Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2011: Trh MPV letos výrazně roste (o 17 až 51 %)

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
Čím větší MPV, tím větší meziroční nárůst trhu. U dospělých velkoprostorových aut je teď český trh o polovinu větší než loni.

Hyundai ix20 první, ale...

Celkové registrace mezi malými MPV stouply v porovnání s květnem 2010 z 548 na 798 vozů, tedy o výrazných 45,6 %. Meziroční nárůst tak činí rovných 250 kusů.

Hyundai ix20 překonal domácí bestseller Roomster a stal se vítězem mezi malými MPV s 241 kusy na kontě. Podíváte-li se ovšem do tabulky, uvidíte jej až na druhém místě. Zástupce mladoboleslavské automobilky má totiž na kontě 225 osobních aut plus 45 užitkových, tedy celkem 270. Dodávkový Praktik SDA samostatně nevede. Třetí Venga skončila na čísle 143. Čtvrté místo obsadil Opel Meriva se 60 kusy, pátý Citroën C3 Picasso si připsal jen 41 vozů.

Z pětice nejlepších jsou porovnatelní čtyři soupeři. Roomster si oproti květnu 2010 polepšil o 51 exemplářů (23,3 %), loni se jich prodalo 219. Venga má také kladné znaménko a za ním o něco menší hodnotu než lídr žebříčku (+14,4 %, +18 ze 125). Opel Meriva je na tom naopak lépe: vykazuje +57,9 %, před rokem jich bylo zaregistrováno 38 (letos +22). Citroën C3 Picasso je jediným modelem z Top 5, který ztratil. Konkrétně na kusy -16, přesný procentní údaj pádu činí -28,1 %.

Skokanem roku je Meriva, Modus, který se zlepšil ze dvou na desítku vozů (+400 %), zmiňme jen jako perličku. Propadák má ve znaku trojcípou hvězdu a jmenuje se Mercedes-Benz B. Jeho počty klesly o 58 %, z padesáti na 21 aut. Nissan Note ztratil polovinu loňských registrací (10 nových exemplářů místo dvaceti).

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v květnu 2011
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 5/2011 1-5/2011 5/2011 1-5/2011
1. Škoda ROOMSTER 270 1245 33,8% 39,3%
2. Hyundai ix20 241 856 30,2% 27,0%
3. Kia VENGA 143 526 17,9% 16,6%
4. Opel MERIVA 60 184 7,5% 5,8%
5. Citroën C3 PICASSO 41 183 5,1% 5,8%
6. Mercedes-Benz A 21 68 2,6% 2,1%
7. Nissan NOTE 10 60 1,3% 1,9%
7. Renault MODUS 10 38 1,3% 1,2%
9. Nissan CUBE 1 5 0,1% 0,2%
9. Subaru TREZIA 1 2 0,1% 0,1%
- Ostatní modely 0 1 0,0% 0,0%
- CELKEM 798 3168 100,0% 100,0%

Meziroční registrace od ledna 2011 jsou v kladných číslech, vyšplhaly se ze 14,4 na 17,7 %. Trh tudíž vzrostl z 2.691 na 3.168 aut (+477 ks).

V celkovém pořadí vede Roomster s 1.245 vozy a podílem 39,3 %, v březnu, kdy byly statistiky zveřejněny naposledy, měl o procento více. Hyundai ix20 je druhý (856, 27 %), bronzová Venga má 526 a 16,6 %.

Bitvu o čtvrtou příčku stále svádějí Opel Meriva (184 aut) a Citroën C3 Picasso (183). Rozdíl mezi nimi je tedy opravdu minimální a nedarují si ani jednu registraci, svorně mají podíl 5,8 %.

Počty Roomsteru se meziročně propadly již pouze o 1,7 % (-22 kusů). Navýšení Vengy činí 17,9 % a 80 aut. Meriva zaznamenala velký pád, který dosahuje -35,7 % (o 102 méně). Malé Picasso je na tom o 24,7 % hůře než loni, ztratilo šest desítek registrací.

Vznětové motory u nejúspěšnějšího minivanu činily v květnu 9,6 % celkového počtu (26 vozů).

Naftových ix-dvacítek se prodalo 22 (9,1 %), Opel Meriva má na kontě 14 aut, podíl turbodieselů tedy dosáhl mnohem vyšších 23,3 %. Ostatní zástupci této kategorie měli opravdu zanedbatelné počty, takže je zmiňovat nebudeme.

C4 Picasso zlaté, C-Max se vrátil na výsluní

Trh ve vyšším segmentu empévéček meziročně mírně stoupl, polepšil si o 9,5 %, ze 603 na 660 kusů (+57).

Pro největší vůz se jménem slavného malíře se rozhodlo 102 zákazníků, což dvojitému šípu tentokrát zajistilo nejvyšší příčku. Na druhém místě najdeme Ford C-Max (84), který se tak díky nové generaci vrátil mezi nejlepší a třetí je Peugeot 5008 (77). Čtvrtý skončil překvapivě Opel Zafira (69) a o páté pořadí se podělily dva modely: Renault Scénic a Volkswagen Touran (67).

