Motory V12 (7.díl): Bentley W12 turbo

Motory V12 (7.díl): Bentley W12 turbo

 
 

I když jeho základem je motor W12, který používá Volkswagen Phaeton a Audi A8, nový obal, dvě turba a další detailní změny z něj dělají konkurenceschopný velkoobjemový supermotor.

Bentley se má pod křídly VW čile k světu. Po mnoha desítkách let výroby osmiválcového motoru, přichází výměna hnacího agregátu. I když jeho základem je motor W12, který používá Volkswagen Phaeton a Audi A8, nový obal, dvě turba a další detailní změny z něj dělají konkurenceschopný velkoobjemový supermotor.

O konstrukci dvanáctiválců W12 jsme psali v prvním dílu tohoto seriálu, ve kterém se dočtete mimo jiné o pozadí vzniku neobvyklého uspořádání válců do W. Z principu „skládání“ menších vidlicových motorů vznikl krátký dvanáctiválec (délka bloku 513 mm, celkové rozměry motoru 653 mm x 820 mm x 714 mm), ale také složitý klikový hřídel. Aby bylo dosaženo rovnoměrnosti pořadí zážehů odpovídající motoru V6, byly vzájemně přesazeny klikové čepy. Krátký 7x uložený klikový hřídel musí obsloužit 12 ojnic, takže motory W12 se vyznačují velmi malou šířkou ojničních (11,6 mm) i hlavních ložisek (15,8 mm). Na obrázku je pro srovnání zobrazen klikový hřídel běžného dvanáctiválce a vedle něj klikový hřídel motoru W12.

Základem hnacího ústrojí pro další generace Bentleyů je motor W12 o objemu 5998 cm3 se čtyřventilovou technikou (původní výkon 309 kW, točivý moment 550 Nm). Bentley se dokonce ani v oficiálních tiskových zprávách nebrání prohlášením o úzké spolupráci s VW, ale jestli to pomůže více Bentleyi (technicky) nebo VW (zvýšení image) je předmětem diskuze.

Na každé nově tvarované sběrné výfukové potrubí pro šest válců bylo instalováno speciálně navržené turbodmychadlo KKK, která motor přeplňují přetlakem 0,7 baru. Společně s novými písty, které se střechovitými spalovacími prostory tvoří u přeplňovaného motoru neobvykle vysoký kompresní poměr 9,5:1, novým sacím potrubím a velkým chladičem stlačeného vzduchu byly dosaženy výkonové parametry jimiž se nemůže chlubit příliš mnoho vozů. Výkon motoru je 411 kW při 6100 ot/min a točivý moment 650 Nm při neuvěřitelných 1600 ot/min! Tuto pružnost mimo výše uvedená řešení umožňuje také variabilní časování sacích (rozsah 52 stupňů) i výfukových (rozsah 22 stupňů) ventilů a zcela nová řídící elektronika Bosch ME 7.1.1 se čtyřmi čidly klepání, dvěmi škrtícími klapkami a jejich elektronickým ovládáním. Nejvyšší otáčky motoru sahají až k 6300 ot./min. Zapalování pracuje bez rozdělovače, motor se spokojí s benzínem oktanového čísla 95 a bez potíží plní emisní předpisy Euro IV. Pro jeho lepší ukotvení v karosérii byly všechny jeho kotevní body vyztuženy kevlarem. Na motoru pracovali mimo motorářů také akustici, kteří měli za úkol vyladit jeho zvuk tak, aby odpovídal image značky Bentley a pozici vozu na špici jejího výrobního programu.

K vyspělému výkonnému motoru je nutno použít převodové ústrojí na adekvátní úrovni. Na motor navazuje samočinná šestistupňová převodovka ZF, která nabízí i režim manuálního řazení buď volící pákou na středové konzole, nebo páčkami pod volantem. Její zcela nová konstrukce uspořila téměř 30 procent součástí proti klasické pětistupňové automatice. Jelikož je vůz vybaven pohonem všech kol, je diferenciál přední nápravy vysunut daleko před hydrodynamický měnič, aby mohl být zachován krátký přední převis karosérie a přední náprava posunuta co nejvíce vpřed. Díky vysokému točivému momentu motoru, byly převodové poměry voleny neobvykle dlouhé a tak na nejvyšší převod 0,691:1 dosahuje Continental GT při 1000 ot/min rychlosti 52,86 km/h. Při 130 km/h povolených na našich dálnicích tak motor točí pouhých 2460 ot/min. O rozdělení točivého momentu v poměru 50:50 na obě nápravy se stará mezinápravový diferenciál Torsen, který však v případě potřeby přesouvá potřebné množství momentu na nápravu s lepší trakcí. Přední i zadní diferenciály jsou běžné, bez jakýchkoli doplňků zlepšujících přenos výkonu na vozovku. Tuto funkci přebírá elektronika ESP, která je schopna přibrzdit protáčející se kolo a umožnit přenos výkonu třeba pouze jedním kolem s nejlepší přilnavostí. Když jsme u elektroniky, tak je nutno zmínit systém MSR, který se stará o to, aby nedošlo k zablokování kol při rychlém řazení převodových stupňů měrem dolů.

