Mýtné na českých dálnicích: Už rok a půl se na něm pracuje
Nový ministr dopravy Antonín Prachař je nakloněn nápadu vyměnit nynější dálniční známky pro osobní vozy za dálniční mýto. Uvedl to v rozhovoru pro server Aktuálně.cz. Osobní auta by podle tohoto návrhu platila za použití dálnic podle ujetých kilometrů, jako už nyní platí nákladní vozy.
„Kdo využívá infrastrukturu víc, měl by nést větší břímě,“ řekl doslova Prachař pro Aktuálně.cz. Zároveň ale přiznal, že přesný plán na zavedení mýtného na tuzemských dálnicích pro osobní auta není.
Podle informací serveru iDnes.cz to ale není zcela pravda, na projektu zavedení mýta pro osobní vozy se údajně již jeden a půl roku pracuje, a to pod hlavičkou Centra dopravního výzkumu. V rámci pilotního projektu se zjišťuje, kolik lidé najezdí kilometrů. Testuje se také funkčnost jednotky měřící počet ujetých kilometrů, kterou má nyní ve svém autě asi 800 řidičů – účastníků projektu.
Součástí projektu je i chystaný průzkum, na kterém se budou zjišťovat možnosti nastavení výše mýtného. Ti řidiči, kteří jezdí po dálnicích nepravidelně, mají ušetřit, protože už nebudou muset kupovat celoroční známku. Řidiči, kteří naopak jezdí hodně, zase mají dostat slevu za množství ujetých kilometrů. I tak by však zaplatili mnohem více než za dnešní roční známku. Výše mýtného by se navíc odvíjela podle denní doby – v dopravních špičkách by bylo vyšší než mimo ně.
Právě nastavení výše mýtného je před jeho zavedením do praxe důležité. Jeho kritici se totiž bojí, že při vysokém mýtném se řidiči přesunou na silnice nižších tříd, aby ušetřili. I kvůli tomu se průzkum mezi šoféry chystá.
Hlavním argumentem pro zavedení mýtného je ten, že díky němu poputuje více financí do dopravních staveb. Sám Prachař ale přiznal, že další finance mohou být získány i jinak. Mýto navíc může regulovat dopravu – již zmíněnými vyššími poplatky během dopravní špičky.
Na českých dálnicích a rychlostních silnicích aktuálně musí platit mýtné podle počtu ujetých kilometrů pouze autobusy a nákladní vozy nad 3,5 tuny. Jeho výše se odvíjí podle emisní normy daného vozidla, počtu jeho náprav a denní doby. Systém mýtných bran pro tyto vozidla by v budoucnu mohl být použit i pro osobní auta.
Osobní automobily v současnosti za použití dálnic a rychlostních silnic platí poplatek v podobě dálniční známky. V nabídce jsou tři viněty – desetidenní (letos za 310 Kč), měsíční (440 Kč) a roční (1.500 Kč). Roční známku pro letošní rok je nutné mít nalepenou na čelním skle od 1. února.