C4 Picasso oproti loňsku získalo 17 aut (z 85), tedy rovných 20 %. C-Maxů bylo před rokem také 85, ten si ale pohoršil, byť minimálně, o jediný vůz (-1,2 %). Peugeot 5008 má +10 % ze 70, jeho registrace tedy vzrostly o 7 kusů. Zafira je Skokanem roku za +81,6 % (o 31 exemplářů více). Jeho prodej se sice rozjížděl, výsledek z května 2010 ale už považujme za relevantní. Scénic ve srovnání s totožným měsícem spadl o 18,3 %, jeho přírůstky se tehdy zastavily na čísle 82. VW Touran má o 39,6 % více (+19 aut).

Titul Skokan roku jsme udělili, zbývá dodat, že v žebříčku najdeme také jediný model, který poskočil o trojciferné číslo. Je jím Kia Carens (+100 %, z 3 na 6). Propadákem dle procent je Citroën Xsara Picasso, ale ten se již nevyrábí a odchází do zaslouženého důchodu (-30 ze 32, tedy o 93,8 % méně). Další v pořadí je Mazda 5 (-77,8 %), která klesla z devíti na pouhé dvě registrace.

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v květen 2011
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 5/2011 1-5/2011 5/2011 1-5/2011
1. Citroën C4 PICASSO 102 369 15,5% 13,8%
2. Ford C-MAX 84 234 12,7% 8,7%
3. Peugeot 5008 77 338 11,7% 12,6%
4. Opel ZAFIRA 69 159 10,5% 5,9%
5. Renault SCENIC 67 319 10,2% 11,9%
5. Volkswagen TOURAN 67 306 10,2% 11,4%
7. Peugeot 3008 51 210 7,7% 7,9%
8. Seat ALTEA 50 204 7,6% 7,6%
9. Mercedes-Benz B 36 116 5,5% 4,3%
10. Toyota VERSO 33 122 5,0% 4,6%
11. Chevrolet ORLANDO 14 158 2,1% 5,9%
11. Kia CARENS 6 32 0,9% 1,2%
13. Citroën XSARA PICASSO 2 89 0,3% 3,3%
13. Mazda 5 2 18 0,3% 0,7%
- Ostatní modely 0 1 0,0% 0,0%
- CELKEM 660 2675 100,0% 100,0%

Celý trh od začátku roku posílil o 456 vozů, z 2.219 na 2.675, což znamená +20,5 %.

V pořadí od ledna si vedení udržuje C4 Picasso (369 kusů, podíl 13,8 %). Druhý je Peugeot 5008 (338, 12,6 %) před Renaultem Scénic s 319 (11,9 %). Francouzské vozy tedy stále dominují. Čtvrtý je Volkswagen Touran (306, 11,4 %) a pátou příčku okupuje Ford C-Max (234, 8,7 %).

Největší Picasso je stále v kladných číslech a zlepšuje se (+15,3 %, o 49 kusů více). Navýšení Peugeotu 5008 kleslo na 115,3 %. Již tedy stojí za zmínku, byť se větší MPV ze lví stáje loni teprve rozjíždělo. Letos má o 181 exemplářů více. Scénic oproti loňsku ztratil 25,5 % za -109 vozů. Postup 5008 jsme zařadili do přehledu, protože Touran vykazuje jen o něco málo nižší čísla: +109,6 % (+160 aut). Tyto dva modely jsou také jediné s trojciferným nárůstem.

Podíly turbodieselů v květnové Top 5 vypadají následovně: konto Citroënu C4 Picasso se rozrostlo o dalších 71 naftových vozů (69,6 %). Ford C-Max jich má 30 (z tentokrát širší Top 5 nejnižších 35,7 %). Peugeotů 5008 HDi bylo celkem 56 (72,7 %). Opel Zafira skončil na 33 autech se vznětovými agregáty, což znamená 47,8 %, Renault Scénic vykazuje 31 nových dCi (46,3 %) a konečně Volkswagenů Touran se symbolem TDI na zádi si Češi koupili 42 (62,7 %), Jedna Zafira a jeden Touran spalují CNG.

Největších MPV je o polovinu více

Objem trhu velkých vanů oproti květnu 2010 stoupl o razantních 66,2 %. Získal 45 kusů, před rokem se jich prodalo jen 68, letos 113.

Nejúspěšnějším z desítky zástupců tohoto segmentu v aktuálním žebříčku byl Volkswagen Sharan se 46 (!) novými vozy. Stříbrný je Ford S-Max, který na svého soka ztratil rovné tři desítky kusů (16). Slušné počty zaznamenal i Seat Alhambra (14). Následuje čtvrtý Mercedes-Benz R (9) a na páté příčce se seřadily dokonce tři modely: dvojče S-Maxu Galaxy, Chrysler Voyager a Renault Espace (6).

