Motorky na Concorso Eleganza Villa d‘Este 2016: S českou stopou

 

V italském Cernobbiu u jezera Como byly letos k vidění kromě čtyřkolových skvostů také ty dvou- a tříkolové. Včetně několika opravdu zajímavých konstrukcí.

Tradice výstavy motocyklů na Concorso d‘Eleganza Villa d‘Este sice není dlouhá, proběhla teprve popáté, ale o to zvláštnější kusy se letos představily. Nemohly samozřejmě chybět stroje BMW. Bavorský výrobce automobilů a motocyklů je hlavním sponzorem akce, díky němu byla v polovině 90. let minulého století přehlídka tehdy ještě pouze automobilů obnovena po tři dekády trvající pauze. Připomeňme, že první ročník se konal už v roce 1929!

Modrobílí se pochlubili retro stavbou R5 Hommage, letos osmdesátiletý originál byl zde rovněž zastoupen, dokonce dvakrát. Jeden z nich pocházel ovšem ze soukromé sbírky. K vidění bylo dále několik dalších klenotů, vesměs mladších ročníků a také s klasickými vzduchem chlazenými boxery. Blýskli se domácí Italové, kolekci závodních třistapadesátek a půllitrů Bianchi, Benelli, MV Agusta, Ducati, Linto a Paton ze 60. a počátku 70. let nebylo možné přehlédnout. Poslední dvě značky mají hodně společného, Paton, který se zúčastňoval závodů Grand Prix až do roku 2001, založili Giuseppe Pattoni a Lino Tonti. Linto pak byl projekt druhého z obou mužů.

Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2016: Obří fotogalerie konceptů i veteránů

Domácí zastupovala dále kromě zajímavé rudé závodní Vespy 125 z počátku produkce veleslavná sedmsetpadesátka Laverda SFC ročníku 1971, jak jinak než v oranžové! Byly zde k vidění i cestovní MV agusty a gilery. Německou produkci prezentovaly také DKW včetně předválečné závodní SS 250. Motor Sport Museum sídlící v areálu okruhu Hockenheimring vytáhlo ze svých sbírek cestovní Megolu. Firma sídlila v Mnichově a v letech 1921-1925 produkovala motocykly s hvězdicovými pětiválci 637 cm3 umístěnými v předním kole. Tedy pokud se daly výtvory konstruktéra Fritze Cockerella, kterým stačil jediný stálý převod, takto vůbec nazvat. Sedačka komfortem připomínala tu automobilovou a kromě cestovních verzí i závodily.

Autorevue: Čechie-Böhmerland byly nejdelší motorky světa. Život jim ukončila válka

Ze stejného muzea pochází modrá francouzská jednoválcová třistapadesátka Majestic (1931). Nevšední kapotované vozidlo navrhl Georges Roy a evidentně se nechal inspirovat americkým Ner-a-Carem, i řízením s rejdovým čepem ve středu předního kola. Majesticy se dodávaly rovněž s postranními vozíky. Taktéž francouzské stroje Viratelle používaly už od roku 1906 třístupňové převodovky s předvolbou rychlostního stupně pomocí planetového soukolí. Vystavená jednoválcová třistapadesátka byla o třináct let mladší.

Simca SEVITAME 314 je jedním z pouhých deseti prototypů postavených pro ozbrojené síly země galského kohouta. Stál za nimi Marcel Violet. Dvouválcový dvoudobý motor byl otočený „vzhůru nohama“, tedy s nahoře umístěným klikovým hřídelem. K chodu potřeboval celých osm litrů oleje, ale díky tomu se lépe chladil. Projekt Société d'Etude des Véhicules Issus de la Technique Automobile Moderne et Economique (SEVITAME) uvedla v život továrna Simca, ale válka přišla bohužel rychleji... Zajímavým kouskem byla i sedmsetpadesátka Gnome et Rhône X se sidecarem, výrobek továrny proslulé hlavně leteckými motory.

Německý Magnet vyráběl na počátku 20. století další kuriózní vozidlo, Selbstfahrer. Tříkolku, jejíž pravá strana byla motocyklem s velkým vidlicovým dvouválcem, ale k ní byl přimontován postranní vozík, spíše však karoserie připomínající malý otevřený automobil. Jenže právě odsud se stroj řídil volantem! Mezi historickými terénními motorkami a scramblery, jejichž móda se vrací, zaujal Rokon RT340 (1973). Americká firma vyrábí dodnes zvláštní „mototraktory“ s mohutnými terénními pneumatikami a pohonem obou kol. Z USA pocházel i mohutný žlutočerný Indian 440, slavný čtyřválec Cour 1265 cm3.

