9.11. 2013 David Bureš Google+ profil David Bureš

Muzeum Enza Ferrariho: Monoposty Formule 1 a česká stopa (reportáž)

 

Moderní budovu muzea Enza Ferrariho navrhl český architekt Jan Kaplický. V ní je nyní možné si prohlédnout několik slavných monopostů Formule 1.

Severoitalská oblast Emilia-Romagna je proslavená především zdejšími výrobci automobilů. Sídlí tu Ferrari, Lamborghini, Maserati nebo Pagani. Ve městě Modena vedle sídla Maserati najdeme i rodný dům Enza Ferrariho, zakladatele slavné automobilky, který je dnes muzeem věnovaným tomuto muži.

K muzeu s oficiálním názvem Museo casa Enzo Ferrari už z kraje Modeny vedou ukazatele, i tak se však až do poslední chvíle skrývá. Až po příjezdu k parkovišti nově vystavená žlutá budova skutečně zazáří. Podle autora budovy, již zesnulého českého architekta Jana Kaplického, se má její střecha podobat kapotě starších závodních aut. Tato podoba je ale spíše znatelná na fotkách muzea ze vzduchu než při příchodu k němu.

Muzeum tvoří dvě budovy, vedle té moderní je tu ještě rodný dům Enza Ferrariho, který byl v minulých letech zrekonstruován. Vystavené exponáty v moderní galerii se pravidelně obměňují, při naší návštěvě tu probíhaly dvě výstavy – Cars&Comics a Grand Prix: the Formula 1 Championship Single-Seater.

Slavné formule nejen z dílny Ferrari

Zatímco první výstava je zastoupena pouze několika panely se snímky automobilů v rozličných komiksech, ta druhá je rozsáhlejší a mnohem zajímavější. Její hlavní chloubou jsou slavné monoposty Formule 1.

Již při otevření muzea bylo upozorňováno na to, že se jedná o muzeum Enza Ferrariho a zdejšího kraje a ne o muzeum jím založené automobilky. Z toho vyplývá, že ne všechny exponáty nesou logo vzpínajícího se koně, například při naší návštěvě tu byly i závodní speciály od Maserati, Alfy Romeo, Mercedes-Benzu nebo McLarenu.

Zhruba dvacítka prezentovaných závodních monopostů byla vyrobena mezi lety 1950 a 1994. Nejnovější formulí je monopost Williams FW15D Ayrtona Senny, který s ním jezdil na předsezónním testování na počátku roku 1994.

Četli jste? Muzeum Ferrari: Ve znamení nejlepších vozů Sergia Pininfariny (reportáž)

Vedle modrobílého monopostu je tu další slavný Sennův monopost – bílo-oranžový McLaren MP4/4 z roku 1988. Monopost poháněný přeplňovaným šestiválcem Honda zvládl v roce 1988 neskutečné, zvítězil v 15 ze 16 závodů tehdejší sezóny. Osmkrát byl vítězem Senna, sedmkrát jeho stájový kolega Alain Prost.

Další slavnou vystavenou formulí je Ferrari 312 T4 z roku 1979, do jehož kokpitu usedal Kanaďan Gilles Villeneuve. Maranellská stáj v tehdejším roce slavila konstruktérský titul, mezi piloty se radoval Villeneuveův kolega Jody Scheckter.

Mezi exponáty jasně vyčnívá Mercedes-Benz W196 z roku 1954, a to i přes svou nenápadnou stříbrnou barvu. Svými tvary se totiž vystavená W196 podobá více automobilům než formulím. Jedná se totiž o verzi Monza s upravenou karoserií pro lepší aerodynamiku, kola monopostu se tak ukrývají pod blatníky.

K samotné budově muzea
Novostavbu navrhl Jan Kaplický už v roce 2003, po jeho smrti v roce 2009 na projektu pracoval jeho kolega Andrea Morgante z londýnského architektonického studia Future Systems. Autoři se při tvorbě budovy inspirovali detaily automobilů, jako jsou motory nebo kapoty, žlutá střecha odkazuje na pozadí znaku Ferrari a tradiční barvu města Modena. Vnitřek je laděn do bílé, díky které lépe vyniknou vystavená vozidla. Bílé plochy se ale špatně udržují a už nyní (cca rok a půl po otevření muzea) jsou dosti špinavé.

Slavná jména nejen na monopostech

Kurátorům expozice se podařilo sehnat opravdu mnoho monopostů se známými jmény Formule 1. Na dalších monopostech je možné číst, že v nich jezdili René Arnoux, Gerhard Berger nebo Clay Regazzoni. Legend je tu k vidění dost, přece si však návštěvník posteskne, že tu chybí třeba legendární šestikolový Tyrrell P34 nebo černozlatý Lotus 78.

Specialitou jsou vedle formulí vystavené přilby ukazující, jak se během několika desetiletí měnila bezpečnost Formule 1. Zatímco v padesátých letech jezdil Nino Farina jen v kožené kukle a Alberto Ascari a Juan Manuel Fangio v křehkých přilbách chránících jen vršek hlavy, helmy z osmdesátých let se již podobají těm dnešním.

Helmy z devadesátých let vzpomenou na vítězství Miky Häkkinena a Michaela Schumachera, starší ze sedmdesátých let zase na souboje Jamese Hunta a Nikiho Laudy, které po letech připomíná povedený film Rivalové.

K tématu: Rivalové – Skvěle zahraný Lauda a několik historických chyb (recenze)

Rodný dům Enza Ferrariho

Druhá budova muzea je o poznání starší a konzervativnější. Jedná se rodný dům Enza Ferrariho, který se narodil 18. února 1898. Tato expozice je tak zaměřena výhradně na osobu slavného modenského rodáka.

Návštěvníci se zde dozvědí více o jeho životě, například o jeho slavných tmavých brýlích. Ty Ferrari nosil nejen kvůli zdravotním potížím s očima, ale také kvůli tomu, že tímto způsobem dával najevo, že si chce chránit své soukromí.

Prezentován je rovněž vývoj loga Ferrari – slavného vzpínajícího se koně. Ten se jako první objevil na stíhačce italského pilota Francesca Baraccy bojujícího v první světové válce. Znak pak Baraccovy rodiče věnovali Ferrarimu, kterému měl přinést štěstí.

Související: Muzeum Lamborghini – Historie Býka na jednom místě (reportáž)

Jednu z místností této budovy tvoří kopie Ferrariho kanceláře v továrně v Maranellu. Z ní vyplývá, že si Ferrari potrpěl na strohost a jednoduchost. Není tu žádný opulentní stůl, ale jen jednoduchá deska a několik skříněk. O ozdobu se starají vlastně jen zmenšené modely vozů Ferrari, dvě fotky na zdi (závodních aut a portrét syna Dina) a logo automobilky.

Stojí muzeum za to?

Fanoušek automobilky Ferrari by jistě při cestě do Itálie neměl na modenské Museo casa Enzo Ferrari zapomenout. Také fanouškům automobilového průmyslu obecně návštěvu doporučuji, radím však, aby si předem dohledali, jaké exponáty jsou v muzeu právě vystaveny, a jestli cestu sem nebude lepší odložit. Osobně bych si totiž raději prohlédl spíše sportovní sériová auta než formule.

Z toho důvodu bych raději znovu jel do maranellského muzea automobilky Ferrari, kde jsou exponáty rozmanitější. I proto zdůrazňuji, že současná expozice věnovaná Formuli 1 končí 28. ledna 2014, pak tu třeba opět budou i nějaké ty historické sporťáky.

Otevírací doba:
1. října – 30. dubna9:30-18:00
1. května – 30. září9:30-19:00
Museo casa Enzo Ferrari je otevřeno každý den, kromě 25. prosince a 1. ledna.
Vstupné:
Děti od 6 do 10 let9 eur
Studenti, důchodci11 eur
Plné vstupné13 eur
Zhruba 16 km od Modeny se nachází Muzeum automobilky Ferrari v Maranellu, pro obě muzea je možné zakoupit zvýhodněné vstupné:
Děti od 6 do 10 let14 eur
Studenti, důchodci18 eur
Plné vstupné22 eur
Adresa:
Via Paolo Ferrari 85, 41121 Modena

Spolupracujeme s TipCars.com
Řecká burza roste o desítky procent, investoři věří zažehnání dluhové krize Řecká burza roste o desítky procent, investoři věří zažehnání dluhové krize

Spekulanti letos proměnili burzu v Řecku ve středomořské…

Británie po útoku zvýšila stupeň ohrožení na nejvyšší Británie po útoku zvýšila stupeň ohrožení na nejvyšší

Dvaadvacet mrtvých, včetně osmileté holčičky, a 59…

Jourová nechce, aby ANO podpořilo kandidaturu Zemana Jourová nechce, aby ANO podpořilo kandidaturu Zemana

Hlava státu nemá pronášet výroky o likvidaci lidí,…

Glosa Jaroslava Bukovského: Poločas řeckého zázraku Glosa Jaroslava Bukovského: Poločas řeckého zázraku

Pěkně v tichosti a za mediálního nezájmu rozjeli burziáni…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Budoucnost BMW: Autonomita „s mírou”, palivové články a diesel!

Budoucnost BMW: Autonomita „s mírou”, palivové články a diesel!

Dnes 08:00

Bavorská automobilka má v plánu se více zabývat autonomními vozidly. A nejen tím. Tradiční „orientace na řidiče“ však z vozů BMW údajně nevymizí.




Blesk.cz

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu zakáže vídat syna

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu…

Vlaďka Erbová (35), jejíž firma dluží 22 milionů, se prý situaci snaží řešit přes svého bývalého manžela Tomáše…

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí ČT je těhotná!

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí…

Zpěvák Dan Bárta (47) a jeho manželka Alžběta Plívová (33) se co nevidět stanou rodiči. Mluvčí České televize si…

 

iSport.cz

Nováček na Giru Hirt nadchl v legendárním kopci: Budu zas bojovat!

Nováček na Giru Hirt nadchl v legendárním kopci:…

Královská etapa cyklistického Gira d'Italia přinesla v úterý „královskou“ podívanou i pro české fanoušky. Ve…

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec fair play, napsal König

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec…

Během více než dvou týdnů nedokázali ani ti nejlepší soupeři na Giru d'Italia dostat nečekaného lídra Toma…

 

Reflex.cz

Objevily se další mimořádně kvalitní barevné fotografie z druhé světové války

Objevily se další mimořádně kvalitní barevné…

Také za druhé světové války vznikaly barevné fotografie, ale materiál na jejich výrobu byl drahý a při dopravě…

Politika ženských kadeří: Melania Trumpová prostovlasá u Zdi nářků!

Politika ženských kadeří: Melania Trumpová…

Hojně dehonestovaná manželka amerického prezidenta Melania Trumpová dělá pro ženy stokrát víc než všechny…