Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Multitronic nyní i pro Audi A4 1.9 TDI/96 kW

Miloslav Fišer
Diskuze (5)
Audi rozšiřuje nabídku modelů s bezestupňovou převodovkou Multitronic o vozy Audi A4/Audi A4 Avant poháněné turbodieselem 1.9 TDI o výkonu 96 kW (130 k)...

Audi rozšiřuje nabídku modelů s bezestupňovou převodovkou Multitronic o vozy Audi A4/Audi A4 Avant poháněné turbodieselem 1.9 TDI o výkonu 96 kW (130 k). Takto vybavené Audi A4 bude prodáváno za cenu od 1.001.500 Kč, „kombík“ A4 Avant bude stát od 1.060.500 Kč.

Převodovka multitronic, která je svým způsobem unikátní a mezi převodovkami patří k absolutní špičce, v sobě spojuje vlastnosti samočinných a manuálních převodovek. Díky své konstrukci a vlastnostem dokáže efektivně přenášet i vysoké výkony a momenty, v případě motoru 1.9 TDI je to výkon 96 kW (130 k) a největší točivý moment 310 Nm. Vozy Audi A4/Audi A4 Avant 1.9 TDI/96 kW s multitronicem si tak zachovávají velmi dobré dynamické vlastnosti, když dokáží jet rychlostí 205 km/h a zrychlí z 0 na 100 km/h za 10,1 sekundy. Zachována zůstala i příznivá hodnota spotřeby, která v kombinovaném provozu činí 5,5 litru nafty na 100 km. „Tédeíčko“ s multitronicem pak plní požadavky exhalační normy EU 3.

Z konstrukčního hlediska je bezestupňová převodovka multitronic elektronicky řízený variátor, u kterého je přenos točivého momentu uskutečňován pomocí speciálního článkového řetězu. Právě v konstrukci řetězu a způsobu řízení činnosti převodovky je největší rozdíl oproti známým systémům CVT (Continuously Variable Transmission). Multitronic je schopen oproti podobným zařízením přenášet vyšší točivé momenty a mohl tak nalézt své uplatnění i u vozů vyšších tříd.

Hlavní výhodou bezestupňové převodovky oproti klasickým převodovkám, ať již manuálním či automatickým, je široké rozpětí převodových poměrů. Změnu převodového poměru řídí svými pokyny elektronická řídicí jednotka, která prostřednictvím dvojitého hydraulického pístu zajišťuje posun řetězu a tím změnu převodového poměru. Řídicí jednotka reaguje na základě porovnávání aktuálních provozních dat s daty uloženými v paměti jednotky a nastavuje optimální převodový poměr. Při jízdě ustálenou rychlostí zvolí řídicí systém převodovky multitronic „těžší“ výsledný převod, jízda je tak plynulá a hospodárná. Při prudkém sešlápnutí plynového pedálu je okamžitě navolen „lehčí“ převodový poměr, motor se tak rychleji dostane do vysokých otáček, čímž dojde k nárůstu jeho výkonu a vůz tak lépe akceleruje. Doplňkem převodovky multitronic je možnost manuálního řazení šesti pevně definovaných rychlostních stupňů, které je možné volit pomocí voliče převodovky nebo tlačítky na volantu (výbava za příplatek).

Miloslav Fišer
Diskuze (5)