9.11. 2013 David Bureš Google+ profil David Bureš

Muzeum Enza Ferrariho: Monoposty Formule 1 a česká stopa (reportáž)

 

Moderní budovu muzea Enza Ferrariho navrhl český architekt Jan Kaplický. V ní je nyní možné si prohlédnout několik slavných monopostů Formule 1.

Severoitalská oblast Emilia-Romagna je proslavená především zdejšími výrobci automobilů. Sídlí tu Ferrari, Lamborghini, Maserati nebo Pagani. Ve městě Modena vedle sídla Maserati najdeme i rodný dům Enza Ferrariho, zakladatele slavné automobilky, který je dnes muzeem věnovaným tomuto muži.

K muzeu s oficiálním názvem Museo casa Enzo Ferrari už z kraje Modeny vedou ukazatele, i tak se však až do poslední chvíle skrývá. Až po příjezdu k parkovišti nově vystavená žlutá budova skutečně zazáří. Podle autora budovy, již zesnulého českého architekta Jana Kaplického, se má její střecha podobat kapotě starších závodních aut. Tato podoba je ale spíše znatelná na fotkách muzea ze vzduchu než při příchodu k němu.

Muzeum tvoří dvě budovy, vedle té moderní je tu ještě rodný dům Enza Ferrariho, který byl v minulých letech zrekonstruován. Vystavené exponáty v moderní galerii se pravidelně obměňují, při naší návštěvě tu probíhaly dvě výstavy – Cars&Comics a Grand Prix: the Formula 1 Championship Single-Seater.

Slavné formule nejen z dílny Ferrari

Zatímco první výstava je zastoupena pouze několika panely se snímky automobilů v rozličných komiksech, ta druhá je rozsáhlejší a mnohem zajímavější. Její hlavní chloubou jsou slavné monoposty Formule 1.

Již při otevření muzea bylo upozorňováno na to, že se jedná o muzeum Enza Ferrariho a zdejšího kraje a ne o muzeum jím založené automobilky. Z toho vyplývá, že ne všechny exponáty nesou logo vzpínajícího se koně, například při naší návštěvě tu byly i závodní speciály od Maserati, Alfy Romeo, Mercedes-Benzu nebo McLarenu.

Zhruba dvacítka prezentovaných závodních monopostů byla vyrobena mezi lety 1950 a 1994. Nejnovější formulí je monopost Williams FW15D Ayrtona Senny, který s ním jezdil na předsezónním testování na počátku roku 1994.

Četli jste? Muzeum Ferrari: Ve znamení nejlepších vozů Sergia Pininfariny (reportáž)

Vedle modrobílého monopostu je tu další slavný Sennův monopost – bílo-oranžový McLaren MP4/4 z roku 1988. Monopost poháněný přeplňovaným šestiválcem Honda zvládl v roce 1988 neskutečné, zvítězil v 15 ze 16 závodů tehdejší sezóny. Osmkrát byl vítězem Senna, sedmkrát jeho stájový kolega Alain Prost.

Další slavnou vystavenou formulí je Ferrari 312 T4 z roku 1979, do jehož kokpitu usedal Kanaďan Gilles Villeneuve. Maranellská stáj v tehdejším roce slavila konstruktérský titul, mezi piloty se radoval Villeneuveův kolega Jody Scheckter.

Mezi exponáty jasně vyčnívá Mercedes-Benz W196 z roku 1954, a to i přes svou nenápadnou stříbrnou barvu. Svými tvary se totiž vystavená W196 podobá více automobilům než formulím. Jedná se totiž o verzi Monza s upravenou karoserií pro lepší aerodynamiku, kola monopostu se tak ukrývají pod blatníky.

K samotné budově muzea
Novostavbu navrhl Jan Kaplický už v roce 2003, po jeho smrti v roce 2009 na projektu pracoval jeho kolega Andrea Morgante z londýnského architektonického studia Future Systems. Autoři se při tvorbě budovy inspirovali detaily automobilů, jako jsou motory nebo kapoty, žlutá střecha odkazuje na pozadí znaku Ferrari a tradiční barvu města Modena. Vnitřek je laděn do bílé, díky které lépe vyniknou vystavená vozidla. Bílé plochy se ale špatně udržují a už nyní (cca rok a půl po otevření muzea) jsou dosti špinavé.

Slavná jména nejen na monopostech

Kurátorům expozice se podařilo sehnat opravdu mnoho monopostů se známými jmény Formule 1. Na dalších monopostech je možné číst, že v nich jezdili René Arnoux, Gerhard Berger nebo Clay Regazzoni. Legend je tu k vidění dost, přece si však návštěvník posteskne, že tu chybí třeba legendární šestikolový Tyrrell P34 nebo černozlatý Lotus 78.

