Teewave AR.1: Lehké elektrické sportování

Teewave AR.1: Lehké elektrické sportování

 
 

Společnost Gordon Murray Design se věnovala dosud městským mikroautomobilům. Neřekla ale zdaleka své poslední slovo ani v jiné kategorii.

Gordon Murray přece v minulosti uměl navrhnout monoposty F1 a supersporty. Prototyp Teewave AR.1 je takovým malým návratem ke kořenům. Byť se jedná o malý roadster a jak doba velí, v jeho útrobách najdeme elektromotor. Pořád je to ale lehký sportovní automobil. Vznikl ve spolupráci s japonskou firmou Toray Industries. Ta se specializuje na uhlíková vlákna, není tedy divu, že monokok novinky vznikl právě u ní. Jednou z osob podílejících se na vývoji byl Osamu Goto, jméno také známé z formule 1.

Pohonné ústrojí daroval elektromobil Mitsubishi i-MiEV, elektronika je však prý z vlastního vývoje GMD. Pohonná jednotka o výkonu 47 kW (64 k) a točivém momentu 180 Nm je uložena uprostřed a pohání přes jednostupňovou převodovku zadní kola. Tedy jak se na správný sporťák sluší a patří, byť zrovna nespaluje vysokooktanový benzin. Lithium-iontové články o hmotnosti 240 kg mají kapacitu 16 kWh a zpátky na ni je prázdné lze doplnit za šest hodin. Na jedno nabití vůz ujede 186 km.

Podvozek má poměrně značný rozvor 2610 mm. Na zmíněný karbonový monokok navazují vpředu i vzadu hliníkové pomocné rámy. Obě nápravy jsou zavěšeny na dvojitých lichoběžnících, o komfort se starají vinuté pružiny. Vůz drží na silnici přední příčný zkrutný stabilizátor a optimální kontakt s vozovkou zprostředkovává hřebenové řízení. Bez posilovače. Kola jsou šestnácti-, respektive sedmnáctipalcová s pneumatikami 175/55 a 225/45, za nimi najdeme kotoučové brzdy. Parkovací je elektrická.

Aerodynamiku zlepšuje difuzor a těžiště je proklatě nízko Také na karoserii byly použity uhlíkové kompozity. Celé auto je skutečně lehké, váží jen 850 kg, což jej staví na úroveň současných Lotusů. Na elektromobil slušné, ne? Malý nizounký sporťáček se základními rozměry 3975 x 1765 x 1154 mm se dokáže z 0 na 100 km/h rozjet za 11,4 s, akcelerace na poloviční rychlost mu trvá jen 4,4 s. Přitom umí uhánět až 147 km/h a dvoučlenná posádka si na cestu může vzít 200 l zavazadel.

Gordon Murray Design tento prototyp, který vznikl za devět měsíců, označil kódem T.32. Pokračuje tak ve své číselné řadě. Vůz je určen hlavně k prezentaci obou firem, tedy jak GMD, tak i Toray Industries. Ostatně dlouhou cestu do Tokia již má za sebou. Jeho byť malosériová výroba se neplánuje. V budoucnu je ale možné, že některé konstrukční prvky budou dále využity.

JAKE.AUTO.CZ: Gordon Murray (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
 






Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci Schwarzenbergův motýlek

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci…

TOP 09 změnila logo, zařadila do něj motiv motýlka, jakého nosí její čestný předseda Karel Schwarzenberg.…

 

iSport.cz

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal ruku, ztratil respekt

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal…

 Sezona již skončila, ale z hlavy to jen tak vyhnat opravdu nejde. Doping. Ostatně když Ondřej Moravec s…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…