27.5. 2015 Svět motorů

Na plyn přes Maďarsko: K moři za dva tisíce

Na plyn přes Maďarsko: K moři za dva tisíce
 

Jak se nejlevněji dostat do Chorvatska? Zkusili jsme to Octavií G-Tec přes maďarské okresky.

Je půl šesté ráno, když od pražské centrály ÚAMK vyráží dvojice bílých Octavií Combi. Právě se zástupci Ústředního automotoklubu a Českou televizí jsme se letos vypravili mapovat cestu na jaderské pobřeží. Cíl? Chorvatský Šibenik. Úkolů však máme hned několik. Mladší z oktávek, pro nás má v útrobách překvapení. Jedná se totiž o provedení G-Tec, spalující stlačený zemní plyn. V hlavě nám okamžitě naskakuje celá řada otázek: Dojedeme až na dalmatské pobřeží, aniž bychom využili paliva z benzinové nádrže? A vyjde skutečně cesta levněji než s dieselem?

Právě kvůli odpovědi na tuto otázku s námi jede druhá octavia. Ideál rodin let minulých – provedení druhé generace s turbodieselem 1.9 TDI. Legendy o takřka nadpřirozených úsporňáckých schopnostech této verze přitom motor provázejí takřka od narození. Cena dopravy pro nás tentokrát bude prioritou. Z tohoto důvodu se rozhodujeme pro cestu přes Maďarsko, avšak bez použití tamní dálniční známky.

Zúžení zase sužují

Jenže na maďarské hranice je to ještě pořádná dálka. Navíc máme před sebou cestu po D1 až do Brna. Dálnice už se sice na některých místech může pochlubit novým povrchem, rozestavěné úseky nás však nemíjejí. A zrovna příjemná jízda to mezi kamiony není. Co ale cestu činí mnohem snesitelnější, je uvolněný charakter naší octavie. Žádné naftové dunění, jen tiché předení přeplňované čtrnáctistovky, která se na podvozku s víceprvkovou zadní nápravou měkce nese. Spotřeba však zatím není úplně podle našich představ. V kopcích kolem Želivky stoupá k průměru pěti kilogramům zemního plynu na sto kilometrů, což by znamenalo, že nám náplň nebude stačit k další plánované zastávce v Bratislavě.

Protože ale nechceme riskovat jízdu na benzin (přestože ho v nádrži máme rovných padesát litrů), sjíždíme u Humpolce a bereme za 155 Kč.

„Asi to bylo zbytečné,“ hlásí po pár desítkách kilometrů spolujezdec. Jak se dálnice za Brnem narovnává, prodlužuje se dojezd přes tři stovky kilometrů. Druhou posádku potkáváme až na hranicích se Slovenskem – čeká zde sotva deset minut. Abychom mohli pokračovat, je třeba koupit za deset eur známku. Je to hračka. Platit lze v oficiálním informačním středisku hotově i kartou. Kéž by tak vypadal i příjezd do naší vlasti, například po dálnici D5, kde u přechodu bez hotovosti poplatek neuhradíte, ani kdybyste se vztekali!

Hurá do centra!

Dlouhá rovinka vedoucí pustými lesy směrem na Bratislavu je jako stvořená pro rychlou jízdu. Jenže na to pozor, policie tady často číhá s laserovým měřičem! Už dávno to zde není příšerný panelový úsek, naopak kilometry hladkého čerstvého asfaltu hltá octavia tachometrovou stotřicítkou jako po másle.

Kdyby to takto šlo i při průjezdu dopolední Bratislavou. Náš plnicí bod – plynárna v Prístavné ulici – je totiž takřka v centru. Úplně zacpané to tady není, přesto získáváme ztrátu dalších asi patnácti minut.

„Kam jedete?“ ptá se nás muž, který zde právě doplňuje dodávku na CNG. Když odpovídáme, vypadá zaskočeně. „Šťastnou cestu, budu se těšit na článek,“ volá na nás na rozloučenou. Vzali jsme 8,63 kila asi za 250 korun.

Dobrodružství začíná

Na maďarskou hranici je to, co by kamenem dohodil. Tady je potřeba dát pozor. „Od letošního ledna došlo ke zpoplatnění některých úseků, kde se dříve dalo jet zdarma,“ varuje nás Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu. Týká se to právě části za hranicí, přestože se nejedná o dálnici!

Maďarská elektronická známka se nikam nelepí. Vůz se registruje do systému. Na deset dní to vyjde na 2975 forintů – tedy asi 266 korun. Na hranicích lze platit pouze hotovostí. Jenže my nechceme, proto musíme opustit dálnici ještě kousek za bratislavským sídlištěm Petržalka – konkrétně sjezdem na Ruslovce a Jarovce.

