Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v únoru 2010: Nejmenším MPV dominovaly vozy vyráběné v České republice

Aleš Dragoun
Diskuze (62)
Mezi malými MPV nikdo neohrožuje Roomster, ale v Nošovicích vyráběná Kia Venga se dostala již na druhé místo.

Ve střední a velké kategorii zůstává vše při starém. Střední je francouzskou doménou, největší vládne Ford S-Max.

Malá MPV: Kia Venga stříbrná za Roomsterem

Celkové registrace malých MPV meziročně opět spadly, a to z 565 na 393 vozů (-30,4 %).

Domácí lídr Roomster zaznamenal v únoru 244 nových registrací (z toho 27 užitkových). Kia Venga ze severomoravské továrny Hyundai Motor Czech se sice mladoboleslavskému vozu v absolutních počtech zatím rovnat nemůže, ale 45 kusů jí stačilo na druhou příčku. Prodej ale teprve startuje.

Třetí Meriva měla na kontě 37 nových vozů a čtvrtý Citroën C3 Picasso 32. Pátý skončil Nissan Note se 17 automobily, zbytek reprezentovaný Matrixem, Mercedesem A a Renaultem Grand Modus nedosáhl ani desítky, Lancia Musa zatím vůbec nebodovala.

Roomster si oproti únoru 2009 pohoršil o 39,8 %, loni se prodalo 405 vozů. Meriva vykazuje také pád o 26 %, před rokem jich bylo zaregistrováno rovných 50. Nissan Note pak dosáhl navlas shodného počtu. Více modelů z první pětky zatím není porovnatelných

Skokana budeme hledat v pořadí marně, nejlépe na tom je zmiňovaný Note. Propadákem je Renault Modus (-86,2 %), který si pohoršil z 29 na pouhé 4 kusy. Zdatně mu v tomto ohledu sekunduje Hyundai Matrix s poklesem o 83,3 % (z 54 na 9 aut). Jeho výroba končí, ale doprodej skladových zásob pokračuje.

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v únoru 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 2/2010 1-2/2010 2/2010 1-2/2010
1. Škoda ROOMSTER 244 468 62,1% 61,8%
2. Kia VENGA 45 58 11,5% 7,7%
3. Opel MERIVA 37 89 9,4% 11,8%
4. Citroën C3 PICASSO 32 68 8,1% 9,0%
5. Nissan NOTE 17 36 4,3% 4,8%
6. Hyundai MATRIX 9 20 2,3% 2,6%
7. Mercedes-Benz A 5 10 1,3% 1,3%
8. Renault MODUS 4 8 1,0% 1,1%
- CELKEM 393 757 100,0% 100,0%

Meziroční registrace za první dva měsíce roku 2010 klesly o 24,8 %, z 1.006 na 757 kusů. V celkovém pořadí od ledna vede Roomster se 468 vozy před Merivou s 89 a Picassem C3 s 68 auty, Venga je zatím čtvrtá (58) a první pětku uzavírá stejně jako v měsíčním pořadí Note (36).

Počty Roomsteru se meziročně propadly o 28,8 %, pokles zaznamenala také Meriva, a to -31 %. Note je na tom o rovnou třetinu hůře než loni. Škodovka momentálně okupuje něco málo přes 60 % trhu, časy, kdy jí patřilo 80 %, jsou již minulostí. Čeká se na příchod modernizovaného provedení s novými motory.

Podíl vznětových motorů u lídra činil 9 % (22 vozů), u ostatních zástupců Top 5 byl opravdu zanedbatelný. Venga má na kontě 2 auta (4,4 %), Meriva jedno (2,7 %), C3 Picasso rovněž jedno (3,1 %,) a více turbodieselů nepohánělo ani Nissany Note, u něj to ale znamená 5,9 %.

