Letošní sezona formule 1 uvede v život zřejmě nejradikálnější změny pravidel a technických regulí v historii tohoto sportu. Hlavně v oblasti pohonných jednotek je úprav více než dost.
Někdo má rád motosport a jiný třeba pletení ;-) . Formule je show, show, která posunuje vývoj. Jen ta změna motorů... 1600 to je méně než má objem moje motorka 8-s .
doporučuji někdy navštívit nějaký závod F1 , já teda ještě to štěstí neměl ale několik známých už jo a neměli slov , když pár metrů od tebe projíždí monopost 300km\h uši bolí , vnitřnosti vibrují >:D pro někoho zážitek na celý život ;-)
Pamatuji doby Laudy, Prosta, Senny, Schumachera a stale se divam a snazim se nevynechat jediny zavod a stale me to bavi. Technika, hlavne elektronika se proste vyviji a na letosni sezonu se moc tesim.
Asi tak, ono nestačí len zapnúť telku. Treba tomu trošku aj rozumieť a sledovať medzičasy, prípadne počúvať komentátora (ak je on v obraze). Ten vývoj je proste nezadržateľný vo všetkom. Môže sa nám to nepáčiť ale je to tak a také sú nové pravidlá. Myslím si že táto sezóna bude zaujímavá aj v tom ako sa ktorý tím vyrovná s radikálne novou technikou a jej spoľahlivosťou.
Presne tak, sledovat LiveTiming, jednotlive prujezdy sektory atd.
Je to podobne jako v dobe, kdy prisla elektronika kolem podvozku, do diferencialu atd., tak take vsichni kriceli, ale proste to je vyvoj. Staci se podivat na prototypy pro LeMans.
Nevím, možná mě budete mít za prosťáčka, ale nerozumím tomu, proč ty motory (no dobře, tak "pohonné jednotky") jsou tak strašně složité. To už i u F1 jsou určeny maximální normované emise CO2? Nebo o co tady vlastně jde? Příjde mi to celé naprosto absurdní, proč tam nemohou být prostě normální spalovací vysokootáčkové motory bez těchto opičáren (až už s turbem či bez)? >:D:no:
Pretože Formula 1 vždy udávala a vždy bude udávať smer vo vývoji motorov aj pre bežných ľudí. Dnešné motory, rovnako ako napríklad prevodovky, aerodynamika, brzdné systémy, bezpečnosť a jednoducho všetky technológie okolo áut, majú vlastne svoj pôvod v závodnom svete a najmä v F1. Formula jednoducho udáva smer a vyvíja nové veci, ktoré sa potom môžu dostať aj do áut pre bežných spotrebiteľov. Preto tie opatrenia, preto stále nové pravidlá. Tie nové regule sú vlastne aj akýsi podnet na to, aby tí najlepší inžinieri z tejto oblasti (ktorí v F1 pracujú) dokázali prichádzať s novými technológiami, zdokonalovať ich a jednoducho inovovať a nasledovať nejaký pokrok. Takže absurdné to nie je, ja sa naopak teším, že formula bude vždy absolútny vrchol toho technologického pokroku v motorizme a to je na tom jedna z tých vecí, pre ktoré bude vždy tak populárna. ;-)
Dovolil bych si nesouhlasit. Formule 1 udavala smer ve vyvoji, ale to proto, ze nebyla tak svazana regulemi. Tyto veci se ve formuli vyvyjeli, protoze opravdu delali auto lepsi a rychlejsi.
Ted se proste vyda regule, ktera na silu nuti vsechny znacky do toho stejneho. Stejny motor, stejny elektromotor a baterka. Me by se libilo, kdyby byla moznost, aby si tymy vybrali pohone ustroji a koncepci vozu posle sebe. Chces si do auta nasazet kila balastu v podobne KERS a maly oturbeny moturek, ano muzes, ale jestli chces jezdit vysokootackovy 12ti valec, je to tva volba. At vyhraje ten lespi a ne diktat pravidel, tvorici sterilni zavody...
Regulace je nutná... protože 1,5Turbo s výkonem hodně přes 1000 koní tu byla už před nějakými 35 lety. A regulace tu byla vždy.
Regulace pro dvě odlišné koncepce je obtížná. Pokud povolíš turbo i atmosféru, pravděpodobně se (nejpozději) v průběhu sezony ukáže, že jedna koncepce má navrch a ti druzí jsou v pytli.
Mne celkom aj vrta. Hlavne to, ze pocitace su za poslednych 10 rokov minimalne 8x rychlejsie, maju bezne 4-6x vacsiu operacnu pamat, ale zaboha nejdu rychlejsie, stale je ich odozva na podobnej urovni.
Kym taka mozila 3 zrala s 50 tabmi 300MB ram, verzia 26 zozerie 1,5GB.
Zrejme pokrok.
Alebo cim silnejsie zelezo, tym lenivejsi koderi a optimalizacia kodu je tatam...
Tieto neustále úpravy a každoročné zmeny spôsobili to, že z nadšeného fanúšika F1-ky v ére Schumachera i krátko po nej sa zo mňa stal úplný ignorant tohto športu.
Ale tie elektrické "cimprlátka" nejaký význam predsa len majú. Jednak sú závody asi dramatickejšie (neviem ale posúdiť, F1-ku nesledujem), a jednak z toho môžu mať úžitok aj obyčajní motoristi.
Super motory od Hondy z polovice 90.rokov tiež čerpali zo skúsenosti tejto značky v F1-ke. Krátkodobo som mal sedan Hondu Civic 4-dverový sedan s 1,6 litrovým benzínovým motorom (ročník 1996), a ten pri výkone 84 kW (na stovku za cca sekúnd) spapal priemerne 6 litrov. Pred takmer 20 rokmi...
a jak crash test souvisí s kvalitou motorů?
