9.12. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Motorové oleje: SAE, API, ACEA... Víte, co znamená jejich označení? A jak moc škodí nevhodný olej?

Motorové oleje: SAE, API, ACEA... Víte, co znamená jejich označení? A jak moc škodí nevhodný olej?

Syntetika, polosyntetika nebo minerál? Stále se najdou jedinci, kteří motorové oleje takto rozdělují. Přitom jde o zavádějící pojmy. Důležité je aby olej plnil příslušné normy. Vyznáte se v nich?

Zběžný pohled na lahev s motorovým olejem obvykle zavadí o následující nápisy: například SAE 5W30, API SG, ACEA A3/B3. Jedná se o trojici základních norem, které popisují každý motorový olej. Dále se lze sekat ještě s normami jednotlivých výrobců automobilů. Takže pojďme si říci, co který nápis znamená.

Klasifikace podle viskozity

Asi nejobecnějším dělením olejů se zabývá norma SAE (Society of Automotive Engineers). Ta uvádí, jakou viskositu motorový olej má. Obyčejně vypadá takto: XW-Y. Písmeno „X“ popisuje vlastnost oleje při nízkých teplotách, písmenko „Y“ při vysokých. Platí, že čím je číslice „X“ nižší, tím má olej lepší mazací schopnosti při nízkých teplotách. Nejlepší je tedy 0W. Druhý údaj (tedy „Y“) je přesně opačný. Čím je číslo vyšší, tím motor lépe maže za vysokých teplot. Nejřidší běžně se vyskytující oleje tak mají SAE 0W-20, naopak nejhustší 10W-60.

Dnes je snaha snižovat odpor pohyblivých částí v motoru. Proto se používají spíše řidší oleje, běžně 0W-30. Sice se rychle dostávají k pohyblivým částem agregátu i při nízkých okolních teplotách, ovšem nejsou vhodné pro provoz motoru ve vyšší zátěži. Naopak oleje SAE 10W-60 jsou vhodné i pro závodní motory.

Řídký olej se při vyšší teplotě rychle mění v karbon. Nejprve v měkký, později v tvrdý, působící na ložiska pohyblivých částí jako brusná pasta. Naopak hustý olej odolává přepalování a tedy přeměně na karbon v důsledku vysoké teploty mnohem lépe. Řídký olej má však ještě jednu nevýhodu - snadno se dostává přes pístní kroužky, gufera ventilů či ložiska turbodmychadla, čímž následně dochází ke spotřebě oleje motorem.

Norma SAE je při výběru oleje důležitá, ovšem vůbec nic neříká o kvalitě zvoleného oleje. Pokud chcete jakostní olej, musíte se soustředit na normy ACEA případně API.

Tady odhalíte kvalitu

O tom, jak je zvolený oleje kvalitní, vypovídají normy ACEA a API. Prvně jmenovaná je vydaná evropskými výrobci automobilů. Druhá pro změnu americkým petrolejářským institutem. Pro nás, Evropany, je asi výstižnější norma ACEA. Jde o takzvanou výkonnostní třídu olejů.

Využívá čtyři písmenka: „A“ pro zážehové motory, „B“ pro vznětové motory, „E“ pro motory těžkých užitkových automobilů a konečně „C“ pro motory s částicovým filtrem. Porovnávacím údajem normy ACEA je takzvaná HTHS viskosita. Běžně se sice nikdy neuvádí, ovšem z hlediska klasifikace olejů jde o mimořádně důležitý údaj.

Čím vyšší je pak číslo u písmenka (třeba A1, A2 nebo A3), tím má olej vyšší hodnotu viskosity HTHS. Oleje ACEA A1/B1 tak jsou určeny pro klasický krátký nebo spíše pevný servisní interval. Naopak A3/B3 jsou oleje určené pro prodloužené nebo také variabilní servisní intervaly. Obsahují totiž více příměsí, zlepšujících kvalitu a také životnost.

Oleje ACEA C jsou takzvané bezpopelné. Mají tedy snížený obsah složky SAPS, což je sulfátový popel, sýra a fosfor. Ty škodí filtrům pevných částic. Díky této normě tak může DPF déle plnit to, co má, tedy zachytávat pevné částice (saze).

Norma API počítá s písmenkem „S“ pro zážehové motory, respektive s „C“ pro vznětové agregáty. U benzínů je dále údaj doplněný o písmeno A až H, u dieselů A až E. Čím je písmeno dále v abecedě, tím je olej kvalitnější a tedy splňuje vyšší nároky motorářů.

Co na to výrobci aut?

