Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v listopadu 2009: Kategorie MPV ztratila meziročně téměř pětinu registrací

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V kategorii nejmenších MPV se toho v jedenáctém měsíci letošního roku moc neudálo, mezi středními triumfoval po pauze Logan MCV, ve velkých pak současně dva modely Fordu.

Menší zájem o loni dobře prodávané modely (Roomster, Logan MCV, Viano) a zřejmě i změna v pravidlech pro odpočty DPH přispěly k výraznému propadu registrací velkoprostorových aut všech kategorií. Nejvíce ztratil podsegment malých MPV a také velká MPV. Celkem bylo letos zaregistrováno o 19 % MPV méně než v minulém roce.

V malých MPV se vrátila Meriva na stupně vítězů

Dlouhodobý lídr kategorie malých MPV Roomster zaznamenal v listopadu 287 registrací, jeho podíl překročil lehce 67 %. Druhý byl opět Citroën C3 Picasso, který měl na kontě 48 vozů. Třetí skončil tentokrát Opel Meriva (45), Mercedes A se vrátil zpět na čtvrtou příčku (23 kusů). Pátá patří Matrixu (19), Grand Modusů se prodalo jen pět, Musa překvapivě jedna.

Co se meziročního srovnání týče, všechny porovnatelné modely kromě Mercedesu A ztratily. Roomster si oproti listopadu 2008 pohoršil jen o 19,6 %, před rokem měl na kontě 357 vozů. Opel Meriva má tentokrát -48,3 % (z 87 aut). Mercedes-Benz A vykazuje naopak zmíněný nárůst, ale pouhých +4,5 %, v jedenáctém měsíci loňského roku jich bylo zaregistrováno 22, letos tedy o jeden více. Hyundai Matrix ztratil 56 aut (ze 75), tedy -74,7 %. Renault Modus zaznamenal dokonce -87,8 % (o 36 vozů méně). Celkové registrace meziročně spadly z 582 na 428 kusů, tedy o 26,5 %.

Extravagantní škodovka si od ledna do listopadu připsala na konto 3.512 kusů. Druhá Meriva má 675 a třetí Matrix 431 registrací. Citroën C3 Picasso je stále čtvrtý, ale Matrixu již notně dýchá na záda, má o pouhé 4 méně (427). Následují Mercedes-Benz A (242) a Renault Modus (170). Pro luxusní Musu od Lancie se letos rozhodla zatím pětice zákazníků. V pořadí od začátku roku tedy k žádné změně nedošlo, v prosinci lze ale očekávat C3 Picasso o příčku výše.

Registrace Roomsteru se meziročně propadly o 43,2 % (-2.672 vozů). Meriva si i vede nadále velmi dobře, její vzestup je sice už jen +91,2 %, ale i tak jde o velmi pěkný výsledek, dokonce nejlepší ze všech. Loni totiž našlo své majitele 353 malých opelů. Všichni ostatní mají ztrátu, výjimkou je pouze Musa. Matrix vykazuje -43,1 % (-327 aut), počet nových áček klesl o 5,8 %, prodalo se jich o 15 méně. Grand Modusu se i nadále nedaří (-53,4 %, loni 365, letos -195). U Musy představuje letošních pět registrací překonání loňských o 2 vozy (+66,7 %), v jejím případě se jedná spíše o statistickou perličku.

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v listopadu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 11/2009 1-11/2009 11/2009 1-11/2009
1. Škoda ROOMSTER 287 3512 67,1% 64,3%
2. Citroen C3 PICASSO 48 427 11,2% 7,8%
3. Opel MERIVA 45 675 10,5% 12,4%
4. Mercedes-Benz A 23 242 5,4% 4,4%
5. Hyundai MATRIX 19 431 4,4% 7,9%
6. Renault MODUS 5 170 1,2% 3,1%
7. Lancia MUSA 1 5 0,2% 0,1%
- CELKEM 428 5462 100,0% 100,0%

Trh v této třídě za jedenáct měsíců ztratil 31 %, za stejné období loňského roku bylo zaregistrováno celkem 7.920 vozů, letos 5.462, tedy o 2.458 méně. Na vině je samozřejmě Roomster, jehož prodeje prudce klesly. Jeho výsledky sice eliminují Meriva a letošní nováček C3 Picasso, ale pouze částečně.

