7.8. 2018 Martin Machala Martin Machala

Na Slovakiaringu s Toyotou Celica. A taky Yarisem GRMN

 

Toyota si pro nás připravila zajímavé mediální klání na okruhu, při němž změřili síly novináři ze čtyř zemí.

Podobná klání, kdy se na okruhu utkávají novináři, nejsou hlavně v posledních letech zvlášť častá. Vzpomínám si vlastně jenom na mazďácký pohár s MX-5, ale to je taky už dobrých pár let dozadu. Na Slovakiaringu jsme se navíc měli poprat s kolegy ze Slovenska, Maďarska a Polska, typická novinářská řevnivost tedy dostala mezinárodní rozměr.

Krásný slovenský okruh (ale velmi těžký, moje zkušenost se ke všemu počítala spíš na metry…) byl rozdělen na dva úseky – na jednom se jezdilo s Yarisem GRMN a na tom druhém, delším, s legendou, na kterou jsem se strašně těšil. S krásným čtyřokým kupátkem jsem se něco najezdil v rámci Sega Rallye Championship. A v době, kdy za volantem excelovali Carlos Sainz a Didier Auriol, jsem začínal registrovat cosi jako mistrovství světa v rallye. Ano, na Slovakiaringu na nás čekala Toyota Celica! Konkrétně její šestá generace a ještě konkrétněji dvoulitr s výkonem 170 koní a pohonem pouze předních kol. Zbarvení navíc připomínalo tovární speciály z první poloviny devadesátých let, a i když se jednalo o dost jeté kousky, srandu slibovaly velikou! Nechyběly totiž závodní sedačky se čtyřbodovými pásy, tuhost karoserie zvyšoval bezpečnostní rám. Jenom ty uzounké pneumatiky se silničním vzorkem budou asi celicu trochu omezovat…

Video

Jako první…

… na mě však čeká Yaris GRMN. S maličkou toyotou se budeme prohánět po jedné z nejkratších verzí okruhu – po cílové rovince zahneme ostře doprava, čímž se hned dostaneme na protilehlou část okruhu, pak pomalé esíčko, mírné stoupání a potom už „jenom“ velmi dlouhá a rychlá poslední zatáčka.

Moc času na zkoumání stopy a brzdných bodů nemáme, na každého připadají čtyři kolečka. A po tomto kraťoučkém seznámení už trojice měřených stintů, sestávajících ze tří kol. Ostré a měřené bude tedy jen jedno kolo, první je nájezdové a třetí ochlazovací. Času minimum, ale podmínky i auta jsou pro všechny stejné.

Renault Clio R.S. vs. Toyota Yaris GRMN – Jeden ryzí a druhý polovičatý

S Yarisem GRMN se zvlášť sžívat nemusím, malé živé autíčko působí na letištní ploše Slovakiaringu trochu méně živým dojmem, jeho 156 kW a nutnost držet auto ve vyšších otáčkách (k nim se navíc vydává typicky emisně rozvážně) z malé toyoty raketku nedělá. Je to takové rozvážnější svezení, což je dáno samozřejmě hlavně zmíněným prostředím. Moc dobře si pamatuju, o kolik ostřeji působil Yaris GRMN na užším, techničtějším a rozbitějším mosteckém autodromu. Každopádně, sekci zakončuji s časem kolem 1:12, v dalších měřených stintech se dokážu zlepšit maximálně o sekundu, nejlíp však pět desetin od nejrychlejšího kolegy. Nic moc.

Toyota Yaris GRMN – srovnání s konkurencíToyota Yaris GRMNPeugeot 208 GTiOpel Corsa OPCRenault Clio R.S.Volkswagen Polo GTI
Motor1.8 Dual VVT-i1.6 THP1.6 Turbo1.6 Turbo2.0 TSI
Pohonpřednípřednípřednípřednípřední
Zdvihový objem [cm3]17981598159816181984
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]156/6800153/6000152/5800147/6050147/4400-6000
Točivý moment [N.m/min]250/4800300/3000280/1900-5800260/2000320/1500-4400
Převodovka6M6M6M6DS6DS
Max. rychlost [km/h]230230230230237
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,46,56,86,76,7
Komb. spotřeba [l/100 km]7,55,47,55,95,9
Pohotovostní h. [kg]11351160121812041355

A teď už celica!

Je to vlastně až trošku smutné, že v současnosti považujeme Yaris GRMN za jeden z nejřidičtějších a nejryzejších sporťáčků. Protože proti celice je to playstation, který řidiči odpustí vlastně úplně všechno. Uskočení zadku při necitlivých brzdách? Neexistuje! Problémy s trakcí na výjezdu? Vůbec! S Yarisem GRMN zkrátka můžete jet vyloženě blbě, stejně se ale udržíte zhruba ve stopě a ani nebudete vyloženě pomalí.

