9.12. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Motorové oleje: SAE, API, ACEA... Víte, co znamená jejich označení? A jak moc škodí nevhodný olej?

Motorové oleje: SAE, API, ACEA... Víte, co znamená jejich označení? A jak moc škodí nevhodný olej?

Syntetika, polosyntetika nebo minerál? Stále se najdou jedinci, kteří motorové oleje takto rozdělují. Přitom jde o zavádějící pojmy. Důležité je aby olej plnil příslušné normy. Vyznáte se v nich?

Zběžný pohled na lahev s motorovým olejem obvykle zavadí o následující nápisy: například SAE 5W30, API SG, ACEA A3/B3. Jedná se o trojici základních norem, které popisují každý motorový olej. Dále se lze sekat ještě s normami jednotlivých výrobců automobilů. Takže pojďme si říci, co který nápis znamená.

Klasifikace podle viskozity

Asi nejobecnějším dělením olejů se zabývá norma SAE (Society of Automotive Engineers). Ta uvádí, jakou viskositu motorový olej má. Obyčejně vypadá takto: XW-Y. Písmeno „X“ popisuje vlastnost oleje při nízkých teplotách, písmenko „Y“ při vysokých. Platí, že čím je číslice „X“ nižší, tím má olej lepší mazací schopnosti při nízkých teplotách. Nejlepší je tedy 0W. Druhý údaj (tedy „Y“) je přesně opačný. Čím je číslo vyšší, tím motor lépe maže za vysokých teplot. Nejřidší běžně se vyskytující oleje tak mají SAE 0W-20, naopak nejhustší 10W-60.

Dnes je snaha snižovat odpor pohyblivých částí v motoru. Proto se používají spíše řidší oleje, běžně 0W-30. Sice se rychle dostávají k pohyblivým částem agregátu i při nízkých okolních teplotách, ovšem nejsou vhodné pro provoz motoru ve vyšší zátěži. Naopak oleje SAE 10W-60 jsou vhodné i pro závodní motory.

Řídký olej se při vyšší teplotě rychle mění v karbon. Nejprve v měkký, později v tvrdý, působící na ložiska pohyblivých částí jako brusná pasta. Naopak hustý olej odolává přepalování a tedy přeměně na karbon v důsledku vysoké teploty mnohem lépe. Řídký olej má však ještě jednu nevýhodu - snadno se dostává přes pístní kroužky, gufera ventilů či ložiska turbodmychadla, čímž následně dochází ke spotřebě oleje motorem.

Norma SAE je při výběru oleje důležitá, ovšem vůbec nic neříká o kvalitě zvoleného oleje. Pokud chcete jakostní olej, musíte se soustředit na normy ACEA případně API.

Tady odhalíte kvalitu

O tom, jak je zvolený oleje kvalitní, vypovídají normy ACEA a API. Prvně jmenovaná je vydaná evropskými výrobci automobilů. Druhá pro změnu americkým petrolejářským institutem. Pro nás, Evropany, je asi výstižnější norma ACEA. Jde o takzvanou výkonnostní třídu olejů.

Využívá čtyři písmenka: „A“ pro zážehové motory, „B“ pro vznětové motory, „E“ pro motory těžkých užitkových automobilů a konečně „C“ pro motory s částicovým filtrem. Porovnávacím údajem normy ACEA je takzvaná HTHS viskosita. Běžně se sice nikdy neuvádí, ovšem z hlediska klasifikace olejů jde o mimořádně důležitý údaj.

Čím vyšší je pak číslo u písmenka (třeba A1, A2 nebo A3), tím má olej vyšší hodnotu viskosity HTHS. Oleje ACEA A1/B1 tak jsou určeny pro klasický krátký nebo spíše pevný servisní interval. Naopak A3/B3 jsou oleje určené pro prodloužené nebo také variabilní servisní intervaly. Obsahují totiž více příměsí, zlepšujících kvalitu a také životnost.

Oleje ACEA C jsou takzvané bezpopelné. Mají tedy snížený obsah složky SAPS, což je sulfátový popel, sýra a fosfor. Ty škodí filtrům pevných částic. Díky této normě tak může DPF déle plnit to, co má, tedy zachytávat pevné částice (saze).

Norma API počítá s písmenkem „S“ pro zážehové motory, respektive s „C“ pro vznětové agregáty. U benzínů je dále údaj doplněný o písmeno A až H, u dieselů A až E. Čím je písmeno dále v abecedě, tím je olej kvalitnější a tedy splňuje vyšší nároky motorářů.

Co na to výrobci aut?

