Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mýtný systém letos zřejmě přinese 8,5 mld. Kč, příští rok může překonat 10 mld. Kč

David Bureš
Diskuze (4)
Za letošní červenec se na mýtném v Česku vybralo více než 652 milionů korun.

Mýtné na českých dálnicích, rychlostních silnicích a silnicích I. třídy od 1. ledna 2011 do 31. července 2011 státu vydělalo 4.714.445.385,- Kč. Pokud tato tendence vydrží, automobiloví dopravci na mýtném do konce roku zaplatí rekordních 8,5 miliardy korun.

Během července se na mýtném vybralo 652.510.263,- Kč, což znamená meziroční nárůst o 21 % za tento měsíc. Přesto se v druhé polovině července a začátkem srpna vybere na mýtném méně než ve zbývajících částech roku. Důvodem je fakt, že doprava kopíruje tradiční letní útlum hospodářství, který je vyvolaný dovolenými a odstávkami v průmyslových podnicích. Nejsilnějším měsícem je letos zatím březen, kdy se na mýtném vybralo 725.653.490,- Kč.

Díky červencovým svátkům, které letos připadly na střed týdne, padl ve čtvrtek 7. července dosavadní rekord v denním výběru. Za jediný den stát vybral na mýtném rekordních 32.496.533,- Kč. Během pracovních dnů se loni v průměru vybralo asi 26 milionů Kč za den.

Příjmy z mýtného v jednotlivých měsících roku
Měsíc/rok2010 [Kč]2011 [Kč]
leden421.068.106,-624.142.243,-
únor478.586.350,-624.684.037,-
březen569.125.325,-725.653.490,-
duben533.067.747,-659.360.167,-
květen553.326.489,-720.912.767,-
červen579.431.368,-707.182.418,-
červenec539.190.229,-652.510.263,-
srpen535.016.855,--
září593.856.959,--
říjen621.301.463,--
listopad623.383.246,--
prosinec527.087.096,--
Celkem6.574.441.233,-4.714.445.385,-

Pokud tato tendence vydrží, automobiloví dopravci na mýtném do konce roku zaplatí rekordních 8,5 miliardy korun. „Spolu s plánovaným zvýšením mýtných tarifů by český mýtný systém mohl v roce 2012 atakovat i desetimiliardovou hranici," uvedl Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch, zajišťující technický provoz mýtného systému.

Za zvýšením výběru mýta je především zdražení mýtného, jeho základní sazba je od 1. ledna 2011 o čtvrtinu vyšší, kamiony tak na dálnicích v průměru zaplatí pět korun za kilometr. Důvodem zdražení mýta byla vedle vyšších výnosů i snaha ministerstva dopravy převést přepravu nákladů ze silnic na železnice.

V loňském roce automobiloví dopravci na mýtném zaplatili rekordních 6.574.441.228,- Kč. Nejvýdělečnějším měsícem byl loni listopad, kdy se vybralo 623 milionů Kč. Nejsilnějším dnem vůbec byl 26. říjen 2010, kdy dopravci odvedli zhruba 29,5 milionu korun.

Asi 1,7 miliardy korun bylo odvedeno společnosti Kapsch za služby a poslední splátku systému, zbytek putoval Státnímu fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

Příjmy z mýtného v letech
RokVybrané poplatky [Kč]
20075.565.277.630,-
20086.144.152.102,-
20095.543.272.476,-
20106.574.441.233,-
2011 (do 31. 7. 2011)4.714.445.385,-
Celkem28.541.588.826,-

Mýtné se na českých dálnicích, rychlostních silnicích a vybraných úsecích silnic I. třídy platí od roku 2007. Zpočátku se mýto vztahovalo na vozidla těžší než 12 tun, od letošního roku jej platí všechna auta s hmotností nad 3,5 tuny. Od září 2011 bude v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy, na něž se budou vztahovat nejnižší kilometrové tarify.

V současnosti je zpoplatněno více než 1.300 kilometrů českých komunikací. V mýtném je zaregistrováno 577 tisíc aktivních uživatelů. Od roku 2007 stát na mýtném dohromady vydělal přes 28 miliard korun.

Provozovatelem mýtného systému je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží česká celní správa.

Počet aktivních uživatelů mýtného systému
ObdobíVozy nad 12 tun [ks]Vozy mezi 3,5-12 tun [ks]Celkem [ks]
k 31.12.2007273.000-273.000
k 31.12.2008364.000-364.000
k 31.12.2009433.00020.000453.000
k 31.12.2010479.54059.240538.780
k 31.7.2011511.00066.600577.600

David Bureš
Diskuze (4)
Avatar - switch.man
2. 8. 2011 17:17
ještě bych uvítal
srovnání, kolik tvoří zisk z mýtného procent rozpočtu, který dostává SFDI na výstavbu a opravu komunikací a jak se tyto peníze dále investují.. zvláště při současné situaci zastavování a konzervování dopravních staveb.