Francouzi v čele, C-Max čtvrtý mezi středními

Trh v této kategorii meziročně mírně stoupl, a to o 6,1 %, z 313 na 332 kusů. Na prvním místě je znovu Renault Scénic, pro který se rozhodlo celkem 79 zákazníků. Druhý skončil Citroën C4 Picasso s 62 registracemi, třetí crossover Peugeot 3008 (42). První trojka je tak totožná s lednem. Teprve na čtvrté příčce najdeme změnu a první model, který nepochází z Francie. Je jím Ford C-Max s 33 vozy, Seat Altea jich má tentokrát 25, což mu stačilo na páté místo.

Scénic si oproti loňskému únoru polepšil o 83,7 %, registrace se tehdy zastavily na 43 exemplářích. C4 Picasso získalo také celkem dost: 26 aut, tedy 72,2 %. Oba další porovnatelné modely z nejlepší pětice ztratily, Ford C-Max -58,8 % (z 80 o 47 méně) a Seat Altea -37,5 % (loni 40, letos -15).

Skokanem je tedy jednoznačně Scénic. Propadákem vyhlašujeme opět Kiu Carens. Loni jich bylo zaregistrováno 18, letos pouze dvě, tedy o 88,9 % méně. Na druhém místě v této nelichotivé statistice je již zmiňovaný C-Max, což je poněkud překvapivé.

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v únoru 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 2/2010 1-2/2010 2/2010 1-2/2010
1. Renault SCENIC 79 151 23,8% 22,4%
2. Citroën C4 PICASSO 62 120 18,7% 17,8%
3. Peugeot 3008 42 97 12,7% 14,4%
4. Ford C-MAX 33 57 9,9% 8,5%
5. Seat ALTEA 25 67 7,5% 9,9%
6. Volkswagen TOURAN 24 45 7,2% 6,7%
7. Toyota VERSO 21 53 6,3% 7,9%
8. Opel ZAFIRA 15 20 4,5% 3,0%
9. Mercedes-Benz B 12 23 3,6% 3,4%
10. Citroën XSARA PICASSO 9 16 2,7% 2,4%
11. Mazda 5 5 8 1,5% 1,2%
12. Peugeot 5008 3 7 0,9% 1,0%
13. Kia CARENS 2 4 0,6% 0,6%
- Ostatní modely 0 6 0,0% 0,9%
- CELKEM 332 674 100,0% 100,0%

Celý trh od začátku letošního roku posílil o 108 registrací, z 566 na 674. V procentním vyjádření to znamená +19,1 %. V pořadí od ledna vede Scénic se 151 kusy před Picassem C4 se 120, třetí je Peugeot 3008 (97), čtvrtý Seat Altea (67), a pátý Ford C-Max (57). Celoroční žebříček tak odpovídá tomu únorovému, pouze vozy na posledních dvou příčkách si pořadí prohodily.

Scénic oproti loňsku získal 91,8 %, největší Picasso je na tom podobně (+81,8 %), o 6,3 % si polepšila i Altea. C-Max je na tom hůře než za první dva měsíce roku 2009 o takřka polovinu, přesně 46,7 %.

Podíly turbodieselů v únorové Top 5 vypadají následovně: Renaultů Scénic se vznětovými motory se prodalo 43 (54,4 %), Citroënů C4 Picasso bylo celkem 37 (59,7 %), Peugeot 3008 má na kontě 23 vozů (54,8 %), Ford C-Max 13 (39,4 %) a Seatů Altea s motory TDI bylo 6 (24 %). Jak je vidět, u francouzské trojice jsou poměrně vyrovnané.

Další dvojité vítězství pro modrý ovál mezi velkými MPV

Celkový objem trhu velkých vanů oproti únoru 2009 klesl o 21 kusů, tedy 10,5 %. Zatímco před rokem se jich prodalo 56, letos pouze 35. O tuto kategorii vozidel tak není v současnosti příliš velký zájem.

To dokazuje i minimální počet registrací u pouhé osmičky modelů v žebříčku. Nejúspěšnější z nich byl Ford S-Max s 10 novými vozy, následuje jej dvojče Galaxy s 8 a třetí je Seat Alhambra s pouhými čtyřmi kusy! Do první pětky se vměstnalo celkem sedm zástupců této kategorie. Již jmenované doplňují Chrysler Voyager, Kia Carnival, Peugeot 807 a Renault Espace, každý s trojicí exemplářů.

