Český trh v únoru 2011: Nejprodávanější MPV
Roomster bojuje s korejskou konkurencí
Celkové registrace mezi malými MPV stouply v porovnání s únorem 2010 z 393 na 484 vozů, tedy o 23,2 %. Meziroční nárůst tak činí 91 kusů.
První příčku stále okupuje čistě domácí zástupce Škoda Roomster se 174 auty na kontě. Z tohoto počtu bylo 23 užitkových, dodávkový Praktik SDA samostatně nevede. Vyrostla mu ale velká konkurence z Jižní Koreje, ovšem vyráběná v Nošovicích. Nebavíme se ani tak o Kie Venga, ale o jejím dvojčeti, kterým je Hyundai ix20. Ten zaznamenal 153 registrací a kdybychom odečetli užitkové Roomstery, byl by dokonce první, byť o pouhé dva exempláře.
Venga tentokrát nestačila, skončila na čísle 59. Čtvrté místo obsadil Opel Meriva s 35 kusy, až pátý Citroën C3 Picasso si na konto připsal 27 vozů. Alespoň na chvíli se do žebříčku vrátil Nissan Cube, který se s Evropou po krátké anabázi loučí, jen v Británii působil déle. Modely od šesté příčky níže mají dohromady jen něco málo přes 6 %, takže nejsou příliš důležité.
Z pětice nejlepších jsou tentokrát porovnatelní čtyři soupeři. Roomster si oproti únoru 2010 pohoršil o 28,7 %, loni se prodalo 244 vozů (meziročně -70). Venga si jako jediná z Top 5 polepšila (+31,1 %, +14 ze 45). Opel Meriva je na tom hůře: vykazuje -5,4 %, před rokem jich bylo zaregistrováno 37 (letos -2). Citroën C3 Picasso ztratil 3 exempláře, tedy v jeho případě -9,4 %.
Kromě Vengy dosáhly postupu v aktuálním pořadí již jen dva modely: Mercedes A se zlepšil z 5 na 12 kusů (+140 %), Renault Modus ze 4 na 6 (+50 %). Navýšení Kie je pochopitelně nejrelevantnější, tudíž ji vyhlásíme Skokanem roku. Mercedesů a Renaultů se v porovnání s ní příliš mnoho neprodává. Propadák je zajímavý, větší hodnoty poklesu než Roomster zkrátka a dobře žádný jiný zástupce v únoru nedosáhl.
Třída malých MPV, registrace na českém trhu v únoru 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 2/2011 | 1-2/2011 | 2/2011 | 1-2/2011 |
1. | Škoda ROOMSTER | 174 | 332 | 36,0% | 34,5% |
2. | Hyundai ix20 | 153 | 277 | 31,6% | 28,8% |
3. | Kia VENGA | 59 | 174 | 12,2% | 18,1% |
4. | Opel MERIVA | 35 | 59 | 7,2% | 6,1% |
5. | Citroën C3 PICASSO | 29 | 57 | 6,0% | 5,9% |
6. | Nissan NOTE | 14 | 25 | 2,9% | 2,6% |
7. | Mercedes-Benz A | 12 | 21 | 2,5% | 2,2% |
8. | Renault MODUS | 6 | 13 | 1,2% | 1,4% |
9. | Nissan CUBE | 2 | 2 | 0,4% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 0 | 1 | 0,0% | 0,1% |
- | CELKEM | 484 | 961 | 100,0% | 100,0% |
Meziroční registrace od ledna 2011 jsou v kladných číslech, nárůst činí +26,9 %, trh stoupl ze 757 na 961 aut (+204).
V celkovém pořadí vede Roomster s 332 vozy a podílem 34,5 %. Hyundai ix20 je druhý a tolik neztrácí (277, 28,8 %), bronzová Venga se již na své největší soupeře dívá z povzdálí (174, 18,1 %). Bitvu o čtvrtou příčku svádějí Opel Meriva (59 aut, 6,1 %) a Citroën C3 Picasso (57, 5,9 %). Rozdíl mezi nimi je tedy zatím minimální.
Počty Roomsteru se meziročně propadly o 29,1 % (-136 kusů). Navýšení Vengy dosahuje vysokých +200 % (+116 aut), před rokem se její prodej teprve rozjížděl, tudíž bude postupně klesat. Meriva zaznamenala velký pokles, který činí -33,7 % (o 30 méně). Malé Picasso je na tom o 16,2 % hůře než loni, ztratilo 11 registrací.
Vznětové motory u nejúspěšnějšího minivanu činily v únoru 8 % celkového počtu (14 vozů).
