Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Teewave AR.1: Lehké elektrické sportování

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Společnost Gordon Murray Design se věnovala dosud městským mikroautomobilům. Neřekla ale zdaleka své poslední slovo ani v jiné kategorii.

Gordon Murray přece v minulosti uměl navrhnout monoposty F1 a supersporty. Prototyp Teewave AR.1 je takovým malým návratem ke kořenům. Byť se jedná o malý roadster a jak doba velí, v jeho útrobách najdeme elektromotor. Pořád je to ale lehký sportovní automobil. Vznikl ve spolupráci s japonskou firmou Toray Industries. Ta se specializuje na uhlíková vlákna, není tedy divu, že monokok novinky vznikl právě u ní. Jednou z osob podílejících se na vývoji byl Osamu Goto, jméno také známé z formule 1.

Pohonné ústrojí daroval elektromobil Mitsubishi i-MiEV, elektronika je však prý z vlastního vývoje GMD. Pohonná jednotka o výkonu 47 kW (64 k) a točivém momentu 180 Nm je uložena uprostřed a pohání přes jednostupňovou převodovku zadní kola. Tedy jak se na správný sporťák sluší a patří, byť zrovna nespaluje vysokooktanový benzin. Lithium-iontové články o hmotnosti 240 kg mají kapacitu 16 kWh a zpátky na ni je prázdné lze doplnit za šest hodin. Na jedno nabití vůz ujede 186 km.

Podvozek má poměrně značný rozvor 2610 mm. Na zmíněný karbonový monokok navazují vpředu i vzadu hliníkové pomocné rámy. Obě nápravy jsou zavěšeny na dvojitých lichoběžnících, o komfort se starají vinuté pružiny. Vůz drží na silnici přední příčný zkrutný stabilizátor a optimální kontakt s vozovkou zprostředkovává hřebenové řízení. Bez posilovače. Kola jsou šestnácti-, respektive sedmnáctipalcová s pneumatikami 175/55 a 225/45, za nimi najdeme kotoučové brzdy. Parkovací je elektrická.

Aerodynamiku zlepšuje difuzor a těžiště je proklatě nízko Také na karoserii byly použity uhlíkové kompozity. Celé auto je skutečně lehké, váží jen 850 kg, což jej staví na úroveň současných Lotusů. Na elektromobil slušné, ne? Malý nizounký sporťáček se základními rozměry 3975 x 1765 x 1154 mm se dokáže z 0 na 100 km/h rozjet za 11,4 s, akcelerace na poloviční rychlost mu trvá jen 4,4 s. Přitom umí uhánět až 147 km/h a dvoučlenná posádka si na cestu může vzít 200 l zavazadel.

Gordon Murray Design tento prototyp, který vznikl za devět měsíců, označil kódem T.32. Pokračuje tak ve své číselné řadě. Vůz je určen hlavně k prezentaci obou firem, tedy jak GMD, tak i Toray Industries. Ostatně dlouhou cestu do Tokia již má za sebou. Jeho byť malosériová výroba se neplánuje. V budoucnu je ale možné, že některé konstrukční prvky budou dále využity.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
23. 9. 2011 00:10
...
Konstruktérskej bůh, ale to tvarování už není žádná sláva