Ačkoli Bentley Continental GT měl premiéru už v roce 2002 na autosalonu v Paříži, do prodeje se dostal teprve na konci minulého roku. Čekání tedy bylo dlouhé, ale naštěstí ne tak dlouhé jako u další koncernové značky Bugatti. Ta musela původně slíbených 400 km/h z bezpečnostních důvodů snížit a tak se ukazuje, že ti co vsadili na Bentley ctí rčení o vrabci v hrsti a holubovi na střeše. V nedávném testu dosáhl Bentley, na okruhu v Nardo, velmi slušné maximální rychlosti 323 km/h. Vezmeme-li v úvahu prostorný a pohodlný interiér, je Continental GT na samém vrcholu kategorie vozů kupé 2+2. Konkurencí mu je snad jedině Ferrari 612 Scaglietti.

Je velmi pravděpodobné, že agregát 6.0 W12 turbo bude pohánět také čtyřdveřový Continental, plánovaný jako další nový model se značkou Bentley.

 Bentley Continental GTFerrari 612 Scaglietti
Motor
Druh motoruzážehový dvanáctiválec W12zážehový dvanáctiválec V12
 uložený vpředu podélněuložený vpředu podélně
Materiál hlavy válců/bloku motoruhliník.slit. / hliník.slit. hliník.slit. / hliník.slit.
Vrtání/zdvih [mm]84 / 90,17 89 / 77
Zdvihový objem [cm³]5.998 5.748
Počet ventilů na válec44
Kompresní poměr9,5:111,2:1
Výkon [kW při ot./min]411 / 6100397 / 7.250
Max. točivý mom.[Nm při ot./min]650 / 1.600 589 / 5.250
Olejová náplň [l] -11,5
Chladící kapalina [l] -20
Objem nádrže [l] 90110
Jízdní výkony
Zrychlení 0-100km/h [s]4,84,2
Nejvyšší rychlost [km/h]318přes 315
Spotřeba dle 99/100/ECE
Palivo (oktan. č.)bezolovnatý benzín 95 okt. bezolovnatý benzín 98 okt.
město [l/100 km]-29,8
mimo město [l/100 km]-11,6
kombinovaná [l/100 km]17,112,7
Emise CO2 [g/km]--
Hmotnosti
Pohotovostní hmotnost [kg]23851840
Celková hmotnost [kg] 2800-
Cena [Euro] 164.200218.000

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Vladana Gallistla: Do hospody bez mobilu Zápisník Vladana Gallistla: Do hospody bez mobilu

Zajímavou dírou na trhu je podle průzkumu Českého svazu…

Průměrná sazba hypoték v říjnu stoupla na 2,10 procenta Průměrná sazba hypoték v říjnu stoupla na 2,10 procenta

Průměrná úroková sazba hypoték v říjnu zrychlila růst na…

Spalovna v Malešicích projde modernizací. V provozu je devatenáct let Spalovna v Malešicích projde modernizací. V provozu je devatenáct let

Pražské služby chystají velkou modernizaci malešické…

 

Štítky Bentley Technika

 

Tapety

Bentley Continental GT Bentley Continental GT
Bentley Continental GT Bentley Continental GT
Bentley Continental GT Bentley Continental GT
Bentley Continental GT Bentley Continental GT
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív… Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív…

Nová generace legendárního „géčka“ bude oficiálně…

 





 
Obyčejné Porsche? Tahle 911 Turbo má ve své zádi motor z F1

Obyčejné Porsche? Tahle 911 Turbo má ve své zádi motor z F1

Dnes 08:00

Na první pohled toto Porsche 911 Turbo z 80. let nepůsobí nijak zvláštním dojmem, ale ve skutečnosti ve svých útrobách ukrývá techniku, s níž vítězily monoposty stáje McLaren.




Blesk.cz

Uber tajil zcizení dat o 57 milionech zákazníků a řidičů. Hackerům zaplatil přes 2 miliony za mlčení

Uber tajil zcizení dat o 57 milionech zákazníků a…

Hackeři loni v říjnu ukradli alternativní taxislužbě Uber data 50 milionů zákazníků a sedmi milionů řidičů. V…

Finková po útoku Ornelly vrací úder: Místo prsou máš vytahané chlupaté knedlíky!

Finková po útoku Ornelly vrací úder: Místo prsou máš…

Stačila jedna malá poznámka od Lindy Finkové (49) pod fotografií Ornelly Koktové (24) a slovní přestřelka už…

 

iSport.cz

Vydra se trefil podruhé za sebou, osmým gólem v sezoně načal výhru

Vydra se trefil podruhé za sebou, osmým gólem v…

Český útočník Matěj Vydra skóroval v druhé anglické lize ve druhém zápase za sebou. Tři dny poté, co pomohl…

Real zničil APOEL 6:0 a postupuje, Sevilla s Liverpoolem vstala z mrtvých

Real zničil APOEL 6:0 a postupuje, Sevilla s…

Obhájce titulu Real Madrid vyhrál 6:0 na hřišti APOELu Nikósie a postoupil do osmifinále fotbalové Ligy mistrů.…

 

Reflex.cz

Království Lesotho: Expedice do nejvýše položené nezávislé země světa

Království Lesotho: Expedice do nejvýše položené…

Do království Lesotho sice cesta vede přes Dračí hory, ale nehledejme ho v říši pohádek. Dračí hory…

Karel Steigerwald: Prezident se musí ihned vrátit z Ruska

Karel Steigerwald: Prezident se musí ihned vrátit z Ruska

Ruské ministerstvo obrany zveřejnilo v den, kdy v Rusku začíná návštěva prezidenta Zemana, na svém serveru…