9.12. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Motorové oleje: SAE, API, ACEA... Víte, co znamená jejich označení? A jak moc škodí nevhodný olej?

Motorové oleje: SAE, API, ACEA... Víte, co znamená jejich označení? A jak moc škodí nevhodný olej?

Syntetika, polosyntetika nebo minerál? Stále se najdou jedinci, kteří motorové oleje takto rozdělují. Přitom jde o zavádějící pojmy. Důležité je aby olej plnil příslušné normy. Vyznáte se v nich?

Zběžný pohled na lahev s motorovým olejem obvykle zavadí o následující nápisy: například SAE 5W30, API SG, ACEA A3/B3. Jedná se o trojici základních norem, které popisují každý motorový olej. Dále se lze sekat ještě s normami jednotlivých výrobců automobilů. Takže pojďme si říci, co který nápis znamená.

Klasifikace podle viskozity

Asi nejobecnějším dělením olejů se zabývá norma SAE (Society of Automotive Engineers). Ta uvádí, jakou viskositu motorový olej má. Obyčejně vypadá takto: XW-Y. Písmeno „X“ popisuje vlastnost oleje při nízkých teplotách, písmenko „Y“ při vysokých. Platí, že čím je číslice „X“ nižší, tím má olej lepší mazací schopnosti při nízkých teplotách. Nejlepší je tedy 0W. Druhý údaj (tedy „Y“) je přesně opačný. Čím je číslo vyšší, tím motor lépe maže za vysokých teplot. Nejřidší běžně se vyskytující oleje tak mají SAE 0W-20, naopak nejhustší 10W-60.

Dnes je snaha snižovat odpor pohyblivých částí v motoru. Proto se používají spíše řidší oleje, běžně 0W-30. Sice se rychle dostávají k pohyblivým částem agregátu i při nízkých okolních teplotách, ovšem nejsou vhodné pro provoz motoru ve vyšší zátěži. Naopak oleje SAE 10W-60 jsou vhodné i pro závodní motory.

Řídký olej se při vyšší teplotě rychle mění v karbon. Nejprve v měkký, později v tvrdý, působící na ložiska pohyblivých částí jako brusná pasta. Naopak hustý olej odolává přepalování a tedy přeměně na karbon v důsledku vysoké teploty mnohem lépe. Řídký olej má však ještě jednu nevýhodu - snadno se dostává přes pístní kroužky, gufera ventilů či ložiska turbodmychadla, čímž následně dochází ke spotřebě oleje motorem.

Norma SAE je při výběru oleje důležitá, ovšem vůbec nic neříká o kvalitě zvoleného oleje. Pokud chcete jakostní olej, musíte se soustředit na normy ACEA případně API.

Tady odhalíte kvalitu

O tom, jak je zvolený oleje kvalitní, vypovídají normy ACEA a API. Prvně jmenovaná je vydaná evropskými výrobci automobilů. Druhá pro změnu americkým petrolejářským institutem. Pro nás, Evropany, je asi výstižnější norma ACEA. Jde o takzvanou výkonnostní třídu olejů.

Využívá čtyři písmenka: „A“ pro zážehové motory, „B“ pro vznětové motory, „E“ pro motory těžkých užitkových automobilů a konečně „C“ pro motory s částicovým filtrem. Porovnávacím údajem normy ACEA je takzvaná HTHS viskosita. Běžně se sice nikdy neuvádí, ovšem z hlediska klasifikace olejů jde o mimořádně důležitý údaj.

Čím vyšší je pak číslo u písmenka (třeba A1, A2 nebo A3), tím má olej vyšší hodnotu viskosity HTHS. Oleje ACEA A1/B1 tak jsou určeny pro klasický krátký nebo spíše pevný servisní interval. Naopak A3/B3 jsou oleje určené pro prodloužené nebo také variabilní servisní intervaly. Obsahují totiž více příměsí, zlepšujících kvalitu a také životnost.

Oleje ACEA C jsou takzvané bezpopelné. Mají tedy snížený obsah složky SAPS, což je sulfátový popel, sýra a fosfor. Ty škodí filtrům pevných částic. Díky této normě tak může DPF déle plnit to, co má, tedy zachytávat pevné částice (saze).

Norma API počítá s písmenkem „S“ pro zážehové motory, respektive s „C“ pro vznětové agregáty. U benzínů je dále údaj doplněný o písmeno A až H, u dieselů A až E. Čím je písmeno dále v abecedě, tím je olej kvalitnější a tedy splňuje vyšší nároky motorářů.

Co na to výrobci aut?

Výše uvedené klasifikace olejů jsou obecné. K tomu navíc některé automobilky zavedli vlastní označování motorových olejů. Asi nejznámější jsou normy skupiny VW. Pro zážehové motory používá normu VW 501 01, 502 00, 503 00 či 504 00. První dva uvedené jsou pro pevný servisní interval, druhé dva pro variabilní. U dieselů je to 505 01 nebo 507 00, posledně jmenované se požívají za předpokladu, že má motor částicový filtr.