Všude je prázdno, jen občas míjíme opuštěného cyklistu či babičku v šátku. Silnice je rovná a bezproblémová až do městečka s takřka nevyslovitelným jménem Mosonmagyaróvár. Je tady krásně, a přestože doprava houstne, není to nic hrozného. Držíme se cedulí na další příjezdní bod: Csornou a silnici E65.

Krajina „plackovatí“ a městeček ubývá. K nejbližší plnicí stanici však zbývá přes tři stovky kilometrů. Proto volíme spíše ekonomičtější styl jízdy.

Kdo si počká, ten se nedočká

„Od načerpání máme průměrnou spotřebu jen 3,3 kila,“ chlubí se kolega ekojezdec za volantem. Jenže ještě než to stačí doříct, dojíždíme blikající kamiony. Stojíme v zácpě. A pořádné – na konec řady náklaďáků ani nedohlédneme. Jsme asi kilometr před Csornou.

Kolona se poprvé pohne po pěti minutách, a než projedeme stavbou brzdící provoz, trvá to další čtvrthodinku. Je čas na první pauzu. Vybíráme supermarket za městem. Škoda že nemáme více času – ceny jsou příznivé a kvalita jídla vysoká. Rychle zhltneme klobásu s rohlíkem a také trochu zeleniny a pokračujeme v cestě. Jenže moc rychle to neubíhá. Je to tu samý kamion a často i díra. Navíc se snad všude buduje. Co chvíli nás zastavuje semafor nebo chlapík s terčíkem v ruce. Kolega za volantem přitom pořád striktně dodržuje zásady úsporné jízdy. Když projíždíme dalším staveništěm silnice se uvolňuje, ale my se pořád plížíme mezi osmdesátkou a stovkou, už to nemůžeme dále vydržet. „Buď přidej, nebo budeš vystřídán!“ vysvětlujeme. „Do Záhřebu to máme ještě 250 kilometrů, přitom jediná plnička na CNG zavírá v pět,“ dodáváme. Plynulá jízda na horní hranici rychlostních limitů se nám zamlouvá podstatně víc. Jenže cesta je zdlouhavá. Ani nás nerozrušuje, když kamion před námi začíná hořet. Únava sílí – a zase semafor. Následuje celá řada čtyřicítek, aby mohly vyjíždět vozy ze stavby. Až bude hotovo, pojede se tu asi královsky, teď je to však za trest.

Jeden rum a pak Chorvatsko

Za Szombathely opouštíme E65 a dále směřujeme na silnici 87. Z nekonečné okreskové letargie nás vytahuje průjezd vesnicí Rum. V Kámu zabočujeme směrem na Vasvár, silnici 8 a následně míříme po 74 na Zalaegerszeg. Cesta se znovu jmenuje E65, nemít ale navigaci, jsme dávno ztraceni. Jenže úplnou radost nám nedělá – plánovaný příjezd k záhřebskému zdroji CNG ukazuje čas 16.51. „Jestli jezdí Chorvaté v pondělí z práce ve stejnou dobu jako Češi a mají podobné zácpy, jsme bez plynu,“ glosujeme na palubě. Vzpomínky na úspornost zůstaly daleko za námi, hlavním cílem teď je stihnout Záhřeb. Pro rychlou cestu je zásadní odbočení před Bakem. Nemíříme na Nagykanizsa, ale na velkém kruhovém objezdu v lese uhýbáme nejprve doprava na Rédics a následně doleva na silničku 7536. Na této odbočce už je značen přechod Letenye. Na hranice zbývá jen 45 kilometrů hezkou členitou krajinou.

Dobro došli

Výjezd z Schengenského prostoru je spíše formalitou, a než se nadějeme, peláší bílá octavia po placené chorvatské dálnici. Z hranic by to měla být hodina a půl – něco přes sto kilometrů. Obavy, jestli plyn vydrží přes celé Maďarsko, se ukázaly jako scestné. Pořád ho máme na rozdávání.

Opouštíme dálnici a míříme do centra Záhřebu. Venku je krásně a doprava hustá. Občas postáváme v koloně, nervozita roste. O to víc, když kvůli focení přejíždíme stanovenou odbočku. Právě v nejucpanějším místě. Naštěstí lze objet a za pět minut pět dorážíme k obstarožní plničce. Prohlížíme plnicí pistoli, vypadá zcela jinak, než na co jsme zvyklí. Z budky naštěstí vychází obsluha a nasazuje redukci, která se tváří hodně amatérsky.

Octavia ale sosá spokojeně. Jen cena je extrémně vysoká. Kilo stojí deset kun – v přepočtu je minimálně o desetikorunu dražší než u nás. „On je šéf trochu blázen,“ vysvětluje evidentně ne poprvé pracovník plničky. Karty nebere, eura mu ale nevadí. Ostatně na kurzu, který od oka stanovil, rozhodně netratí. S úderem páté nás nekompromisně vyhání a naše posádka už v klidu vplouvá do podvečerního provozu.

