Na snížení emisí CO<sub>2</sub> u aut se unie zatím nedokáže shodnout

Na snížení emisí CO2 u aut se unie zatím nedokáže shodnout

 

Mezi členskými státy Evropské unie nadále panují rozpory v tom, jak nastavit povinné limity pro snižování emisí oxidu uhličitého u aut. Vyplynulo to z čtvrteční schůzky ministrů životního prostředí v Lucemburku.

Evropská komise v prosinci navrhla, aby od roku 2012 v průměru za všechny modely lehkých užitkových automobilů spadající pod jednu značku u nových vozů byl limit na emise CO2130 gramů na kilometr. Dalších deset gramů by se pak mělo ušetřit pomocí energeticky úspornějších technologií v autech; třeba klimatizací či systémů pro sledování tlaku v pneumatikách.

Pokud by výrobci limit překročili, čelili by sankcím. Komise navrhla poplatek ve výši 20 eur za g/km pro rok 2012, který by se pak postupně navyšoval až na 95 eur v roce 2015 a dalších letech.

Rozporů kolem toho je ale nadále celá řada, vyplývá z takzvané "zprávy o pokroku", tedy jakéhosi shrnutí současné situace v této věci, o níž ministři tento týden jednali. Z některých členských zemí zní hlasy volající po snížení navrhovaných sankcí. Jsou také snahy odsunout vstup opatření v platnost až na rok 2015, nebo udělat postupný náběh.

Slovinsko, které nyní EU předsedá navíc navrhuje, aby u nových aut vstupujících na trhu po roce 2020 byl limit dokonce 95 gramů na kilometr. Většina států si prý přeje stanovit dlouhodobější cíle v této oblasti. Dá se však čekat, že návrh vyvolá i kritické reakce.

"Některé delegace podporují pozměňující a doplňující návrh předsednictva. Jiné by upřednostnily, aby se neuváděl odkaz na konkrétní číslo, protože v tomto stádiu neexistují spolehlivé vědecké podklady na určení toho, co by mohlo být realizovatelné a vhodné," uvedlo slovinské předsednictví ve zprávě.

Námitky už prezentovali třeba výrobci z evropského svazu výrobců automobilů ACEA. Naopak například ekologické hnutí Greenpeace by chtělo limit až 80 gramů na kilometr.

Greenpeace také u příležitosti dnešního jednání vyzvalo unii, aby nepodléhala mocným automobilovým lobby, vedeným německými automobilkami Volkswagen, BMW a Mercedes. Ty prý tlačí na to, aby oddálila a zmírnila zvažované plány na omezení emisí oxidu uhličitého u automobilů. Výzvu Greenpeace podpořilo i tím, že na jeřáb u vjezdu do sídla Rady EU jeho aktivisti vyvěsili několik transparentů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…