Motory V12 (6. díl): Lamborghini Murciélago

Motory V12 (6. díl): Lamborghini Murciélago

 
 

Italský konkurent slavnějších rudých vozů z Maranella sice nemá tak bohatou sportovní historii ani současnost jako Ferrari, jeho produkce však hraje neméně podstatnou roli v automobilových snech mnoha lidí. Řeč je o vozech Lamborghini.

Značka je neobvyklá také tím, že dlouhá léta byl v nabídce vlastně jen automobil s motorem V12 pod kapotou.

Devadesátá léta nepatřila ke zlatému věku firmy Lamborghini. Po tom co Lambo koupil v osmdesátých letech Chrysler, změnila relativně mladá značka (založená v r. 1963), několikrát majitele. Prostřednictvím bermudské firmy Megatech patřila dokonce částečně také korejské automobilce Kia, když nakonec skončila v roce 1998 pod křídly Audi.

S tím přišel do supersportovních Lamborghini také stálý pohon všech kol. Ne že by se před příchodem Audi nic takového u Lamborghini nedělalo (viz Diablo VT), ale Audi zavedlo nový standard značky, takže dnes není problém vyrazit si s novým Lambem třeba do zasněžených Alp, na speciálně pro Lambo navržených zimních pneumatikách Pirelli.

Menší baby-Lambo představené minulý rok v Ženevě jsme představili v magazínu, a protože má „jen“ deset válců pod kapotou, odbýváme jej pouze odkazem na starší článek.

Cílem našeho seriálu je dvanáctiválcová současnost. Ta je u Lamborghini představována celohliníkovým motorem 6.2 V12. Ten má základ v motoru stejné koncepce, který používalo už Diablo (stejné vrtání 87 mm, zdvihový objem 5707 cm3). Dvě řady válců svírají obligátní úhel 60° a zvětšením zdvihu na 86,8 mm byla překročena čtyřsetkilowattová hranice maximálního výkonu. Dnešní Murciélago má motor o objemu 6192 cm3 V12. Nejvyšší výkon vyhnali technici k 426 kW při 7500 ot./min, točivý moment má nejvyšší hodnotu 650 Nm při 5400 ot./min. V rozmezí 2000-7500 ot./min je k dispozici 500 Nm. O snové hodnoty se stará čtyřventilový rozvod s proměnným časováním ventilů a variabilním sáním.

Proti předchůdci je současný motor vybaven mazáním se suchou skříní, a motor tak je o 50 mm níže, což vedlo k cennému snížení těžiště automobilu. Řidič přes pedál akcelerátoru ovládá elektronickou cestou hned čtyři škrtící klapky.

Murcielago využívá efektní vstupy chladícího vzduchu za bočními okny, podobně jako předchozí typy Diablo a Countach. V aktuálním modelu je agresivní vzhled spojen s účelnou změnou profilu vstupních otvorů přivádějících chladící vzduch k chladičům. Děje se tak buď na povel řidiče (při běžícím motoru), nebo samočinně, jakmile teplota okolního vzduchu resp. teplota chladící kapaliny dosáhne limitní hodnoty. Lamborghini tomu říká Variable Air-flow Cooling System (VACS). K zavedení této „komplikace“ přivedla konstruktéry aerodynamická optimalizace karosérie. Extrémní výkony podávané hnací jednotkou sice nejsou v životě auta příliš běžné (výrobce udává cca 15% jízdní doby), ale právě na tyto situace musí být dimenzován i chladící systém, což by u konvenčního řešení vedlo k větším vstupním otvorům a tedy i většímu aerodynamickému odporu karosérie. Murcielago v „bojové pozici“ tak vypadá ještě agresivněji, díky dvěma krovkám na bocích, vysunutým v pracovní poloze o 20°.

Pohon všech kol je realizován prostřednictvím mezinápravové viskózní spojky a diferenciálů s omezenou svorností (25% vpředu /45% vzadu). Šestistupňová manuální převodovka spolupracuje s jednokotoučovou spojkou (průměr 272 mm). Loňská produkce Lamborghini dosáhla rekordního počtu 1357 automobilů. Z toho bylo 424 dvanáctiválců. Celkem bylo již vyrobeno více než 900 Murciélag, z nichž více než čtvrtina skončila na trhu USA.

Na našich snímcích je zachycen motor Murcielaga vystavený na letošním ženevském autosalonu a jako zajímavost jsme přidali Countach, projízdějící nedaleko frankfurtského výstaviště. Na silnici přeci jen lépe vyniknou extrémní proporce, například výška ve srovnání s vpředu jedoucím Mercedesem C.

 Diablo 6.0*Murciélago
Motor
Druh motoruzážehový dvanáctiválec V12zážehový dvanáctiválec V12
 uložený uprostřed podélněuložený uprostřed podélně
Materiál hlavy válců/bloku motoruhliník.slit. / hliník.slit. hliník.slit. / hliník.slit.
Vrtání/zdvih [mm]87 / 8487 / 86,8
Zdvihový objem [cm³]59926192
Počet ventilů na válec44
Kompresní poměr10,7:110,7:1
Výkon [kW při ot./min]405 / 7.100 426 / 7.500
Max. točivý mom.[Nm při ot./min]620 / 5.500 650 / 5.400
Olejová náplň [l] -12
Chladící kapalina [l] -15
Objem nádrže [l] 100100
Jízdní výkony
Zrychlení 0-100km/h [s]3,93,85
Nejvyšší rychlost [km/h]330přes 330
Spotřeba dle 99/100/ECE
Palivo (oktan. č.)-bezolovnatý benzín 98 okt.
město [l/100 km]-32,6
mimo město [l/100 km]-15,1
kombinovaná [l/100 km]24,921,5
Emise CO2 [g/km]--
Hmotnosti
Pohotovostní hmotnost [kg]16251820
Celková hmotnost [kg] 18502000
Cena [Euro] -223.880
* již se nevyrábí

Další články o dvanáctiválcích:
Motory V12 (1. díl): Volkswagen/Audi W12

Motory V12 (2. díl): Mercedes/Maybach V12 biturbo

Motory V12 (3. díl): BMW 6.0 V12

Motory V12 (4. díl): Ferrari Enzo a spol.

Motory V12 (5. díl): Aston Martin 5.9 V12

Spolupracujeme s TipCars.com
Budujme stát pro 40 milionů lidí: přečtěte si, u koho se inspiruje Babiš Budujme stát pro 40 milionů lidí: přečtěte si, u koho se inspiruje Babiš

Vize Jana Antonína Bati i po desítkách let inspirují…

Reportáž: Z Černobylu se stala turistická atrakce, agentury ho dojí, jak to jen jde Reportáž: Z Černobylu se stala turistická atrakce, agentury ho dojí, jak to jen jde

Havárie černobylské elektrárny před 31 lety znamenala…

Evropská centrální banka zavře dvě problémové italské banky Evropská centrální banka zavře dvě problémové italské banky

Evropská centrální banka (ECB) oznámila, že dvě…

 
 

Tapety

Lamborghini Murciélago Lamborghini Murciélago
Lamborghini Murciélago Lamborghini Murciélago
Lamborghini Murciélago Lamborghini Murciélago
Lamborghini Murciélago Lamborghini Murciélago
Lamborghini Diablo 6.0 Lamborghini Diablo 6.0
Lamborghini Diablo 6.0 Lamborghini Diablo 6.0
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad) Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

Tuzemské zastoupení Toyoty, která letos slaví dvacetileté…

První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

 






 
Zázračné přípravky do paliva: Opravdu snižují spotřebu a zvyšují výkon?

Zázračné přípravky do paliva: Opravdu snižují spotřebu a zvyšují výkon?

Dnes 08:00

Náš speciální přípravek nahradí až čtyři běžné přípravky, sníží spotřebu na polovinu, zvýší výkon o 300 % a prodlouží život motoru o deset let. Samozřejmě jen když tomu uvěříte.




Blesk.cz

Německý šéf diplomacie: Pochopil jsem, proč Češi nechtějí uprchlické kvóty

Německý šéf diplomacie: Pochopil jsem, proč Češi…

V Evropské unii bychom se neměli hádat o kvótách. Důležitější je řešit, jak zastavit příliv migrantů. Na…

Unesení novináři v Kolumbii jsou na svobodě: „Naši únosci byli moc milí“

Unesení novináři v Kolumbii jsou na svobodě: „Naši…

Pátrání po biologické matce kolumbijské dívky, kterou adoptovali nizozemští rodiče, se pro dva novináře změnilo…

 

iSport.cz

Dvojčata desetibojaře Dvořáka 20 let po slavné fotce. Co dnes dělají?

Dvojčata desetibojaře Dvořáka 20 let po slavné…

Bylo jim jenom pár týdnů, když jejich fotografie zaplavily noviny v celé zemi. V létě 1997 se desetibojař Tomáš…

MATEMATIKA: Češi, nebo Slováci? O postupu rozhodne skóre, možná i karty

MATEMATIKA: Češi, nebo Slováci? O postupu rozhodne…

Tak to se nečekalo! Portugalci porazili na EURO do 21 let v Polsku Makedonce jen 4:2 a jsou ze hry o postup do…

 

Reflex.cz

Egyptský vůdce se ve videu směje nařízení nosit hidžáb. To není vtip, ale realita v roce 1958

Egyptský vůdce se ve videu směje nařízení nosit…

Potkal jsem představeného muslimského bratrstva a ten mi navrhl, abych přikázal všem ženám v naší zemi zahalovat…

Práce je smysl života. Když nepíšu, je to v prd*li! Podívejte se na ukázku z dokumentu o JXD

Práce je smysl života. Když nepíšu, je to v prd*li!…

Ikona časopisu Reflex pohledem Igora Chauna. V těchto dnech budeme na reflex.cz postupně uvolňovat ukázky z…