9.12. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Motorové oleje: SAE, API, ACEA... Víte, co znamená jejich označení? A jak moc škodí nevhodný olej?

Motorové oleje: SAE, API, ACEA... Víte, co znamená jejich označení? A jak moc škodí nevhodný olej?

Syntetika, polosyntetika nebo minerál? Stále se najdou jedinci, kteří motorové oleje takto rozdělují. Přitom jde o zavádějící pojmy. Důležité je aby olej plnil příslušné normy. Vyznáte se v nich?

Zběžný pohled na lahev s motorovým olejem obvykle zavadí o následující nápisy: například SAE 5W30, API SG, ACEA A3/B3. Jedná se o trojici základních norem, které popisují každý motorový olej. Dále se lze sekat ještě s normami jednotlivých výrobců automobilů. Takže pojďme si říci, co který nápis znamená.

Klasifikace podle viskozity

Asi nejobecnějším dělením olejů se zabývá norma SAE (Society of Automotive Engineers). Ta uvádí, jakou viskositu motorový olej má. Obyčejně vypadá takto: XW-Y. Písmeno „X“ popisuje vlastnost oleje při nízkých teplotách, písmenko „Y“ při vysokých. Platí, že čím je číslice „X“ nižší, tím má olej lepší mazací schopnosti při nízkých teplotách. Nejlepší je tedy 0W. Druhý údaj (tedy „Y“) je přesně opačný. Čím je číslo vyšší, tím motor lépe maže za vysokých teplot. Nejřidší běžně se vyskytující oleje tak mají SAE 0W-20, naopak nejhustší 10W-60.

Dnes je snaha snižovat odpor pohyblivých částí v motoru. Proto se používají spíše řidší oleje, běžně 0W-30. Sice se rychle dostávají k pohyblivým částem agregátu i při nízkých okolních teplotách, ovšem nejsou vhodné pro provoz motoru ve vyšší zátěži. Naopak oleje SAE 10W-60 jsou vhodné i pro závodní motory.

Řídký olej se při vyšší teplotě rychle mění v karbon. Nejprve v měkký, později v tvrdý, působící na ložiska pohyblivých částí jako brusná pasta. Naopak hustý olej odolává přepalování a tedy přeměně na karbon v důsledku vysoké teploty mnohem lépe. Řídký olej má však ještě jednu nevýhodu - snadno se dostává přes pístní kroužky, gufera ventilů či ložiska turbodmychadla, čímž následně dochází ke spotřebě oleje motorem.

Norma SAE je při výběru oleje důležitá, ovšem vůbec nic neříká o kvalitě zvoleného oleje. Pokud chcete jakostní olej, musíte se soustředit na normy ACEA případně API.

Tady odhalíte kvalitu

O tom, jak je zvolený oleje kvalitní, vypovídají normy ACEA a API. Prvně jmenovaná je vydaná evropskými výrobci automobilů. Druhá pro změnu americkým petrolejářským institutem. Pro nás, Evropany, je asi výstižnější norma ACEA. Jde o takzvanou výkonnostní třídu olejů.

Využívá čtyři písmenka: „A“ pro zážehové motory, „B“ pro vznětové motory, „E“ pro motory těžkých užitkových automobilů a konečně „C“ pro motory s částicovým filtrem. Porovnávacím údajem normy ACEA je takzvaná HTHS viskosita. Běžně se sice nikdy neuvádí, ovšem z hlediska klasifikace olejů jde o mimořádně důležitý údaj.

Čím vyšší je pak číslo u písmenka (třeba A1, A2 nebo A3), tím má olej vyšší hodnotu viskosity HTHS. Oleje ACEA A1/B1 tak jsou určeny pro klasický krátký nebo spíše pevný servisní interval. Naopak A3/B3 jsou oleje určené pro prodloužené nebo také variabilní servisní intervaly. Obsahují totiž více příměsí, zlepšujících kvalitu a také životnost.

Oleje ACEA C jsou takzvané bezpopelné. Mají tedy snížený obsah složky SAPS, což je sulfátový popel, sýra a fosfor. Ty škodí filtrům pevných částic. Díky této normě tak může DPF déle plnit to, co má, tedy zachytávat pevné částice (saze).

Norma API počítá s písmenkem „S“ pro zážehové motory, respektive s „C“ pro vznětové agregáty. U benzínů je dále údaj doplněný o písmeno A až H, u dieselů A až E. Čím je písmeno dále v abecedě, tím je olej kvalitnější a tedy splňuje vyšší nároky motorářů.

Co na to výrobci aut?

Výše uvedené klasifikace olejů jsou obecné. K tomu navíc některé automobilky zavedli vlastní označování motorových olejů. Asi nejznámější jsou normy skupiny VW. Pro zážehové motory používá normu VW 501 01, 502 00, 503 00 či 504 00. První dva uvedené jsou pro pevný servisní interval, druhé dva pro variabilní. U dieselů je to 505 01 nebo 507 00, posledně jmenované se požívají za předpokladu, že má motor částicový filtr.

Své vlastní normy uvádí dále BMW (například BMW longlife-01) či Ford (třeba WSS-M2C913-C). Tyto tovární normy jsou vždy závaznější než obecné výše popsané normy. Pokud tedy kupujete olej do bavoráka, forda či audi, musíte se primárně řídit těmito.

Olej, co tam nepatří

Co se ale stane, když někdo použije do motoru jiný olej, než jaký předepisuje výrobce? Pokud automobilka doporučuje třeba ACEA A1/B1 a vy nalijete A3/B3, nestane se nic. Naopak olej je kvalitnější, než je nezbytně nutné.

A asi se nic nestane ani obráceně. Tedy pokud nebudete na nevhodný olej jezdit desítky tisíc kilometrů. Jednu výměnu motor obyčejně snese. Pouze se může zkrátit jeho životnost. To je však dost irelevantní údaj, neboť i pokud se motor zadře, málokdy se dokáže, že byl příčinou špatný olej. Spíše než nevhodný olej škodí motoru starý olej přetahující interval výměny. Nebo pokud je oleje v motoru málo. Něco jiného je to u filtrů pevných částic. Pokud někdo nepoužívá oleje ACEA C, může podstatně zkrátit životnost filtru.

Spolupracujeme s TipCars.com
EasyJetu klesl zisk, uškodil mu i pokles kurzu libry EasyJetu klesl zisk, uškodil mu i pokles kurzu libry

Britské letecké společnosti easyJet v uplynulém fiskálním…

Schumacherovo vítězné Ferrari má nového majitele. Odhadce hodnoty se pořádně sekl Schumacherovo vítězné Ferrari má nového majitele. Odhadce hodnoty se pořádně sekl

Chtěli byste doma vítězný monopost Michaela Schumachera z…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Motorové oleje: SAE, API, ACEA... Víte, co…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 





 
Plymouth Duster: Americké kompaktní kupé přišlo mnohem dříve než rumunské SUV

Plymouth Duster: Americké kompaktní kupé přišlo mnohem dříve než rumunské SUV

Dnes 18:59

Jméno Duster si spojujeme s SUV rumunské Dacie. Stejný název ale neslo i kupé se značkou Plymouth už v 70. letech.




Blesk.cz

Doly krále Šalamouna i potápění s delfíny. Utečte před zimou do izraelského Ejlatu

Doly krále Šalamouna i potápění s delfíny. Utečte…

Chcete plavat s delfíny, šnorchlovat mezi korálovými útesy nebo se jen tak uprostřed zimy povalovat na pláži? To…

Recenze: Mučení jako za totality. Vidořád skomírá v nástrahách futuristické Evropy

Recenze: Mučení jako za totality. Vidořád skomírá v…

Třetí díl z plánované heptalogie mladé britské autorky Samanthy Shannon je na českých knižních pultech. A…

 

iSport.cz

Vánoční dárek pro fanoušky biatlonu! V Novém Městě se za rok pojede SP

Vánoční dárek pro fanoušky biatlonu! V Novém Městě…

Nové Město na Moravě bude v prosinci 2018 popáté dějištěm Světového poháru v biatlonu. Populární závody mají…

Vémola v pořadu Fight!: O cestě do UFC, kulturistice a práci vyhazovače

Vémola v pořadu Fight!: O cestě do UFC, kulturistice…

Díky práci vyhazovače v Londýně se probojoval do nejprestižnější MMA ligy UFC. Kariérní cesta Karlose Vémoly je…

 

Reflex.cz

Další protikuřácké tažení: Zakáže nám EU elektronické cigarety?

Další protikuřácké tažení: Zakáže nám EU…

Nenápadně a pozvolně nám aktivisté rozjíždějí, podobně jako rozjeli válku proti tabáku, válku proti…

Čína má poprvé více superpočítačů než USA. A daleko více než Japonsko, Německo a Británie dohromady

Čína má poprvé více superpočítačů než USA. A daleko…

Bouřlivě se rozvíjející Čína dosáhla dalšího milníku v nejmodernějších technologiích. Poprvé v historii má více…