9.5. 2015 redakce AUTO.CZ

Na legendách uvidíte i slavné závodní Škodovky!

 

Báječné závodní stroje od Škody se spolu s jejich piloty Johnem Hauglandem nebo Svatoplukem Kvaizarem představí jak staticky, tak v jízdě na motoristické show Legendy!

Soukromé sbírky dokážou odhalit nejeden klenot a mezi ty české automobilové rozhodně patří unikátní Škoda Rapid 130 R/H, která zažije na motoristické show Legendy svoji výstavní premiéru po náročné renovaci. Tento málo známý, leč úspěšný okruhový vůz tak trochu upadl v zapomnění kvůli tomu, že byl moc dobrý a za totality závodil převážně v západním Německu. Superrapid německého týmu Obermann Racing závodil ve třídě H na německém Nürburgringu a byl úzce spojen s výrobcem AZNP, který vůz postavil v Mladé Boleslavi. Kromě plastového bodykitu či integrovaných nárazníků zaujme hlavně mohutný zadní spoiler ukrývající chladič oleje – za celý závod ho Rapid 130 H spotřeboval jen litr! Pod kapotou se tehdy ukrýval 1,3litrový motor s osmikanálovou hlavou ze soutěžní Škody 130 LR skupiny B, jenž dosahoval výkonu 101 kW/8000 min-1 a točivého momentu 138 N.m/5500 min-1. Později pak dostal i vstřikování paliva. V kombinaci s hmotností 675 kg přesně na předepsaném limitu to znamenalo dynamiku 0-100 km/h pod 7 sekund a maximální rychlost z říše snů: 260 km/h! Díky tomu se posádka tvořená Willi Obermannem a naším Svatoplukem Kvaizarem dostala na první místo ve třídě do 1300 cm3 a jen prasklý závěs znamenal v závěru závodu pokles na stříbrnou příčku. Škoda Rapid 130 R/H byla tehdy naprosto konkurenceschopný vůz s auty západní provenience, což ale státnímu zřízení příliš nevonělo, neboť se většiny závodů účastnil za železnou oponou…

Neméně zajímavá je technická spřízněná okruhová Škoda 130 LR/H, kterou s Rapidem spojují téměř totožné vnitřnosti. Jen rám nemá ocelový, ale hliníkový. Proti sériové „stotřicítce“ je samozřejmě odlišností celá řada, zajímavostí je však fakt, že celou karoserii tvoří tenčí plechy než bylo u sériové produkce. Tehdy se kvůli tomu muselo zasáhnout do sériové pásové výroby, kterou v Boleslavi museli v podstatě pozastavit, v lisovně a později svařovně upravit plechy a následně najet na klasickou výrobu obyčejných aut - z dnešního pohledu nepředstavitelné. Okruhová Škoda 130 LR/H startovala rovněž v týmu Obermann, což byl největší prodejce vozů Škoda v NSR a zároveň tvořil jakýsi polotovární tým spolu s AZNP. Za volantem se tehdy střídal náš Samohýl a Němec Obermann.

Škoda se však pilně věnovala také rallye, což dokládá „známá firma“ 130 LR skupiny B. Konkrétní vystavený vůz patří do zlaté éry Škody Motorsport, protože jde o kousek z korsické rallye Tour de Corse, kde s ním závodil několikanásobný vítěz Rallye Paříž-Dakar, Francouz Pierre Lartigue, aby pak ve stejném roce 1986 přepustil místo Johnu Hauglandovi pro Rally Bohemia. A nesmrtelný Nor si opět sedne za volant „el-era“ a prožene se po trase improvizované rychlostní zkoušky v pražských Bohnicích.

Aby byl dojem dobové rally osmdesátých let dokonalý, bude v zázemí soukromé sbírky závodních Škodovek asistovat vůz rychlé servisní pomoci Škoda 120, který na střeše vozil rezervy a uvnitř nezbytné díly pro opravy, dále nebude chybět pojízdná dílna Avia v dobových barvách a tréninkový vůz Škoda 130 LR posádky Sibera-Gross, s nímž se pojí také jedna exkluzivita: jde o jediný automobil Škoda 130 LR na světě v tomto originálním provedení bez válečného zbarvení s uzpůsobením na běžné silnice.

Expozice propracovaná do detailu tak navodí atmosféru éry soutěží před třiceti lety, kde se ještě tolik nehledělo na bezpečnost a preferovány byly hlavně zážitky. LEGENDY však spojí obojí, když na trati improvizované rychlostní zkoušky budou moct návštěvníci sledovat vybrané závodní Škodovky s Hauglandem či Engem za volantem v bezpečí zajištěné trati pod patronátem Autoklubu ČR včetně traťových komisařů a činovníků.

Foto: archiv a Škoda Auto

Spolupracujeme s TipCars.com
Vít Rakušan ze Starostů: Chci porazit komunisty. Vidím v tom symbol Vít Rakušan ze Starostů: Chci porazit komunisty. Vidím v tom symbol

Hnutí Starostů a nezávislých se rozloučilo s TOP 09…

Moravskoslezské horské dráhy míří do Indonésie Moravskoslezské horské dráhy míří do Indonésie

Společnost Huisman ze Sviadnova na Frýdecko-Místecku…

Konec intervencí se blíží, investoři se zbavují eura Konec intervencí se blíží, investoři se zbavují eura

Čeští investoři se připravují na éru volného kurzu…

Češi postaví v Aghánistánu cementárnu, projekt vyjde na miliardy Češi postaví v Aghánistánu cementárnu, projekt vyjde na miliardy

Česká republika hodlá investovat 70 milionů dolarů (1,74…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 






 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898. Připomeňte si ty nejslavnější nákladní automobily značky Tatra z minulosti i současnosti.




Blesk.cz

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s nepřebernou historií a bohatou kulturou!

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s…

Itálie má přes 7 600 kilometrů pobřeží, nejvyšší horu Evropy (Mont Blanc, 4810 m) i nepřeberné historické…

O život Špinarové bojovali lékaři do poslední chvíle. Jedno vyšetření za druhým!

O život Špinarové bojovali lékaři do poslední…

Od středeční noci ležela v bezvědomí. Zpěvačka Věra Špinarová (65), na niž její fanoušci nepřetržitě mysleli,…

 

iSport.cz

Ještě rok s kapitánem. Bednář si plácl s Mountfieldem i na příští sezonu

Ještě rok s kapitánem. Bednář si plácl s…

V Hradci Králové v těchto dnech slaví historický postup do extraligového semifinále, euforie je neutuchající.  A…

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto jako živá voda

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto…

Dostali šanci a popadli ji. Hodně pevně. Tři čeští nováčci, které povolal do zbraně trenér Karel Jarolím,…

 

Reflex.cz

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru:

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru:…

Pozornost na sebe v Česku momentálně poutá jen málokdo. 28letý Karel Ondrka se v pořadu Prostřeno! na TV Prima…

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Ve věku 65 let zemřela v neděli v pražské motolské nemocnici zpěvačka Věra Špinarová. ČTK to dnes oznámil její…