Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mýtné na českých dálnicích: Už rok a půl se na něm pracuje

David Bureš
Diskuze (34)
O zavedení elektronického mýta na českých dálnicích se už hovořilo v minulosti. S nástupem nového ministra dopravy Prachaře tyto diskuze opět ožívají.

Nový ministr dopravy Antonín Prachař je nakloněn nápadu vyměnit nynější dálniční známky pro osobní vozy za dálniční mýto. Uvedl to v rozhovoru pro server Aktuálně.cz. Osobní auta by podle tohoto návrhu platila za použití dálnic podle ujetých kilometrů, jako už nyní platí nákladní vozy.

„Kdo využívá infrastrukturu víc, měl by nést větší břímě,“ řekl doslova Prachař pro Aktuálně.cz. Zároveň ale přiznal, že přesný plán na zavedení mýtného na tuzemských dálnicích pro osobní auta není.

Podle informací serveru iDnes.cz to ale není zcela pravda, na projektu zavedení mýta pro osobní vozy se údajně již jeden a půl roku pracuje, a to pod hlavičkou Centra dopravního výzkumu. V rámci pilotního projektu se zjišťuje, kolik lidé najezdí kilometrů. Testuje se také funkčnost jednotky měřící počet ujetých kilometrů, kterou má nyní ve svém autě asi 800 řidičů – účastníků projektu.

Součástí projektu je i chystaný průzkum, na kterém se budou zjišťovat možnosti nastavení výše mýtného. Ti řidiči, kteří jezdí po dálnicích nepravidelně, mají ušetřit, protože už nebudou muset kupovat celoroční známku. Řidiči, kteří naopak jezdí hodně, zase mají dostat slevu za množství ujetých kilometrů. I tak by však zaplatili mnohem více než za dnešní roční známku. Výše mýtného by se navíc odvíjela podle denní doby – v dopravních špičkách by bylo vyšší než mimo ně.

Právě nastavení výše mýtného je před jeho zavedením do praxe důležité. Jeho kritici se totiž bojí, že při vysokém mýtném se řidiči přesunou na silnice nižších tříd, aby ušetřili. I kvůli tomu se průzkum mezi šoféry chystá.

Hlavním argumentem pro zavedení mýtného je ten, že díky němu poputuje více financí do dopravních staveb. Sám Prachař ale přiznal, že další finance mohou být získány i jinak. Mýto navíc může regulovat dopravu – již zmíněnými vyššími poplatky během dopravní špičky.

Na českých dálnicích a rychlostních silnicích aktuálně musí platit mýtné podle počtu ujetých kilometrů pouze autobusy a nákladní vozy nad 3,5 tuny. Jeho výše se odvíjí podle emisní normy daného vozidla, počtu jeho náprav a denní doby. Systém mýtných bran pro tyto vozidla by v budoucnu mohl být použit i pro osobní auta.

Osobní automobily v současnosti za použití dálnic a rychlostních silnic platí poplatek v podobě dálniční známky. V nabídce jsou tři viněty – desetidenní (letos za 310 Kč), měsíční (440 Kč) a roční (1.500 Kč). Roční známku pro letošní rok je nutné mít nalepenou na čelním skle od 1. února.

David Bureš
Diskuze (34)
Avatar - biscuit
5. 2. 2014 20:50
Re: Mýtné pro osobáky ??
uznavam, u nas to pujde do nesmyslnejch castek a drbat nas budou vsechny. osobne by mi slo i o prenositelnost na dalsi auta - tady citim uz tezke bezpravi dnes a trosku, v koutku duse jsem si myslel... ale neverim a ted uz souhlasim, ze u nas to proste jinak, nez spatne dopadnout nemuze, bude-li se jakkoliv inovovat.

k tomu nemecku - ani tam to neni tak jednoznacny. navic to je zeme, kde se s verejnyma financema zachazi o trosku efektivneji, nez u nas. nemluve o tom, jakym mnozstvim verejnych penez nemci disponuji (i pomerne na hlavu, o bude uplne jina suma, nez u nas).
Avatar - PlumJelinek
5. 2. 2014 20:40
Re: Mýtné pro osobáky ??
Sorry, ale to co píšeš je samozřejmě úplnej nesmysl. Pokud někdo chce jezdit občas, jsou tu pořád desetidenní nebo měsíční známky. Takže ten, kdo jezdí, si tejně koupí roční a tím pádem už teď zaplatí víc, než když někdo jede párkrát do roka. A teď počty. Můžeme tu dlouze spekulovat o případné ceně za ujetý kilometr, nicméně praxe z okolních zemí, kde toto funguje, moc příznivě nevypadá, většinou se jedná o cenu v přepočtu kolem 1kč/1km, někde trochu více, někde trochu méně.
Ikdybych byl optimista a počítal s 50 haléři za 1km, tak jen cesta Praha-Brno a zpět tě vyjde na cca 200kč. Nyní stojí desetidenní známka kolem 300kč, na kterou si během těch deseti dnů ovšem můžeš jezdit Praha -Brno třeba 20x, nebo si volně jezdit kde se ti zlíbí, aniž bys zaplatil něco navíc. A nebo jí po projeté cestě můžeš za půlku prodat dalšímu kloboučníkovi, který se právě také chystá jednou za rok na dálnici.
Zatímco kdybys 8x projel cestu Praha-Brno a zpět, už jsi zaplatil více jak za roční dálniční známku a i tak budeš platit pořád dál. Já například takovou vzdálenost po dálnicích ujedu cca za měsíc, což pro mě znamená jako bych si každý měsíc kupoval roční dálniční známku.
A pozor - to je, jak jsem psal na začátku, počítáno s tou cenově optimistickou variantou. Zkrátka tenhle systém není výhodnej vůbec pro nikoho, dokonce ani pro ty dušičkový výletníky.
5. 2. 2014 18:57
Re: Mýtné pro osobáky ??
Chápu Svobodní :-)
U poloviny těchto institucí bych neměl nějaký zásádní problém se zrušením, ale přibližně druhá polovina by musela být nějak zastoupena/nahrazena. A v některých případech je prakticky nelze nehrazovat soukromými firmami.
PS. Říkám to jako člověk, který vidí Svobodné spíše pozitivně než negativně :-)
Osobně jsem totiž jeden z posledních žijících podporovatelů ODS...
5. 2. 2014 18:18
Re: 2X
Tak to mne bylo jasne ;-)
5. 2. 2014 18:18
Re: no to sorry
Jaky nadstandard ? Silnice jako jina...slouží lidem, platíme dane, ne ?