Český trh v lednu 2009: Razantní propady registrací ve všech třídách MPV
Je tu ovšem jedno velké ale... Registrace ve všech třídách se meziročně razantně propadly. Můžou za to odložené nákupy firemních aut kvůli nejisté budoucnosti přepážek, nedůvěra firem ve vývoj ekonomiky nebo obtíže se získáváním financování?
Podíl Roomsteru klesl k 60 %
Domácí lídr zaznamenal v lednu razantní pokles nových registrací, bylo jich pouze 252, což znamená podíl ve třídě jen 62,4 %! Druhá Meriva měla na kontě 79 registrací, třetí Hyundai Matrix 43, čtvrtý Renault Modus 22 a pátý Mercedes-Benz A jen osm vozů. Lancia Musa skončila zatím s nulou.
Roomster si oproti lednu 2008 pohoršil o 60,9 %, před rokem se prodalo 644 vozů. Meriva naopak vykazuje zvýšení o 243,5 %, loni v lednu jich bylo zaregistrováno jen 23. Hyundai Matrix si polepšil o 10 aut (z 33), tedy o 30,3 %, Grand Modusů se loni prodalo jen osm (letos nárůst o 175 %), Mercedes A se naopak propadl z 13 kusů o 38,5 %. Celkové registrace meziročně spadly o 44 %, samozřejmě hlavně díky poklesu Škody Roomster.
Třída malých MPV, registrace na českém trhu v lednu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1/2009 | 1-12/2009 | 1/2009 | 1-12/2009 |
1. | Škoda ROOMSTER | 252 | 252 | 62,4% | 62,4% |
2. | Opel MERIVA | 79 | 79 | 19,6% | 19,6% |
3. | Hyundai MATRIX | 43 | 43 | 10,6% | 10,6% |
4. | Renault MODUS | 22 | 22 | 5,4% | 5,4% |
5. | Mercedes-Benz A | 8 | 8 | 2,0% | 2,0% |
- | Lancia MUSA | 0 | 0 | 0,0% | 0,0% |
- | CELKEM | 404 | 404 | 100,0% | 100,0% |
Podíl vznětových motorů u Roomsteru činil 10,7 % (27 vozů), u Matrixu to bylo celých 25,5 %, prodalo se celkem 11 aut s dieselovými agregáty. Podíly zbylých hráčů ve třídě nejsou příliš důležité, neboť všichni měli jen po jednom voze, samozřejmě Mercedes A tímto výsledkem pokořil v podílové statistice Roomster (12,5 %).
V lednu se prodalo nejvíce užitkových Roomsterů (73, podíl 29 %), Merivy s přepážkou byly pouze tři (3,8 %) a Matrixy dva (4,7 %).
Návrat Loganu MCV na první místo mezi středními
Rumunské maxikombi Dacia Logan MCV se vrátilo v lednu na první místo, které v prosinci přepustilo Fordu C-Max. Rozhodlo se pro něj celkem 55 zákazníků. Druhý skončil Renault Scénic s 36 registracemi, třetí Citroën C4 Picasso (30), C-Maxu patří až čtvrtá příčka s 27 vozy. Na pátém místě skončil Touran s 25 registracemi, šesté místo shodně obsadily dva vozy – Kia Carens a Seat Altea s 23 kusy, Mercedes-Benz B na ně ztratil jeden vůz. Na devátém místě je Opel Zafira (20), o desátou příčku se dělí Mazda 5 a Toyota Corolla Verso se 16 kusy.
Logan MCV si oproti loňskému lednu pohoršil o 46,1 %, registrace v lednu 2008 se zastavily na 102 vozech. Scénic ztratil 22 aut, tedy 37,9 %, Citroën C4 Picasso pak přesnou polovinu. Jediným, kdo si z Top 5 polepšil, je C-Max, u něj registrace narostly z 21 loňských aut o 28,6 %. Touran zaznamenal pokles o 3 vozy, tedy 10,7 %. Skokanem je Opel Zafira, který si sice polepšil jen o šest kusů, ale v procentním vyjádření to znamená 42,9 %. Propadákem je naopak Honda FR-V, loni jich bylo zaregistrováno devět, letos pouze dvě, tedy o 81,8 % méně. Celkem klesl trh v této třídě meziročně o 38,8 %.
