23.12. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Na co všechno se dá jezdit? Rostlinné oleje, kachní sádlo nebo whisky

 

Benzin, nafta, LPG, CNG… To je klasika. Co ale třeba takový rostlinný olej? Nebo kachní sádlo? Případně něco pro fajnšmekry – auto spalující whisky?

Jízda na neobvyklé palivo je možná se zážehovým i vznětovým motorem. Asi nejpopulárnější „alternativní“ pohonnou hmotou je rostlinný olej. Tedy ten, co běžně používáme na vaření. Za tímto účelem je nejlepší si opatřit starší vozidlo se vznětovým motorem. Teoreticky vzato totiž diesel může jezdit na vše, co teče, maže a dokáže se působením kompresního tepla vznítit.

Ve starých dobrý

Situace ale přesto není tak jednoduchá, jak by se mohlo na první pohled zdát. Co si máme představit pod pojmem „starší vozidlo se vznětovým motorem“? Určitě ne třeba Octavii TDI, ať už s rotačním čerpadlem či PD vstřikováním. Tím méně současný systém common-rail. Rostlinný olej je totiž v porovnání s motorovou naftou mnohem hustší a tedy se vyznačuje výrazně vyšší viskositou. V praxi tak hůře teče. Tato vlastnost se dále zhoršuje s klesající teplotou. K mazání jemných a s extrémně malými tolerancemi sesazených moderních vstřikovacích systémů se rostlinný olej vůbec nehodí. A nejde pouze o commom-rail či PD jednotky. Už i rotační čerpadla by mohla mít problém, zejména ta elektronicky řízená radiální, třeba Bosch VP44. I u axiálních čerpadel může být problém, neboť jejich součástí je často také podávací čerpadlo a třeba někdejší produkty od firmy Lucas Rotodiesel (dnes Delphi) nevynikaly odolností ani při provozu na naftu. Navíc pro spalování rostlinného oleje je výhodnější motor s nepřímým vstřikováním.

Přesto diesel s rotačním čerpadlem na rostlinný olej jezdit dokáže. V roce 2005 to vyzkoušel sesterský Svět motorů, který za tímto účelem použil vůz Renault 19 1.9 TD z roku 1994, jehož motor pracuje s již zmíněným čerpadlem Lucas Rotodiesel. Tehdejší redaktoři s autem ujeli na fritovací olej přes 1000 km. Motor běžel překvapivě tiše. Důvodem je vyšší cetanové číslo oleje v porovnání s naftou a současně i přítomnost kyslíku, který svědčí spalování. Občas také motor zaškubal. Stále nižší okolní teploty ale způsobovaly, že natočit zejména studený motor se mnohdy podařilo až na několikátý pokus. Problém představoval ucpávající se palivový čistič, jímž prostě tuhý olej obtížněji procházel. Jeho výměna motoru hodně prospěla. Poté už zase běžel jak za mlada.

Nejlépe se s rostlinným olejem „popere“ staré řadové vstřikovací čerpadlo. Jeho aktivní služba však skončila s výběhem mercedesů 190 (W201) a W124 v polovině 90. let. Že na fritovací olej lze se starými mercedesy jezdit, ukázal opět Svět motorů na příkladu starého piana, tedy řadě W123 200D.

V Německu jsou zkušenější

Své o ježdění na rostlinný olej vědí také v sousedním Německu. O tom kdysi psal sesterský časopis Auto Tip v materiálu převzatém z německého Auto Bildu. Němec Wolfgang Blaube ujel na olej ze supermarketu neskutečných 500.000 km. Dokázal to s vozem Volkswagen Golf GTD z roku 1984. I ten využívá rotační vstřikovací čerpadlo, pro změnu od Bosche. Později se o stejné pokusil s novější verzí tohoto Golfu z roku 1991. Nový rostlinný olej vystřídal použitý. Aby Blaube zabránil problémům s ucpáváním palivového čističe, začal starý olej filtrovat, aby jej zbavil nečistot. Po sečtení všech nákladů nakonec dopěl k celkové částce na jeden litr oleje, která činila pouhé 3 eurocenty, tedy přibližně 1 korunu. Němci mají obecně větší zkušenosti s provozem na rostlinný olej. Kdysi tady údajně existovalo 168 oficiálních čerpacích stanic. Dnes už není jediná.

Daň se už platit nemusí

Bývaly doby, kdy provoz na rostlinný olej znamenal povinnost odvádět z každého „natankovaného“ litru spotřební daň. Ta v roce 2005 činila 9,95 Kč a důvodem bylo rozdílné daňové zatížení na potraviny a pohonné hmoty. Na ty druhé jmenované přirozeně o dost vyšší. Od 1. října 2009 ale již toto neplatí. Důvodem je skutečnost, že u biopaliv došlo k osvobození od spotřební daně. Rozdíl je tak pouze v sazbě DPH. Palivo, jakož i celá řada dalšího zboží mají DPH 20 procent, potraviny však 14 procent. Rostlinné oleje v nádrži auta jsou tudíž z finančního hlediska legální na rozdíl od jiných paliv vznikajících coby ropný produkt. Třeba LTO (lehký topný olej) či transformátorových olejů. I na ně zkoušejí někteří jezdit, a i to lze. Ovšem nelegálně.

