Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na silnici i do vody: Supergalerie obojživelníků (1. díl)

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Automobil schopný jízdy o po souši i bezpečné plavby na vodní hladině je snem mnoha nadšenců, ale jen poměrně malé hrstce z nich se podaří zkonstruovat plně funkční vozidlo.

Historie obojživelných vozidel se podle většiny historiků začala psát již v roce 1805, když americký vynálezce stvořil Oructor Amphibolos, což měl být bagr pro úpravy říčního dna, který byl vybaven parním strojem a měl být díky němu schopen samostatného pohybu na souši i ve vodě.

Skutečné obojživelné automobily ovšem začaly vznikat až na počátku dvacátého století a širšího rozšíření se dočkaly až během druhé světové války. Dodnes je ostatně jedním z nejpopulárnějších obojživelníků německý KdF 166 Schwimmwagen.

Ve druhé polovině dvacátého století se ve větší míře začínají objevovat i civilní obojživelné automobily a k nejznámějším a zároveň i nejrozšířenějším z nich patří Amphicar, který byl sériově vyráběn v šedesátých letech.

Obojživelné automobily i přes úskalí spojená s jejich konstrukcí, kdy je potřeba dosáhnout ideálního kompromisu mezi chováním vozu na souši a ve vodě, stále přitahují pozornost řady nadšenců.

Právě díky nim můžeme dnes počítat se skutečně pestrou nabídkou obojživelných vozidel, z nichž se nyní podíváme na čtyřkolky, tříkolku, motocykl a několik osobních automobilů, zatímco příště se mrkneme na trochu větší stroje.

Gibbs Quadski a Quadski XL

Novozélanďan Alan Gibbs si první rychlý obojživelný vůz postavil v roce 1995. Rok nato založil společnost Gibbs Technologies a v roce 1999 se k němu přidal Neil Jenkins, britský inženýr, který pracoval například na Jaguaru XJ220 nebo Aston Martinu DB7 Volante.

V roce 2003 se společnost přestěhovala do Velké Británie a představila třímístný obojživelník Aquada, který ji v následujícím roce proslavil po celém světě, když 14.června přeplul kanál La Manche a časem jedna hodina čtyřicet minut vytvořil nový rekord pro obojživelné vozy.

Aquada byla vyrobena v omezeném počtu exemplářů a stala se základem pro řadu dalších obojživelných vozidel Gibbs Technologies, využívajících rovněž systém HSA (High Speed Amphibian), jehož součástí je zasouvání kol do člunového trupu. Model Aquada i díky tomu dokázal vyvinout rychlost přes 160 km/h na souši a téměř 50 km/h ve vodě.

Přímými nástupci Aquady jsou obojživelníci nabízení společnostmi Gibbs Sports Amphibians a Gibbs Amphitrucks. Produkci první z nich si představíme nyní, zatímco na modely druhé se podíváme v druhém díle.

Gibbs Sports Amphibians v současnosti nabízí dvojici obojživelných čtyřkolek Quadski a Quadski XL. Ve své původní podobě byl tento model představen již v roce 2008, ale sériová produkce se rozběhla ve výrobním podniku v Detroitu až v roce 2014.

Čtyřkolky Quadski a Quadski XL představují nejmenší sériová obojživelná vozidla se systémem HSA (High Speed Amphibian), který po vjezdu do vody zatáhne všechna čtyři kola do trupu, aby jen minimálně narušovala jeho tvar. Tento proces nemá trvat déle než 10 sekund.

Obě čtyřkolky spojuje vzhled i použitá technika a to včetně pohonné jednotky. Zásadní rozdíl představuje především celková délka a skutečnost, že Quadski je jednomístný, zatímco Quadski XL je dvoumístný.

Pro menší z dvojice čtyřkolek uvádí výrobce celkovou délku 3260 mm, šířku 1587 mm, výšku 1359 mm a rozvor náprav 1790 mm, zatímco pro verzi XL je udávána celková délka 3560 mm, šířka 1587 mm, výška 1345 mm a rozvor náprav 2090 mm.

K pohonu těchto strojů, z nichž první má hmotnost 605 kg a druhý 652 kg slouží šestnáctiventilový čtyřválec z motocyklu BMW K 1300 naladěný na výkon 103 kW. Tento motor na souši pohání zadní kola a ve vodě vodní trysku. Maximální rychlost čtyřkolky se na souši i na vodě pohybuje okolo 72 km/h.

Gibbs Sports Amphibians na současné modely Quadski a Quadski XL navázat dalšími podobně laděnými a obojživelníky veletrh American International Motorcycle Expo pořádaný v polovině loňského října na Floridě se stal místem premiéry trojice konceptů.

Prvním z nich je Biski, který je křížencem motocyklu s vodním skútrem. Stroj dlouhý 2350 mm a široký 950 mm má rozvor kol 1790 mm. Blíže nespecifikovaný dvouválec o výkonu 41 kW dokáže stroj o hmotnosti 228 kg rozjet na silnici na rychlost okolo 130 km/h, zatímco ve vodě se může Biski pohybovat rychlostí do 60 km/h.

