Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

General Motors uzavře v Severní Americe čtyři továrny

redakce AUTO.CZ
Diskuze (2)
General Motors uzavře čtyři továrny na výrobu nákladních a sportovně-užitkových vozů ve Spojených státech, Kanadě a Mexiku. Firmu k tomuto kroku přiměl nárůst cen pohonných hmot, který přesunul zájem spotřebitelů na menší, úspornější vozy.

Generální ředitel automobilky Rick Wagoner na včerějším setkání s novináři dodal, že GM také zvýší počet směn ve dvou továrnách, které vyrábí oblíbenější modely automobilky. Správní rada dnes také schválila, že GM začne vyrábět v továrně v Ohiu menší model Chevroletu a v Detroitu elektrický vůz Chevy Volt, který by se měl v autosalonech objevit v roce 2010. GM také uvažuje o další budoucnosti značky Hummer a možná ji nabídne k prodeji.

Rozhodnutí o uzavření továren ovlivní v každé z továren zhruba 2500 zaměstnanců. Přesné číslo zatím podle Wagonera není známé. Mnoho z nich bude moci přejít na jiné pracovní místo. GM minulý týden oznámil, že 19.000 zaměstnanců přijalo nabídku dobrovolného odchodu za odstupné. Na tato místa budou moci případně zaměstnanci z uzavřených továren přejít.

Wagoner také varoval, že firma plánuje ještě další změny. Kvůli uzavření továren a přesunu výroby na menší vozy bude muset učinit změny ve výrobě motorů, převodovek a dalších součástek.

Rozhodnutí ušetří firmě od roku 2010 zhruba jednu miliardu dolarů (16 miliard Kč). Spolu s dalšími předchozími opatřeními se celkové roční náklady GM sníží až o 15 miliard dolarů, napsaly agentury AP a Reuters.

Podle ekonoma Centra automobilových výzkumů Seana McAlindena tři velké americké automobilky GM, Ford Motor a Chrysler od roku 2005 oznámily uzavření již 35 továren. V reakci na to museli v některých továrnách ukončit výrobu i jejich dodavatelé Delphi a Automotive Component Holdings. Celkem tak zaniklo 149.000 pracovních míst. Ve stejné době naopak zahraniční automobilky oznámily plány na výstavbu pěti továren v USA. V roce 2007 zahraniční automobilky zaměstnávaly v USA 113.000 osob a do roku 2011 by tento počet měl stoupnout na 152.000.

Situace na americkém trhu je nyní obtížná pro všechny automobilky, protože spotřebitelská důvěra je slabá a prodej aut by měl být v letošním roce nejnižší za více než deset let. Pro tři americké výrobce aut je však situace o to horší, že závisí hlavně na prodeji nákladních aut a sportovně-užitkových vozů (SUV). U Chrysleru se tyto vozy podílí na celkovém prodeji v USA 70 procenty, u japonské Toyoty tento podíl činí pouze 41 procent.

Společnost GM hospodařila v prvním čtvrtletí se ztrátou 3,25 miliardy dolarů (přes 50 miliard Kč) po zisku 42 milionů USD před rokem. Výsledky byly zasaženy jednorázovými náklady, stávkou v dodavatelském podniku American Axle a slabou poptávkou na domácím trhu. V celém loňském roce firma prodělala rekordních 38,7 miliardy dolarů (zhruba 620 miliard Kč).

redakce AUTO.CZ
Diskuze (2)
Avatar - prekladys
4. 6. 2008 10:22
víno a olivy...
první odchází málo lukrativní produkce, životní úroveň je vysoká a dovoz levnější, postupně převáží obchod a zbude jen nejsofistikovanější výroba, jenže na to stačí hrstka lidí, ti co na to mají, odcházejí za prací tam, odkud se dováží, pak už není komu prodávat (zbyla hrska nejchudších), zaniká i obchod...
globalizace, racionalizace výroby, všemocný trh, to vše tu bylo už v době, kdy svět byl mnohem menší, kdy kosmickou lodí byl pluh či vodovod a nanotechnologie produkovaly víno a olivy.

držme si klobouky, bude to zase jednou sešup!

P.S.
ekologům: takže ta všemocná ruka trhu je zase jednou rychlejší než vy ;-)
černokabátníkům: teď teprve přijde ten správný nával oveček