Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MS rally 2003 - novinky pro letošní sezónu

Michal Hochman
Diskuze (0)
Za několik dnů odstartuje RALLYE MONTE CARLO nový ročník MS 2003. Před prvním startem letošní sezóny si připomeňme termíny jednotlivých soutěží, posty jezdců jednotlivých týmů a změny nejen v bodovacím systému.

Za několik dnů odstartuje RALLYE MONTE CARLO nový ročník MS 2003. Před prvním startem letošní sezóny si připomeňme termíny jednotlivých soutěží, posty jezdců jednotlivých týmů a změny nejen v bodovacím systému.

Stejně tak jako v loni se letos pojede čtrnáct soutěží MS. Z letošního ročníku byla vyškrtnuta rally Safari, která poprvé startovala v roce 1953, a byla nahrazena Tureckou rally. Došlo k některým posunům v termínech, když Argentinská rally a rally Nový Zéland byla přesunuta do první poloviny šampionátu, stejně tak jako Australská rally která byla přesunuta z předposlední rally sezóny na desátý podnik MS. Došlo také k přesunu čistě asfaltových soutěží Tour De Corse a rally Catalunya na konec sezóny. Termíny konání jednotlivých soutěží byly změněny s ohledem na cestování mezi jednotlivými soutěžemi a snahy minimalizovat náklady na přesun.

22-26/01 MONACO MONTE CARLO (Super 1600 Junior)

05-09/02 SWEDEN SWEDEN (Group N)

26/02-02/03 TURKEY TURKEY (Super 1600 Junior)

09-13/04 NEW ZEALAND NEW ZEALAND (Group N)

07-11/05 ARGENTINA ARGENTINA (Group N)

04-08/06 GREECE ACROPOLIS (Super 1600 Junior)

18-22/06 CYPRUS CYPRUS (Group N)

23-27/07 DEUTSCHLAND GERMANY (Group N)

06-10/08 FINLAND FINLAND (Super 1600 Junior)

03-07/09 AUSTRALIA AUSTRALIA (Group N)

01-05/10 ITALY SANREMO (Super 1600 Junior)

15-19/10 FRANCE TOUR DE CORSE (Group N)

22-26/10 SPAIN CATALUNYA (Super 1600 Junior)

05-09/11 GREAT BRITAIN GREAT BRITAIN (Super 1600 Junior)

Tradiční novinkou každého nového ročníku jsou změny na postech jezdců, které jsou avizovány již v průběhu sezóny. Jednou z prvních zpráv v průběhu sezóny bylo však ukončení spolupráce mezi tabákovým gigantem Marlboro a týmem Mitsubishi. Téměř v zápětí došlo k podpisu spolupráce mezi tabákovým gigantem Marlboro a nejúspěšnější tovární značkou posledních let Peugeot. V závěru sezóny po celoročních neshodách dochází k rozchodu mezi jezdcem Colinem McRaem a navigátorem Nicky Gristem, kterého nahradil Derek Ringer. Důležité je i oznámení o úsporném programu továrního týmu Ford a následného přestupu hvězdy týmu Ford Colina McRaeho k Citröenu. Po nejistotě angažmá u Fordu následuje C. McRaeho i Carlos Sainz, který ovšem přestupuje bez svého dlouholetého spolujezdce a Luis Moya je tak bez práce. Tovární tým Škoda podepsal v závěru roku smlouvu na rok 2003 s exmistrem světa Didiem Auriolem. Nevýrazný jezdec K. Eriksson se posunul do role testovacího jezdce. Během sezóny dochází v týmu Škoda postupně k ukončení spolupráce s S. Blomqvistem, G. Pozzem a českým jezdcem Romanem Krestou. V závěru roku Roman Kresta podepsal smlouvu s týmem Bozian Racing a bude startovat jak v MS světa tak v domácím šampionátu s vozem Peugeot 206 WRC připravovaný tímto týmem. Spolujezdcem R. Kresty bude Miloš Hůlka. Jako bomba působila několik dní po skončení šampionátu zpráva továrního týmu Mitsubishi, který oznámil, že se neúčastní kompletního seriálu MS 2003. Podle prohlášení týmu Mitsubishi by se měl tovární tým vrátit do MS v roce 2004 s konkurence schopným vozem a v letošní sezóně absolvuje pouze několik závodů ovšem bez nároku na body. Tovární jezdci Francois Delecour a Alister McRae se tak ocitli na „dlažbě“. Poprvé v letošním roce bude kompletní ročník absolvovat tovární tým Citroën.

Tajemstvím není ani to, že tovární týmy začínají šetřit a budou nasazovat tři tovární vozy pouze v některých soutěžích.

Týmy Jezdci 2003

PEUGEOT Marcus GRONHOLM Richard BURNS Harri ROVANPERA Gilles PANIZZI

FORD François DUVAL Markko MARTIN Mikko Hirvonen

SUBARU Tommi MAKINEN Petter SOLBERG

HYUNDAI Freddy LOIX Armin SCHWARZ Jussi VALIMAKI (7 round)

ŠKODA Toni GARDEMEISTER Didier AURIOL Kenneth ERIKSSON

CITROËN Sébastien LOEB Colin MCRAE Carlos SAINZ Philippe BUGALSKI

Další významnou změnou letošního ročníku je bodovací sytém, který je shodný s bodovacím systémem F1. Celkem bude bodovat osm jezdců v pořadí 10-8-6-5-4-3-2-1 bod (mnozí pamětníci si ještě pamatují bodovací systém, kdy vítěz bral za vítězství 20 bodů). Další změnou je povinný shakedown, který se pojede vždy ve čtvrtek. Kdo se nebude moci z technických důvodů shakedownu zúčastnit, bude penalizován (30 vteřin), ale bude mu umožněn start do páteční první etapy. Jsou upravena i pravidla pro vozy kategorie WRC pro účely homologace, kdy bude stačit vyrobit pouze deset speciálů oproti současným dvaceti.

Nepoměrně větší změny se týkají momentálně kategorie S1600, kdy vstupuje v platnost věkový limit jezdce. Šampionátu 2003 S1600 se mohou zúčastnit jezdci narození po prvním lednu 1974. Hmotnost vozu se zvyšuje z 950 kg na rovných 1000 kg

Jaká bude letošní sezóna se prokáže až v jejím průběhu. Do startu prvního závodu letošní sezóny zbývá již pouze několik hodin...

Michal Hochman
Diskuze (0)