21.11. 2015 Martin Vaculík

Mrazuvzdornost provozních kapalin: Aby zima byla radost

 

Na rozdíl od našich předků již nerozlišujeme zimní a letní olej a nemrznoucí směs míváme v chladiči celoročně. Náplně ostřikovačů a motorová paliva však stále existují v letním i zimním provedení.

Pokud váš autoservis dělá svou práci svědomitě a navštěvujete jej nejpozději v intervalech stanovených výrobcem, nemělo by moderní auto vyžadovat žádnou specifickou přípravu na první mrazy. Řídký olej, který zůstává tekutý i za nízkých teplot, má dnes v motoru či převodovce i kvůli spotřebě paliva. Chladicí kapalina zároveň chrání motor i stále tenčí a lehčí chladiče před korozí i vodním kamenem – čistou vodu si do moderního auta nedovolí nalít už ani drobný dovozce z Ústí nad Labem, který zánovní octavii z dvou různých vraků doskládal až pět minut před vaším příchodem. Dá se tak říci, že dnešní auta jsou na zimu připravena už z výrobních linek, aspoň dokud dostávají předepsaný servis. Nikdo však řidiče zatím nezbavil starosti o zimní náplň ostřikovačů a palivo v nádrži. Mnozí ani nevědí, že v zimní jakosti existuje nejen nafta, ale i benzin.

Ostřikovače

V teplé polovině roku by bylo lihu na mytí skel škoda, a hlavně by si nedokázal tak dobře poradit se specificky letním znečištěním: rozpláclými tělíčky hmyzu. Účinně je rozpouštějí takzvané tenzidy, které jsou základem kapalin letních. Celoroční používání zimní kapaliny do ostřikovačů je technicky možné, ale má to tři nevýhody:

Vyšší cenu. Kapalina s obsahem drahého lihu a mrazuvzdorností do -20 °C stojí i třikrát víc než letní směs.

Hůř myje mouchy. Líh účinně odmašťuje, ale zaschlý hmyz nerozpouští tak dobře jako speciální tenzidy.

Rychlejší opotřebení stěračů a pryžových těsnění oken. Líh vymývá změkčovače plastů, takže tyto díly tvrdnou, křehnou a ztrácejí funkci. V neposlední řadě v létě zimní kapalinu ani běžně nekoupíte – čerpací stanice i obchodníci obvykle objednávají jen jeden, sezonně aktuální druh.

V čem je problém: Letní kapalina mrzne těsně pod nulou. Takže buď si spuštěním ostřikovačů vyrobíte na skle ledopád, nebo z trysek ani nic nevyteče.

Co dělat: Nedoplňujte už žádnou letní kapalinu, byť při současném počasí ještě stačí. Nestihli byste ji už vypotřebovat. Směs do ostřikovačů se nechová aditivně, tedy nelze říci, že polovina letní a polovina zimní (-20stupňové) bude bez problémů omývat okno při minus deseti. Odpařováním lihu na skle teplota dále klesá, takže místo kýženého lepšího vidění může vzniknout bílá ledová clona. Pokud jste letní kapalinu zcela nespotřebovali a přicházejí mrazy, dolijte dražší typ do -40 °C, jenž jinak v našich klimatických podmínkách není nutný.

Jak vybírat: Kvalitní kapalina do -20 °C by měla obsahovat zhruba 30 % lihu a také aspoň jedno procento etylenglykolu, který zpomaluje odpaření lihu po nastříkání na sklo. Bez něj i kapalina s velmi dobou mrazuvzdorností tvoří bílý ledový povlak. Nikde není řečeno, co má znamenat těch -20 °C uváděných na obalu. Zda jde o teplotu vzniku prvních krystalů, či o teplotu, kde kapalina zcela zmrzne.

Rozdíl mezi oběma stavy bývá až deset stupňů a ostřikovače přestávají správně fungovat blíž k první hranici. Zejména si dejte pozor na kapaliny, které už na obalu uvádějí, že tolerance mrazuvzdornosti je +/-3 °C. V praxi to pak znamená, že mrznout začnou už při –17 °C – tlak na cenu je dnes neúprosný. Z toho plyne i naše hlavní doporučení: není takřka šance, aby kapalina prodávaná pod 30 Kč za litr měla odpovídající kvalitu.

