General Motors uzavře v Severní Americe čtyři továrny
Generální ředitel automobilky Rick Wagoner na včerějším setkání s novináři dodal, že GM také zvýší počet směn ve dvou továrnách, které vyrábí oblíbenější modely automobilky. Správní rada dnes také schválila, že GM začne vyrábět v továrně v Ohiu menší model Chevroletu a v Detroitu elektrický vůz Chevy Volt, který by se měl v autosalonech objevit v roce 2010. GM také uvažuje o další budoucnosti značky Hummer a možná ji nabídne k prodeji.
Rozhodnutí o uzavření továren ovlivní v každé z továren zhruba 2500 zaměstnanců. Přesné číslo zatím podle Wagonera není známé. Mnoho z nich bude moci přejít na jiné pracovní místo. GM minulý týden oznámil, že 19.000 zaměstnanců přijalo nabídku dobrovolného odchodu za odstupné. Na tato místa budou moci případně zaměstnanci z uzavřených továren přejít.
Wagoner také varoval, že firma plánuje ještě další změny. Kvůli uzavření továren a přesunu výroby na menší vozy bude muset učinit změny ve výrobě motorů, převodovek a dalších součástek.
Rozhodnutí ušetří firmě od roku 2010 zhruba jednu miliardu dolarů (16 miliard Kč). Spolu s dalšími předchozími opatřeními se celkové roční náklady GM sníží až o 15 miliard dolarů, napsaly agentury AP a Reuters.
Podle ekonoma Centra automobilových výzkumů Seana McAlindena tři velké americké automobilky GM, Ford Motor a Chrysler od roku 2005 oznámily uzavření již 35 továren. V reakci na to museli v některých továrnách ukončit výrobu i jejich dodavatelé Delphi a Automotive Component Holdings. Celkem tak zaniklo 149.000 pracovních míst. Ve stejné době naopak zahraniční automobilky oznámily plány na výstavbu pěti továren v USA. V roce 2007 zahraniční automobilky zaměstnávaly v USA 113.000 osob a do roku 2011 by tento počet měl stoupnout na 152.000.
Situace na americkém trhu je nyní obtížná pro všechny automobilky, protože spotřebitelská důvěra je slabá a prodej aut by měl být v letošním roce nejnižší za více než deset let. Pro tři americké výrobce aut je však situace o to horší, že závisí hlavně na prodeji nákladních aut a sportovně-užitkových vozů (SUV). U Chrysleru se tyto vozy podílí na celkovém prodeji v USA 70 procenty, u japonské Toyoty tento podíl činí pouze 41 procent.
Společnost GM hospodařila v prvním čtvrtletí se ztrátou 3,25 miliardy dolarů (přes 50 miliard Kč) po zisku 42 milionů USD před rokem. Výsledky byly zasaženy jednorázovými náklady, stávkou v dodavatelském podniku American Axle a slabou poptávkou na domácím trhu. V celém loňském roce firma prodělala rekordních 38,7 miliardy dolarů (zhruba 620 miliard Kč).