Podíl vznětových motorů u malého MPV z domácí produkce činil 16 % (46 vozů). C3 Picasso mělo tentokrát pouze dva turbodiesely, jejich podíl na celkových registracích byl 4,4 %. Tři automobily s motorem CDI měl Mercedes A, u něj to ovšem znamená 8,7 %. Z dalších modelů stojí za zmínku snad pouze Hyundai Matrix (7 kusů, 36,8 %). Jediná Musa byla vznětová, což z ní činí opět spíše raritu se stoprocentním podílem nafty. Meriva i Grand Modus se prodávaly v listopadu výhradně se zážehovými motory.

Návrat Loganu MCV na trůn středních MPV

V listopadu převzal žezlo nejprodávanějšího MPV zpátky od Scénicu rumunský jezevčík. Maxikombi řady Logan dosáhlo 235 kusů a o rovnou stovku překonalo svého francouzského soka. Scénic má tedy 135 aut, třetí Citroën C4 Picasso skončil tentokrát na 84 vozech. Čtvrtý je Ford C-Max (42), o dva kusy zaostal Peugeot 3008, který nejlepší pětku uzavírá (40). Nenajdeme v ní například Seat Altea, který je až osmý s 28 kusy.

Logan MCV si oproti loňskému listopadu polepšil o 92,6 %, registrace za jedenáctý měsíc roku 2008 se zastavily na 122 vozech. Scénic je na tom ještě mnohem lépe (+103 aut, tedy +321,9 %!). Nebývá zvykem, aby se nové generaci dařilo takto, Renaultu ale pomáhá kromě jiného také cenová politika českého importéra. V prudkých nárůstech budeme pokračovat: Citroën C4 Picasso má o 43 vozů více než loni, což znamená zisk 104,9 %. Ford C-Max vykazuje také navýšení, ale menší: 44,8 % (+13 kusů).

Největším skokanem je samozřejmě Scénic, druhý největší nárůst patří Picassu C3 a třetí Loganu MCV. Nesmíme zapomenout ani na Xsaru Picasso, která si polepšila o 76,5 %. O úspěchu ovšem nemůže hovořit Opel Zafira, kterému i tentokrát patří nelichotivý titul Propadáku roku. Stačil mu k němu pokles -64,3 % (z 28 na 10 vozů). Více má už jen Corolla Verso (-93,5 %), ale ta se doprodává. Trh v této třídě ale meziročně vzrostl o velmi výrazných 65,6 %, z 427 na 707 kusů.

Ačkoli je zařazení Dacie Logan MCV mezi velkoprostorové vozy poněkud sporné (ale běžná kombi nemají rozvor 2,9 m a výšku přes 1,6 m), stále vládne celoročnímu pořadí s 1.338 kusy. Příští rok ale čekají většinu žebříčků velké změny, takže se s ní v této kategorii již nesetkáme. Vítězství v roce 2009 ji ale již nemine, pronásledovatelé mají obrovskou ztrátu. Na druhém místě skončil Citroën C4 Picasso s 757 registracemi, třetí Renault Scénic má 752 aut a svému konkurentovi s dvojitým šípem ve znaku tedy notně dýchá na záda. Ford C-Max je stále čtvrtý (614), Seat Altea končí se 426 vozy pátý.

Logan MCV má ve srovnání s loňskem o 17,3 % méně ( 279 vozů), ostatní přední zástupci této třídy se ale zlepšili. C4 Picasso má +8,9 % (+62 aut), Scénic pak +30,3 % (o 175 registrací více). Ford C-Max vykazuje stále velký skok, i když klesl pod tři čtvrtiny na +74,9 % (před rokem 351, letos nárůst o 263). Zbývá Altea, i ta získala, ale pouze 2,2 %, respektive 9 kusů.

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v listopadu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 11/2009 1-11/2009 11/2009 1-11/2009
1. Dacia LOGAN MCV 235 1338 33,2% 22,8%
2. Renault SCENIC 135 752 19,1% 12,8%
3. Citroën C4 PICASSO 84 757 11,9% 12,9%
4. Ford C-MAX 42 614 5,9% 10,4%
5. Peugeot 3008 40 202 5,7% 3,4%
6. Volkswagen TOURAN 31 318 4,4% 5,4%
7. Citroën XSARA PICASSO 30 328 4,2% 5,6%
8. Seat ALTEA 28 426 4,0% 7,2%
9. Mercedes-Benz B 24 269 3,4% 4,6%
10. Ford TOURNEO CONNECT 20 106 2,8% 1,8%
11. Toyota VERSO 15 102 2,1% 1,7%
12. Opel ZAFIRA 10 138 1,4% 2,3%
13. Kia CARENS 4 253 0,6% 4,3%
13. Mazda 5 4 108 0,6% 1,8%
15. Fiat MULTIPLA 2 11 0,3% 0,2%
15. Toyota COROLLA VERSO 2 131 0,3% 2,2%
17. Peugeot 5008 1 1 0,1% 0,0%
- Ostatní modely 0 24 0,0% 0,4%
- CELKEM 707 5878 100,0% 100,0%

Celý trh středních MPV ovšem zatím ztratil 240 registrací, propadl se z 6.118 na 5.878 kusů, tedy o 3,9 %. Tato kategorie se ovšem uzdravuje, ještě v říjnu ztrácela přes 9 %.