Pod označením Triski se ukrývá obojživelná tříkolka s dvojicí kol vpředu a jedním poháněným kolem vzadu. Tento koncept je dlouhý 3350 mm, široký 1600 mm a vysoký 1200 mm. Hmotnost prázdného vozidla je 600 kg a pohon má na starosti opět blíže neurčený zážehový dvouválec, který díky přeplňování disponuje výkonem 99 kW. Na silnici může jet Triski rychlostí až 137 km/h a na vodě zvládne okolo 72 km/h.

Poslední z trojice nových konceptů je Terraquad, což je obojživelná čtyřkolka kategorie side-by-side se sedadly umístěnými vedle sebe a pohonem zadních kol. Vozítko dlouhé 3560 mm, široké 1600 mm a vysoké 2120 mm má rozvor náprav 2090 mm. Rozchod kol je vpředu i vzadu 1410 mm.

V případě tohoto konceptu o hmotnosti 690 kg již Gibbs Sports Amphibians uvádí i původ pohonné jednotky. Dárcem je motocykl BMW K 1300 S, jehož kapalinou chlazený řadový čtyřválec má původní výkon 129 kW snížen na 103 kW. Terraquad je s touto hodnotou schopen jízdy rychlostí okolo 80 km/h, zatímco ve vodě se může pohybovat rychlostí okolo 72 km/h.


Cami Hydra Spyder

Společnost Cami (Cool Amphibious Manufacturers International LLC) sídlí v Jižní Karolíně a od roku 1999 se specializuje na vývoj a výrobu obojživelných vozidel. V její nabídce lze narazit na vozidlo pro záchranáře, autobus, obytný automobil, golfový vozík, off-road a sportovní roadster Hydra Spyder s osmiválcem z Chevroletu Corvette. Výjimkou je čistě silniční tříkolka BioTrike s plug-in hybridním pohonem.

Zakladatel společnosti John Giljam začínal provozováním starého vojenského obojživelného vozidla z počátku šedesátých let v úpravě pro dopravu cestujících. Potřeba nahradit jej modernějším a komfortnějším strojem vyústila ve vývoj a výrobu vlastních obojživelných autobusů pro vyhlídkové jízdy i pravidelnou dopravu.

Autobusy a další obojživelníci v nabídce firmy jsou většinou výsledkem poptávky ze strany jejích klientů, ale za vznikem modelu Hydra Spyder stojí vášeň zakladatele Cami pro rychlé sportovní vozy. Díky tomu se tento stroj diametrálně odlišuje od ostatních vozidel své značky a je navržen pro dynamickou jízdu po silnici i ve vodě.

Hydra Spyder je vybaven atmosférickým vidlicovým osmiválcem LS2 o objemu 6,0 litru z Chevroletu Corvette. Ten zde disponuje výkonem 294 kW při 6000 min-1 a točivým momentem 540 N.m při 4000 min-1. Standardně je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou, jejímž prostřednictvím roztáčí přední kola, protože v zádi je vodní tryska, zajišťující pohyb ve vodě.

Hydra Spyder má spodní část své karoserie tvarovánu jako trup rychlého motorového člunu a k její výrobě je použito hliníkové slitiny, zatímco horní panely karoserie jsou pro snížení hmotnosti i těžiště vozidla z laminátu. Podvozek je vpředu i vzadu vybaven nezávislým zavěšením kol se vzduchovým odpružením. Pro jízdu ve vodě se kola obutá do pneumatik o rozměrech 265/70 R17 zatahují do trupu.

Plně čtyřmístný obojživelný kabriolet s plátěnou střechou při hmotnosti 1500 kg dosahoval během testovacích jízd na silnici rychlosti přes 200 km/h a podle jeho tvůrce může zvládnout i 255 km/h i když tato rychlost prozatím nebyla v praxi vyzkoušena. Na vodě byla ověřena schopnost plavby rychlostí 88 km/h.

Zájemci o tento stroj, jehož kusová výroba byla zahájena v roce 2006 si musí připravit 185.000 amerických dolarů (zhruba 4.450.000 Kč).


WaterCar Panther

Historie kalifornské značky WaterCar se oficiálně začala psát v roce 1999, kdy se její zakladatel Dave March, inspirován slavným Amphicarem ze šedesátých let, pustil do vývoje obojživelného automobilu.

K prvnímu sériovému modelu přitom vedla cesta plná pokusů a omylů, zahrnující trojici prototypů, z nichž jeden pojmenovaný Python a vybavený motorem z Corvette byl v roce 2009 představen veřejnosti včetně ceny, ale do výroby se nakonec nedostal. Podobný osud stihl i Gator s technikou VW a vzhledem Jeepu.

Prvním skutečně sériovým vozem značky WaterCar se nakonec stal model Panther, který byl uveden na trh v roce 2013. Na první pohled tento stroj působí dojmem, že se jedná o Jeep Wrangler po zákroku nějakého divokého tunera, ale ve skutečnosti posloužil klasický off-road jen jako inspirace.

