9.11. 2013 David Bureš Google+ profil David Bureš

Muzeum Enza Ferrariho: Monoposty Formule 1 a česká stopa (reportáž)

 

Moderní budovu muzea Enza Ferrariho navrhl český architekt Jan Kaplický. V ní je nyní možné si prohlédnout několik slavných monopostů Formule 1.

Severoitalská oblast Emilia-Romagna je proslavená především zdejšími výrobci automobilů. Sídlí tu Ferrari, Lamborghini, Maserati nebo Pagani. Ve městě Modena vedle sídla Maserati najdeme i rodný dům Enza Ferrariho, zakladatele slavné automobilky, který je dnes muzeem věnovaným tomuto muži.

K muzeu s oficiálním názvem Museo casa Enzo Ferrari už z kraje Modeny vedou ukazatele, i tak se však až do poslední chvíle skrývá. Až po příjezdu k parkovišti nově vystavená žlutá budova skutečně zazáří. Podle autora budovy, již zesnulého českého architekta Jana Kaplického, se má její střecha podobat kapotě starších závodních aut. Tato podoba je ale spíše znatelná na fotkách muzea ze vzduchu než při příchodu k němu.

Muzeum tvoří dvě budovy, vedle té moderní je tu ještě rodný dům Enza Ferrariho, který byl v minulých letech zrekonstruován. Vystavené exponáty v moderní galerii se pravidelně obměňují, při naší návštěvě tu probíhaly dvě výstavy – Cars&Comics a Grand Prix: the Formula 1 Championship Single-Seater.

Slavné formule nejen z dílny Ferrari

Zatímco první výstava je zastoupena pouze několika panely se snímky automobilů v rozličných komiksech, ta druhá je rozsáhlejší a mnohem zajímavější. Její hlavní chloubou jsou slavné monoposty Formule 1.

Již při otevření muzea bylo upozorňováno na to, že se jedná o muzeum Enza Ferrariho a zdejšího kraje a ne o muzeum jím založené automobilky. Z toho vyplývá, že ne všechny exponáty nesou logo vzpínajícího se koně, například při naší návštěvě tu byly i závodní speciály od Maserati, Alfy Romeo, Mercedes-Benzu nebo McLarenu.

Zhruba dvacítka prezentovaných závodních monopostů byla vyrobena mezi lety 1950 a 1994. Nejnovější formulí je monopost Williams FW15D Ayrtona Senny, který s ním jezdil na předsezónním testování na počátku roku 1994.

Četli jste? Muzeum Ferrari: Ve znamení nejlepších vozů Sergia Pininfariny (reportáž)

Vedle modrobílého monopostu je tu další slavný Sennův monopost – bílo-oranžový McLaren MP4/4 z roku 1988. Monopost poháněný přeplňovaným šestiválcem Honda zvládl v roce 1988 neskutečné, zvítězil v 15 ze 16 závodů tehdejší sezóny. Osmkrát byl vítězem Senna, sedmkrát jeho stájový kolega Alain Prost.

Další slavnou vystavenou formulí je Ferrari 312 T4 z roku 1979, do jehož kokpitu usedal Kanaďan Gilles Villeneuve. Maranellská stáj v tehdejším roce slavila konstruktérský titul, mezi piloty se radoval Villeneuveův kolega Jody Scheckter.

Mezi exponáty jasně vyčnívá Mercedes-Benz W196 z roku 1954, a to i přes svou nenápadnou stříbrnou barvu. Svými tvary se totiž vystavená W196 podobá více automobilům než formulím. Jedná se totiž o verzi Monza s upravenou karoserií pro lepší aerodynamiku, kola monopostu se tak ukrývají pod blatníky.

K samotné budově muzea
Novostavbu navrhl Jan Kaplický už v roce 2003, po jeho smrti v roce 2009 na projektu pracoval jeho kolega Andrea Morgante z londýnského architektonického studia Future Systems. Autoři se při tvorbě budovy inspirovali detaily automobilů, jako jsou motory nebo kapoty, žlutá střecha odkazuje na pozadí znaku Ferrari a tradiční barvu města Modena. Vnitřek je laděn do bílé, díky které lépe vyniknou vystavená vozidla. Bílé plochy se ale špatně udržují a už nyní (cca rok a půl po otevření muzea) jsou dosti špinavé.

Slavná jména nejen na monopostech

Kurátorům expozice se podařilo sehnat opravdu mnoho monopostů se známými jmény Formule 1. Na dalších monopostech je možné číst, že v nich jezdili René Arnoux, Gerhard Berger nebo Clay Regazzoni. Legend je tu k vidění dost, přece si však návštěvník posteskne, že tu chybí třeba legendární šestikolový Tyrrell P34 nebo černozlatý Lotus 78.

