Na snížení emisí CO<sub>2</sub> u aut se unie zatím nedokáže shodnout

Na snížení emisí CO2 u aut se unie zatím nedokáže shodnout

 

Mezi členskými státy Evropské unie nadále panují rozpory v tom, jak nastavit povinné limity pro snižování emisí oxidu uhličitého u aut. Vyplynulo to z čtvrteční schůzky ministrů životního prostředí v Lucemburku.

Evropská komise v prosinci navrhla, aby od roku 2012 v průměru za všechny modely lehkých užitkových automobilů spadající pod jednu značku u nových vozů byl limit na emise CO2130 gramů na kilometr. Dalších deset gramů by se pak mělo ušetřit pomocí energeticky úspornějších technologií v autech; třeba klimatizací či systémů pro sledování tlaku v pneumatikách.

Pokud by výrobci limit překročili, čelili by sankcím. Komise navrhla poplatek ve výši 20 eur za g/km pro rok 2012, který by se pak postupně navyšoval až na 95 eur v roce 2015 a dalších letech.

Rozporů kolem toho je ale nadále celá řada, vyplývá z takzvané "zprávy o pokroku", tedy jakéhosi shrnutí současné situace v této věci, o níž ministři tento týden jednali. Z některých členských zemí zní hlasy volající po snížení navrhovaných sankcí. Jsou také snahy odsunout vstup opatření v platnost až na rok 2015, nebo udělat postupný náběh.

Slovinsko, které nyní EU předsedá navíc navrhuje, aby u nových aut vstupujících na trhu po roce 2020 byl limit dokonce 95 gramů na kilometr. Většina států si prý přeje stanovit dlouhodobější cíle v této oblasti. Dá se však čekat, že návrh vyvolá i kritické reakce.

"Některé delegace podporují pozměňující a doplňující návrh předsednictva. Jiné by upřednostnily, aby se neuváděl odkaz na konkrétní číslo, protože v tomto stádiu neexistují spolehlivé vědecké podklady na určení toho, co by mohlo být realizovatelné a vhodné," uvedlo slovinské předsednictví ve zprávě.

Námitky už prezentovali třeba výrobci z evropského svazu výrobců automobilů ACEA. Naopak například ekologické hnutí Greenpeace by chtělo limit až 80 gramů na kilometr.

Greenpeace také u příležitosti dnešního jednání vyzvalo unii, aby nepodléhala mocným automobilovým lobby, vedeným německými automobilkami Volkswagen, BMW a Mercedes. Ty prý tlačí na to, aby oddálila a zmírnila zvažované plány na omezení emisí oxidu uhličitého u automobilů. Výzvu Greenpeace podpořilo i tím, že na jeřáb u vjezdu do sídla Rady EU jeho aktivisti vyvěsili několik transparentů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

 

Štítky BMW

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 






 
Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák skončil neúspěchem

Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák neuspěl

Dnes 08:00

Letňanská Avia se v polovině 90. let minulého věku pokoušela o výrobu terénního vozu. Projekt ale nebyl úspěšný.




Blesk.cz

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na koupališti dělá už 27 let

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na…

Koupaliště Petynka v Praze 6 zahájilo sezónu. A jako každý rok u toho byl i Václav Šála (68). Ten totiž v areálu…

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii: Nevěděla jsem, kdo jsem a kde jsem!

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii:…

Nejhorší období mého života! Tak popisuje bývalá královna krásy Zuzana Jandová (29) svůj kolaps a následný pobyt…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální katastrofě

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální…

Tisíce let starý Bělověžský prales na polsko-běloruské hranici je díky necitlivé enviromentální politice polské…