Ta Honda nežrala 6 litrů jen kvůli nízké hmotnosti, ale kvůli technickým vymoženostem, zejména časování ventilů.
Teraz casovanie ventilov nie je alebo co?
Problem toho super motora je, ze neprejde schvalenim do premavky kvoli emisnym normam. Ked sa upravi na normy, hned bude zrat viac.
Nizsia hmotnost je tiez z dovodov.
Boli časy, keď som F1 sledoval pravidelne. V zlatej ére napínavých súbojov Schumachera s Hakinenom (dnes je jeden na automobilovom dôchodku a druhý bojuje o život). Potom prišlo obdobie nudy a dominancie jedného pretekára, čo sa snažili majitelia zmeniť novými predpismi, umelými obmedzeniami; vtedy to pre mňa stratilo zaujímavosť. Naviac si nie som istý, či je momentálne formula tým, čo bola dakedy: keď boli motory povedzme desaťvalce, to bolo niečo tak vzdialené a obdivuhodné. Dnes to veľmi zjednodušene môžem vnímať tak, že motory v F1 majú menší objem, ako motor v mojom aute a paradoxne toto "priblíženie ľudu" spôsobuje menšiu zaujímavosť.
Každopádne uznávam F1 ako liaheň špičkových technológií, ktoré možno jedného dňa budú aj v bežných autách. Akurát sa mi javí, že ak by neboli rôzne nezmyselné obmedzenia, mohli by byť hranice možného posúvané ešte ďalej.
Nemusíš mi pripomínať, myslel som práve dominanciu Schumiho. Ostatne máš pravdu i v tom, že obmedzenia nútia technikov a vývojárov ku kreativite, akurát sa mi nezdá ten príliš radikálny downsizing a hlavne tie elektromotory/generátory.
Hakkinena vystřídal Alonso, Schummachera Weber... a jede se dál. Vždycky si bude někdo stěžovat, že už to není to co to bývalo, když jezdil... Prost a Senna, Hunt a Lauda...
Maloobjemová turba už tu byla, koncem sedmdesátých a začátkem osmdesátých let. Nic proti tomu. Hybrid mi už tak pod nos nejde, ale z druhé strany... když vidím nové supersporty s podobnou technikou, vypadá to, že na tom něco bude.
Předně musím přiznat, že F1 rád nemám.
Při stavu, kdy po celém světe žije velké množství lidí na hranici bídy a na straně druhé zářící miliardářský kolotoč hošíků v rychlých autech mi tento seriál přijde spíš jako facka do tváře všem těm chudým. Taky mě irituje působení postavičky bernie ecclestone (úplatky, potlačování demonstrací za lidská práva v zemích, kam seriál zavítá atd...).
Jestli má F1 fungovat dál tak alespoň ať se používají technologie použitelné v mainstreamu dále a v tomto úhlu pohledu mi přijdou nové regule rozmné.
Ps: Při shlédnutí výbornýho dokumentu Senna (2010) mi až tuhla krev v žilách a jen tak mimochodem mi došlo, že tyhle adrenalinové časy už nikdy v F1 nebudou.
Jestli i A.Senna prohlásil, že čistější závodění bez politiky a peněz zažil naposledy v motokárách...tak by možná nebylo od věci ty po okruhu kroužící drahý nesmysly ignorovat a místo toho si jít zajezdit....třeba i ty motokáry.
Takže vlastně vůbec nepůjde o řidičské umění, ale o to, kdo bude mít zrovna nabitou baterku. Takže se slabý jezdec udrží rychlejšího za cenu zmáčknutí tlačítka. Výborný.
F1 má být o precizním řízení, kdy někdo dokáže zopakovat cca 70 kol prakticky identicky a nejrychleji ze všech.
vidím v tom, že F1 vůbec nebude mít spalovací motor, ale jen elektromotor a baterky. A pilot bude mít v kokpitu pomocná šlapátka, která bude používat při předjíždění aby zvednul výkon... Vyhraje ten, kdo dokáže nejrychleji při zastávce v boxech dobít baterie. Potom začnou být F1 jen dálkově ovládané, aby se náhodou něco pilotovi nestalo.
Nicky Lauda kdysi řekl, že dnes jsou sice F1 super bezpečné, ale zároveň taky super nudné. Měl pravdu. Nebezpečí a z něj pramenící adrenalin, to prostě k závodům patří. Ta malá možnost, že pilot v milisekundě zařve když udělá chybu. Dělat z F1 super bezpečný tank, kde vítezství závisí na správném mačkání tlačítek a spoléhání se na pomocné systémy nahrazující pilotovy schopnosti, to je cesta do pekla. Za chvíli bude větším adrenalinem cesta do práce.
natlačeni mezi úzkými mantinely bez žádné nahodilosti nebo možnosti kreativity a srdce nazývat pohonné ústrojí nikoliv motor o kterém už to ani neni :-( kdo se jich prosil o hybridní formule, to jim nemohli udělat vlastní skupinu?
Je to to nej co se mohlo v F1 stát návrat turbo motorů. Celý 80 léta vládly a porazily 3,5l V8 atmo rozdílem tak dvou tříd. Měly obsah ještě menší 1500 cm3 V6. Dále je skvělý,že se vrací Honda v tý éře měla nej motory. V závodě měly všechny turba výkon 700-900k v tréningu 1000-1500k. Opravdu to s EU vůbec nesouvisí. Byly zakázány pro svůj ohromný výkon který auta a tratě v tý době už nepobíraly a byly zakázány.Něco jak v rallye skupina B. Škoda F1 byla báječně vyrovnaná a současná nuda nebyla. Více zde : [odkaz]