Český trh v únoru 2010: Nejmenším MPV dominovaly vozy vyráběné v České republice
Ve střední a velké kategorii zůstává vše při starém. Střední je francouzskou doménou, největší vládne Ford S-Max.
Malá MPV: Kia Venga stříbrná za Roomsterem
Celkové registrace malých MPV meziročně opět spadly, a to z 565 na 393 vozů (-30,4 %).
Domácí lídr Roomster zaznamenal v únoru 244 nových registrací (z toho 27 užitkových). Kia Venga ze severomoravské továrny Hyundai Motor Czech se sice mladoboleslavskému vozu v absolutních počtech zatím rovnat nemůže, ale 45 kusů jí stačilo na druhou příčku. Prodej ale teprve startuje.
Třetí Meriva měla na kontě 37 nových vozů a čtvrtý Citroën C3 Picasso 32. Pátý skončil Nissan Note se 17 automobily, zbytek reprezentovaný Matrixem, Mercedesem A a Renaultem Grand Modus nedosáhl ani desítky, Lancia Musa zatím vůbec nebodovala.
Roomster si oproti únoru 2009 pohoršil o 39,8 %, loni se prodalo 405 vozů. Meriva vykazuje také pád o 26 %, před rokem jich bylo zaregistrováno rovných 50. Nissan Note pak dosáhl navlas shodného počtu. Více modelů z první pětky zatím není porovnatelných
Skokana budeme hledat v pořadí marně, nejlépe na tom je zmiňovaný Note. Propadákem je Renault Modus (-86,2 %), který si pohoršil z 29 na pouhé 4 kusy. Zdatně mu v tomto ohledu sekunduje Hyundai Matrix s poklesem o 83,3 % (z 54 na 9 aut). Jeho výroba končí, ale doprodej skladových zásob pokračuje.
Třída malých MPV, registrace na českém trhu v únoru 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 2/2010 | 1-2/2010 | 2/2010 | 1-2/2010 |
1. | Škoda ROOMSTER | 244 | 468 | 62,1% | 61,8% |
2. | Kia VENGA | 45 | 58 | 11,5% | 7,7% |
3. | Opel MERIVA | 37 | 89 | 9,4% | 11,8% |
4. | Citroën C3 PICASSO | 32 | 68 | 8,1% | 9,0% |
5. | Nissan NOTE | 17 | 36 | 4,3% | 4,8% |
6. | Hyundai MATRIX | 9 | 20 | 2,3% | 2,6% |
7. | Mercedes-Benz A | 5 | 10 | 1,3% | 1,3% |
8. | Renault MODUS | 4 | 8 | 1,0% | 1,1% |
- | CELKEM | 393 | 757 | 100,0% | 100,0% |
Meziroční registrace za první dva měsíce roku 2010 klesly o 24,8 %, z 1.006 na 757 kusů. V celkovém pořadí od ledna vede Roomster se 468 vozy před Merivou s 89 a Picassem C3 s 68 auty, Venga je zatím čtvrtá (58) a první pětku uzavírá stejně jako v měsíčním pořadí Note (36).
Počty Roomsteru se meziročně propadly o 28,8 %, pokles zaznamenala také Meriva, a to -31 %. Note je na tom o rovnou třetinu hůře než loni. Škodovka momentálně okupuje něco málo přes 60 % trhu, časy, kdy jí patřilo 80 %, jsou již minulostí. Čeká se na příchod modernizovaného provedení s novými motory.
Podíl vznětových motorů u lídra činil 9 % (22 vozů), u ostatních zástupců Top 5 byl opravdu zanedbatelný. Venga má na kontě 2 auta (4,4 %), Meriva jedno (2,7 %), C3 Picasso rovněž jedno (3,1 %,) a více turbodieselů nepohánělo ani Nissany Note, u něj to ale znamená 5,9 %.
Francouzi v čele, C-Max čtvrtý mezi středními
Trh v této kategorii meziročně mírně stoupl, a to o 6,1 %, z 313 na 332 kusů. Na prvním místě je znovu Renault Scénic, pro který se rozhodlo celkem 79 zákazníků. Druhý skončil Citroën C4 Picasso s 62 registracemi, třetí crossover Peugeot 3008 (42). První trojka je tak totožná s lednem. Teprve na čtvrté příčce najdeme změnu a první model, který nepochází z Francie. Je jím Ford C-Max s 33 vozy, Seat Altea jich má tentokrát 25, což mu stačilo na páté místo.
Scénic si oproti loňskému únoru polepšil o 83,7 %, registrace se tehdy zastavily na 43 exemplářích. C4 Picasso získalo také celkem dost: 26 aut, tedy 72,2 %. Oba další porovnatelné modely z nejlepší pětice ztratily, Ford C-Max -58,8 % (z 80 o 47 méně) a Seat Altea -37,5 % (loni 40, letos -15).
Skokanem je tedy jednoznačně Scénic. Propadákem vyhlašujeme opět Kiu Carens. Loni jich bylo zaregistrováno 18, letos pouze dvě, tedy o 88,9 % méně. Na druhém místě v této nelichotivé statistice je již zmiňovaný C-Max, což je poněkud překvapivé.