Základem Pantheru je prostorový trubkový rám, který nese laminátovou karoserii se spodní částí ve tvaru lodního trupu. K pohonu vozidla s celkovou délkou 4570 mm, šířkou 1830 mm, výškou 1753 mm a hmotností 1338 kg slouží v zádi uložený 3,7-litrový vidlicový šestiválec Honda VTEC o výkonu 184 kW, který na souši spolupracuje se čtyřstupňovou manuální převodovkou Volkswagen a na vodě s tryskou Panther Jet.

Water Car Panther stojí na 15-palcových kolech, která se ve vodě zatahují do trupu. Na souši se maximální rychlost tohoto stroje pohybuje okolo 130 km/h, zatímco na vodě je schopen dosáhnout přes 71 km/h.

Atraktivní obojživelník se díky svému vývoji postaral své firmě o 27 mezinárodních patentů a díky oficiálnímu měření dosažených rychlostí má dokonce zápis v Guinnessově knize rekordů jako nejrychlejší obojživelné vozidlo.

WaterCar nabízí v současnosti Panther jako kompletní vozidlo plně připravené k jízdě i plavbě s cenou od 155.000 amerických dolarů (okolo 3.730.000 Kč) a pro zručnější zájemce je připraven komplet za 126.000 amerických dolarů (přibližně 3.030.000 Kč) bez motoru, převodovky a finální povrchové úpravy karoserie.


Amphicruiser

Za vznikem strojem, připomínajícího především svými předními partiemi klasickou Toyotu Land Cruiser FJ40, stojí nizozemská společnost DAT (Dutch Amfibious Transport).

Amphicruiser si od japonské značky nevypůjčil pouze linie své přídě, ale využívá i její techniku. Pod jeho kapotou totiž pracuje 4,2-litrový řadový šestiválec Toyota s výkonem 96 kW, který prostřednictvím pětistupňové převodovky roztáčí přední i zadní kola.

Kromě pohonné jednotky s převodovkou pochází od Toyoty i nápravy, žebřinový rám a některé části karoserie i interiéru. Výrobce je doplňuje svou vlastní konstrukcí karoserie z nerezové oceli, jejíž spodní část umožňuje bezpečnou plavbu na klidné vodní hladině.

Amphicruiser je dlouhý 5552 mm, široký 2210 mm včetně vnějších zpětných zrcátek, vysoký 2270 mm a má rozvor náprav 3180 mm. Vozidlo s pohotovostní hmotností 2200 kg se pohybuje na pneumatikách BF Goodrich o rozměrech 315/75 R16 a na souši dosahuje maximální rychlosti 140 km/h.

Na běžných silnicích nebo v terénu se nizozemský obojživelník chová podobně jako klasický off-road s tuhými nápravami. Ve vodě je Amphicruiser řízen stejně jako na souši za pomoci volantu a je poháněn vodní tryskou, která mu umožňuje dosahovat rychlosti až 18 km/h.

Ceny se mají pohybovat od 130.000 eur (zhruba 3.525.000 Kč) za dvoudveřové provedení s plátěnou střechou až po 180.000 eur (okolo 4.880.000 Kč) za čtyřdveřovou verzi s pevnou střechou.


Ozamphibian Platypus

Rodinný podnik Ozamphibian z australského Queenslandu dokazuje, že obojživelný automobil nemusí být nutně jen extrémně drahou hračkou, která vznikla s cílem ohromit svými výkony na souši i na vodě.

Zakladatel společnosti Boyd Wyatt chtěl navrhnout a vyrobit především prakticky použitelný stroj, který bude vhodný pro každodenní použití v oblastech, kde překonání vodních toků a ploch neusnadňují mosty ani brody.

Výsledkem vývoje zahájeného před jedenácti lety se nakonec stal obojživelník pojmenovaný Platypus, který je především odolný a praktický. Svůj lví podíl na tom má i osvědčená technika Suzuki Jimny. Ta se ukrývá ve dvojitém trupu z kompozitních materiálů.

Ozamphibian Platypus je dlouhý 4500 mm, široký 1800 mm a v jeho přídí je uložen sériový čtyřválec Suzuki Jimny o objemu 1,3 litru s výkonem 62,4 kW při 6000 min-1 a točivým momentem 110 N.m při 4100 min-1, spolupracující na souši s pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem všech kol. Ve vodě se o pohyb stará vodní tryska, zatímco směr se i nadále řídí předními koly.

Čtyřmístný obojživelník podle materiálů své společnosti odolává i dvoumetrovým vlnám a ve vodě se pohybuje rychlostí 13 km/h, zatímco na souši se rozjede až na 100 km/h. Cena je stanovena na 55.000 australských dolarů bez DPH (zhruba 965.000 Kč).


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - Stejsn
16. 5. 2016 12:51
Neměl by tu chybět
slavný budapešťský obojživelný autobus. Před týdnem jsem na něj koukal, jak si to hasí přes Dunaj :yes: