Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Motorové oleje: SAE, API, ACEA... Víte, co znamená jejich označení? A jak moc škodí nevhodný olej?

Syntetika, polosyntetika nebo minerál? Stále se najdou jedinci, kteří motorové oleje takto rozdělují. Přitom jde o zavádějící pojmy. Důležité je aby olej plnil příslušné normy. Vyznáte se v nich?
Zpět na článek
9. 12. 2016 19:05
9. 12. 2016 19:31
9. 12. 2016 19:39
10. 12. 2016 15:07
11. 12. 2016 21:56
9. 12. 2016 20:10
10. 12. 2016 19:16
10. 12. 2016 07:28
10. 12. 2016 07:33
11. 12. 2016 15:48
11. 12. 2016 00:21
11. 12. 2016 15:46
11. 12. 2016 15:39
12. 12. 2016 07:01
12. 12. 2016 13:09
12. 12. 2016 19:43
7. 2. 2017 20:36
Avatar - Jopino
9. 12. 2016 19:05
Olej A3
Nejsem si úplně jistý tvrzením, že oleje A3 jsou jen k "longlife" provozu. De facto je tato norma platná pro většinu běžných aut, Je to takový univerzál. Novějším autům je pak bližší ACEA C3 (sofistikovanější emisní systémy).

Viz třeba tady

A1/B1 - Oleje aditivované proti tvorbě úsad na pístu, tvorbě kalů, opotřebení a oxidaci za vysokých teplot. Splňují požadavky na superlehký běh a úsporu paliva. Jsou vhodné jen pro některé motory.

A3/B3 - Oleje určené pro vysoce zatěžované zážehové a vznětové motory a nebo pro prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce motoru.

A3/B4 - Oleje pro vysokovýkonné zážehové motory a vznětové motory s přímým vstřikováním paliva, vhodné také pro použití popsané v kategorii B3.

A5/B5 - Vysoce stabilní oleje určené pro prodloužené výměnné intervaly ve vysoce zatěžovaných zážehových a vznětových motorech. Splňují požadavky na superlehký běh a úsporu paliva. Jsou vhodné jen pro speciálně konstruované motory.
Rozbalit vlákno
9
9. 12. 2016 20:31
Re: JASNĚ ŽE VÍME JAK ŠKODÍ NEVHODNÝ OLEJ !!
jj
SOUDRUZI, TŘEBA VÁM NAŽERE TĚSNĚNÍ MOTÓRU A BUDE CHCÁTVOLEJ >:D >:D No a přetěsňuj si to že, u starý dízlpopelnice obzvlášť to je pak na SAUTO nebo MOBILE >:D jj SOUDRUZI, TO JE TAK KDYŽ VY BLÁZNI FURT JEN STŘÍDAVÝ SPONZORING ČERPAČKA AUTOSERVIS a nekoupit a nekoupit pořádný bezservisní městský autíčko za 300 i s dopravou cóóóžééé [odkaz]
>:D
>:D >:D
>:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D >:D :yes:
Avatar - Jopino
9. 12. 2016 20:36
Re: JASNĚ ŽE VÍME JAK ŠKODÍ NEVHODNÝ OLEJ !!
Co Ty jsi pro Boha zač? 8-s
9. 12. 2016 20:38
Re: FAKJŮ VOLEJ - LÍTÁME BEZSERVISNÍM ELEKTROMOBILEM
to bys rád věděl cooo :-) přitlač hochu přitlač >:D >:D >:D
9. 12. 2016 20:46
Re: FAKJŮ VOLEJ - LÍTÁME BEZSERVISNÍM ELEKTROMOBILEM
Jopino, vidím že si tu nový. Na tohoto pajáca sa tu nereaguje ;-)
Avatar - Jopino
9. 12. 2016 20:50
Re: FAKJŮ VOLEJ - LÍTÁME BEZSERVISNÍM ELEKTROMOBILEM
Díky :yes: Záhy mi to došlo - tam došly zřejmě prášky :-)
9. 12. 2016 20:50
Re: FAKJŮ VOLEJ - LÍTÁME BEZSERVISNÍM ELEKTROMOBILEM
neplaš mi tu klijenty laskavě jo, máme zasrdemgraciji a každý si tu může pindatcochce čéče >:D >:D >:D >:D >:D >:D
10. 12. 2016 22:07
Re: FAKJŮ VOLEJ - LÍTÁME BEZSERVISNÍM ELEKTROMOBILEM
No tak jestli neinvestuješ u elektromobilu do servisu, tak to tě dost lituju, to se za chvíli asi budeš dost divit... :-!
12. 12. 2016 08:21
Re: FAKJŮ VOLEJ - LÍTÁME BEZSERVISNÍM ELEKTROMOBILEM
k tej tvojej "ekologičnosti" elektroaut:
[odkaz]
12. 12. 2016 19:53
Re: FAKJŮ VOLEJ - LÍTÁME BEZSERVISNÍM ELEKTROMOBILEM
Samozrejme ze tie elektroauta nie su ziadny zazrak, ale aspon nevypustaju vyfukove plyny v meste.
Vzdy tam ale bude ekologicka zataz spojena s vyrobou/likvidaciou baterky.

Vysledok toho porovnania zavisi aj na tom z coho sa vyraba elektrina a ak to spravne chapem je to americka studia takze porovnavaju s benzinovymi autami ktore sa pokladaju za menej skodlive - neviem ake bezne tam vobec je priame vstrekovanie paliva a pod.
Avatar - KANKUNEN
9. 12. 2016 19:17
Já zkrátil interval výměny oleje
o 75%. Po 20t je z oleje mazut, takže co 15 tisíc.
Rozbalit vlákno
12
Avatar - _Karel_
9. 12. 2016 19:56
Re: Já zkrátil interval výměny oleje
Kurňa, měnit olej po 5tkm- není to trochu moc? >:-[]
9. 12. 2016 20:38
Re: Já zkrátil interval výměny oleje
V USA byla a možná ještě je běžná výměnná lhůta 6 - 7500 km. Ale to je tím, že oleje jsou tam levné a vymění je na počkání kdejaký jouda v montérkách u každého většího stromu. V Evropě se aplikují drahé superkvalitní oleje a nesmyslně prodloužené lhůty, tam jdou cestou použití standartního levného oleje, ale měnit často a po krátké době.
9. 12. 2016 20:49
Re: Já zkrátil interval výměny oleje
Johny, to sa týka starých V6, V8 a minerálneho oleja. Prípadne nejakej Heavy Duty prevádzky.
9. 12. 2016 21:12
Re: Já zkrátil interval výměny oleje
A este by som povedal ze skor mil nez km.
Avatar - Ondore
10. 12. 2016 09:19
Re: Já zkrátil interval výměny oleje
Je to tak, v US je bežný servisný interval 5.000 míl (3.750 ak auto zaťažuješ, napr. taxi). Ale výmenu oleja Ti spravia doslova za každým rohom a stojí okolo $20.
10. 12. 2016 10:41
Re: Já zkrátil interval výměny oleje
Naroky na snizovani exhalaci znamenaji take pouzivat velmi ridke oleje - snizi se sice treni, ale vyrazne zhorsi mazaci vlastnosti.

Prodluzovani vymeny - dalsi marketingova zhovadilost, ktera nam v konecnem dusledku vytahne dalsi penize z kapes. Prodlouzene vymeny znamenaji superdrahe oleje - zbytecne.

Ja to delam takto: vymena oleje nejpozdeji v 15 tis., a pouzivani co nejhustsiho oleje, ktery je jeste pro motor pripustny. Mam nyni C5 s intervalem 30 tis., nicmene diky predeslym zasadam motor ve 45 tis. slape jak hodinky a tahne jako byk. Stejne jsem to mel s v40 2,0 l benzin, motor super tahoun od volnobeznych otacek az po maximum, krasne zivy ...

Chvili jsme jezdil i s Oct II s prodlouzeno vymenou - ten humus, co z motoru vytekl pri 90 tis. mne vydesil.

Podle mne nemusime utracet horentni sumy za superoleje, ale levejsi varianty vcetne filtru casteji menit.
10. 12. 2016 15:02
Re: Já zkrátil interval výměny oleje
To je ftip? Az bude ako hodinky sliapat v 300 000 potom mozem pogratulovat. 45 000 je tak tesne po dobrom zabehu...
Avatar - petr164
11. 12. 2016 14:40
Re: Já zkrátil interval výměny oleje
První větou je současně řečeno, že řídké oleje zyšují emise při výrobě náhradních dílů nutných k výměnám dříve poškozených třecích dvojic. Proto je i pro nové vozy nutné používat o stupeň vyšší viskozitu, u starších s ohledem na zvětšené vůle a zeslabení povrchových vrstev klidně i o dvě, a to vždy s vyšší teplotní tolerancí. Takže žádné 0w30, ale alespoň 5W40, popř. pro sportovní a teplotně zátěžovou jízdu 10W60. Doporučení automobilek se řídí ziskem, nikoli spokojeností zákazníka. Kdo rozumí konstrukci motorů a jejich dílů (obdobně převodovek a rozvodovek), ten respektuje pouze technické a současně ekonomické optimum pro sebe, nikoli korporátních psychopatů.
12. 12. 2016 01:17
Re: Já zkrátil interval výměny oleje
po 300 tisic je uz auto znicene. preprdene vysedene sedacky kde vas kostrc boli po 100km.., ak bolo rodinne tak kopa roznych incidentov ked vozite deti.(ani tepovacka nepomoze) ak ak este aj pes no tak zbohom rodina >:D slovak asi chape auto ako vino -cim starsie tym lepsia kvalita, ale v realite len prelestena palubovka a vymenene zodrate diely ci volant , nasilikovane vsetko aby sa to lesklo ako gule.. sak tu zanovnu audinu po pravnikovy z nemecka ..to bude ternooo >:D radsej castejsie ten paradny pach noveho auta ;-) [odkaz] tato dacia bude parada ,sak uz anglani stresuju kvoli nej . z ich platmy je to naozaj genialne lacne premiestovatko.
12. 12. 2016 01:21
Re: Já zkrátil interval výměny oleje
presne tak suhlasim ja menim tiez podla zataze auta. 3000-5000km , zimny a aj letny olej , myslim tym rozdielnu viskozitu na zimu a leto .. s tymi olejmy a intervalmi by mal niekto schytat poriadnu pokutu tak ako vw.. to je neskutocne ako ludi za tie roky stacili zmasirovat aby verili ze 15-25 staci.. ;-\ a potom ked v servise tecie ten mazut von z aut atak sa len mechanik skerii a majitelk to nikdy neuvidi.. len potom pri 150+ ze motor je off totalka.
10. 12. 2016 15:05
Re: Já zkrátil interval výměny oleje
Uz davno to tak nieje...aj zbytocne vymeny oleja su neekonomicke aj neekologicke... Bezne maju 15000 intervaly a oleje o kus kvalitnejsie nez u nas. Redline,Penrite,Mobile su znacky vysoko v kvalite.
9. 12. 2016 20:37
Re: 15.000?? NESMYSL. 2016 MAX je 10.000 KM
jj
SOUDRUZI, STEJNAK TO JE VŠECKO ETIKETOVKA ZPARAMA. TO MĚ UKAŽ TOHOVOLA CO UŠETŘÍ KORUNU A NEVYMĚNÍ 5L VOLEJE za 800CZK z NETU??!!
fakjusponzoring autoservisáci samozřejmě, rozežraná sebranka co 03/2018 dostane počudit!! [odkaz] >:D >:D >:D >:D
Avatar - hedvin
9. 12. 2016 19:31
Oleje do Fordů
Kupujte u Forda Formula F 5w 30 5L za 817 Kč a to se vyplatí. Skutečně.
Rozbalit vlákno
4
9. 12. 2016 20:30
Re: Oleje do Fordů
Chce to hledat, jeden a tentýž olej lze litr koupit za 750, ale také za 180... Já si olej měním sám a když už bych to nezvládl, dám ho na výměnu do běžného servisu, olej si donesu svůj a ohlídám si,aby mi můj nestopili a místo něj nenalili nějakou levnou srágoru, jak se to často dělává. V jednom značkovém servisu Toyota Průhonice otci po ročním nájezdu pouhých 7 tis. km při výměně oleje jen půlku starého vypustili, pouze dolili novým a ani nevyměnili filtr. Pochopitelně si naúčtovali novou plnou náplň a nový filtr. V tomtéž servisu při požadavku o výměnu kabinového filtru klimošky tvrdili, že Yaris žádný nemá, načež pak jsem ho raději koupil za 150 Kč a vyměnil já sám. Jako perličku jen dodávám, že sebrali z auta část z povinné výbavy. Bohužel otec je už starý a tyhle věci si neohlídal, na vše se přišlo až když se vrátil. Bacha na ně v Toyotě Průhonice !!!
9. 12. 2016 21:15
Re: Oleje do Fordů
Nejlepsi je menit si olej sam :-!
12. 12. 2016 01:28
Re: Oleje do Fordů
uz som tiez pocul.. kolega z cz radsej chodi do polska na zarucne alebo ked nieco chce pozriet na aute. ale ved cz je rodisko smejdov co okradaju starsich ludi takze sa necudujem a radsej v cz nic.. >:D ked som mal novsie auto tak som vzdy garancku vyuzil ze som sa cely cas pozeral ako to robia.. na sk ;-)
Avatar - petr164
11. 12. 2016 14:53
Re: Oleje do Fordů
Nízká tepelná (zátěžová) tolerance. Raději 5W40, u ojetých je to nutnost.
9. 12. 2016 19:38
výběr není až tak složitý
První parametr je HTHS (dané konstrukcí motoru), druhý parametr viskozita ??W-?? tepelné provozní podmínky a třetí je interval výměny a ten zase vychází z provozního cyklu (městský/dálkový/sportovní).
Rozbalit vlákno
0
9. 12. 2016 19:39
Sr*čky
To už se jinak nedá říct, melete v článku uplný h*vna..... Si tu ACEA normu aspoň otevřete, ať pak nevypadáte jako pitomci. Když někdo naleje A1/B1 do motoru s pevnym intervalem, tak ho může zadřít, protože A1/B1 je LL. Tvdit že čím vyšší číslo tím vyšší je HTHS absolutní nesmysl, logicky proč by se to jmenovalo výkonnostní charakteristika, kdyby se tam rozřazovali oleje jenom podle viskozity. A oleje s nízkou viskozitou se používají pro prodloužené servisní intervaly, tedy přesně naopak oproti tomu co píšete.
A za odstavec "Olej co tam nepatří" by měl autor dostat nakopáno na místo kam slunce nesvítí....
Rozbalit vlákno
2
10. 12. 2016 15:07
Re: Sr*čky
Acea A1 vobec nic nehovori o intervaly vymeny. Tak prosim ta nepis srac..ky.
11. 12. 2016 21:56
Re: Sr*čky
"Někdo naleje A1/B1 do motoru s pevnym intervalem, tak ho může zadřít, protože A1/B1 je LL",

To je taká blbosť, až sa mi nechcem veriť >:D

Človeče veď o tom či ísť na LL alebo pevný interval, sa môže rozhodnúť majiteľ. Dokonca to môže striedať, ak chce.
9. 12. 2016 20:09
Výměnné lhůty oleje
Kdo své auto má rád, mění po 10 tis., kdo je chce déle používat, mění po 15 tis. a komu na něm nezáleží, mění po 20 tis. a více. Prodloužené výměnné lhůty jsou hloupost a pouze marketingový tah na prvokupce nových vozů a hlavně fleetové zákazníky, kteří slyší na snížené provozní náklady. Auto jde po cca 100 - 150 tis. km či po skončení záruky do bazaru a motor, zhuntovaný provozem na zdegradovaný olej a z toho vyplývající řadu problémů včetně nákladů na opravu odskáče další majitel, což už výrobce ani prodejce netrápí, naopak je z toho další kšeft pro výrobu a obchod s díly a práce pro servisy. I v sebekvalitnějším oleji se přísady vyčerpají cca do 15 tis. km a pak už se jezdí jen na mastný zakarbonovaný humus.
Rozbalit vlákno
3
9. 12. 2016 21:18
Re: Výměnné lhůty oleje
To jo, ale tech 30 si myslim ze tam je pro maratonce, co davaji 100tisic km rocne, tem to 2,5roku na 30tisic jeste zvladne a potom uz jenom mineral 15w40 >:D
Avatar - lamal
11. 12. 2016 22:29
Re: Výměnné lhůty oleje
ja menim po 8 - 10tis Liqui Moly 10W60 race tech, je vyborny a sposobil najvacsi rozdiel v spotrebe, hlucnosti a chuti sa vytacat co pri 2,0 atmoske s redlinom na 7300ot poznat
12. 12. 2016 01:30
Re: Výměnné lhůty oleje
amen- presne tak . ked som to vtlkal do hlavy ludom este pred rokom 2000 tak neverili ..ze to su novee oleje a ttak..
Avatar - McMatej
9. 12. 2016 20:10
Co to??
Tento článek se opravdu nepovedl. Raději bez komentáře. 8-s :no:
Rozbalit vlákno
1
10. 12. 2016 19:16
Re: Co to??
Ano.
Lepsi zdroj budu Mazivářské mýty spomenute dole v komentari.

Hlavne niektore tvrdenia z clanku o viskozite a normach ACEA by som si 2x overil.
9. 12. 2016 20:19
Viskozitní a výkonová třída
Zbytečně bych to nekomplikoval, podstatné je dodržet výrobcem předepsanou viskozitní třídu (údaj 5W-40 atd.) a výkonostní třídu (údaj A1/B1 atd.), případně API S... Samotné vlastní normy konkrétních výrobců jsou většinou dodatečně uvedeny, případně v souladu s obecnou výkonostní normou a viskozitou, takže když je uvedeno jen např. 5W-30 a A3/B3/B4, je takový olej v souladu s VW 504.00 a 507.00, i když to není výslovně uvedeno.
Rozbalit vlákno
10
Avatar - Jopino
9. 12. 2016 20:33
Re: Viskozitní a výkonová třída
Já mám v manuálu k autu uvedeno toto:

Evropské modely:
Olej Honda ENG 1.0
Olej Honda Green
ACEA A3/B3
ACEA A5/B5

Není li k dispozici olej Honda ENG 1.0, Honda Green nebo 0W20, použijte olej 0W30 nebo 5W30.

Je to silně zavádějící. 0W20 je pleťová voda se sníženou HTHS viskozitou (kolem 2.6) a silně se to bije s tím, že třeba taková 0W30 či 5W30 už bývá zpravidla i plnotučná s nesníženou viskozitou (nad 3.5). Dobrá "benevolence" ;-)
9. 12. 2016 20:41
Re: Viskozitní a výkonová třída
To je dané tím, že je motor na to konstrukčně uzpůsobený, je schopen pracovat s lehkoběžným olejem. Výrobci toho využívají v rámci Euro norem, lehkoběžný olej snižuje spotřebu, tudíž nižší CO2, ale motoru to nemusí moc prospívat.
Avatar - Jopino
9. 12. 2016 20:48
Re: Viskozitní a výkonová třída
Tomu rozumím, jen upozorňuji, že výrobce může mít docela mazací rozptyl. Já nad tím moc neuvažoval, ono ani po přečtení technických listů nebylo třeba ;-) Každý, kdo má své auto rád, vyleje eko vodu a naplní motor viskóznějším olejem. Obvzlášť u vysokootáčkových motorů.
9. 12. 2016 20:49
Re: Viskozitní a výkonová třída
0W-20 se používají při variabilním časování ventilů nebo u motorů, které mají vypínání válců, ale je to pro režim jízd kolem komína nebo pohodovky mimo město. Pro svižné ježdění a zvláště delší dálniční provoz na (a přes zákonný) limit rychlosti bych volil 0W30. V létě klidně i 5W-30. Důležité je splnění normy ACEA, na značce oleje až tak nezáleží, pokud je od renomovaného výrobce (Castrol, Shell, Mobil 1, Motul atd). Rozhodně se vyhýbat značkám z kdovíjakých stáčíren (Starline), ze supermarketů a olejům např. Orlen atd.
Avatar - Jopino
9. 12. 2016 20:58
Re: Viskozitní a výkonová třída
Tak, tak :yes: Motul je top a do auta půjde po celkovém záběhu (Red line tu neseženu, toho bych chtěl někdy zkusit taky). Hlavně to tam nenechat příliš dlouho, 10.000 km je strop - vždyť olej s filtrem dnes stojí do 1.500 kč.
9. 12. 2016 21:22
Re: Viskozitní a výkonová třída
Jeste pred 2 lety vsichni odmitali 5w30 a pro lepsi zivot motoru radeji 5w40 nebo i 60-70. Ted uz vsichni rikaji, ze 0w20 ne a radeji 5w30 :-)
10. 12. 2016 15:09
Re: Viskozitní a výkonová třída
Si to nepochopil... Motor s acea a1 moze klasicke oleje s a3.. Naopak nie. Nieje v tom ziadna benevolencia. Novsia norma podporuje tie starsie. Tie su v tomto pripade pre mazanie aj bezpecnejsie.
Avatar - Jopino
10. 12. 2016 20:05
Re: Viskozitní a výkonová třída
Možná jsem zvolil silné slovo, benevolenci tedy ne, spíše volnou ruku...... Třeba v jednom dealerství Hondy striktně dodržují pokyn výrobce a jiný olej, než 0W20 do tohoto auta v záruce nenalijí. Ve vedlejším okrese u jiného prodejce (kde servisuji auto já), zase nelijí 0W20, ale zmiňované 0W30, nebo 5W30. Je mi jasné, že novodobé motory jsou na eko oleje přizpůsobeny, přičemž nalít 0W20 do 1.6 MPI s vidinou nízké spotřeby, je zaděláno na průser.

Mám osobní zkušenost s 0W20 a s klidným svědomím můžu říct, že po přechodu na 5W30 jsem si nevšiml, že bych měl zvýšenou spotřebu PHM. Jestli ano, tak se jednalo o neměřitelnou hodnotu. Ale s jistotou vím, že jsem dal motoru olej, který jej ve vysokých otáčkách umaže daleko lépe, než ty vodnaté břečky.
10. 12. 2016 14:16
Re: Viskozitní a výkonová třída
To není tak úplně pravda. Konkrétně třeba koncern VW neuvádí ani viskozitní třídu, ani výkonovou specifikaci dle ACEA nebo API. Jen a pouze své vlastní VW normy. Je pravdou, že většina 5W30 olejů jde nalít do jakéhokoliv dnešního moderního motoru, ale můžou být výjimky.
10. 12. 2016 15:11
Re: Viskozitní a výkonová třída
Viskozitu si mozes vybrat...ina bude pre Gronsko a ina pre Afriku. Ina pre mestske poskakovanie a ina pre dialnicu.
10. 12. 2016 07:28
Pančování
Mě by spíše zajímalo, nakolik máme jistotu že co je uvedené na obalu je skutečně i uvnitř. Pančuje se kořalka, pančujou se vína, pančuje se benzín i nafta, pančuje se tisíc dalších věcí co ani netušíme. Jak je to u olejů ?

Sám jsem se setkal s docela rozdílnými vlastnostmi u několika balení téhož oleje Q8 pro závodní dvoutakty a dokonce s několika zničenými motory z dost záhadných důvodů
Rozbalit vlákno
3
10. 12. 2016 07:33
Re: Pančování
U olejů je to úplně stejný - provařený značky jako Shell, Castrol a Total kupovat snad jen od dealera :-) Beru Selenii, Yacco a Motul od prodejce, se kterým jsou jen dobré zkušenosti a zatím rozdíly nezi baleními nepozoruju.
Divím se ale, že někdo pančoval Q8, to tady nikdo nezná.
10. 12. 2016 07:39
Re: Pančování
Možná to teda nebyl panč ale jen nekvalitní výroba, nicméně ve výsledku to vyšlo nastejno. Uvnitř nebylo to co tam mělo být
Avatar - petr164
11. 12. 2016 15:48
Re: Pančování
Spoléhat se na konstantní vysokou kvalitu přírodního kuvajtského základového oleje není dobrý nápad.
10. 12. 2016 11:15
Mazivářské mýty
Já teda nerad haním práci ostatních, ale v článků jsou zaměněné některé termíny (např. hustota a viskozita) a celkevě je příliš stručný ma místech, kde bych to určitě nedělal.

Proto, i po přečtení části diskuze, doporučím přečíst Mazivářské mýty, které sepsal ing. Jaroslavem Černým z VŠCHT v Praze pro AutoEXPERT.

Odkazy tedy zde:
[odkaz]

nebo souhrnem odkaz na všechny díly
[odkaz]
Rozbalit vlákno
3
Avatar - O5kar
10. 12. 2016 15:35
Re: Mazivářské mýty
Ty odkazy úplně stačí. Je to už opravdu hodně letité. Někdy až člověk kroutí hlavou.
10. 12. 2016 15:44
Re: Mazivářské mýty
vitis: velmi zajímavé čtení
Avatar - petr164
11. 12. 2016 15:45
Re: Mazivářské mýty
Pan inženýr Černý má jediný problém - je příliš konzervativní a nechápe některé experimentálně ověřené technologie, které se z různých příčin nedostaly do mainstreamu. Proto od něj neuslyšíte nic o RVS-Tech či o Atomiu, tam se raději obraťte na doc. Krejbicha z ČVUT...
11. 12. 2016 00:21
Sýra?
Jsem netušil, že motorový olej obsahuje sýra.
Rozbalit vlákno
1
Avatar - petr164
11. 12. 2016 15:46
Re: Sýra?
To máte tak, tolik redaktorů kde čeho a chtít po všech perfektní češtinu? A pak že úroveň znalostí neupadá...
Avatar - petr164
11. 12. 2016 15:39
Think!
Předně, číslo před W udává viskozitu a číslo za W odolnost, zejména proti tepelné zátěži, čím menší číslo, tím nižší parametr. Proto jsou racing a "racing" oleje hustší s nejvyšší tepelnou zátěží (minimálně 10W60). Olej ve své mazací a chladící funkci nedegraduje pouze podmínkami mazání (tlaky, teplota, příměsi, abraziva...), ale také postupně časem oxiduje navzdory všem aditivům proti oxidaci. každý motor pracuje v jiném režimu, řidiči jsou vše jiné jen ne konfekční "referenční" jednotka. Provozní podmínky zkracující životnost oleje jsou: časté studené starty, doba zátěže běhu ve vysokých otáčkách, rychlé změny jízdních režimů, různá aditiva s kratší životností než je olejové médium. Proto nelze stanovit jednotný "doporučený interval výměny". Kdo jezdí denně kratší trasy, musí měnit do 10 tkm a do roka stejně jako kdo jezdí pořád "plyn, brzda, plyn, brzda". U delších pravidelných tras s plynulou jízdou lze interval prodloužit na 15tkm a 1,5 roku. U systematicky motorově ohleduplných jízd pak interval činí až 20 thm a 2 roky. Více rozhodně nelze doporučit, i když někdo může individuálně s občasným delším ježděním mít i kvalitní tříletý olej bez zásadní degradace. Pochopitelně že ani specifikace nezaručí požadované vlastnosti zcela, proto je dobré nejen kombinoivat evropskou i severoamerickou specifikaci a ještě se informovat na specifické požadavky výrobců (to platí zejména pro převodové oleje a u nich zejména pro ty do automatických převodovek) a vzájemnou toleranci produktů různých výrobců. Pamatujme i na to, že navzdory technologiím není vlastní výrobní proces u olejů stoprocentně stabilní a do hry může vstoupit i snaha managementu vydělat na méně kvalitních levnějších komponentech (volba základového oleje, volba aditiv, důslednost kontroly kvality atd.). Dále platí, že "badgované" (pod značkou auta prodávané) oleje jsou vždy dražší více než optimalizované pro daný typ a model auta, proto je dobré vědět, kdo oleje vyrábí a čím se liší od běžné produkce se stejnou specifikací (někdy to je opravdu pro laika alchymie optimalizace - viz např. Selenia Alfa Romeo). Zdejším zájemcům, kteří přemýšlejí mohu dát tip na řadu olejů od Petro Canada, které mají unikátní základový olej a nejsou ve vleku žádné automobilky ani rockefellerských petrolejářských korporací. Používám to nad rámec běžné spokojenosti jak u Alf tak u Volva.
Rozbalit vlákno
3
12. 12. 2016 07:01
Re: Think!
Vyborne zhrnute. Plne suhlasim...
Az na jednu drobnost: cislo pred W je viskozita za nizkej teploty (zimna), cislo za W je viskozita (nazyvana i letna) pri 100 stupnoch.
To druhe cislo zhruba mozeme brat ako tepelnu zataz - oleje xW60 su obykle tie zavodne, oleje xW20 budu z principu nebudu tak dobre mazat pri vysokych teplotach.
Ked to vezmeme este presnejsie: CIslo pred W vyjadruje pouzitelnost oleja pri teplotach -25 az -40 a uz moc presne nehovori o jeho vlastnostiach pri obvyklych teplotach okolo 0 stupnov.
Cislo za W vyjadruje viskozitu pri 100 stupnoch v momente ked je olej novy - tato viskozita sa moze jazdenim znizovat, zavisi od toho ake aditiva boli pouzite.
Oznacenie xW-yy je obcas dost nepresne a omhono zasadnejsie su normy ktore olej plni.
Viz Mazivarske myty
12. 12. 2016 13:09
Re: Think!
Ano. A čas do výměny mot. oleje je také dán jednak jeho znečištěním "karbonem" (zčernáním), tj. dobou jeho aktivního provozu a jednak růstem obsahu kyselin, tj. dobou jeho styku se vzduchem (dobou od výměny). Dobré je měnit olej jednou ročně, i když se nenajede skoro nic. Kdo si mění olej sám vidí, jak už i po 5-10 tisíci kilometrech vypadá.
Viz také "Mazivařské mýty".
12. 12. 2016 19:43
Re: Think!
Presne tak. Ja to teda risknem u Felicie co malo jazdi a mozno necham olej i 3-4 roky. Ak to nejak ublizi tak az po dlhej dobe a na tom aute uz nikomu tam moc nezalezi. Kto chce byt opatrny, este je tu moznost poslat vyjazdeny olej na rozbor. Ten uz da jednoznacne odpovede ci to este bolo OK alebo mal byt olej uz vymeneny. Mna to stalo menej nez jedna vymena (i s postovnym do Emeriky) a rozhodne je to vyhodnejsie nez nejaka draha oprava. Mnohe zavady sa tym daju odchytit este v zarodku.
12. 12. 2016 12:01
API - druhá písmenka
Jsou již několik let písmenka vyšší, než tady uvedená.
Rozbalit vlákno
0
28. 12. 2016 22:39
Jestli to dobře chápu
Tak nejlepší olej by měl mít specifikaci 0W70+ (pokud by existoval). Nějak mi nedochází proč automobilka doporučí 0W20 když určitě lepší olej bude 0W30 nebo 0W40.
Rozbalit vlákno
0
7. 2. 2017 20:36
zkušenost
Kdo se v tom má vyznat? Proč člověka ve škole neučí tohle, namísto vystřihovánek a počítání rovnic s písmenky. Při výběru oleje se spoléhám na takový nástroj, co jsem našla na stránkách mého oblíbeného obchodu https://www.pipaoils.cz/. Vloží se tam značka, typ, model, atd. a řekne mi to, který potřebuji. :-)
Rozbalit vlákno
0
25. 11. 2017 09:23
MAZACÍ PLÁNY-výběr správného motorového oleje podle typu aut
:-) ;-) [odkaz]
www.123-olej.cz

[odkaz]
Specifikace olejů!
[odkaz]
Označení olejů!
[odkaz]
Mazací plány!
[odkaz]

[odkaz]
Prodej i v SK!
Rozbalit vlákno
0
25. 11. 2017 09:26
MAZACÍ PLÁNY-výběr správného motorového oleje podle typu aut
:-) ;-) [odkaz]
[odkaz]
Specifikace olejů!
[odkaz]
Označení olejů!
[odkaz]
Mazací plány!
[odkaz]

[odkaz]
Prodej i v SK!
Rozbalit vlákno
0