Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový GM: Jak vypadá znovuzrozený General Motors, který má přežít krizi?

Diskuze (18)
Pod názvem General Motors začala fungovat nová, zdravější společnost. Kromě názvu přebírá nejzdravější aktiva a alespoň pro tuto chvíli to vypadá, že soudem vyhlášený bankrot z minulého týdne otevřel koncernu cestu k další existenci.

Nejviditelnější změnou je radikální snížení počtu značek v koncernu General Motors. V novém GM zůstávají jen čtyři – Chevrolet, Cadillac, Buick a GMC, každá z nich zřetelně vymezená a nekonkurující ostatním. Pontiac příští rok definitivně skončí a s Hummerem a Saturnem už GM také dál nepočítá. I přes tuto zeštíhlovací kúru má ale General Motors i nadále nejrozsáhlejší a nejhustší síť dealerů v USA, a to přestože počet prodejních míst klesne příští rok z 6000 na 3600.

Nová společnost je odhodlaná soustředit se na zákazníky a produkty, pokud se to stane skutečností, GM se zbaví jedné ze svých největších slabin. Místo financování zaměstnaneckých programů má koncern směřovat finanční zdroje do vývoje nových modelů a technologií. Pro naplnění těchto cílů dostal GM prostředky v podobě konkurenceschopné struktury nákladů, zdravější rozvahy a lepší likvidity.

Radikální proměnou prošla vlastnická struktura. Majoritním akcionářem je nově americké ministerstvo financí, které drží 60,8 % akcií. Odborový fond UAW Retiree Medical Benefits Trust má 17,5 %, vláda Kanady a provincie Ontario 11,7 % a na dosavadní akcionáře zbývá jen 10 %. Akcie zatím nebudou veřejně obchodovatelné, změnit se to má příští rok. Vládní půjčky mají být splaceny do roku 2015, ale vedení automobilky předpokládá, že k tomu dojde dříve.

Na konci roku 2010 bude v provozu 34 továren proti původním 47 v loňském roce. Také počet zaměstnanců se má snížit, a to z 91 na 64 tisíc. Automobilka chce ovšem využívat své kapacity na 100 % a tím dosáhnout vyšší efektivity. Po restrukturalizaci má GM ve svém účetnictví dluh k vládě USA ve výši 11 miliard dolarů (nepočítaje dalších 9 miliard v prioritních akciích), celkově však byly dluhy sníženy o 40 miliard dolarů, především jde o dříve závazky k fondu VEBA, který zajišťuje odborů UAW zdravotnickou péči.

Pro budoucnost jsou důležité také nové modely. Ještě letos se v USA představí Cadillac CTS Sport Wagon a GMC Terrain, příští rok budou následovat Chevrolet Volt, Chevrolet Cruze a Cadillac CTS Coupé. V Michiganu se navíc chystá výroba malého úsporného modelu, který umožní uchovat 1400 pracovních míst.

Diskuze (18)
Avatar - DaewooMaster
17. 7. 2009 14:14
Re: Zase...
Už jen z toho, co jsem vyjmenoval výš (4x Daewoo a 1x Isuzu), je jasné, že tvrdíš nesmysl (teda ne pouze v případě, pokud podle tebe GM=Opel, což je naivní logika). BTW "2006, Holden updated the Commodore with the VE series; Holden's first vehicle to be completely designed and engineered in Australia".
17. 7. 2009 01:08
Re: Zase...
Vsechno, co Holden prodava je Opel, jen to jsou modely, ktere se nenabizi pro Evropu, Holden ma svoje vyvojove stredisko spadajici pod Opel.
Avatar - DaewooMaster
15. 7. 2009 17:17
Re: Radši než Pontiac bych obětoval Buick.
Tak horké to zatím není, v aktuální nabídce čínského Buicku je jenom jedno Daewoo (Lacetti, ostatní modely se i v Číně prodávají jako Chevrolet!), jeden Holden (Statesman), jeden Opel (Insignia) a ostatní 3 modely jsou americké. :-)
Avatar - DaewooMaster
15. 7. 2009 17:02
Re: Radši než Pontiac bych obětoval Buick.
Historie v tom (bohužel) nehraje roli, vzpomeň třeba na značku Oldsmobile, která byla ještě starší než Buick a kde je dneska... ;-\
Avatar - DaewooMaster
15. 7. 2009 16:53
Re: Zase...
Hm, to už ale dávno není pravda! ;-) Od Opela prodává aktuálně akorát Astru a Combo (stará Corsa), od Daewaa Aveo, Cruze, Epicu a Captivu, od Isuzu D-Max a zbylých 6 modelů, které tvoří nosnou část jeho nabídky, jsou jeho vlastní modely, které se zase pro změnu vesele prodávají jinde pod značkami Daewoo, Buick, Chevrolet, Pontiac, Bitter atd.