reklama


Motory V12 (7.díl): Bentley W12 turbo

Motory V12 (7.díl): Bentley W12 turbo

 
 

I když jeho základem je motor W12, který používá Volkswagen Phaeton a Audi A8, nový obal, dvě turba a další detailní změny z něj dělají konkurenceschopný velkoobjemový supermotor.

Bentley se má pod křídly VW čile k světu. Po mnoha desítkách let výroby osmiválcového motoru, přichází výměna hnacího agregátu. I když jeho základem je motor W12, který používá Volkswagen Phaeton a Audi A8, nový obal, dvě turba a další detailní změny z něj dělají konkurenceschopný velkoobjemový supermotor.

O konstrukci dvanáctiválců W12 jsme psali v prvním dílu tohoto seriálu, ve kterém se dočtete mimo jiné o pozadí vzniku neobvyklého uspořádání válců do W. Z principu „skládání“ menších vidlicových motorů vznikl krátký dvanáctiválec (délka bloku 513 mm, celkové rozměry motoru 653 mm x 820 mm x 714 mm), ale také složitý klikový hřídel. Aby bylo dosaženo rovnoměrnosti pořadí zážehů odpovídající motoru V6, byly vzájemně přesazeny klikové čepy. Krátký 7x uložený klikový hřídel musí obsloužit 12 ojnic, takže motory W12 se vyznačují velmi malou šířkou ojničních (11,6 mm) i hlavních ložisek (15,8 mm). Na obrázku je pro srovnání zobrazen klikový hřídel běžného dvanáctiválce a vedle něj klikový hřídel motoru W12.

Základem hnacího ústrojí pro další generace Bentleyů je motor W12 o objemu 5998 cm3 se čtyřventilovou technikou (původní výkon 309 kW, točivý moment 550 Nm). Bentley se dokonce ani v oficiálních tiskových zprávách nebrání prohlášením o úzké spolupráci s VW, ale jestli to pomůže více Bentleyi (technicky) nebo VW (zvýšení image) je předmětem diskuze.

Na každé nově tvarované sběrné výfukové potrubí pro šest válců bylo instalováno speciálně navržené turbodmychadlo KKK, která motor přeplňují přetlakem 0,7 baru. Společně s novými písty, které se střechovitými spalovacími prostory tvoří u přeplňovaného motoru neobvykle vysoký kompresní poměr 9,5:1, novým sacím potrubím a velkým chladičem stlačeného vzduchu byly dosaženy výkonové parametry jimiž se nemůže chlubit příliš mnoho vozů. Výkon motoru je 411 kW při 6100 ot/min a točivý moment 650 Nm při neuvěřitelných 1600 ot/min! Tuto pružnost mimo výše uvedená řešení umožňuje také variabilní časování sacích (rozsah 52 stupňů) i výfukových (rozsah 22 stupňů) ventilů a zcela nová řídící elektronika Bosch ME 7.1.1 se čtyřmi čidly klepání, dvěmi škrtícími klapkami a jejich elektronickým ovládáním. Nejvyšší otáčky motoru sahají až k 6300 ot./min. Zapalování pracuje bez rozdělovače, motor se spokojí s benzínem oktanového čísla 95 a bez potíží plní emisní předpisy Euro IV. Pro jeho lepší ukotvení v karosérii byly všechny jeho kotevní body vyztuženy kevlarem. Na motoru pracovali mimo motorářů také akustici, kteří měli za úkol vyladit jeho zvuk tak, aby odpovídal image značky Bentley a pozici vozu na špici jejího výrobního programu.

K vyspělému výkonnému motoru je nutno použít převodové ústrojí na adekvátní úrovni. Na motor navazuje samočinná šestistupňová převodovka ZF, která nabízí i režim manuálního řazení buď volící pákou na středové konzole, nebo páčkami pod volantem. Její zcela nová konstrukce uspořila téměř 30 procent součástí proti klasické pětistupňové automatice. Jelikož je vůz vybaven pohonem všech kol, je diferenciál přední nápravy vysunut daleko před hydrodynamický měnič, aby mohl být zachován krátký přední převis karosérie a přední náprava posunuta co nejvíce vpřed. Díky vysokému točivému momentu motoru, byly převodové poměry voleny neobvykle dlouhé a tak na nejvyšší převod 0,691:1 dosahuje Continental GT při 1000 ot/min rychlosti 52,86 km/h. Při 130 km/h povolených na našich dálnicích tak motor točí pouhých 2460 ot/min. O rozdělení točivého momentu v poměru 50:50 na obě nápravy se stará mezinápravový diferenciál Torsen, který však v případě potřeby přesouvá potřebné množství momentu na nápravu s lepší trakcí. Přední i zadní diferenciály jsou běžné, bez jakýchkoli doplňků zlepšujících přenos výkonu na vozovku. Tuto funkci přebírá elektronika ESP, která je schopna přibrzdit protáčející se kolo a umožnit přenos výkonu třeba pouze jedním kolem s nejlepší přilnavostí. Když jsme u elektroniky, tak je nutno zmínit systém MSR, který se stará o to, aby nedošlo k zablokování kol při rychlém řazení převodových stupňů měrem dolů.

Ačkoli Bentley Continental GT měl premiéru už v roce 2002 na autosalonu v Paříži, do prodeje se dostal teprve na konci minulého roku. Čekání tedy bylo dlouhé, ale naštěstí ne tak dlouhé jako u další koncernové značky Bugatti. Ta musela původně slíbených 400 km/h z bezpečnostních důvodů snížit a tak se ukazuje, že ti co vsadili na Bentley ctí rčení o vrabci v hrsti a holubovi na střeše. V nedávném testu dosáhl Bentley, na okruhu v Nardo, velmi slušné maximální rychlosti 323 km/h. Vezmeme-li v úvahu prostorný a pohodlný interiér, je Continental GT na samém vrcholu kategorie vozů kupé 2+2. Konkurencí mu je snad jedině Ferrari 612 Scaglietti.

