reklama


Mýto po sedmi letech: Tučné i hladové

Mýto po sedmi letech: Tučné i hladové

Mýtný systém by měl primárně vydělávat na obnovu dopravní infrastruktury. Odkud a kam směřují miliardové toky financí?

Za více než dva roky skončí smlouva na provozování mýtného systému v Česku s firmou Kapsch. Je vhodné se podívat na stav, v jakém se tuzemský mýtný systém nachází, jaký je výhled a plánované investice do jeho udržení v provozuschopném stavu a jaký zbytek po odečtení poplatku za provozování mýtného zůstane pro stát.

Zejména v poslední položce je vhodné si nalít čistého vína a informace od provozovatele mýta firmy Kapsch ve znění „Od 1. 1. 2007 do 16. 12. 2013 získal stát od kamionů více než 49 miliard Kč!“ dopřesnit o debetní položky za vybudování, provozování a postupné obnovování mýtného systému. Jen za prvních pět let dosáhly náklad na vybudování a provozování mýta částky 15,6 mld. korun.

Pro státní kasu nevýhodný poměr vybrané částky a skutečně přínosné komentoval před dvěma lety na základě podrobného šetření Národní kontrolní úřad: „Výběr mýtného sice svůj účel splnil, ale stalo se tak za cenu vysokých nákladů a významného zvýšení ceny za užívání zpoplatněných komunikací. Náklady na jeho výběr dosáhly téměř 50 procent vybrané částky, zatímco u časových kuponů to bylo jen 7,4 procenta.“

Na takto pro stát i jeho občany nevýhodný projekt mělo v prvních čtyřech letech velký vliv splácení částky za vybudování mýtného systému.

Další téměř půlmiliardovou položku tvořil poplatek za právní služby při vymáhání nevybraného mýtného například i za úsek, ve kterém mýtná brána nikdy nestála. Další prostředky si vyžaduje údržba mýtného systému. V prosinci loňského roku byla dokončena částečná obnova mýtného systému (zejména systém UPS a akumulátorů na mýtných branách), takže životnost jednotlivých komponent systému by měla být do let 2018 až 2035. Nejvíce vydrží ocelové konstrukce bran, které však bude nutné (za cca stovky milionů korun) opatřit do roku 2020 novými protikorozními nátěry. Nejbližší investice se dají očekávat nejpozději do čtyř let a budou se týkat kontrolních a distribučních míst a vozidel mobilní kontroly celní správy, jejichž životnost se počítá tři roky nebo 300 000 km.

Na rozvoj dopravní infrastruktury, což byl proklamovaný důvod zavedení mýtného systému od roku 2007 pro nákladní vozidla nad dvanáct tun, zbyl jen zlomek vybrané částky. Pro dopravce i běžné motoristy tak mýtné přineslo pouze zátěž v podobě poplatků či hyzdění dálničního prostředí a dalších zpoplatněných silnic železnými konstrukcemi.

Za poslední celé dva roky 2012 a 2013 výběr mýta ve srovnání s rokem 2011 nijak dramaticky nestoupal. Ekologicky smýšlející občané musejí mít radost, protože nezvyšování poplatků pro vozidla emisní kategorie Euro 5 a lepší přinesl jejich hojné rozšíření. Česko si nadále udržuje postavení tranzitní země, což potvrzuje meziroční (2013/2012) nárůst počtu mýtných transakcí o tři procenta.

Svalování viny provozovatele mýtného systému za nižší vybranou částku v roce 2013 ve srovnání s rokem 2012 na kamiony emisní kategorie Euro 5+ (Euro 5 i Euro 6) se nemusí jevit opodstatněné, protože v Česku mýtný systém pozitivně zareagoval na nástup emisní kategorie Euro 5 s dvouletým zpožděním, na kategorii EEV na rozdíl například od Rakouska nezareagoval do současnosti.

Český systém lednový nástup Euro 6 k nevoli ekologicky smýšlejících dopravců na rozdíl od jiných evropských zemí ignoruje zcela. V Rakousku u čtyř- a vícenápravového vozidla najdeme od ledna rozdíl mezi Euro 5 a 6 ve výši 4,83 eurocentu bez daně. Nejnovější emisní požadavek získal v Rakousku ve srovnání s EEV výhodu 1,05 eurocentu.