Třída středních MPV, registrace na českém trhu v únoru 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 2/2010 | 1-2/2010 | 2/2010 | 1-2/2010 |
1. | Renault SCENIC | 79 | 151 | 23,8% | 22,4% |
2. | Citroën C4 PICASSO | 62 | 120 | 18,7% | 17,8% |
3. | Peugeot 3008 | 42 | 97 | 12,7% | 14,4% |
4. | Ford C-MAX | 33 | 57 | 9,9% | 8,5% |
5. | Seat ALTEA | 25 | 67 | 7,5% | 9,9% |
6. | Volkswagen TOURAN | 24 | 45 | 7,2% | 6,7% |
7. | Toyota VERSO | 21 | 53 | 6,3% | 7,9% |
8. | Opel ZAFIRA | 15 | 20 | 4,5% | 3,0% |
9. | Mercedes-Benz B | 12 | 23 | 3,6% | 3,4% |
10. | Citroën XSARA PICASSO | 9 | 16 | 2,7% | 2,4% |
11. | Mazda 5 | 5 | 8 | 1,5% | 1,2% |
12. | Peugeot 5008 | 3 | 7 | 0,9% | 1,0% |
13. | Kia CARENS | 2 | 4 | 0,6% | 0,6% |
- | Ostatní modely | 0 | 6 | 0,0% | 0,9% |
- | CELKEM | 332 | 674 | 100,0% | 100,0% |
Celý trh od začátku letošního roku posílil o 108 registrací, z 566 na 674. V procentním vyjádření to znamená +19,1 %. V pořadí od ledna vede Scénic se 151 kusy před Picassem C4 se 120, třetí je Peugeot 3008 (97), čtvrtý Seat Altea (67), a pátý Ford C-Max (57). Celoroční žebříček tak odpovídá tomu únorovému, pouze vozy na posledních dvou příčkách si pořadí prohodily.
Scénic oproti loňsku získal 91,8 %, největší Picasso je na tom podobně (+81,8 %), o 6,3 % si polepšila i Altea. C-Max je na tom hůře než za první dva měsíce roku 2009 o takřka polovinu, přesně 46,7 %.
Podíly turbodieselů v únorové Top 5 vypadají následovně: Renaultů Scénic se vznětovými motory se prodalo 43 (54,4 %), Citroënů C4 Picasso bylo celkem 37 (59,7 %), Peugeot 3008 má na kontě 23 vozů (54,8 %), Ford C-Max 13 (39,4 %) a Seatů Altea s motory TDI bylo 6 (24 %). Jak je vidět, u francouzské trojice jsou poměrně vyrovnané.
Další dvojité vítězství pro modrý ovál mezi velkými MPV
Celkový objem trhu velkých vanů oproti únoru 2009 klesl o 21 kusů, tedy 10,5 %. Zatímco před rokem se jich prodalo 56, letos pouze 35. O tuto kategorii vozidel tak není v současnosti příliš velký zájem.
To dokazuje i minimální počet registrací u pouhé osmičky modelů v žebříčku. Nejúspěšnější z nich byl Ford S-Max s 10 novými vozy, následuje jej dvojče Galaxy s 8 a třetí je Seat Alhambra s pouhými čtyřmi kusy! Do první pětky se vměstnalo celkem sedm zástupců této kategorie. Již jmenované doplňují Chrysler Voyager, Kia Carnival, Peugeot 807 a Renault Espace, každý s trojicí exemplářů.
Vedoucí S-Max získal měsíční vavříny i přesto, že se prodalo o 19 aut méně než před rokem (-65,5 %). Zbytek žebříčku má nárůsty i poklesy v řádu jednotlivých kusů, což se projevuje na procentních výsledcích. Galaxy vykazuje +100 % (+4) , Alhambra +300 % (+3), Voyager naopak -25 % (-1), Carnival -40 % (-2) a Espace -25 % (-1). Vynechali jsme Peugeot 807, který dosáhl stejného počtu jako loni.
Kromě tentokrát nahuštěné Top 5 se můžeme zmínit i o posledním velkoprostorovém autě, které se vešlo do únorového pořadí. VW Sharan je totiž propadákem, místo čtyř se prodal jediný, což znamená -75 %.
Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v únoru 2010 | |||||
- | ¨ | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 2/2010 | 1-2/2010 | 2/2010 | 1-2/2010 |
1. | Ford S-MAX | 10 | 22 | 28,6% | 28,6% |
2. | Ford GALAXY | 8 | 11 | 22,9% | 14,3% |
3. | Seat ALHAMBRA | 4 | 10 | 11,4% | 13,0% |
4. | Chrysler VOYAGER | 3 | 7 | 8,6% | 9,1% |
4. | Kia CARNIVAL | 3 | 9 | 8,6% | 11,7% |
4. | Peugeot 807 | 3 | 4 | 8,6% | 5,2% |
4. | Renault ESPACE | 3 | 7 | 8,6% | 9,1% |
8. | Volkswagen SHARAN | 1 | 3 | 2,9% | 3,9% |
- | Ostatní modely | 0 | 4 | 0,0% | 5,2% |
- | CELKEM | 35 | 77 | 100,0% | 100,0% |
Celkový objem trhu v této třídě klesl za první dva měsíce o 30,4 %, z 250 na 174 vozů. Ve statistice od ledna vedou zatím Fordy S-Max (22) a Galaxy (11), třetí je Seat Alhambra (10), čtvrtá Kia Carnival (9), páté pořadí sdílí společně Chrysler Voayger a Renault Espace (7).
V meziročním srovnání za první dva měsíce si první pětka (či spíše šestka) vede takto: S-Max -42,1 %, druhý Galaxy +83,3 %, třetí Alhambra +150 % (na vůz, který se vyrábí 14 let, je to obdivuhodný výsledek), čtvrtý Carnival +28,6 %, pátý Espace -12,5 %. Voyager, který s Espacem obsadil pátou příčku, je na tom úplně stejně jako loni.
U únoru měl stoprocentní podíl vznětových motorů Ford Galaxy, dále Seat Alhambra, Chrysler Voyager, Kia Carnival a Peugeot 807. U S-Maxu činil 90 %, u Renaultu Espace pak dvě třetiny, v obou případech se prodal jeden vůz se zážehovou pohonnou jednotkou.