Naftové ix-dvacítky se prodaly tři (2 %), Kia Venga má na kontě 6 aut, podíl turbodieselů tedy dosáhl mnohem vyšších 10,2 %. Opelů Meriva s turbodiesely bylo osm, u něj to znamená dokonce 22,9 %. C4 Picasso vykazuje pouze jediný kus s motorem HDi (3,5 %).
PSA střídá Renault, C-Max a Chevy Orlando nastupují
Trh v této kategorii meziročně stoupl, polepšil si o 16,9 %, z 332 na 388 kusů (+56).
Nadvláda francouzských vozů v této třídě není žádným překvapením, jenže suverénní Scénic vystřídal Citroën C4 Picasso a Peugeoty 5008 a 3008. V čele se tedy usadilo největší Picasso, pro které se rozhodlo 65 zákazníků. Na druhém místě najdeme společně Ford C-Max a Peugeot 5008 (44). Na čtvrté příčce se nachází minulý debutant Chevrolet Orlando (41). Větší odstup mají již vozy, které společně obsadily páté místo. A vměstnaly se na něj hned tři: Peugeot 3008, Renault Scénic a VW Touran (27).
C4 Picasso si oproti loňskému únoru polepšilo o 4,8 %, registrace se tehdy zastavily na 62 exemplářích. Ford C-Max má o přesnou třetinu více (+11 aut), Peugeot 3008 naopak ztratil: -35,7 % (-15 vozů ze 42). Scénic klesl ještě více, o 65,8 % (ze 79 si pohoršil o 52 aut). Touran je na tom mnohem lépe, má +12,5 %, respektive +3 jednotky. Peugeot 5008 zatím nenabízí relevantně porovnatelný údaj, na výsledek Orlanda si budeme muset minimálně rok počkat.
Titul Skokan roku pro sebe získala překvapivě již nevyráběná Xsara Picasso s +111,1 %. Z devíti aut před rokem totiž její počty vyskočily na letošních 19. Z dalších šplhounů stojí za drobnou pozornost ještě Kia Carens s +350 % (9 přírůstků místo dvou), ale to je spíše perlička. Pozice propadáku je obsazena Scénicem, také 3008 jsme již vzpomínali. Toyota Verso má o 28,6 % méně (-6 z 21).
Třída středních MPV, registrace na českém trhu v únoru 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 2/2011 | 1-2/2011 | 2/2011 | 1-2/2011 |
1. | Citroën C4 PICASSO | 65 | 126 | 16,8% | 16,9% |
2. | Ford C-MAX | 44 | 69 | 11,3% | 9,2% |
2. | Peugeot 5008 | 44 | 105 | 11,3% | 14,1% |
4. | Chevrolet ORLANDO | 41 | 42 | 10,6% | 5,6% |
5. | Peugeot 3008 | 27 | 63 | 7,0% | 8,4% |
5. | Renault SCENIC | 27 | 74 | 7,0% | 9,9% |
5. | Volkswagen TOURAN | 27 | 49 | 7,0% | 6,6% |
8. | Seat ALTEA | 26 | 52 | 6,7% | 7,0% |
9. | Opel ZAFIRA | 24 | 37 | 6,2% | 5,0% |
10. | Citroën XSARA PICASSO | 19 | 38 | 4,9% | 5,1% |
11. | Mercedes-Benz B | 15 | 34 | 3,9% | 4,6% |
11. | Toyota VERSO | 15 | 32 | 3,9% | 4,3% |
13. | Kia CARENS | 9 | 14 | 2,3% | 1,9% |
14. | Mazda 5 | 5 | 11 | 1,3% | 1,5% |
- | Ostatní modely | 0 | 0 | 0,0% | 0,0% |
- | CELKEM | 388 | 746 | 100,0% | 100,0% |
Celý trh od začátku roku posílil o 72 vozů, z 674 na 746, což znamená +10,7 %.
V pořadí od ledna vede C4 Picasso se 126 kusy (podíl 16,9 %) před Peugeotem 5008 se 105 (14,1 %). Třetí je Renault Scénic (74, 9,9 %), čtvrtý Ford C-Max (69, 9,2 %) a pátou příčku okupuje druhý lev 3008 (63, 8,4 %). Šestá Altea už ztrácí 11 aut, takže první pětka zřejmě zůstane po celý rok, stabilní. Pozor bychom si měli dát pouze na osmé Orlando.
Největší Picasso je momentálně mírně v kladných číslech (+5 %, o 6 kusů více). Peugeot 5008 zatím relativně porovnatelný není, má navýšení v řádu tisíců procent. Scénic oproti loňsku ztratil více než polovinu (přesně 51 % za -77 vozů). C-Max vykazuje slušný nárůst (+21,1 %, +12 aut). Údaj u crossoveru 3008 činí -35,1 % (-34 exemplářů), před rokem se již vesele prodával, zatímco letos to není žádná sláva.
