplne stejne.

S hlinikovym mezikusem pro zrcatko spolujezdce mas pravdu. Ale to pouze dokazuje umeni soudruhu v Mototechne a UVMV. Stejne jako ze neprislisli na to, ze auto se dodavalo s povolenym remenem kvuli pulrocnimu stani na vlacich, proto hodne Alek behem prvnich jizd kleklo, protoze nedobijela.
Avatar - JiRkA997CZ
5. 11. 2017 08:10
Re: Aleko
Jestli ti favorit skákal jak opilý ze strany na stranu, tak bude na vině obutí nebo tlumiče. U mýho byl zadek taky takový neposeda a v zatáčkách občas odskočil. Stačilo si vzít hliníkový ráfky a na ně hodit Continental gumy (namísto protektorů na plechách...) . Předek je nejlepší hustit na 2.4 bar a zadek na 2.2 (víc než píše výrobce), auto pak jede ohromně přesně a zadek vždy následuje za předkem. Na dálnici nemám problém s manévry ve 150km/h a ani tak moc s bočním větrem jako jsem měl když byly gumy nafoukly na 2.1/1.9bar. Jinak mám ročník 93 (ještě 1. FL) a odhlučnění od vnějšku je ok, ale podvozek (hukot a díry) se docela ozývá do kabiny
Avatar - JDM
5. 11. 2017 19:35
Re: Aleko
Manévrovat s favoritem na dálnici ve 150 je čisté šílenství a hazard s životem svým a s životy ostatních účastníků provozu
Avatar - lamal
5. 11. 2017 20:24
Re: Aleko
tak má prifúknuté fávo, čo s ním riešiš ?
Avatar - Ronault.
5. 11. 2017 23:39
Re: Aleko
Z pohledů dnešních standardů máš pravdu, že je to hazard do togo sednout, když za dvě pětky se dá dneska koupit první Fabie....ale že by ve 150 byl Favorit šílenství...to teda ne...tachometrovych svého času studentských let jsem měl i 180... ale nikdy se auto nechovalo nejistě a ani nepotřebovalo korekce směru volantem...

Jen se na ty rychlosti dostat chtělo z dnešního pohledu mooooře času...

A že nedávno v Rakousku jsem v Rakousku Zazkarka II taky na těch 150 rozjel... i když dnes s tím jezdím kochací rychlosti.
6. 11. 2017 07:45
Re: Aleko
Tyhle urban legendy, ze s jakoukoli starsi skodovkou, nez Fabie, se neda bezpecne jezdit 150 je uz docela zabavna >:D Favorit uz neni 120 s lehkym predkem, takze je stabilni i ve vyssich rychlostech...
Avatar - JiRkA997CZ
6. 11. 2017 09:52
Re: Aleko
Přesně tak, těžší předek (těžiště hmoty je blíž těžišti odporu vzduchu), zavěšení kol a pak taky - předohrab je na tom o dost líp než zadohrab. Protože v tak velkých rychlostech působí vzduch takový odpor, jako by samovolně brzdily přední brzdy. U zadohrabu se v takových případech začne "vrtět ocas" a nakonec to skončí hodinama. U náhonu na předek se tohle nestane
6. 11. 2017 11:25
Re: Aleko
Hlavne u 120 bylo nejhorsi nastaveni podvozku "stihacka pripravena k startu", umocnena jeste unavenyma zadnima pruzinama... To uz pak to auto skoro litalo a nedej boze, kdyz do toho foukl bocni vitr... Sam pamatuju, jak jsem pri trochu silnejsim vetru jel rovne s volantem stocenym o 90° >:D
Avatar - JiRkA997CZ
6. 11. 2017 13:20
Re: Aleko
Jestli to mělo ještě šnekový řízení (eMka už dostaly hřeben), tak si ten volant do 90° dokážu živě představit >:D
6. 11. 2017 23:07
Re: Aleko
bylo to M-ko, ale nic moc gumy a ten vítr nebyl úplně nejslabší (v těch místech ale běžný) >:D
Avatar - JiRkA997CZ
6. 11. 2017 09:28
Re: Aleko
Opravdu? Včera na zimácích jsem si to smažil stopade před Brnem na dálnici. Na letňácích si dovolím i 160 a auto krásně poslouchá.
Možná by stačilo zahodit předsudky získaný od kamaráda kterej všude byl a všechno zná nebo od lidí z hospody od piva a to auto si zkusit řídit.
Podotýkám že za 24 let a 150 000 km se na podvozku nic neměnilo. Jezdím s ním už dva roky a můj rekord je 168, auto bylo stále ovladatelný, ale převodovka hučela že i přeřvala motor bych řek
Avatar - KANKUNEN
6. 11. 2017 10:02
Re: Aleko
Mám pro tebe skvělou zprávu, kup si Felu a bude to pro tebe přestup jako z Octy do S classe.
Avatar - Ronault.
6. 11. 2017 10:48
Re: Aleko
Kankunene, když něčemu nerozumíš, tak o tom nepiš... Přejít z Fanouše do Feldy může jenom blázen, ty rozdíly jsou tak malé, že to soudnému člověku nemůže dávat smysl... natož z Octy do S-classe
6. 11. 2017 11:29
Re: Aleko
Felda je v podstate faceliftovany favorit, sice je tam i na podvozku dost uprav, ale ne tolik, aby to zasadne menilo jizdni vlastnosti na rovine...