Výše uvedené klasifikace olejů jsou obecné. K tomu navíc některé automobilky zavedli vlastní označování motorových olejů. Asi nejznámější jsou normy skupiny VW. Pro zážehové motory používá normu VW 501 01, 502 00, 503 00 či 504 00. První dva uvedené jsou pro pevný servisní interval, druhé dva pro variabilní. U dieselů je to 505 01 nebo 507 00, posledně jmenované se požívají za předpokladu, že má motor částicový filtr.

Své vlastní normy uvádí dále BMW (například BMW longlife-01) či Ford (třeba WSS-M2C913-C). Tyto tovární normy jsou vždy závaznější než obecné výše popsané normy. Pokud tedy kupujete olej do bavoráka, forda či audi, musíte se primárně řídit těmito.

Olej, co tam nepatří

Co se ale stane, když někdo použije do motoru jiný olej, než jaký předepisuje výrobce? Pokud automobilka doporučuje třeba ACEA A1/B1 a vy nalijete A3/B3, nestane se nic. Naopak olej je kvalitnější, než je nezbytně nutné.

A asi se nic nestane ani obráceně. Tedy pokud nebudete na nevhodný olej jezdit desítky tisíc kilometrů. Jednu výměnu motor obyčejně snese. Pouze se může zkrátit jeho životnost. To je však dost irelevantní údaj, neboť i pokud se motor zadře, málokdy se dokáže, že byl příčinou špatný olej. Spíše než nevhodný olej škodí motoru starý olej přetahující interval výměny. Nebo pokud je oleje v motoru málo. Něco jiného je to u filtrů pevných částic. Pokud někdo nepoužívá oleje ACEA C, může podstatně zkrátit životnost filtru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: Produktivita v Itálii musí vzrůst Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: Produktivita v Itálii musí vzrůst

Poslední týdny je Itálie opět ve středu dění. Roztržky…

Nová kolekce Blažka slaví s pomocí basketbalisty Satoranského úspěch na večírcích NBA Nová kolekce Blažka slaví s pomocí basketbalisty Satoranského úspěch na večírcích NBA

Řekl: „A dost! Už se nechci bavit o minulosti, jak jsem v…

Prodejní ceny bytů v Česku vzrostly ke konci června o 11 procent Prodejní ceny bytů v Česku vzrostly ke konci června o 11 procent

Prodejní ceny bytů v Praze a krajských městech na konci…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Motorové oleje: SAE, API, ACEA... Víte, co…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena

Michal Půr, šéfredaktor serveru Info.cz, v komentáři…

Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí

Se zajímavou statistikou přišla britská pojišťovna Veygo.…

 





 
Tohle jsou ty nejméně spolehlivé elektromobily. V žebříčku jsou i dvě Tesly

Tohle jsou ty nejméně spolehlivé elektromobily. V žebříčku jsou i dvě Tesly

Dnes 17:50

Elektrické vozy sice mají v útrobách jednodušší pohonný systém než konvenční auta se spalovacím motorem, potížím se spolehlivostí se ale nevyhnou.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Noc divadel, sametové happeningy i výlet zpět do socialismu

Tipy na víkend: Noc divadel, sametové happeningy i…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Rozina z Mise nový domov po natáčení: Rodinu zasáhla další rána!

Rozina z Mise nový domov po natáčení: Rodinu zasáhla…

Ve středečním díle moderátorka Tereza Pergnerová (44) výrazně pomohla mladé a šťastné rodině ze Slovácka. Otec…

 

iSport.cz

Kluby Premier League se dohodly: videorozhodčí od příští sezony

Kluby Premier League se dohodly: videorozhodčí od…

V anglické fotbalové lize by měl od příští sezony začít fungovat videorozhodčí (VAR). Kluby Premier League se na…

Liberecký objev rostl pro Spartu, pak posílal životopisy: Byl jsem zoufalý

Liberecký objev rostl pro Spartu, pak posílal…

Dvě chycené penalty, pět čistých kont z šesti ligových zápasů. Brankář Filip Nguyen si aktuálně prožívá svůj…

 

Reflex.cz

Babiš: Můj syn nikdy neměl české občanství, ve Švýcarsku studoval

Babiš: Můj syn nikdy neměl české občanství, ve…

Premiér Andrej Babiš (ANO) dnes ve stručném vyjádření novinářům řekl, že jeho syn Andrej nikdy nebyl českým…

Babiš mladší: Můj otec lže, překročil červenou čáru. Nejsem vůbec pod dozorem

Babiš mladší: Můj otec lže, překročil červenou čáru.…

„Teď čtu v novinách, že můj otec řekl, že musím být pod ‚neustálým dozorem‘ vzhledem k mé pseudonemoci, které se…