28.9. 2014 Auto Tip

Mytí škrábe lak auta: Mýtus nebo pravda?

 

Auto Tip byl součástí exkluzivního experimentu srovnávajícího klasickou kartáčovou linku a ruční mytí vozu. Co se ukázalo jako šetrnější? Tipněte si výsledek!

Výsledky vlivu údržby na lak automobilu jsou výrobci automatických mycích linek sledovány a zkoumány, všeobecně však z obchodních důvodů nezveřejňovány. Jedná se tedy o pilotní výzkum v kontextu souhrnného hodnocení degradace laku vozidel vlivem mytí. Doposud byly nepříznivé vlivy na lak pouze informativně šířeny mezi jednotlivými uživateli a lze je tak posuzovat jako neprokázané. Pro prokázání vlivu degradace na lak a pro srovnání metod mytí při počtu osmdesáti opakování byly zvoleny dva nejvyužívanější systémy mytí vozidel v ČR: portálová mycí linka a profesionální ruční mytí.

Experiment byl prováděn na vozidle Škoda Citigo. Vozidlo sloužilo jako referenční vůz autorizovaného prodejce AZ Servis v Brně. Stav tachometru činil necelých 4000 km a evidovaný počet byl 8 opakování profesionálního ručního mytí. Výchozí stav laku můžeme tedy považovat jako skoro nový bez viditelných poškození.

Lak vozu byl příčně „rozpůlen“ za pomocí ochranné vinylové folie. Levá strana, tedy řidičova, byla určena pro metodu automatické mycí linky. Během tohoto byla pravá strana chráněna již zmíněnou monomerickou fólií, určenou k reklamním celopolepům automobilů, tak aby byl zachován původní stav pro účely ručního mytí a pozdější vizuální porovnání rozdílu obou polovin karoserie.

Před započetím samotného experimentu bylo nutné zjistit výchozí stav laku karoserie na obou polovinách vozidla v předem určených bodech s předpokládanou rozdílnou sílou a časem expozice. Uvažovalo se nad předpokládanými vlivy, způsobenými počtem opakování zvolenými metodami mytí. Počítáno bylo s možným úbytkem laku a souvisle s tímto poškozováním vrstvy transparentního laku, což logicky snižuje odlesk a zapříčiňuje klesání viditelné propustnosti podkladové vrstvy, tedy pigmentu a metalických částí.

Na základě toho bylo zvoleno pro měření vlivu degradace mytí na lak karoserie vozidla dvou metod zjišťování: měření tloušťky laku přístrojem pracujícím na principu magnetické indukce a zařízením pro měření lesklých povrchu. Princip měření lesku spočívá na polarizovaném senzorickém snímání paprsků odraženého světla, vyzářeného světelným zdrojem pod určitým úhlem a konstantní intenzitě. Všechny přístroje (zapůjčeny v Ústavu techniky a automobilové dopravy Mendelovy univerzity) byly před zahájením experimentů zkalibrovány dle údajů výrobce.

Jak se mylo v myčce?

Tato část experimentu probíhala v nejrozšířenějším druhu, tedy portálové mycí lince. 80 opakování mytí bylo prováděno na polyetylenových kartáčích s cca 22 000 mycími cykly. Ve fázi opotřebení cca 25 tisíc cyklů by mělo docházet k obměně mycích segmentů. Samotný mycí cyklus linky byl zvolen na základě informací provozovatele této myčky jakožto nejčastěji voleným koncovými uživateli, tedy: Program 1 - oplach (předmytí), šampónování, samotné mytí a sušení. Časový interval programu byl počítán již s připraveným vozidlem na správné pozici signalizované automatickou linkou. Od spuštění mycího procesu obsluhou pomocí spínače až po automatické vypnutí činil interval 5 minut a 20 sekund.

Poznámka: Dle informací nejmenovaného obchodního zástupce výrobce automatických linek je však běžná praxe většiny provozovatelů v ČR překračovat tyto limity proti vůli výrobce až o několik tisíc opakování z důvodu cenové nákladnosti.

Jak se mylo ručně?