Své vlastní normy uvádí dále BMW (například BMW longlife-01) či Ford (třeba WSS-M2C913-C). Tyto tovární normy jsou vždy závaznější než obecné výše popsané normy. Pokud tedy kupujete olej do bavoráka, forda či audi, musíte se primárně řídit těmito.

Olej, co tam nepatří

Co se ale stane, když někdo použije do motoru jiný olej, než jaký předepisuje výrobce? Pokud automobilka doporučuje třeba ACEA A1/B1 a vy nalijete A3/B3, nestane se nic. Naopak olej je kvalitnější, než je nezbytně nutné.

A asi se nic nestane ani obráceně. Tedy pokud nebudete na nevhodný olej jezdit desítky tisíc kilometrů. Jednu výměnu motor obyčejně snese. Pouze se může zkrátit jeho životnost. To je však dost irelevantní údaj, neboť i pokud se motor zadře, málokdy se dokáže, že byl příčinou špatný olej. Spíše než nevhodný olej škodí motoru starý olej přetahující interval výměny. Nebo pokud je oleje v motoru málo. Něco jiného je to u filtrů pevných částic. Pokud někdo nepoužívá oleje ACEA C, může podstatně zkrátit životnost filtru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Firma AŽD Praha zmodernizuje polskou železniční trať Firma AŽD Praha zmodernizuje polskou železniční trať

Firma AŽD Praha zmodernizuje za zhruba 892 milionů korun…

Na Plzeňsku hoří les, je vyhlášený nejvyšší stupeň pohotovosti Na Plzeňsku hoří les, je vyhlášený nejvyšší stupeň pohotovosti

Mezi Pňovany na Plzeňsku a Stříbrem na Tachovsku hoří na…

Akcie, měny & názory Michala Skořepy: Fackovací panák na Bosporu Akcie, měny & názory Michala Skořepy: Fackovací panák na Bosporu

Turecko zažilo před týdnem horké chvíle. Vůči dolaru jeho…

Ťok: Tvrzení Kapsche o jednání rozkladové komise k mýtu je lež Ťok: Tvrzení Kapsche o jednání rozkladové komise k mýtu je lež

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) se ohradil proti…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Motorové oleje: SAE, API, ACEA... Víte, co…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 





 
Výročí srpna 1968: Připomeňte si 10 nejzajímavějších aut z toho roku

Výročí srpna 1968: Připomeňte si 10 nejzajímavějších aut z tohoto roku

Dnes 12:50

Ferrari Dino, Lamborghini Espada, ale také první Toyota Hilux nebo předchůdce VW Passat, to jsou vozy představené v nechvalně proslaveném roce 1968.




Blesk.cz

Tomáš Plekanec ostře: Lucie lže a nedodržela dohodu! Rozvod chystala rok!

Tomáš Plekanec ostře: Lucie lže a nedodržela dohodu!…

Podle Tomáše Plekance (35) Lucie Vondráčková (38) veřejně lhala o konci jejich manželství. Lucka v emotivním…

Macronová na dovolené: Nohy jako tyčky, cesta na pláž s vnoučaty a letní sídlo prezidentů

Macronová na dovolené: Nohy jako tyčky, cesta na…

I první dámy mají nárok na dovolenou. Ta francouzská - Brigitte Macronová (65) - zamířila jako správná patriotka…

 

iSport.cz

Plekanec o rozchodu s Vondráčkovou: S Šafářovou se vídám jen pár dní!

Plekanec o rozchodu s Vondráčkovou: S Šafářovou se…

Hokejista Tomáš Plekanec se poprvé vyjádřil ke svému rozchodu s manželkou Lucií Vondráčkovou. „Rozchod je čistě…

Jak Čáslavská vzpomínala na rok 1968: Útěk do lesa i slavné gesto vzdoru

Jak Čáslavská vzpomínala na rok 1968: Útěk do lesa i…

Před padesáti lety byla symbolem národního odporu proti okupaci. Legendární gymnastka Věra Čáslavská v roce 1968…

 

Reflex.cz

Rozpadající se krása: Opuštěné paláce, vrakoviště i kostely na jedinečných fotografiích

Rozpadající se krása: Opuštěné paláce, vrakoviště i…

Ukrývají se hluboko v lesích i uprostřed moderních metropolí. Řeč je o chátrajících objektech, které byly svými…

Táhni domů, estébáku. Babiš byl vypískán na pietní akci k srpnu 68 před Českým rozhlasem

Táhni domů, estébáku. Babiš byl vypískán na pietní…

Pískot a provolávání hesel proti přítomnému premiérovi Andreji Babišovi (ANO) provázejí před budovou Českého…