Mimochodem, podvozek Favorita a nejnovejsi octavky se koncepcne moc nelisi >:D porad je to macpherson vpredu a vlecka vzadu...
Avatar - JiRkA997CZ
6. 11. 2017 13:34
Re: Aleko
Tak jediný rozdíly byly jen tuším v o trochu větších silentblocích uložení ramen (větší silentbloky dostal favorit už tuším při 2. FL), přednímu zkrutnýmu stabilizátoru, zadnímu přídavnýmu stabilizátoru (ano, ještě k tomu C profilu se nechal přidělat další stabik) a masivnější ramena (kvůli VW litinovým ingotům typu 1.6MPi a 1.9D). Feličita má podvozek v základu velmi podobný Favoritu, akorát kvůli přednímu stabiku trochu tvrdší. Kamarád mě občas vozí ve feldě 1.3 FL a můžu říct, že se to na dálnici chová ale úplně stejně jako moje Fávo 1.FL. Jinak problém Ofce je v tom, že na vlečný ramena už je přeci jen trochu moc těžká, vzadu by slušel víceprvek všem oktávkám, a ne jen vybraný motorizaci.
6. 11. 2017 14:47
Re: Aleko
Až na to, že drtivá většina Felicií stabilizátor na přední nápravě vůbec neměla. Ten byl pouze u motorizací 1.6 MPI, 1.9 D a 1.3 MPI za podmínky, že auto bylo vybaveno ABS. Všechny ostatní Feldy měly stabík jen vzadu. ;-)
Avatar - JiRkA997CZ
6. 11. 2017 15:10
Re: Aleko
Kámoš má 1.3MPi 50kW (už ty větší ventily) FL LX bez ABS a má stabik. Teda měl než to před pár týdny narval do stromu.
6. 11. 2017 23:04
Re: Aleko
On nebyl problém stabík dodělat, pokud tam byla příprava - úplně první Felicie měly stejnou nápravu jako faceliftový Favority - já ho mám taky dodělaný. Po montáži se mi zdálo, že méně reaguje na koleje, jinak ale na rovině byl rozdíl zanedbatelný. Ale zatáčky byly příjemnější, hlavně u kombíku, kde se zadní stabilizátor nemontoval. Jinak ale ten stabilizátor má taky své problémy... Gumové uložení na koncích se umí během pár tisíc km vymlátit tak, že při mírných náklonech skoro nefunguje
Avatar - lordlord
4. 11. 2017 16:18
.
z toho čísla mám plakát moskviče
Rozbalit vlákno
0