Britský Grindley-Peerless 100 s dlouhou nádrží ve tvaru válce přicestoval až z Thajska. Jde o půllitr z roku 1929. Nemohl chybět ani těsně předválečný litrový Vincent HRD Rapide, ve své době jeden z nejrychlejších motocyklů světa. Když už jsme v Británii, není možné se nezmínit o několika triumphech. Z úplně jiného soudku byla modrá závodní Suzuki GT 750 S Vallelunga.

Českou stopu na letošní výstavě zanechala Čechie, respektive Böhmerland. Jak známo, Albin Liebisch dodával našim zákazníkům svoje motocykly pod první značkou a německým pod druhou. Liebisch byl samozřejmě Němec, ale unikátní motocykly s dvojitým trubkovým rámem, komplikovanou konstrukcí přední vidlice a ocelovými či hliníkovými děrovanými koly vznikaly v českém pohraničí. Tedy v Sudetech, nejprve v Krásné Lípě a později v Kunraticích u Šluknova. Nejdelší třímístný Böhmerland v tradiční žlutočervené kombinaci s jednoválcovou šestistovkou sahající až před řidiče pocházel ze sbírek Němce Philippa Drehera.

Spolupracujeme s TipCars.com
Podpora žlutých vest klesá. Hnutí je před patnáctou demonstrací rozdělené Podpora žlutých vest klesá. Hnutí je před patnáctou demonstrací rozdělené

Francouzské „žluté vesty“ postupně ztrácejí podporu…

Online sledování autobusů spouští i Jihlava, Pražané na takovou možnost stále čekají Online sledování autobusů spouští i Jihlava, Pražané na takovou možnost stále čekají

Jihlava se přidala k jihomoravské metropoli Brnu a nově…

Spotřeba cigaret loni vzrostla. Navzdory zákazu kouření v restauracích Spotřeba cigaret loni vzrostla. Navzdory zákazu kouření v restauracích

I přes zákaz kouření v hospodách se spotřeba cigaret…

Komentář Michala Čupy: Skutečnou příčinu drahých dat nikdo neřeší Komentář Michala Čupy: Skutečnou příčinu drahých dat nikdo neřeší

Celý svůj profesní život jsem zasvětil telekomunikačnímu…

 
Zdroj: Villadeste.com, Svět motorů

Štítky Motorky

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kamiq odhaluje své LED světlomety. Nepřipomínají vám něco? Škoda Kamiq odhaluje své LED světlomety. Nepřipomínají vám něco?

Třetí a nejmenší SUV od Škodovky jsme zatím mohli vidět…

Také Hyundai se chystá na ostrá SUV. Začne ale docela opatrně Také Hyundai se chystá na ostrá SUV. Začne ale docela opatrně

Svou ostrou verzi mělo dostat SUV Tuscon a malý hatchback…

 





 
Renault Kadjar TCe 160 vs. Škoda Karoq 1.5 TSI – Každý podle svého gusta!

TEST: Renault Kadjar TCe 160 vs. Škoda Karoq 1.5 TSI – Každý podle svého gusta!

Dnes 18:50

Oba aktéři začínají písmenem „K“ a oba míří do ostře nabitého segmentu kompaktních SUV.




Blesk.cz

Apple u iPhonů zboří bariéry mezi lékaři a pacienty. Začne u amerických veteránů

Apple u iPhonů zboří bariéry mezi lékaři a pacienty.…

Apple dnes oznámil první krok, kterým chce zbořit bariéry mezi lékaři a pacienty.     

Japonci slaví kosmický úspěch. Jejich sonda vysála vzorky z asteroidu

Japonci slaví kosmický úspěch. Jejich sonda vysála…

Japonská kosmická sonda Hajabusa 2 v noci na pátek českého času úspěšně odebrala vzorky z asteroidu Ryugu…

 

iSport.cz

Hořava po schůzce s elitou: Nejsme tam… Musíme pracovat ještě víc

Hořava po schůzce s elitou: Nejsme tam… Musíme…

Snažili se, rychle vedli a měli i další slibnou šanci na navýšení skóre, ovšem hráči Mladé Boleslavi postupně a…

Sparta a Brabec. Neslevil z požadavků, říká Rosický. O kolik šlo?

Sparta a Brabec. Neslevil z požadavků, říká Rosický.…

Možným návratem Jakuba Brabce na Letnou se vedení Sparty zabývalo poprvé již před sezonou. Obě strany se ale…

 

Reflex.cz

Kaspická příšera: Smrtící sovětská zbraň, která nepřátelům naháněla obrovský strach

Kaspická příšera: Smrtící sovětská zbraň, která…

Ekranoplán je stroj, který připomíná křížence mezi lodí a letadlem. Pohybuje se těsně nad vodní hladinou díky…

Architektonická perla v centru Prahy půjde k zemi. Česká památková ochrana selhává

Architektonická perla v centru Prahy půjde k zemi.…

Navzdory snahám města (pozdě ale přece) i navzdory několika malým protestům pravděpodobně nic nezastaví…