Výše uvedené klasifikace olejů jsou obecné. K tomu navíc některé automobilky zavedli vlastní označování motorových olejů. Asi nejznámější jsou normy skupiny VW. Pro zážehové motory používá normu VW 501 01, 502 00, 503 00 či 504 00. První dva uvedené jsou pro pevný servisní interval, druhé dva pro variabilní. U dieselů je to 505 01 nebo 507 00, posledně jmenované se požívají za předpokladu, že má motor částicový filtr.

Své vlastní normy uvádí dále BMW (například BMW longlife-01) či Ford (třeba WSS-M2C913-C). Tyto tovární normy jsou vždy závaznější než obecné výše popsané normy. Pokud tedy kupujete olej do bavoráka, forda či audi, musíte se primárně řídit těmito.

Olej, co tam nepatří

Co se ale stane, když někdo použije do motoru jiný olej, než jaký předepisuje výrobce? Pokud automobilka doporučuje třeba ACEA A1/B1 a vy nalijete A3/B3, nestane se nic. Naopak olej je kvalitnější, než je nezbytně nutné.

A asi se nic nestane ani obráceně. Tedy pokud nebudete na nevhodný olej jezdit desítky tisíc kilometrů. Jednu výměnu motor obyčejně snese. Pouze se může zkrátit jeho životnost. To je však dost irelevantní údaj, neboť i pokud se motor zadře, málokdy se dokáže, že byl příčinou špatný olej. Spíše než nevhodný olej škodí motoru starý olej přetahující interval výměny. Nebo pokud je oleje v motoru málo. Něco jiného je to u filtrů pevných částic. Pokud někdo nepoužívá oleje ACEA C, může podstatně zkrátit životnost filtru.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
CCleaner jsme koupili už napadený hackery, říká generální ředitel Avastu CCleaner jsme koupili už napadený hackery, říká generální ředitel Avastu

Virus ukrytý v oblíbeném programu pro ´čištění´ počítačů…

ČNB ponechala rezervu na ochranu úvěrového trhu na jednom procentu ČNB ponechala rezervu na ochranu úvěrového trhu na jednom procentu

Česká národní banka ponechala rezervu na ochranu…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Motorové oleje: SAE, API, ACEA... Víte, co…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai

Dnešní auta, ta luxusní především, jsou počítače na…

 





 
Volvo XC40 odhaluje české ceny. Nejmenší švédské SUV pod milion neseženete

Volvo XC40 odhaluje české ceny. Nejmenší švédské SUV pod milion neseženete

Dnes 12:52

Nejmenší zástupce SUV rodiny značky Volvo je zatím dostupný s dvěma motory z rodiny Drive-E, zážehovým a vznětovým dvoulitrovým čtyřválcem.




Blesk.cz

Překvapení na premiéře muzikálu Iago Janka Ledeckého: Dcera Ester přivedla tajemného fešáka!

Překvapení na premiéře muzikálu Iago Janka…

Zpěvák Janek Ledecký se konečně dočkal premiéry svého muzikálu Iago. A jeho rodina ho v tom nenechala. Všichni…

Pořídili jste si koťátko? 6 rad, jak o něj pečovat

Pořídili jste si koťátko? 6 rad, jak o něj pečovat

Rozhodli jste se pořídit si koťátko? Na jeho příchod do rodiny se musíte řádně připravit. Poradíme, jak se o…

 

iSport.cz

ONLINE: Laver Cup v Praze začíná! Na úvod hrají Čilič s Tiafoem

ONLINE: Laver Cup v Praze začíná! Na úvod hrají…

Chorvat Marin Čilič a Američan Frances Tiafoe jsou prvními tenisty, kteří zahájí v pražské O2 areně premiérový…

Holek o Spartě: Je mi líto, že se nedaří. Nejlepší fotbal jsme hráli za Lavičky

Holek o Spartě: Je mi líto, že se nedaří. Nejlepší…

Vrátíte se z dovolené do práce a dozvíte se, že už vás nechtějí. Noční můra? Kdepak, přesně tohle letos před…

 

Reflex.cz

Islamizace Evropy: Turecko vsadilo na čas, který je teď jeho nejlepší zbraň

Islamizace Evropy: Turecko vsadilo na čas, který je…

Jakou má budoucnost Turecko proti budoucnosti naší Evropy? O tom jsem přemýšlel během své návštěvy Istanbulu,…

Peníze na zdravotnictví budou – zase – chybět. Chybět nebude pohodlnost a zbabělost politiků

Peníze na zdravotnictví budou – zase – chybět.…

Ty dvě stručné věty si zapamatujme: Letos to může být naposledy, kdy celý systém veřejného zdravotního pojištění…