Je velmi pravděpodobné, že agregát 6.0 W12 turbo bude pohánět také čtyřdveřový Continental, plánovaný jako další nový model se značkou Bentley.

 Bentley Continental GTFerrari 612 Scaglietti
Motor
Druh motoruzážehový dvanáctiválec W12zážehový dvanáctiválec V12
 uložený vpředu podélněuložený vpředu podélně
Materiál hlavy válců/bloku motoruhliník.slit. / hliník.slit. hliník.slit. / hliník.slit.
Vrtání/zdvih [mm]84 / 90,17 89 / 77
Zdvihový objem [cm³]5.998 5.748
Počet ventilů na válec44
Kompresní poměr9,5:111,2:1
Výkon [kW při ot./min]411 / 6100397 / 7.250
Max. točivý mom.[Nm při ot./min]650 / 1.600 589 / 5.250
Olejová náplň [l] -11,5
Chladící kapalina [l] -20
Objem nádrže [l] 90110
Jízdní výkony
Zrychlení 0-100km/h [s]4,84,2
Nejvyšší rychlost [km/h]318přes 315
Spotřeba dle 99/100/ECE
Palivo (oktan. č.)bezolovnatý benzín 95 okt. bezolovnatý benzín 98 okt.
město [l/100 km]-29,8
mimo město [l/100 km]-11,6
kombinovaná [l/100 km]17,112,7
Emise CO2 [g/km]--
Hmotnosti
Pohotovostní hmotnost [kg]23851840
Celková hmotnost [kg] 2800-
Cena [Euro] 164.200218.000

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Správný mediální monitoring umí i analyzovat a měřit výsledky Správný mediální monitoring umí i analyzovat a měřit výsledky

Aplikace Monitora, nováček na poli mediálního…

Jak na konci roku nenarazit kvůli daním. Dovolenou si z nich neodečtete, nábytek ano Jak na konci roku nenarazit kvůli daním. Dovolenou si z nich neodečtete, nábytek ano

Daňová optimalizace zaměstnává a trápí koncem roku mnoho…

Warner Music utržil nejvíce za osm let, ze ztráty jej vymanily příjmy ze streamingu Warner Music utržil nejvíce za osm let, ze ztráty jej vymanily příjmy ze streamingu

Třetí největší nahrávací společnosti Warner Music Group…

Ludvík obhájil vedení pražské ČSSD, na předsedu podpořila Sobotku Ludvík obhájil vedení pražské ČSSD, na předsedu podpořila Sobotku

Ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík obhájil post…

 
 

Tapety

Bentley Continental GT Bentley Continental GT
Bentley Continental GT Bentley Continental GT
Bentley Continental GT Bentley Continental GT
Bentley Continental GT Bentley Continental GT
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Skupina B je považována za nejatraktivnější období…

Nižší, delší a lehčí. Opel Insignia ve druhém vydání odtajněn Nižší, delší a lehčí. Opel Insignia ve druhém vydání odtajněn

Nová generace Opelu Insignia se určitě bude líbit. Má…

 






 
Zimní pneumatiky: Lze je namontovat jen na jednu nápravu? A co znamená M+S?

Zimní pneumatiky: Lze je namontovat jen na jednu nápravu? A co znamená M+S?

Včera

Použití zimních pneumatik je v naší zemi určeno vyhláškou už čtvrtým rokem. Že zimní pneumatiky zlepšují přilnavost při nízkých teplotách, ví asi každý řidič, víte ale, proč tomu tak je?




Blesk.cz

Silné zemětřesení na Šalamounových ostrovech: Havajany vyděsila možná tsunami

Silné zemětřesení na Šalamounových ostrovech:…

Šalamounovy ostrovy v Tichomoří dnes zasáhlo zemětřesení o síle 7,7 stupně. Informovala o tom americká…

Proč bouráme? Nejčastěji kvůli „pokecu“, jídlu i mobilu

Proč bouráme? Nejčastěji kvůli „pokecu“, jídlu i mobilu

Mezi lety 2006–2015 zemřelo kvůli nedostatečné pozornosti při řízení celkově 890 lidí, což je více než deset…

 

iSport.cz

Beer Ševa šokovala Southampton, Manchester United vyhrál v Luhansku

Beer Ševa šokovala Southampton, Manchester United…

SOUHRN 6. KOLA |  Fotbalisté Hapoelu Beer Ševa na závěr úvodní fáze Evropské ligy remizovali v Southamptonu 1:1…

Hrubec po výhře: Co se dělo v Třinci? Nestojí za to se k tomu vyjadřovat

Hrubec po výhře: Co se dělo v Třinci? Nestojí za to…

Přesně tohle Třinec potřeboval. K uklidnění třaskavé situace uvnitř týmu, která vedla k odchodu populárního…

 

Reflex.cz

Švédka točí porno, na které se rády dívají i ženy

Švédka točí porno, na které se rády dívají i ženy

Myslíte si, že porno ženy nebaví? Chyba. Díky švédské režisérce si erotické filmy mohou pořádně užít i…

Je libo 10 deka jezevčíka? Tradiční prodej vánočních psů začne tento víkend

Je libo 10 deka jezevčíka? Tradiční prodej vánočních…

Akce nazvaná „Prodej vánočních psů“, kterou chystají aktivisté z Hnutí 269, se odehraje už tuto sobotu na…

 
 
reklama