Podíl dieselů v první pětce vypadá následovně: Loganů MCV s motory dCi se v listopadu prodalo 58 (24,7 % z celkového počtu), Scéniců se stejnými agregáty 82 (60,7 %), Picass C4 60 (71,4 %), C-Max má na kontě 15 registrací vozů s agregáty spalujícími naftu (35,7 %), a Peugeot 3008 16 kusů (40 %).

V kategorii velkých MPV dvojité vítězství pro Ford

V žebříčku největší kategorie dominovaly dva modely Fordu: Galaxy a S-Max, oba s 21 registracemi. Favorizované luxusní dodávky, tedy Multivan a Viano, se umístily až za nimi: Volkswagen jich měl 16, Mercedes 12. Top 5 uzavírá Renault Espace s osmi novými vozy. V listopadovém žebříčku se objevilo jen devět modelů, ostatních sedm, které letos bodovaly, má nulu.

V meziročním srovnání najdeme tři postupy a dva poměrně výrazné poklesy. Začněme pozitivněji, tedy nárůsty: Galaxy má +200 %, před rokem se prodalo pouhých sedm vozů. Jeho dvojče S-Max vykazuje +40 % (loni 15, letos o 6 více). V listopadu pátý Renault Espace si polepšil o 80 %, tedy čtyři kusy. Volkswagen Multivan si naopak pohoršil o 72,9 % (-43 registrací), velký pád má i Viano, -52 %, ztratilo 13 aut.

Přeborníkem mezi skokany je tentokrát již zmíněný Galaxy, propadákem se stal Multivan (z 59 na 16 kusů), jen těsně následovaný Seatem Alhambra (-71,4 %, ze 7 na 2). Listopad znamená pro celý trh opět ztrátu, registrace se snížily o 29,5 % (ze 139 na 98 aut).

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v listopadu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 11/2009 1-11/2009 11/2009 1-11/2009
1. Ford GALAXY 21 95 21,4% 7,9%
1. Ford S-MAX 21 241 21,4% 20,1%
3. Volkswagen MULTIVAN 16 267 16,3% 22,3%
4. Mercedes-Benz VIANO 12 204 12,2% 17,0%
5. Renault ESPACE 9 62 9,2% 5,2%
6. Volkswagen SHARAN 8 94 8,2% 7,8%
7. Chrysler VOYAGER 7 48 7,1% 4,0%
8. Kia CARNIVAL 2 74 2,0% 6,2%
8. Seat ALHAMBRA 2 41 2,0% 3,4%
- Ostatní modely 0 74 0,0% 6,2%
- CELKEM 98 1200 100,0% 100,0%

Ve statistice od ledna je v na prvním místě stále VW Multivan (267), na stříbrné příčce najdeme Ford S-Max (241), trojcípá hvězda modelové řady Viano již notně ztrácí, ale podařilo se jí překonat dvoustovku (204). Na čtvrtém místě je Ford Galaxy (95), který přeskočil VW Sharan, ten je pátý (94).

Celkový objem trhu v největší třídě velkoprostorových vozů klesl za jedenáct měsíců roku 2009 o 20,2 %, z 1.503 na rovných 1.200 kusů.

V meziročním srovnání si první pětka vede takto: Multivan ztratil, takřka na konci roku vykazuje -16 %. S-Max se hodnotou +3 % udržel v kladných hodnotách, Viano má naopak -35,6 %. Galaxy se dostal i díky současným úspěchům na +66,7 % (o 38 registrací více než loni). A to má Ford ještě v záloze facelift, který velkoprostorový modrý ovál sdílí se svým sportovnějším sourozencem. Zbývá Sharan s největším propadem z Top 5: -42,7 %

Jaké byly listopadové podíly vznětových verzí mezi nejlepší pěticí? Tři vozy měly pod kapotami pouze motory spalující naftu: Ford S-Max, Volkswagen Multivan a Renault Espace. Naftových Galaxy bylo celkem 19 (90,5 %), prodaly se tedy dva zážehové. Benzin spalovalo výjimečně i jedno Viano, podíl agregátů CDI tedy činí 91,7 %.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)