Podíly turbodieselů v únorové mírně rozšířené Top 5 vypadají následovně: Citroënů C4 Picasso se vznětovými motory si Češi koupili 47 (72,3 %), Ford C-Max se v tomto ohledu dostal na 29 vozů (65,9 %), Peugeot 5008 na 27, což znamená 61,4 %. Chevy Orlando jich má 19 (nižších 46,3 %), Peugeot 3008 pak 16 (59,3 %). Konto Renaultu Scénic se rozrostlo o dalších 11 dCi (jen 40,7 %), A konečně Volkswagenů Touran TDI bylo celkem 15 (55,6 %).
S-Max pronásledují Sharan a R-Klasse
Celkový objem trhu velkých vanů oproti únoru 2010 stoupl, a to o značných 108,6 % (!). Získal totiž 38 kusů, před rokem se jich prodalo jen 35, letos 73.
Nejúspěšnějším z pouhé osmičky modelů aktuálního žebříčku byl Ford S-Max se 17 novými vozy. Vrátil tak porážku Sharanu, který byl první před měsícem, teď je stříbrný (15). Zdatně jim sekundovala třída R od Mercedesu (12). Následují dvojče S-Maxu Galaxy (9) a veterán Renault Espace (8). Nedávno modernizovanému luxusnímu erku se tak docela daří.
Vedoucí S-Max získal v meziročním srovnání 70 % (+7 aut). Sharan má vysoký nárůst +1.400 % (o 14 více z jednoho jediného). Mercedes-Benz R měl loni nulu, Galaxy vykazuje mírný vzestup (12,5 % k dobru, +1). Renault Espace hlásí +166,7 % (+5 z pouhých tří). Skokanem je tedy Sharan, výsledek zde považujme za odpovídající, neboť registrace u jednotlivých modelů v tomto segmentu dosahují maximálně třicítky. Pozice propadáku zůstala neobsazena.
Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v únoru 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 2/2011 | 1-2/2011 | 2/2011 | 1-2/2011 |
1. | Ford S-MAX | 17 | 33 | 23,3% | 24,1% |
2. | Volkswagen SHARAN | 15 | 35 | 20,5% | 25,5% |
3. | Mercedes-Benz R | 12 | 20 | 16,4% | 14,6% |
4. | Ford GALAXY | 9 | 13 | 12,3% | 9,5% |
5. | Renault ESPACE | 8 | 11 | 11,0% | 8,0% |
6. | Seat ALHAMBRA | 6 | 15 | 8,2% | 10,9% |
7. | Citroën C8 | 3 | 3 | 4,1% | 2,2% |
7. | Chrysler VOYAGER | 3 | 5 | 4,1% | 3,6% |
- | Ostatní modely | 0 | 2 | 0,0% | 1,5% |
- | CELKEM | 73 | 137 | 100,0% | 100,0% |
Celkový objem trhu v největší třídě vanů za dva měsíce roku 2011 stoupl o 77,9 %, ze 77 na 137 vozů (+60).
Ve statistice od ledna je zatím v čele Sharan (35 aut, podíl 25,5 %), druhý je S-Max (33, 24,1 %). Následují třetí R-Klasse (20, 14,6 %) a čtvrtý Seat Alhambra (15, 10,9 %). Páté pořadí patří Fordu Galaxy (13, 9,5 %), ale šestý Espace ztrácí jen dva exempláře. Voyager, Citroën C8, Mitsubishi Grandis a Peugeot 807 jsou mimo hru, ani jeden z nich nepřekročil pět kusů.
Ve srovnání od začátku roku si Top 5 vede takto: Sharan získal 1.066,7 % (prodalo se jich o 32 více místo pouhých tří!). S-Max vyskočil o polovinu (+11), třída R o mohutných 566,7 % (navýšení o 17 kusů), Alhambra má také o padesát procent více (+5) a Galaxy je zatím na +18,2 %, polepšil si o dva exempláře.
V únoru neměl stoprocentní podíl vznětových motorů nikdo. U Fordu S-Max činil 82,4 %, tři kusy ze 17 poháněl zážehový agregát. Volkswagen Sharan vykazuje 12 TDI (80 %), Mercedes R s agregáty CDI bylo 91,7 % (jedenáct turbodieselů, jeden benzinový). U Galaxy je poměr 8 jednotek TDCi ku jedné spalující Natural, tedy 88,9 %. Espace měl sedm dCi z osmi celkových (87,5 %).