Specialitou jsou vedle formulí vystavené přilby ukazující, jak se během několika desetiletí měnila bezpečnost Formule 1. Zatímco v padesátých letech jezdil Nino Farina jen v kožené kukle a Alberto Ascari a Juan Manuel Fangio v křehkých přilbách chránících jen vršek hlavy, helmy z osmdesátých let se již podobají těm dnešním.

Helmy z devadesátých let vzpomenou na vítězství Miky Häkkinena a Michaela Schumachera, starší ze sedmdesátých let zase na souboje Jamese Hunta a Nikiho Laudy, které po letech připomíná povedený film Rivalové.

K tématu: Rivalové – Skvěle zahraný Lauda a několik historických chyb (recenze)

Rodný dům Enza Ferrariho

Druhá budova muzea je o poznání starší a konzervativnější. Jedná se rodný dům Enza Ferrariho, který se narodil 18. února 1898. Tato expozice je tak zaměřena výhradně na osobu slavného modenského rodáka.

Návštěvníci se zde dozvědí více o jeho životě, například o jeho slavných tmavých brýlích. Ty Ferrari nosil nejen kvůli zdravotním potížím s očima, ale také kvůli tomu, že tímto způsobem dával najevo, že si chce chránit své soukromí.

Prezentován je rovněž vývoj loga Ferrari – slavného vzpínajícího se koně. Ten se jako první objevil na stíhačce italského pilota Francesca Baraccy bojujícího v první světové válce. Znak pak Baraccovy rodiče věnovali Ferrarimu, kterému měl přinést štěstí.

Související: Muzeum Lamborghini – Historie Býka na jednom místě (reportáž)

Jednu z místností této budovy tvoří kopie Ferrariho kanceláře v továrně v Maranellu. Z ní vyplývá, že si Ferrari potrpěl na strohost a jednoduchost. Není tu žádný opulentní stůl, ale jen jednoduchá deska a několik skříněk. O ozdobu se starají vlastně jen zmenšené modely vozů Ferrari, dvě fotky na zdi (závodních aut a portrét syna Dina) a logo automobilky.

Stojí muzeum za to?

Fanoušek automobilky Ferrari by jistě při cestě do Itálie neměl na modenské Museo casa Enzo Ferrari zapomenout. Také fanouškům automobilového průmyslu obecně návštěvu doporučuji, radím však, aby si předem dohledali, jaké exponáty jsou v muzeu právě vystaveny, a jestli cestu sem nebude lepší odložit. Osobně bych si totiž raději prohlédl spíše sportovní sériová auta než formule.

Z toho důvodu bych raději znovu jel do maranellského muzea automobilky Ferrari, kde jsou exponáty rozmanitější. I proto zdůrazňuji, že současná expozice věnovaná Formuli 1 končí 28. ledna 2014, pak tu třeba opět budou i nějaké ty historické sporťáky.

Otevírací doba:
1. října – 30. dubna9:30-18:00
1. května – 30. září9:30-19:00
Museo casa Enzo Ferrari je otevřeno každý den, kromě 25. prosince a 1. ledna.
Vstupné:
Děti od 6 do 10 let9 eur
Studenti, důchodci11 eur
Plné vstupné13 eur
Zhruba 16 km od Modeny se nachází Muzeum automobilky Ferrari v Maranellu, pro obě muzea je možné zakoupit zvýhodněné vstupné:
Děti od 6 do 10 let14 eur
Studenti, důchodci18 eur
Plné vstupné22 eur
Adresa:
Via Paolo Ferrari 85, 41121 Modena

Spolupracujeme s TipCars.com
Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů

Začaly volby. Občané hlasují o tom, kdo nově zasedne do…

Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy

Rozpočtový deficit Spojených států v uplynulém fiskálním…

Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7 Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7

Podpora terorismu a výzvy k teroristickým činům mají v…

Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

 





 
Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Dnes 17:50

Jednotka v měřítku 1:4 bohužel není funkční, přesto jde o fascinující práci. Její stavba trvala neuvěřitelných 220 hodin.




Blesk.cz

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires' Conspiracy

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery…

Krev není voda. A geny nadějná detektivka Katrielle Layton rozhodně nezapře. Jejím otcem totiž není nikdo jiný…

 

iSport.cz

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali jsme jak žáčci

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali…

Vidíte ty záblesky šikovnosti, schopnost se nacpat pro gól. Drzost. Antonín Honejsek v sezoně odehrál 12 zápasů…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…