Vedoucí S-Max získal měsíční vavříny i přesto, že se prodalo o 19 aut méně než před rokem (-65,5 %). Zbytek žebříčku má nárůsty i poklesy v řádu jednotlivých kusů, což se projevuje na procentních výsledcích. Galaxy vykazuje +100 % (+4) , Alhambra +300 % (+3), Voyager naopak -25 % (-1), Carnival -40 % (-2) a Espace -25 % (-1). Vynechali jsme Peugeot 807, který dosáhl stejného počtu jako loni.

Kromě tentokrát nahuštěné Top 5 se můžeme zmínit i o posledním velkoprostorovém autě, které se vešlo do únorového pořadí. VW Sharan je totiž propadákem, místo čtyř se prodal jediný, což znamená -75 %.

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v únoru 2010
- ¨ OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 2/2010 1-2/2010 2/2010 1-2/2010
1. Ford S-MAX 10 22 28,6% 28,6%
2. Ford GALAXY 8 11 22,9% 14,3%
3. Seat ALHAMBRA 4 10 11,4% 13,0%
4. Chrysler VOYAGER 3 7 8,6% 9,1%
4. Kia CARNIVAL 3 9 8,6% 11,7%
4. Peugeot 807 3 4 8,6% 5,2%
4. Renault ESPACE 3 7 8,6% 9,1%
8. Volkswagen SHARAN 1 3 2,9% 3,9%
- Ostatní modely 0 4 0,0% 5,2%
- CELKEM 35 77 100,0% 100,0%

Celkový objem trhu v této třídě klesl za první dva měsíce o 30,4 %, z 250 na 174 vozů. Ve statistice od ledna vedou zatím Fordy S-Max (22) a Galaxy (11), třetí je Seat Alhambra (10), čtvrtá Kia Carnival (9), páté pořadí sdílí společně Chrysler Voayger a Renault Espace (7).

V meziročním srovnání za první dva měsíce si první pětka (či spíše šestka) vede takto: S-Max -42,1 %, druhý Galaxy +83,3 %, třetí Alhambra +150 % (na vůz, který se vyrábí 14 let, je to obdivuhodný výsledek), čtvrtý Carnival +28,6 %, pátý Espace -12,5 %. Voyager, který s Espacem obsadil pátou příčku, je na tom úplně stejně jako loni.

U únoru měl stoprocentní podíl vznětových motorů Ford Galaxy, dále Seat Alhambra, Chrysler Voyager, Kia Carnival a Peugeot 807. U S-Maxu činil 90 %, u Renaultu Espace pak dvě třetiny, v obou případech se prodal jeden vůz se zážehovou pohonnou jednotkou.