To celica už chce fištróna. Na brzdách je vysloveně nestabilní, zadek ustřeluje neskutečně ochotně. ABS chybí, kola tedy můžete velmi snadno zablokovat. Na výjezdu musíte na plyn opatrně, jinak se dočkáte pro změnu výrazné nedotáčivosti. Motor však jde neskutečně rychle za plynem, až máte pocit, že dynamika se s Yarisem GRMN nedá absolutně srovnat. Řízení je vyloženě delikátní, něco podobného jsem zažil snad jenom v cupové octavii nebo nedávno v závodní motokáře.

No… Jelo se mi hezky, celica mě neskutečně bavila, čas tomu ale úplně neodpovídal. Respektive vůbec neodpovídal. Osmé místo z nějakých čtyřiadvaceti účastníků a ztrátu na prvního dvě a půl sekundy, to si tedy za rámeček opravdu nedám. Čekal jsem od sebe daleko víc.

A vítězství si odnáší…

Nejrychlejším účastníkem na Slovakiaringu byl polský kolega, naši severní sousedé se vůbec pohybovali dost vysoko. Já skončil v hodnocení českých novinářů na druhém místě, na Slovakiaring nás dorazilo pět. S umístěním spokojenost, časová ztráta z celicy mi ovšem radost fakt neudělala.

Ale dostal jsem na ni chuť, musím říct. Tohle auto by sice mohlo na řidiče odkojeného elektronikou moderních aut působit až trochu zákeřně, nic podobně zábavného a bezprostředního však v současné automobilové produkci nemáte šanci najít. I ta vyhlášená Toyota GT86 je najednou nějaká obroušená, odtažitá, ředěná… S celicou navíc nepotřebujete kvůli zážitkům kdovíjakou rychlost, spontánní reakce a hravost máte k dispozici okamžitě po rozjezdu. A pak se budete muset v každé zatáčce hodně snažit, aby vás stroj nenachytal. Ztráta koncentrace, řidičské neumětelství, to se tady ještě všechno velmi trestá!

Spolupracujeme s TipCars.com
Další špatný den pro Deutsche Bank: tržní hodnotou ji přeskočila fintechová Wirecard Další špatný den pro Deutsche Bank: tržní hodnotou ji přeskočila fintechová Wirecard

Akcie německé společnosti Wirecard, která zajišťuje…

Propad liry působí potíže českým firmám v Turecku Propad liry působí potíže českým firmám v Turecku

Padající kurz turecké liry působí potíže českým firmám,…

Mobilní bankovnictví strmě roste, podíl internetového stagnuje Mobilní bankovnictví strmě roste, podíl internetového stagnuje

Internetové bankovnictví v posledních letech stagnuje,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Na Slovakiaringu s Toyotou Celica. A taky…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Emisní skandál není nová věc. Škodovky si uřízly ostudu už v 80. letech Emisní skandál není nová věc. Škodovky si uřízly ostudu už v 80. letech

Snaha obejít platné emisní limity není záležitostí…

Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

 





 
Porsche slaví rekordy, má nejrychlejší hybrid! Tedy mezi sedany. Luxusními. A se čtyřmi dveřmi

Porsche slaví rekordy, má nejrychlejší hybrid! Tedy mezi sedany. Luxusními. A se čtyřmi dveřmi

Dnes 17:50

Stuttgartská značka se po vzoru ostatních členů koncernu pustila do sbírání světových rekordů. Ty nejnovější jsou ale spíše úsměvné.




Blesk.cz

Těhotná Mesarošová měsíc před porodem: Přibírá do krásy!

Těhotná Mesarošová měsíc před porodem: Přibírá do krásy!

Přestože jí do porodu zbývá ještě měsíc, Dominika Mesarošová (32) už svému chlapečkovi založila rodinné album. A…

Nahá žena v Plzni vypustila chatařům bažanty z klece: Chtěla být blíž přírodě, za trest ji prý podrápalo křoví

Nahá žena v Plzni vypustila chatařům bažanty z…

Zmatenou nahou ženu (22) naháněli v plzeňské zahrádkářské lokalitě na Mikulce strážníci. Žena vypustila chatařům…

 

iSport.cz

Legenda F1 se rozloučí! Alonso bude po sezoně hledat nové výzvy

Legenda F1 se rozloučí! Alonso bude po sezoně hledat…

Španělský pilot Fernando Alonso ukončí po sezoně kariéru ve formuli 1. Sedmatřicetiletý mistr světa z let 2005 a…

Čecha se dotknul posměšný tweet, psal o hodnotách. Bayer se omluvil

Čecha se dotknul posměšný tweet, psal o hodnotách.…

Brankáře Arsenalu Petra Čecha se dotklo, že si fotbalový klub Bayer Leverkusen na sociálních sítích udělal…

 

Reflex.cz

Když u komunistů frčí Klaus: Marta Semelová „jede dál“

Když u komunistů frčí Klaus: Marta Semelová „jede dál“

Víkendový hrdý pochod Prahou si pro sebe - ostatně jako každý rok - ukradli hlavně extremisté. V ulicích Prahy…

Po italském mostu jel v době zřícení i kamion české dopravní firmy. Spadl dolů, ale řidič přežil

Po italském mostu jel v době zřícení i kamion české…

Z Morandiho mostu, jehož část se dnes zřítila v italském Janově, spadl i kamion pražské dopravní společnosti…