Pro osmdesát mycích cyklů druhé poloviny vozu způsobem ručního mytí byla zvolena specializovaná firma Autoglym v Brně s dlouholetými zkušenostmi. Po konzultaci s vedením společnosti byla vybrána vhodná provozovna a vhodný mycí proces, který je všeobecně nejběžnějším pří způsobu mytí ručně. Délka tohoto základního mycího programu se může pohybovat cca od 20 do 45 minut. Je zde mnoho ovlivňujících faktorů, pokud má být vše provedeno detailně. Například v případě, že po předmytí nedojde k odstranění asfaltu či hmyzu atd.(letní měsíce), je nutno proces opakovat nebo při komplexním nadměrném znečištění je nutno častěji vyplachovat houbu atp. a doba procesu je tak prodloužena. Při dodržení laboratorních podmínek (vždy čisté vozidlo) v rámci experimentu byl průměrný čas mytí vozu 22 minut.

A výsledek?

Po zjištění výchozího stavu zůstaly zaznamenány značky, na kterých probíhalo měření. Při 80 opakováních bylo měření opotřebení uskutečněno po každých 10 cyklech mytí. Pro každou metodu tak vzniklo 8 sad měření na 14 bodech, které byly vždy průměrem shrnuty do jedné hodnoty úbytku pro celou plochu laku. Z konečných výsledků je patrné, že mytí v automatické portálové lince s polyetylenovými kartáči je mnohonásobně destruktivnější vůči laku karoserie. Vzhledem k odchylce obou měřicích zařízení ±1 jednotky můžeme uvažovat, že metoda ručního mytí není měřitelná a tudíž v podstatě žádná. Výsledek je potvrzen i vizuálním hodnocením na fotografiích. Je také nutné brát v potaz, že pro dosáhnutí co nejpřesnějších výsledků bylo zapotřebí dodržení stejných výchozích podmínek pro každé mytí. Bylo tedy dodržováno laboratorních podmínek a během experimentu se vozidlo neprovozovalo. Procesy mytí probíhaly téměř bez časové prodlevy mezi jednotlivými cykly. V návaznosti na sebe bez příprav mytí probíhalo 4 pracovní dny.

Při nedodržení těchto podmínek by nebylo možné dosáhnout stejných výchozích hodnot pro porovnávání obou metod a výsledky by byly zkresleny, jelikož nečistoty a usazeniny na povrchu karoserie působí jako abrazivní částice a degradaci znásobují. Na základě toho je také zřejmé, že při počtu 80 mytí v reálném provozu by degradace laku vlivem mytí po znečištění byla několikanásobně větší. Z porovnání měření úbytku odlesku u automatické mycí linky s polyetylenovými kartáči vychází z hodnot prvních měření, že necelé poloviny opotřebení z celkových -12,2 [GU] bylo dosaženo již po prvních deseti cyklech tedy – 5,8 [GU]. Znatelnost degradace pak postupně klesala. Z toho plyne, že degradace na laku bude patrná už po několika prvních mytích.

Vypočtené opotřebení laku u metody automatické mycí linky ([μm] = mikrometr, [GU] = jednotka lesku)

  • Tloušťka laku: –3,53 [μm]
  • Odlesk povrchu: –12,2 [GU]

Vypočtené opotřebení laku u metody ručního mytí ([μm] = mikrometr, [GU] = jednotka lesku)

  • Tloušťka laku: –0,83 [μm]
  • Odlesk povrchu: –0,98 [GU]

Zhodnocení časového a finančního faktoru

Pro komplexní pojetí řešeného problému je potřeba brát v potaz i jiné faktory, které jsou při otázce volby způsobu údržby pro uživatele rozhodující. Tedy cena služby a doba jejího trvání. Pro potřeby vytvoření průměrných cen a času bylo určeno jedno konkurenční prostředí, město Brno. Z výsledných průměrných hodnot, kdy cena automatické mycí linky je nižší o 180 Kč a doba kratší o 26 minut, je z pohledu tohoto hodnocení pro uživatele výrazně příznivější automatická linka. Jestliže vozidlo bylo umyto 80x, uživatel preferující mycí linku by ušetřil 14 400 Kč a necelých 35 hodin. Ekonomická a časová výhodnost portálové mycí linky s polyetylenovými kartáči je ovšem vykoupena značnou degradací laku, která je estetickou i funkční stránkou věci, jež snižuje hodnotu vozidla.Konkrétní provozy se ale od sebe mohou v mnohém lišit, např. požadovanou objednávkou termínu u některých provozoven ručního mytí, což může být pro někoho další komplikací. Zároveň ale také u automatických mycích linek hrozí situace, kdy uživatel bude zdržen ve frontě vozidel.