Benzin

Existují tři sezonní druhy automobilových benzinů. Liší se tlakem par neboli těkavostí.

Zimní mobilitu benzinového vozu může ohrozit také voda vysrážená v nádrži.

Tlak par benzinu v závislosti na sezoně
Období Datum Tlak par
Letní 1. 5. – 30. 9. 45–60 kPa
Přechodové 1. 4.–30. 4. a 1. 10.–31. 10. 50–80 kPa
Zimní 1. 11. – 31. 3. 60–90 kPa

V čem je problém: Zimní benzin s vysokým tlakem par by se v létě odpařoval příliš rychle, což by vedlo třeba k zavzdušňování karburátorů a obtížným teplým startům strojů, které je ještě mají. Kromě starých vozů jsou to často motocykly, ale třeba i téměř veškerá zahradní technika. Zimní benzin v létě by se také mnohem více odpařoval při skladování a čerpání.

Naopak letní benzin v zimě se opařuje tak málo, že v promrzlém motoru nepřejde do plynného skupenství a svíčka jej nedokáže zapálit. Co hůř, pokud zmáčí karbonové úsady na izolátoru, vybije se přes ně proud dřív, než stihne přeskočit jiskra – naši předci tomu říkali „uchlastaný motor“ nebo „ulité svíčky“. Léta platilo, že agregáty se vstřikováním paliva, které benzinu

v odpaření pomohou rozprášením do sacích kanálů, nemají ani v zimě s letním typem potíže. Ovšem současný plošný nástup motorů s přímým vstřikem vrací „uchlastání“ znovu na scénu – benzin zde má mnohem méně času se odpařit a vzniká víc sazí, které zkratování elektrod umožňují. Problém se nejčastěji projeví při opakovaném startu, tedy pokud někdo studený motor nastartuje, ale místo delší jízdy třeba jen přejede z parkovacího místa ke vchodu. Při dalším startu pak už spouštěč točí agregátem marně.

Pokud máte v nádrži či v palivovém vedení vysráženou vodu, nemusí ničemu vadit – zůstává vespodu. Když ale zmrzne, dají se krystaly ledu obvykle do pohybu a někde něco ucpou.

Co dělat: Jestliže jste plnou nádrž nabrali po 1. 11., odkdy jsou prodejci povinni dodávat benzin se zimním tlakem par, neměli byste mít problém. Pokud máte v nádrži starší „zásoby“, doporučujeme vyjezdit, dokud nemrzne – a pak natankovat plnou.

Voda vysrážená v nádrži už dnes obvykle není problém, neboť benzin obsahuje až pět procent lihu, který ji vstřebá. Problém však mohou mít experimentátoři s lihovým palivem E85. To rozpustí hodně vody, často i z tanků čerpacích stanic. Když však pak E85 smísíte třeba s polovinou čistého benzinu, rozpustnost vody poklesne na méně než polovinu, takže nějaká vypadne. A benzin se standardním obsahem lihu by ji zvládl vysoušet jen pomalu. V takovém případě (pokud jste v létě tankovali E85) doporučujeme přilít do nádrže plechovku známého velfobinu – což je dokonale čistý líh se schopností pohltit maximum vody.

Jak vybírat: Riziko, že i na počátku zimy koupíte ještě přechodový, či dokonce už letní benzin, je vyšší u takzvaných prémiových paliv. Prodá se jich méně, a tak je i obměna v tancích pomalejší. Pokud váš vůz stooktanový benzin nevyžaduje a tankujete jej jen pro dobrý pocit, nyní se mu vyhněte. Nejpřesněji sezonní kvalitu samozřejmě dodržují čerpací stanice, které se nevyhýbají kontrolám, respektive za ně dokonce platí. V Česku bývají označeny Pečetí kvality motorových paliv od SGS (dříve Ústav paliv a maziv).

Nafta

V naftě se v mrazech vysrážejí krystaly parafínu. Ty mohou ucpat palivový filtr, při ještě hlubším podchlazení pak nafta zcela tuhne a nejde čerpat. Zásadním parametrem zimní nafty tak je teplota filtrovatelnosti (CFPP).