Specialitou jsou vedle formulí vystavené přilby ukazující, jak se během několika desetiletí měnila bezpečnost Formule 1. Zatímco v padesátých letech jezdil Nino Farina jen v kožené kukle a Alberto Ascari a Juan Manuel Fangio v křehkých přilbách chránících jen vršek hlavy, helmy z osmdesátých let se již podobají těm dnešním.

Helmy z devadesátých let vzpomenou na vítězství Miky Häkkinena a Michaela Schumachera, starší ze sedmdesátých let zase na souboje Jamese Hunta a Nikiho Laudy, které po letech připomíná povedený film Rivalové.

K tématu: Rivalové – Skvěle zahraný Lauda a několik historických chyb (recenze)

Rodný dům Enza Ferrariho

Druhá budova muzea je o poznání starší a konzervativnější. Jedná se rodný dům Enza Ferrariho, který se narodil 18. února 1898. Tato expozice je tak zaměřena výhradně na osobu slavného modenského rodáka.

Návštěvníci se zde dozvědí více o jeho životě, například o jeho slavných tmavých brýlích. Ty Ferrari nosil nejen kvůli zdravotním potížím s očima, ale také kvůli tomu, že tímto způsobem dával najevo, že si chce chránit své soukromí.

Prezentován je rovněž vývoj loga Ferrari – slavného vzpínajícího se koně. Ten se jako první objevil na stíhačce italského pilota Francesca Baraccy bojujícího v první světové válce. Znak pak Baraccovy rodiče věnovali Ferrarimu, kterému měl přinést štěstí.

Související: Muzeum Lamborghini – Historie Býka na jednom místě (reportáž)

Jednu z místností této budovy tvoří kopie Ferrariho kanceláře v továrně v Maranellu. Z ní vyplývá, že si Ferrari potrpěl na strohost a jednoduchost. Není tu žádný opulentní stůl, ale jen jednoduchá deska a několik skříněk. O ozdobu se starají vlastně jen zmenšené modely vozů Ferrari, dvě fotky na zdi (závodních aut a portrét syna Dina) a logo automobilky.

Stojí muzeum za to?

Fanoušek automobilky Ferrari by jistě při cestě do Itálie neměl na modenské Museo casa Enzo Ferrari zapomenout. Také fanouškům automobilového průmyslu obecně návštěvu doporučuji, radím však, aby si předem dohledali, jaké exponáty jsou v muzeu právě vystaveny, a jestli cestu sem nebude lepší odložit. Osobně bych si totiž raději prohlédl spíše sportovní sériová auta než formule.

Z toho důvodu bych raději znovu jel do maranellského muzea automobilky Ferrari, kde jsou exponáty rozmanitější. I proto zdůrazňuji, že současná expozice věnovaná Formuli 1 končí 28. ledna 2014, pak tu třeba opět budou i nějaké ty historické sporťáky.

Otevírací doba:
1. října – 30. dubna9:30-18:00
1. května – 30. září9:30-19:00
Museo casa Enzo Ferrari je otevřeno každý den, kromě 25. prosince a 1. ledna.
Vstupné:
Děti od 6 do 10 let9 eur
Studenti, důchodci11 eur
Plné vstupné13 eur
Zhruba 16 km od Modeny se nachází Muzeum automobilky Ferrari v Maranellu, pro obě muzea je možné zakoupit zvýhodněné vstupné:
Děti od 6 do 10 let14 eur
Studenti, důchodci18 eur
Plné vstupné22 eur
Adresa:
Via Paolo Ferrari 85, 41121 Modena

Spolupracujeme s TipCars.com
Ruský Ruský "Zuckerberg" vyhlásil válku Putinovi

Pavel Durov vyhlásil digitální válku ruskému režimu a…

Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali

Poslanci ČSSD dnes večer nemluvili o nabídce pro vládní…

Spojené státy údajně blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva Spojené státy údajně blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva

Spojené státy záměrně blokují vydávání vstupních víz…

Irští farmaceutici Shire odmítli další nabídku, o firmu dále roste zájem Irští farmaceutici Shire odmítli další nabídku, o firmu dále roste zájem

O převzetí irské farmaceutické firmy Shire by se mohla…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér

Jen pár dnů nás dělí od světové premiéry nového…

Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 





 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Dnes 18:50

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Jaký otec, takový syn. Recenze God of War

Jaký otec, takový syn. Recenze God of War

Kratos nezemřel, Kratos žije! Boha totiž není tak snadné zabít. Po událostech v mytologickém Řecku se…

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert. Každý Čech ho ročně sní 48 kilo

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert.…

Milujete k snídani kaiserku namazanou máslem, nebo dokonce dvě? A co rohlík s marmeládou k odpolední svačině? A…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Expert na góly v oslabení Mallet: Čekáme na chybu! Pak se snažíme trestat

Expert na góly v oslabení Mallet: Čekáme na chybu!…

Se svým věrným parťákem Hynkem Zohornou nastartovali v polovině druhé třetiny při vlastním oslabení rakety,…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…