Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mýtný systém a nedoplatky: Rub a líc

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Sdružení Česmad Bohemia vyzvalo dopravce, aby neplatili několik let staré nedoplatky na mýtném. Mnoho jich je prý neoprávněných.

Řada neoprávněných požadavků podle Česmadu vznikla například tak, že mýtný systém automaticky dopočítal částku za úseky, kdy se palubní

jednotka nespojila s mýtnou branou. To ale nemuselo nastat kvůli chybě jednotky, ale například tím, že dopravce placený úsek ve skutečnosti neprojel.

Důkazní povinnost

Scénáře různých záměrů se v historii opakují a platí to také pro vymáhání skutečných či neoprávněných nedoplatků na mýtném. Dopravce dostane od ŘSD pověřené advokátní kanceláře Němec, Bláha, Navrátilová a vymahačské firmy Bsp Lawyer Partners obsílku, že před rokem dvěma čtyřmi nezaplatil mýtné. Důkazní tíže neleží na advokátní kanceláři, ale dopravci. Státní společností pověřená soukromá firma tak moc práce nemá. Podobná situace nastala před mnoha lety v nejznámější zdravotní pojišťovně, která obeslala desetitisíce občanů s tím, že mají vyrovnat například stokorunový nedoplatek. Sledované období v drtivé většině případů diskutabilního vymáhání bylo kupodivu velice podobné.

Příčina celé akce dle kuloárních zpráv z prostředí pojišťovny však spočívala v neočekávané ztrátě velkého množství interních informací o platební morálce klientů kvůli pádu serveru. Narůstající protesty těch klientů, kteří si dlouhé roky neschovávali útržky složenek o zaplacení zdravotního pojištění, a tedy museli minimální částky navýšené o několikanásobná penále doplácet, však přerostly v celonárodní odpor a pojišťovna toto doplňování potřebných informací velmi svérázným způsobem musela opustit.

Účinnost zaznamenávání

K současnému stavu ve vybírání mýtných poplatků zástupce provozovatele systému říká: „Podle nezávislého auditora je účinnost výběru mýta

99,56 %, což zjednodušeně řečeno znamená, že elektronický mýtný systém zpoplatní nebo označí jako neplatiče 99 kamionů ze sta. V českém

systému je aktuálně registrováno jako aktivních na 626 tisíc palubních jednotek.“

Budeme-li počítat dál, dojdeme k tomu, že průměrně 2128 OBU jednotek nebývá zaznamenáno, přičemž se v září vybralo v mýtném systému 724 milionů korun. Systém nezachytil 0,34 % průjezdů palubních jednotek (účinnost 99,56 %) a způsobil tak za jeden měsíc ztrátu na mýtném ve výši 2,46 milionu korun.

Ředitelství silnic a dálnic a jeho nadřízený orgán ministerstvo dopravy však navzdory dlouhodobým stížnostem sdružení dopravců nehledají chybu a nápravu ve zdokonalení mýtného systému, ale posílají na dopravní firmy soukromou vymahačskou firmu. Chtějí, aby dopravce (podobně jako tehdejší klient zdravotnické pojišťovny) doložil svou bezchybnost v platbách, a tím mnohdy až v polovině případů dle vyjádření sdružení podal informace k odstranění nepořádku někoho jiného. Sdružení Česmad Bohemia došlo k závěru, že dlouhodobé upozorňování orgánů statní správy na problémy s výběrem mýta a doslova skandální poměry při vymáhání nedoplatků nemá u příslušných orgánů minimální odezvu, a proto vydalo prostřednictvím představenstva prohlášení:„Vše začalo tím, že ŘSD pověřilo vymáháním údajných nedoplatků na mýtném AK Němec, Bláha, Navrátilová a vymahačskou firmu Bsp Lawyer Partners, a to tradičně na základě netransparentního výběrového řízení. Za služby advokátní kanceláři platí ŘSD

paušální částky v desítkách milionů Kč. Většina nedoplatků je způsobena chybou systému (nekomunikací OBU a brány) a v jednom případě se dokonce týká mýtné brány, která v té době nestála.“

Pro dopravce je vyhledávání zaslaných mýtných položek časově a administrativně neúnosně náročná. Navíc se čeští dopravci ocitají v nerovnoprávném postavení vůči zahraniční konkurenci, od níž stát vymáhá dlužné mýto ve zlomku předepsané výše. Na základě toho, že státní správa nebyla ochotna změnit ani po několikaleté korespondenci Sdružení s Ministerstvem dopravy a ŘSD, přijalo sdružení Česmad Bohemia následující kroky:

  • vyzýváme dopravce k občanské neposlušnosti, aby ignorovali veškeré výzvy k úhradě nedoplatků ze strany AK Němec, Bláha, Navrátilová do doby rozhodnutí Ústavního soudu,
  • jménem členské dopravní společnosti podáváme stížnost k Ústavnímu soudu
  • jménem dopravců podáváme žalobu na ŘSD z titulu nekalé soutěže dle Obchodního zákoníku,
  • vyzýváme všechny dopravce, kteří uspěli v soudních sporech, aby žalovali ŘSD o náhradu škody způsobené protiprávním jednáním.

ČESMAD BOHEMIA

Většina nedoplatků je způsobena chybou systému (nekomunikací OBU a brány) a v jednom případě se dokonce týká mýtné brány, která v té době nestála. Nedoplatky jsou vymáhány zpětně v mnoha případech až se čtyřletým zpožděním, a to přesto, že dopravce má nárok na reklamaci do 60 dnů a ŘSD má povinnost předepsat mýtné do 30 dnů. Pohár trpělivosti přetekl po rozeslání zatím poslední vlny výzev ze strany AK se splatností

21. 10. 2012, které jsou poznamenány vysokou, mnohdy až padesátiprocentní chybovostí. Mnoho údajných nedoplatků totiž buď vůbec nevzniklo, nebo byly uhrazeny. Je nepřijatelné, aby stát postupoval metodou pokus-omyl, ale při tom šikanoval a finančně zatěžoval podnikatele. Pro dopravce je tato agenda časově a administrativně neúnosně náročná a navíc se ocitají v nerovnoprávném postavení vůči zahraniční konkurenci, od níž stát vymáhá dlužné mýto ve zlomku předepsané výše. Před časem Česmad upozornil, že několik dopravců vyhrálo spor se státem, když v rozsudcích okresní soudy konstatovaly, že je nemravné, aby stát vymáhal na dopravci čtyři roky starý dluh.

ŘSD

Zástupci státu upozornili na to, že vymáháním mýtných nedoplatků plní ŘSD pouze své povinnosti stanovené zákonem, který ukládá vymáhat jakékoliv nedoplatky mýtného bez ohledu na to, kolik času již uplynulo. Lživá je ze strany Česmad argumentace, že mýtné nedoplatky jsou vymáhány pouze po českých dopravcích. Za poslední rok bylo vyzváno rovněž několik set zahraničních dopravců z dalších osmi zemí Evropy. Postup je tedy vůči českým i zahraničním dopravcům zcela stejný. ŘSD upozorňuje, že jeho postup vůči dopravcům potvrdilo již několik stovek vyhraných soudních sporů. Odvolací Krajský soud v Plzni potvrdil rozsudek soudu prvního stupně s tím, že:

  • Požadavek k zaplacení dlužného mýtného ze strany ŘSD není v rozporu s poctivým obchodním stykem a není nemravný.
  • Žalovaný jako dopravce je povinen vykonávat svoji podnikatelskou činnost s odbornou péčí a profesionalitou a zcela nepochybně by měl být způsobilý výši mýtného sám určit.
  • Případné nedostatky v činnosti ŘSD nedosahují intenzity šikanóznosti jednání účastníka závazkového vztahu ve smyslu závěrů současné konstantní judikatury o poctivém obchodním styku.

MÝTNÉ ZA TŘI ČTVRTLETÍ

Provozovatelé kamionů a autobusů na mýtném za prvních devět letošních měsíců zaplatili 6,5 miliardy korun. Proti loňskému roku jde o sedmiprocentní nárůst. Celkem by se letos na mýtném mělo vybrat mezi 8,5 až 8,6 miliardy korun, řekl Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch, která spravuje mýtný systém pro výběr dálničních poplatků. Výběry mýtného ale nenaplní původní očekávání Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). V lednu se sice zvyšovaly kilometrové tarify o 20 až 25 procent, ale zdražení se nedotklo vozidel s Euro 5. Toho dopravci ve velké míře využili a investovali do nových vozidel. Těch na českých dálnicích meziročně podle SFDI přibylo téměř o třetinu, takže přestože podle mýtných transakcí jezdí po českých dálnicích prakticky stejný počet kamionů jako loni, růst vybraného mýta je v průměru „pouze“ sedmiprocentní.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)