Aleš Dragoun
Diskuze (62)
1. 4. 2010 16:54
Re: MiniMPV
Nevím, pořád mám pocit, že se snažíš stavět Matrix a Vengu do přímého srovnání. Já to pokládám s dovolením ze "metodicky" chybné, už jsem i vysvětlil, proč. Lidé, kterým nesejde na konstrukčním stáří modelu a šetří každých 1000 Kč cenového rozdílu, budou Matrix porovnávat spíš s jasnými low-endy typu Loganu, nebo si rovnou zajedou do bazaru třeba pro nějaký slušný ojetý Scénic. Je to asi jako bychom se tady přesvědčovali, že si někdo rád koupí Elantru mr2001 (platforma Matrixu), protože je to cenová trefa proti i30. No ano, kdyby se tahle verze Elantry ještě vyráběla, určitě by se našli lidé, kteří by si ji tu a tam koupili. A taky by se dalo říct, že je to ještě pořád použitelné auto. Ale nic by to nevypovídalo o i30. Tož tak.
1. 4. 2010 14:55
Re: Neboj, nájdú kopu "argumentov" ....
bohuzial to vsetko je 100% pravda - aj z osobnej skusenosti. HTP je proste zly motor.
1. 4. 2010 12:48
Re: MiniMPV
Kto uvažuje nad autom okolo 300 tisíc, rozhodne zváži aj onen 60-tisícový rozdiel v cene, čo sa týka diesla, neviem, či by ho niekto za benzín menil. Každopádne, Matrix je staré auto za nízku cenu, a komu na tej technike až tak nezáleží a idemu o cenu a prevádzkové náklady, tak po ňom možno ešte rád siahne. Rozhodne to nie je ani malé a ani zlé auto. Svoje misto si v automobilovej histórii rozhodne zaslúži.
Inak tá výbava Fresh mi príde dosť slabá, aj voči Matrixu. Nemá hmlovky ani klimatizáciu, chýba rádio, ovládanie okien vzadu, späťáky sú iba manuálne a bez vyhrievania, a airbagy má tiež rovnako ako Matrix iba dva. Priplatiť sa dá iba rádio, vyjde na 10 tisíc, metalíza tiež, klíma 20. To je + 40 litrov. Bez ostatného sa musíš zaobísť. Celková cena za túto Vengu s o tretinu menej výkonným dieslom je 340 tisíc. Stále mi ten rozdiel vychádza dosť veľký.
1. 4. 2010 10:35
Re: MiniMPV
V lecčems bych souhlasil, jen poznamenám, že Soul se Kie naopak taky velice povedl. Jenom není vyprofilovaný pro postkomunistické trhy, ale pro Asii a Ameriku. Soul už nyní patří mezi 5 globálně nejprodávanějších modelů Kie. V únoru se ho na zahraničních trzích (tj. mimo Koreu, tam nemůžu najít čísla) prodalo 8.934, z toho 3.600 v USA. Všichni víme, že stylovky nejsou masovky, ale pokud si Soul udrží aspoň slušný průměr těchto čísel, zařadí se mezi vysoce úspěšné modely Kie. -- btw, když je řeč o stylovkách: co nevidět Hyundai představí produkční verzi kupé Veloster, které nahrazuje Coupé/Tiburon. A podle špionáže zkusí udělat něco hodně výstředního, aby si američtí a asijští středoškoláci užili :-)
1. 4. 2010 10:16
Re: MiniMPV
Porovnatelná Venga by byla buď Fresh 1,4 CRDi/55 kW, která po dokoupení klimy a uplatnění současné akce bude stát 320 000. Má sice o něco slabší akceleraci a rychlostní maximum než Matrix 15 CRDi/81 kW, ale zase "splňuje" požadavek pouze 2 airbagů... ovšem jinak má proti Matrixu další prvky bezpečnostní výbavy navíc (ESP, brzdového asistenta), nemluvě o nižších emisích. Anebo by se muselo jít do Active 1,4 CRDi/66 kW, po dokoupení klimy 355.000. Ta má výkony plně srovnatelné s Matrixem a navíc kompletní bezpečnostní výbavu a další věci. Skutečný šetřil ale nechá diesel plavat a koupí Vengu 1,4 CVVT/66 kW, která je živější než dieselový Matrix, spotřebu má velice přijatelnou a po dokoupení klimy ho ve Fresh vyjde v akci na 280 000. Je každého věc, jak si tyhle čísla vyloží. A jak se zamyslí nad konstrukčním stářím a faktickou výbavou Matrixu a Vengy. Každopádně tu nejde o žádné dramatické cenové rozdíly. Myslím navíc, že klást Vengu a Matrix do nějakého vztahu přímé rivality není na místě. Matrix je zkrátka výběhový model ve výprodeji, takže podle veškeré logiky musí být levnější. Můžeme leda tak dělat prognózy, jak dobře se ještě bude prodávat. Já zůstávám u svého odhadu, že mu už ani extrémní sleva z ceny nepomůže k významnějším číslům. Pro mě osobně jsou daleko zajímavější spekulace o tom, jak Hyundai připravovanou náhradu Matrixu odliší od Vengy, jestli při tom půjde hlouběji než na pouhé odlišnosti vnějšího vzhledu.