Název Období Filtrovatelnost CFPP (°C)
Letní (typ B) 15. 4. –15. 10. 0
Přechodová 1. 3.– 15. 4. -10
Přechodová (typ D)15. 10.–30. 11. -10
Zimní 1. 12. - 28. 2. -20

V čem je problém: Obvyklý scénář „zimního dieselového problému“ vypadá tak, že po startu začnou krystaly parafínu zalepovat povrch filtru. Pokud jej zalepí dřív, než se stihne zahřát (návratem paliva z motoru, někdy i elektricky), začne motor takzvaně hladovět. Zkrátka mu klesá výkon, až úplně zhasne. A to často už při vyšší teplotě, než je udávaná filtrovatelnost dané nafty. Normované zkušební sítko totiž napodobuje filtr tak ze sedmdesátých let. Dnešní, jemná se ucpou mnohem dříve.

Co dělat: Hlavní rada je plánovat tankování tak, abyste letní či přechodovou naftu pokud možno úplně vyjezdili do počátku prosince. Po 1. 12. jsou čerpací stanice povinny prodávat už jen naftu s filtrovatelností pod -20 °C. Můžete použít také aditiva s modifikátory krystalické struktury parafínů. Nesníží jejich množství, ale velikost, takže filtr ucpávají pomaleji a je větší šance, že to nestihnou před jeho zahřátím. Aditiva však musíte přidat do teplé nafty, v níž se ještě krystaly nevytvořily – ideálně rovnou při tankování. A pozor – žádnou přísadou neuděláte z letní nafty zimní, ta má prostě parafínů příliš moc.

Jak vybírat: Naftu počátkem zimy tankujte na čerpacích stanicích s velkou výtočí – tam máte větší jistotu, že už se stihla obměnit. Přísady slibující zlepšení filtrovatelnosti jsme v minulých letech laboratorně odzkoušeli několikrát (naposledy v SM 49/13), na českou naftu však bohužel zabírá jen jediná: Super Diesel Aditiv od firmy VIF, takový ten zastarale vyhlížející výrobek v plechovce.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou

Německo v neděli udělalo důležitý krok ke vzniku další…

Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní

Počet obětí nočního útoku na mezinárodní hotel v Kábulu…

Hodnota nejdražší firmy světa může brzy přesáhnout bilion dolarů Hodnota nejdražší firmy světa může brzy přesáhnout bilion dolarů

Apple se v roce 2018 pravděpodobně stane první…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 





 
Rychlé kolo s Porsche Cayenne S: I SUV může být zábavné!

Rychlé kolo s Porsche Cayenne S: I SUV může být zábavné!

Dnes 15:21

Počátkem ledna jsme v redakční garáži měli vzácnou společnost – Porsche Cayenne S. Příležitost jsme využili k dalšímu ostrému pokusu v Bělé pod Bezdězem.




Blesk.cz

Google zrušil 63 aplikací, protože zobrazovaly porno. Řada z nich byla určená dětem

Google zrušil 63 aplikací, protože zobrazovaly…

Na Google Play bylo 63 aplikací (většinou hry), které obsahovaly mallware zobrazující pornografickou reklamu.…

„Báli jsme se výbuchu, elektřina stále fungovala,“ popsal svědek z hořícího hotelu v Praze

„Báli jsme se výbuchu, elektřina stále fungovala,“…

Situace během požáru v hotelu Eurostars David v centru Prahy byla v sobotu 20. ledna nepřehledná. Milan Markovič…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Generálka na olympiádu: Sáblíková brala v Erfurtu bronz, Erbanová byla pátá

Generálka na olympiádu: Sáblíková brala v Erfurtu…

Rychlobruslařka Martina Sáblíková byla třetí v závodu na 3000 metrů na Světovém poháru v Erfurtu. V posledním…

 

Reflex.cz

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un souloží se svoji jadernou bombou

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un…

Zamilovaný severokorejský diktátor Kim Čong-un svede svoji jadernou bombu. Když ji však jeho soudruzi odpálí, je…

Požár hotelu v Praze nepřežili čtyři lidé, mezi zraněnými je i několik cizinců

Požár hotelu v Praze nepřežili čtyři lidé, mezi…

Sobotní požár hotelu v centru Prahy má už čtyři oběti. Dva mladí cizinci - jednadvacetiletý Němec a o rok mladší…