Nový GM: Jak vypadá znovuzrozený General Motors, který má přežít krizi?
Nejviditelnější změnou je radikální snížení počtu značek v koncernu General Motors. V novém GM zůstávají jen čtyři – Chevrolet, Cadillac, Buick a GMC, každá z nich zřetelně vymezená a nekonkurující ostatním. Pontiac příští rok definitivně skončí a s Hummerem a Saturnem už GM také dál nepočítá. I přes tuto zeštíhlovací kúru má ale General Motors i nadále nejrozsáhlejší a nejhustší síť dealerů v USA, a to přestože počet prodejních míst klesne příští rok z 6000 na 3600.
Nová společnost je odhodlaná soustředit se na zákazníky a produkty, pokud se to stane skutečností, GM se zbaví jedné ze svých největších slabin. Místo financování zaměstnaneckých programů má koncern směřovat finanční zdroje do vývoje nových modelů a technologií. Pro naplnění těchto cílů dostal GM prostředky v podobě konkurenceschopné struktury nákladů, zdravější rozvahy a lepší likvidity.
Radikální proměnou prošla vlastnická struktura. Majoritním akcionářem je nově americké ministerstvo financí, které drží 60,8 % akcií. Odborový fond UAW Retiree Medical Benefits Trust má 17,5 %, vláda Kanady a provincie Ontario 11,7 % a na dosavadní akcionáře zbývá jen 10 %. Akcie zatím nebudou veřejně obchodovatelné, změnit se to má příští rok. Vládní půjčky mají být splaceny do roku 2015, ale vedení automobilky předpokládá, že k tomu dojde dříve.
Na konci roku 2010 bude v provozu 34 továren proti původním 47 v loňském roce. Také počet zaměstnanců se má snížit, a to z 91 na 64 tisíc. Automobilka chce ovšem využívat své kapacity na 100 % a tím dosáhnout vyšší efektivity. Po restrukturalizaci má GM ve svém účetnictví dluh k vládě USA ve výši 11 miliard dolarů (nepočítaje dalších 9 miliard v prioritních akciích), celkově však byly dluhy sníženy o 40 miliard dolarů, především jde o dříve závazky k fondu VEBA, který zajišťuje odborů UAW zdravotnickou péči.
Pro budoucnost jsou důležité také nové modely. Ještě letos se v USA představí Cadillac CTS Sport Wagon a GMC Terrain, příští rok budou následovat Chevrolet Volt, Chevrolet Cruze a Cadillac CTS Coupé. V Michiganu se navíc chystá výroba malého úsporného modelu, který umožní uchovat 1400 pracovních míst.