Motory V12 (6. díl): Lamborghini Murciélago

Motory V12 (6. díl): Lamborghini Murciélago

 
 

Italský konkurent slavnějších rudých vozů z Maranella sice nemá tak bohatou sportovní historii ani současnost jako Ferrari, jeho produkce však hraje neméně podstatnou roli v automobilových snech mnoha lidí. Řeč je o vozech Lamborghini.

Značka je neobvyklá také tím, že dlouhá léta byl v nabídce vlastně jen automobil s motorem V12 pod kapotou.

Devadesátá léta nepatřila ke zlatému věku firmy Lamborghini. Po tom co Lambo koupil v osmdesátých letech Chrysler, změnila relativně mladá značka (založená v r. 1963), několikrát majitele. Prostřednictvím bermudské firmy Megatech patřila dokonce částečně také korejské automobilce Kia, když nakonec skončila v roce 1998 pod křídly Audi.

S tím přišel do supersportovních Lamborghini také stálý pohon všech kol. Ne že by se před příchodem Audi nic takového u Lamborghini nedělalo (viz Diablo VT), ale Audi zavedlo nový standard značky, takže dnes není problém vyrazit si s novým Lambem třeba do zasněžených Alp, na speciálně pro Lambo navržených zimních pneumatikách Pirelli.

Menší baby-Lambo představené minulý rok v Ženevě jsme představili v magazínu, a protože má „jen“ deset válců pod kapotou, odbýváme jej pouze odkazem na starší článek.

Cílem našeho seriálu je dvanáctiválcová současnost. Ta je u Lamborghini představována celohliníkovým motorem 6.2 V12. Ten má základ v motoru stejné koncepce, který používalo už Diablo (stejné vrtání 87 mm, zdvihový objem 5707 cm3). Dvě řady válců svírají obligátní úhel 60° a zvětšením zdvihu na 86,8 mm byla překročena čtyřsetkilowattová hranice maximálního výkonu. Dnešní Murciélago má motor o objemu 6192 cm3 V12. Nejvyšší výkon vyhnali technici k 426 kW při 7500 ot./min, točivý moment má nejvyšší hodnotu 650 Nm při 5400 ot./min. V rozmezí 2000-7500 ot./min je k dispozici 500 Nm. O snové hodnoty se stará čtyřventilový rozvod s proměnným časováním ventilů a variabilním sáním.

Proti předchůdci je současný motor vybaven mazáním se suchou skříní, a motor tak je o 50 mm níže, což vedlo k cennému snížení těžiště automobilu. Řidič přes pedál akcelerátoru ovládá elektronickou cestou hned čtyři škrtící klapky.

Murcielago využívá efektní vstupy chladícího vzduchu za bočními okny, podobně jako předchozí typy Diablo a Countach. V aktuálním modelu je agresivní vzhled spojen s účelnou změnou profilu vstupních otvorů přivádějících chladící vzduch k chladičům. Děje se tak buď na povel řidiče (při běžícím motoru), nebo samočinně, jakmile teplota okolního vzduchu resp. teplota chladící kapaliny dosáhne limitní hodnoty. Lamborghini tomu říká Variable Air-flow Cooling System (VACS). K zavedení této „komplikace“ přivedla konstruktéry aerodynamická optimalizace karosérie. Extrémní výkony podávané hnací jednotkou sice nejsou v životě auta příliš běžné (výrobce udává cca 15% jízdní doby), ale právě na tyto situace musí být dimenzován i chladící systém, což by u konvenčního řešení vedlo k větším vstupním otvorům a tedy i většímu aerodynamickému odporu karosérie. Murcielago v „bojové pozici“ tak vypadá ještě agresivněji, díky dvěma krovkám na bocích, vysunutým v pracovní poloze o 20°.

Pohon všech kol je realizován prostřednictvím mezinápravové viskózní spojky a diferenciálů s omezenou svorností (25% vpředu /45% vzadu). Šestistupňová manuální převodovka spolupracuje s jednokotoučovou spojkou (průměr 272 mm). Loňská produkce Lamborghini dosáhla rekordního počtu 1357 automobilů. Z toho bylo 424 dvanáctiválců. Celkem bylo již vyrobeno více než 900 Murciélag, z nichž více než čtvrtina skončila na trhu USA.

Na našich snímcích je zachycen motor Murcielaga vystavený na letošním ženevském autosalonu a jako zajímavost jsme přidali Countach, projízdějící nedaleko frankfurtského výstaviště. Na silnici přeci jen lépe vyniknou extrémní proporce, například výška ve srovnání s vpředu jedoucím Mercedesem C.

 Diablo 6.0*Murciélago
Motor
Druh motoruzážehový dvanáctiválec V12zážehový dvanáctiválec V12
 uložený uprostřed podélněuložený uprostřed podélně
Materiál hlavy válců/bloku motoruhliník.slit. / hliník.slit. hliník.slit. / hliník.slit.
Vrtání/zdvih [mm]87 / 8487 / 86,8
Zdvihový objem [cm³]59926192
Počet ventilů na válec44
Kompresní poměr10,7:110,7:1
Výkon [kW při ot./min]405 / 7.100 426 / 7.500
Max. točivý mom.[Nm při ot./min]620 / 5.500 650 / 5.400
Olejová náplň [l] -12
Chladící kapalina [l] -15
Objem nádrže [l] 100100
Jízdní výkony
Zrychlení 0-100km/h [s]3,93,85
Nejvyšší rychlost [km/h]330přes 330
Spotřeba dle 99/100/ECE
Palivo (oktan. č.)-bezolovnatý benzín 98 okt.
město [l/100 km]-32,6
mimo město [l/100 km]-15,1
kombinovaná [l/100 km]24,921,5
Emise CO2 [g/km]--
Hmotnosti
Pohotovostní hmotnost [kg]16251820
Celková hmotnost [kg] 18502000
Cena [Euro] -223.880
* již se nevyrábí

Další články o dvanáctiválcích:
Motory V12 (1. díl): Volkswagen/Audi W12

Motory V12 (2. díl): Mercedes/Maybach V12 biturbo

Motory V12 (3. díl): BMW 6.0 V12

Motory V12 (4. díl): Ferrari Enzo a spol.

Motory V12 (5. díl): Aston Martin 5.9 V12

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Tapety

Lamborghini Murciélago Lamborghini Murciélago
Lamborghini Murciélago Lamborghini Murciélago
Lamborghini Murciélago Lamborghini Murciélago
Lamborghini Murciélago Lamborghini Murciélago
Lamborghini Diablo 6.0 Lamborghini Diablo 6.0
Lamborghini Diablo 6.0 Lamborghini Diablo 6.0
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Jiří Suchý po kolapsu: Bojuje s další nemocí

Jiří Suchý po kolapsu: Bojuje s další nemocí

V pondělí večer se Jiřímu Suchému (84) zatmělo před očima a při představení v Klatovech zkolaboval a byl…

Varování meteorologů: V Praze a na dalších místech republiky hrozí požáry

Varování meteorologů: V Praze a na dalších místech…

Naposledy Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) varoval před nebezpečím vzniku požárů v polovině září a kvůli…

 

iSport.cz

To je shAw! Dostával rány do brady, ale dál pobízel fanoušky

To je shAw! Dostával rány do brady, ale dál pobízel fanoušky

Připravte se, zase to bude zábava. Start NHL je za dveřmi a nažhavení jsou nejen fanoušci, ale také samotní…

Trpišovský chce vést Spartu! Na Letné je již domluven, záleží na Liberci

Trpišovský chce vést Spartu! Na Letné je již…

Kouč libereckých fotbalistů Jindřich Trpišovský má zájem o nabídku stát se novým trenérem Sparty po Zdeňku…

 

Reflex.cz

Kolumbie slaví historický mír, podepsán byl perem vyrobeným z kulky

Kolumbie slaví historický mír, podepsán byl perem…

Po dlouhých dvaapadesáti letech bojů mezi levicovými povstalci z Revoluční ozbrojené síly Kolumbie (FARC -…

Ve věku 93 let zemřel bývalý izraelský prezident Šimon Peres

Ve věku 93 let zemřel bývalý izraelský prezident Šimon Peres

Izraelský tátník prodělal před dvěma týdny mrtvici a od té doby byl v kritickém stavu. V úterý se jeho stav…