S jízdou na rostlinný olej souvisejí i profesionální přestavby vozidel na něj. Ty počítají s dvoupalivovým systémem, kdy je možné jezdit jak na naftu i rostlinný olej. Proto je ve vozidle instalováno podávací čerpadlo ve dvou velikostech. A také výměník voda-olej, aby ten měl stálou teplotu.

Na co se dá ještě jezdit

Spalovací motor dokáže pracovat i s celou řadou jiných paliv. Benzinové motory tak mohou jezdit třeba na odpad z výroby tradičního skotského nápoje whisky. Tento způsob vyvíjejí údajně ve Velké Británii. Z odpadních látek, vznikajících při výrobě tohoto populárního alkoholického nápoje, by vznikla sloučenina biobutanol, která by se normálně nalila do palivové nádrže. Klasická whisky by použít nešla z důvodu velkého podílu vody. Její rychlé odpaření způsobuje ochlazení směsi a spalovacího prostoru, takže alkohol, byť smíchaný se vzduchem, by se patrně nepodařilo zažehnout. Kromě toho by se takové palivo dost prodražilo…

Jinou zajímavostí je jízda na kachní sádlo. Ne, to opravdu není vtip. Teoreticky to možné, sádlo je však opravdu tuhé, takže pro spalování by se muselo nejprve předehřát na přibližně 60 stupňů. Vznětový motor jezdící na něj by tedy musel být dvoupalivový. Studený by startoval normálně na naftu a teprve po ohřátí chladicí kapaliny na uvedenou teplotu by se přepnul na spalování sádla. Pouze provoz na sádlo by možný nebyl.

Spolupracujeme s TipCars.com
Neznámí hackeři zaútočili na britský parlament Neznámí hackeři zaútočili na britský parlament

Britský parlament se stal terčem kybernetického útoku.…

Toyota v Boleslavi ukázala auto na vodík, ostatní ale sází spíš na elektromobily Toyota v Boleslavi ukázala auto na vodík, ostatní ale sází spíš na elektromobily

V poslední době opanovaly diskuze o alternativních…

Eurozóna uvolnila další peníze Řecku, tomu tak stoupá úvěrový rating Eurozóna uvolnila další peníze Řecku, tomu tak stoupá úvěrový rating

Mezinárodní ratingová agentura Moody ?s zlepšila v závěru…

Více kamionů, více příjmů. Na mýtu se vybralo víc než loni Více kamionů, více příjmů. Na mýtu se vybralo víc než loni

Na mýtném se v květnu od kamionů a autobusů vybralo…

 

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 






 
Poslechněte si zvuk Lamborghini Urus na Nürburgringu. Je to vůbec ještě Lambo?

Poslechněte si zvuk Lamborghini Urus na Nürburgringu. Je to vůbec ještě Lambo?

Dnes 17:50

Karoserie Lamborghini Urus je stále ještě maskovaná, o zvuku ale máme docela jasno už nyní.




Blesk.cz

Oběti požáru v Londýně dostanou luxusní byty: Není to fér, stěžují si budoucí sousedé

Oběti požáru v Londýně dostanou luxusní byty: Není…

Oběti požáru londýnského věžáku Grenfell tower, při kterém zemřelo na sedmdesát lidí, dostanou od města nové…

Dva výbuchy za tři minuty: Útoky v Pákistánu zabily 73 lidí

Dva výbuchy za tři minuty: Útoky v Pákistánu zabily 73 lidí

Počet obětí na lidských životech po třech separátních pátečních útocích v Pákistánu během noci a soboty vzrostl…

 

iSport.cz

Slovenky jsou temperamentnější než Češky, směje se trenér Svoboda

Slovenky jsou temperamentnější než Češky, směje se…

Ať už mistrovství Evropy v basketbale žen dopadne jakkoliv, on bude nejúspěšnějším Čechem. Českým trenérem…

Šilhavý po výhře: Jugas potvrdil kvality, o Pavlenkovi se jedná

Šilhavý po výhře: Jugas potvrdil kvality, o…

První zápas Slavie v přípravě, první výhra. Jaroslav Šilhavý mohl při utkání s Žižkovem poprvé sledovat v…

 

Reflex.cz

Být policajtem, to je vyražení

Být policajtem, to je vyražení

Výsledek vyšetřování: policii nevadí civil z Hradu v nabouraném BMW. Mně taky ne. Ale vadí mi ta bouračka, vadí…

Ženy, které si špatně čistí zuby, mají nižší pravděpodobnost těhotenství, ukázal výzkum

Ženy, které si špatně čistí zuby, mají nižší…

Tým vědců z Helsinské univerzity testoval vztah mezi zvýšenou přítomností bakterií ve slinách žen a mírou jejich…