Vedoucí Sharan nelze meziročně srovnávat, neboť loni v přehledu úplně chyběl. S-Max má ztrátu 44,8 % (-13 aut z 29). Následují dva soupeři, kteří vykazují trojciferné skoky. Seat Alhambra měl loni pouhé 3 přírůstky, letos o 11 více (+366,7 %). Mercedes-Benz R vykazuje 350 % k dobru (+7 ze 2). Ford Galaxy a Renault Espace hlásí naopak -40 % (-4 z 10). Espace má o přesnou třetinu, respektive 3 kusy méně.

Největším skokanem ze všech je ovšem Peugeot 807 (+400 %, z 1 na 5 vozů). Výsledek zde považujme za odpovídající, neboť registrace u jednotlivých modelů v popisované kategorii nejsou tak velké. Pozici propadáku obsadil S-Max.

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v květnu 2011
- ¨ OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 5/2011 1-5/2011 5/2011 1-5/2011
1. Volkswagen SHARAN 46 148 40,7% 32,2%
2. Ford S-MAX 16 102 14,2% 22,2%
3. Seat ALHAMBRA 14 59 12,4% 12,8%
4. Mercedes-Benz R 9 40 8,0% 8,7%
5. Ford GALAXY 6 32 5,3% 7,0%
5. Chrysler VOYAGER 6 24 5,3% 5,2%
5. Renault ESPACE 6 32 5,3% 7,0%
8. Peugeot 807 5 9 4,4% 2,0%
9. Citroën C8 3 9 2,7% 2,0%
10. Kia CARNIVAL 2 4 1,8% 0,9%
- Ostatní modely 0 1 0,0% 0,2%
- CELKEM 113 460 100,0% 100,0%

Celkový objem trhu v největší třídě velkoprostorových aut se za prvních pět měsíců roku 2011 zvýšil o 51,3 %, z 304 na 460 aut (+156).

Ve statistice od ledna je v čele Sharan, který své vedení značně posílil (148 registrací, podíl 32,2 %). Druhý je S-Max (102, 22,2 %), ostatní již mají velkou ztrátu. Třetí je konkrétně Seat Alhambra (59, 12,8 %) a čtvrtý Mercedes-Benz R (40, 8,7 %). Páté pořadí patří společně Fordu Galaxy a Renaultu Espace (32,7 %).

Ve srovnání od začátku roku si nejlepší pětice (tentokrát vlastně šestice) vede takto: Sharan získal 1.245 %. Ne, to není překlep, prodalo se jich totiž o 137 více místo pouhých jedenácti. S-Max vyskočil jen o 3 % (+3), Alhambra o 25,5 % (navýšení o 12 kusů). Erko má vysokých +100 %, polepšilo si z dvacítky exemplářů. Galaxy je zatím na -23,8 %. Jako jediný z první pětky si tedy pohoršil, a to o 10 aut. I její šestý člen, Renault Espace, je v kladných číslech (+3,2 %, + 1 kus).

V květnu měl stoprocentní podíl vznětových motorů Chrysler Voyager, také u Renaultu Espace bychom našli jen naftu. Volkswagen Sharan vykazuje 43 TDI (93,5 %), u Fordu S-Max činily pohonné jednotky spalující stejný ropný produkt 75 %, 4 kusy ze 16 poháněl zážehový agregát. Alhambra má 71,4 % turbodieselů (10 aut), Mercedes-Benz třídy R 77,8 % (7). U Fordu Galaxy najdeme jediný benzin a 5 TDCi (83,3 %).

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
13. 7. 2011 13:09
Re: kdo to zas psal??
Za překlep se omlouvám. Mohl byste mi prosím sdělit, kdy byla ukončena výroba Mercedesu A druhé generace?
5. 7. 2011 10:41
Re: dost smiesne posobi VW sharan v kategorii vekych mpv
Pro mě je velkým překvapením, jak se s Merivou jezdí ...
Starý Sharan byl jak oteklá krabice na pidikolech a i když jsem měl všechna písmenka červená (TDI) motor na něj prostě nestačil. .... Nový je o dost lepší, ale žádná lasička to není ...
4. 7. 2011 22:13
Re: dost smiesne posobi VW sharan v kategorii vekych mpv
to co si napisal je zmes nezmyslov, pozri si rozmery sharana a p5008, rozdiel nie je zanedbatelny (v neprospech p5008). Nikde som a nedocital, ze p5008 je maly alebo ze by bol o nicom. P5008 je zrovnatelny s jeho starsim brachom C4GP (rozmery) a tieto vozidla su 7 miestne len so zavretymi ocami. Sharan, pripadne galaxy su uz ako 7 miestne pouzitelne vyrazne viac. To iste plati aj v pripade 5 miestnych verzii.
4. 7. 2011 22:10
Re: dost smiesne posobi VW sharan v kategorii vekych mpv
stary sharan je dost velky a novy este vacsi. S merivou suhlas, stara meriva mala nadcasovy dizajn, ktory sa (mne osobne) ani po rokoch neokukal
4. 7. 2011 21:57
Re: PSA classe
:yes: presne ako pises