Citlivost dopravců na rozlišení sazeb českého mýtného podle emisní kategorie vozidla dokládá podíl vozidel Euro 5+ na celkovém počtu transakcí během posledních čtyř let (2010 – 23,1 %, 2011 – 32,4 %, 2012 – 44,7 % a 2013 – 54,6 %). Každý běžný občan či firma v Česku musí mít z těchto čísel dvojí radost. Nezhoršuje se příliš životní prostředí a méně porostou ceny za veškeré zboží, protože dopravci pracující s minimální ziskovostí musí zvýšení mýtných poplatků promítat do ceny za dopravu a potažmo pak rostou finální ceny výrobků pro všechny spotřebitele.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Mrazy loni zničily pětinu ze sklizně ovoce, nejhůře dopadly meruňky a broskve Mrazy loni zničily pětinu ze sklizně ovoce, nejhůře dopadly meruňky a broskve

Sklizeň ovoce loni klesla o 20 procent na 150 100 tun.…

UniCredit vyšla z průzkumu jako nejlepší poskytovatel obchodního financování UniCredit vyšla z průzkumu jako nejlepší poskytovatel obchodního financování

Skupina UniCredit si vysloužila titul nejlepšího…

Turecká policie zadržela podezřelého z atentátu v Istanbulu Turecká policie zadržela podezřelého z atentátu v Istanbulu

Turecká policie v pondělí skutečně zadržela muže…

Čína vyšetřuje aféru s falešnými omáčkami a dochucovadly Čína vyšetřuje aféru s falešnými omáčkami a dochucovadly

Čínské úřady vyšetřují rozsáhlý podvod při výrobě omáček…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Dnes 08:00

Široká kola, kity přímého sání či laděný výfuk. To všechno jsou úpravy, jejichž smyslem je dále zlepšit jízdní projev auta. Ale opravdu jej zlepší, nebo autu spíše ublíží?




Blesk.cz

Tragédie v Praze: Řidič nastoupil do autobusu a zemřel

Tragédie v Praze: Řidič nastoupil do autobusu a zemřel

Řidič autobusu příměstské linky zastavil jako obvykle na benzince ve Slánské ulici v Praze 17. Poté natankoval,…

Dívka (6) si rozdrtila prsty v mlýnku na maso, hrozí jí ztráta celé ruky

Dívka (6) si rozdrtila prsty v mlýnku na maso, hrozí…

Zvědavost ji stála všechny prsty na pravé ruce. Čínská dívenka (6) si hrála ve městě Sia-men ve stánku s masem,…

 

iSport.cz

Fenomén Lavický! Limberský mu poslal vzkaz, Váchu baví. Co další?

Fenomén Lavický! Limberský mu poslal vzkaz, Váchu…

Seriál Vyšehrad s hlavním aktérem Juliusem Lavickým zcela pohltil fotbalové fanoušky. A nejen ty. Velkou oblibu…

Plíšková v Austrálii ničila, Šafářová otáčela. Postup má i Štěpánek

Plíšková v Austrálii ničila, Šafářová otáčela.…

AUSTRALIAN OPEN, 2. DEN |  Radek Štěpánek po úspěšně zvládnuté kvalifikaci porazil v 1. kole Australian Open…

 

Reflex.cz

Obří asiat ovládl Prahu. Reklama na čínský telefon natáčená v Česku budí rozpaky

Obří asiat ovládl Prahu. Reklama na čínský telefon…

V kulisách staré Prahy či v historickém jádru Kolína se prochází obří asijský mladík. Zdobí historické dominanty…

MH370: Skončilo pátrání, záhada zmizelého malajsijského letadla nejpíš zůstane neobjasněna

MH370: Skončilo pátrání, záhada zmizelého…

Téměř po třech letech ukončily dnes Austrálie, Malajsie a Čína pátrání po zmizelém letadle společnosti Malaysia…

 
 
reklama