Třída středních MPV, registrace na českém trhu v lednu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1/2009 | 1-12/2009 | 1/2009 | 1-12/2009 |
1. | Dacia LOGAN MCV | 55 | 55 | 17,1% | 17,1% |
2. | Renault SCENIC | 36 | 36 | 11,2% | 11,2% |
3. | Citroën C4 PICASSO | 30 | 30 | 9,3% | 9,3% |
4. | Ford C-MAX | 27 | 27 | 8,4% | 8,4% |
5. | Volkswagen TOURAN | 25 | 25 | 7,8% | 7,8% |
6. | Kia CARENS | 23 | 23 | 7,1% | 7,1% |
6. | Seat ALTEA | 23 | 23 | 7,1% | 7,1% |
8. | Mercedes-Benz B | 22 | 22 | 6,8% | 6,8% |
9. | Opel ZAFIRA | 20 | 20 | 6,2% | 6,2% |
10. | Mazda 5 | 16 | 16 | 5,0% | 5,0% |
10. | Toyota COROLLA VERSO | 16 | 16 | 5,0% | 5,0% |
12. | Citroën XSARA PICASSO | 11 | 11 | 3,4% | 3,4% |
13. | Ford TOURNEO CONNECT | 10 | 10 | 3,1% | 3,1% |
14. | Volkswagen GOLF PLUS | 4 | 4 | 1,2% | 1,2% |
15. | Honda FR-V | 2 | 2 | 0,6% | 0,6% |
16. | Fiat MULTIPLA | 1 | 1 | 0,3% | 0,3% |
16. | Chrysler PT | 1 | 1 | 0,3% | 0,3% |
- | CELKEM | 322 | 322 | 100,0% | 100,0% |
Podíl dieselů v první pětce vypadá následovně: Logany MCV se vznětovými motory se prodaly v lednu jen 4 (7,3 %), Scéniců bylo celkem 21 (58,3 %), C4 Picasso má na kontě 22 vozů (73,3 %),
C-Max jen 6 (22,2 %) a Touranů s motory TDI bylo 16 (64 %).
V užitkových vozech dominovaly v lednu Scénic a C4 Picasso se 17 kusy (podíl 47,2, resp. 56,7 %) před Loganem MCV a Touranem, oběma s deseti kusy a podíly na celkových registracích 18,1 a 40 %). V podílové statistice zvítězil tradičně Ford Tourneo Connect, přepážku mělo 8 z 10, tedy 80 %.
Multivan králem velkých
V největší třídě minivanů zvítězil VW Multivan s 37 registracemi. Před druhým Vianem, kterých se prodalo jen 11, měl tedy obrovský náskok. O velká MPV nebyl v lednu příliš velký zájem, třetímu Sharanu stačilo jen 10 kusů, čtvrtý S-Max měl na kontě 9 nových vozů. Ostatní prodali jen 3 (Chrysler Voyager, Seat Alhambra), respektive 2 vozy (Ford Galaxy a Tourneo, Kia Carnival, Mitsubishi Grandis, Peugeot 807 a Renault Espace).
Co se meziročního srovnání týče, úplně všechny modely z lednového žebříčku si pohoršily. Výjimkou je jen Ford Tourneo, tedy luxusní verze Transitu. Jinak samé pády: vedoucí Multivan – 14 %, druhé Viano – 66,7 %, třetí Sharan – 9,1 %, čtvrtý S-Max – 60,9 %, Voyager – 57,1 % a Alhambra – 62,5 %. Největší pokles ovšem zaznamenal Renault Espace, a to o 77,8 %. Místo devíti loňských se prodaly jen dva vozy.
Celkový objem trhu v této třídě pak klesl o 28,6 %.
Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v lednu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1/2009 | 1-12/2009 | 1/2009 | 1-12/2009 |
1. | Volkswagen MULTIVAN | 37 | 37 | 43,5% | 43,5% |
2. | Mercedes-Benz VIANO | 11 | 11 | 12,9% | 12,9% |
3. | Volkswagen SHARAN | 10 | 10 | 11,8% | 11,8% |
4. | Ford S-MAX | 9 | 9 | 10,6% | 10,6% |
5. | Chrysler VOYAGER | 3 | 3 | 3,5% | 3,5% |
5. | Seat ALHAMBRA | 3 | 3 | 3,5% | 3,5% |
7. | Ford GALAXY | 2 | 2 | 2,4% | 2,4% |
7. | Ford TOURNEO | 2 | 2 | 2,4% | 2,4% |
7. | Kia CARNIVAL | 2 | 2 | 2,4% | 2,4% |
7. | Mitsubishi GRANDIS | 2 | 2 | 2,4% | 2,4% |
7. | Peugeot 807 | 2 | 2 | 2,4% | 2,4% |
7. | Renault ESPACE | 2 | 2 | 2,4% | 2,4% |
- | CELKEM | 85 | 85 | 100,0% | 100,0% |
Čtyři vozy z první pětky (tentokrát spíše šestky) měly stoprocentní podíl vznětových motorů, pouze u Multivanu činil jen 97,3 %, prodal se jeden s vidlicovým šestiválcem. Chrysler Voyager pak má podíl 33,3 %, oba Grand Voyagery s delším rozvorem byly poháněny benzinovým motorem, zatímco krátký Voyager měl pod kapotou vznětový, ten se ale se zážehovým agregátem neprodává.
Nejvíce užitkových automobilů prodal v lednu Volkswagen, a to řady Multivan, celkem jich bylo 19, podíl na celkových registracích činil 51,4 %. Vian s přepážkou bylo 8 a 72,7 %, velký mercedes tedy zvítězil v podílové statistice. Zbylá konkurence prodala jen 3 (Ford S-Max), 2 (Sharan, Alhambra), resp. jeden kus (Voyager).