V případě, že majitelem vozu bude osoba, které je stav karosérie lhostejný a nebere v potaz případnou ztrátu znehodnoceného laku v situaci prodeje vozidla, zde se jako ideální ukázaly kartáče v myčce. Takovým lidem jde spíše o flexibilnost, rychlost a nižší cenu. Opačně bude volit osoba s vozem, jehož lak karoserie je zamýšleno udržovat dlouhodobě v co nejlepším možném stavu i za předpokladu vyšší ceny.

Někdo by mohl namítat, možností využití renovace laku pro navrácení původního lesku karoserie. Tato obnova je ale docílená několikanásobným broušením a leštěním laku, a tedy jeho úbytku, a není ji tak možno ve vztahu k zachování původnímu stavu vozu brát v potaz. Např. budete-li mít historické vozidlo, u něhož chcete zachovat původní lak a tím i jeho originální hodnotu není možno z dlouhodobého hlediska provádět renovaci do nekonečna. Uživatelé by tedy měli na základě zjištěných informací stanovit vlastní priority a dle nich vybrat způsob mytí a konkrétní provozovnu.

CENY A ČASY JEDNOTLIVÝCH ZPŮSOBŮ ÚDRŽBY

Ruční mytí Cena (Kč) Délka (min)
Auto Horák 199 20
Smetko 200 30
RC autokosmetika 220 35
Auto Pospíšil 230 25
Autocentrum Ansorge 250 30
Starlak 280 30
Ruční mytí Auris 300 40
Minardinis 300 45
Centrum ručního mytí 340 45
Fresh cars 350 30
Ecocarwash 399 35
Automyčka express 495 25
Kartáčové mytí Cena (Kč) Délka (min)
Mycí linka - Drobného 98 8
Benzina top wash 99 6
Agip car&wash - Sedláčkova 109 7
D-Oil - Jihlavská 109 6
Avia wash park - Slatina 119 5
Shel - Jihlavska 119 6
OMW - Heršpická 119 5
Robin Oil - Řipská 120 5
Autocentrum K.E.I. 129 7
Mycí linka - Příkop 150 8

Spolupracujeme s TipCars.com
Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh

Budoucí právní postavení občanů Evropské unie v Británii…

Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví

Americký prezident Donald Trump podepsal exekutivní…

VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech

Vykoupené vozy z kauzy Dieselgate Volkswagen shromažďuje…

Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk

Česká exportní banka (ČEB) loni poprvé za 12 let nežádala…

 
 

Přidat názorDiskuse: Mytí škrábe lak auta: Mýtus nebo pravda?







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

Praga dostala dárek ke 110 letům. Brzy bude mít nové muzeum přímo v Praze Praga dostala dárek ke 110 letům. Brzy bude mít nové muzeum přímo v Praze

Do bývalého průmyslového areálu ve Vysočanech se mají…

 






 
Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Včera

Životopis kopřivnické Tatry je Čechům a Slovákům velmi dobře znám. V západní Evropě ale dlouho nebyla v obecném povědomí, šlo o libůstku pro znalce.




Blesk.cz

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech: Najdete je všechny?

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech:…

Americký fotograf Brian Cattelle procestoval každý stát USA, aby zvěčnil krásu tamních opuštěných míst. Fotí je…

Pomoc Čechů s uprchlíky: Chovanec dá 150 milionů, 40 na tábor v Jordánsku

Pomoc Čechů s uprchlíky: Chovanec dá 150 milionů, 40…

Na programu středečního jednání vlády je i bod týkající se koncepce ČR při pomoci s uprchlíky – a to především…

 

iSport.cz

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4, Motor dobyl Pardubice

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4,…

Velké překvapení nabídly úvodní zápasy baráže o Tipsport extraligu. Oba kluby, hájící příslušnost v elitní…

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech, hovor s Radou vynechám

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech,…

Po osmi letech jdou do derby zase z pozice favorita. Fotbalisté Slavie na jaře válí, svými výkony baví fanoušky…

 

Reflex.cz

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali obchody ve sklepě, teď jsou fenoménem

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali…

Po pádu komunismu chtělo mnoho Bulharů zahájit svoje vlastní podnikání. Zejména drobní obchodníci v Sofii ale v…

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu mají děti jen pro roztomilé fotky na Instagram

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu…

Alena Doláková mluví čtyřmi jazyky, vystudovala JAMU, hrála v Celetné i Svěrákových Třech bratrech, už rok žije…