Káva a monotónnost

Na první čerpací stanici za Záhřebem potkáváme druhou skupinu. „Nazdar, plynaři, ještě vás to spoření nepustilo?“ mává na nás s úšklebkem řidič druhé oktávky Karel. Vypadá podstatně odpočatěji. Ostatně kromě toho, že nemusel zajíždět do centra dvou evropských metropolí, si krátil čekání na náš příjezd vyprávěním vtipů a popíjením kávy. Také si jednu dáváme. Do Šibeniku nás čeká ještě posledních asi 330 kilometrů. Samozřejmě jedeme po dálnici. Je drahá, za jednosměrnou cestu dáváme 550 korun. Jenže to je snad jediné, co jí můžeme vytknout. Jinak je tu prázdno, pruhy široké a až na pár zpomalení nic neobtěžuje. Po deseti hodinách na cestě je však monotónnost chorvatské krajiny zcela ubíjející. Snad proto hlásí každá elektronická tabule varovný anglický nápis: „Unavený? Sjeď a odpočiň si!“

Na jejich radu si dáváme poslední pauzu. Když se krajina znovu začíná vlnit a přicházejí kopce a tunely, stoupá i spotřeba škodovky s tříčlennou posádkou. Dojezd klesá a oktávka nás varuje, že dojde plyn. Jen šestnáct kilometrů před cílem z nádrže mizí i poslední zbytky moderní pohonné hmoty a my poprvé jedeme na benzin. Plyn znovu natankujeme až cestou domů v Záhřebu.

Ceny paliv na trase

Kde je po cestě nejlevnější benzin? U nás a v Rakousku. U jižních sousedů přitom platí, že výrazně ušetříte, pokud natankujete mimo hlavní tahy. V Chorvatsku se naopak ceny výrazně neliší. Pokud pojedete přes Rakousko, zvažte také, kde koupíte tamní dálniční známku. Před hranicemi ji získáte za ne právě výhodný kurz, přímo za čárou si potom naúčtují jednoeurový příplatek za platbu kartou. Na další benzince nám zase nedovolili platit kartou částku nižší deseti eur. Pokud ale jde o ceny paliv, je za hranicemi výrazně levněji než v Mikulově. Třeba nafta stojí na první benzince za hranicí o více než čtyři koruny za litr méně. Je ale fakt, že ceny v českém hraničním městě jsou extrémem, který ve vnitrozemí nepotkáte.

Ceny paliv (Kč/litr)
CNG
CS Ciml Stodůlecká, Praha 5 24,00
Benzina Humpolec 27,20
SPP Bratislava 29,20
Záhřeb 37,50
OMV Gleisdorf 29,45
Benzin
INA Šibenik 38,59
INA Zagreb Lučko 38,96
INA Jakovlje 36,33
INA Split 38,21
Petrol Split 38,47
INA Ravna Gora (u Makarské) 38,21
OMV Gleisdorf 35,48
OMV dálnice u Grazu 39,15
Pein Mureck 35,10
Nafta
OMV 5. Května, Praha 4 33,90
Uniszov Szombathely 34,57
INA Brinje 35,96
INA Šibenik 35,66
INA Split 35,66
Petrol Split 35,89
INA Ravna Gora (u Makarské) 36,03
OMV Gleisdorf 33,75
OMV dálnice u Grazu 38,26
Pein Mureck 32,90
Zdroj: ÚAMK, ceny přepočteny kurzem 1 Kn = 3,75 Kč, 1 EUR = 27,55 Kč, 100 HUF = 9,15 Kč
Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 
 













Blesk.cz

Miss Jandová po propuštění z Bohnic: Přibrala 8 kilo a musí hubnout!

Miss Jandová po propuštění z Bohnic: Přibrala 8 kilo…

Půl roku po propuštění z psychiatrické léčebny v Bohnicích, kde se měsíc léčila z panické ataky, se chce misska…

Dětský den s Jakubem Vágnerem: Rybář zve všechny malé i velké na atraktivní program!

Dětský den s Jakubem Vágnerem: Rybář zve všechny…

Rybářská školička, spousta atrakcí, hudební vystoupení, to je jen pár důvodů, proč v sobotu 3. června vyrazit na…

 

iSport.cz

United jsou šampioni! Finálovou výhru zařídili Pogba a Mchitarjan

United jsou šampioni! Finálovou výhru zařídili Pogba…

Fotbalisté Manchesteru United poprvé v historii vyhráli Evropskou ligu. Svěřenci Josého Mourinha ve finále ve…

Italský kouč Stramaccioni je v Praze! Brzy podepíše smlouvu se Spartou

Italský kouč Stramaccioni je v Praze! Brzy podepíše…

Ital Andrea Stramaccioni, který se stane novým trenérem Sparty, už přiletěl do Prahy. Jedenačtyřicetiletý kouč…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…