Na vybraných úsecích českých dálnic by se nemuselo platit mýtné
Ministr dopravy Dan Ťok je sice proti zvýšení rychlosti na českých dálnicích, přízeň řidičů si však chce získat zrušením povinnosti platit mýtné na vybraných úsecích dálnic a rychlostních silnic. Jedná se o silnice, které vedou kolem měst, a řidiči se na nich moc dlouho nezdrží. Jak píše server iDnes.cz, ztráty na mýtném v řádech desítek milionů korun prý budou vzhledem k celkem vybíraným částkám (loni to bylo 8,7 miliardy korun) zanedbatelné.
Podle dostupných informací se jedná o úseky dálnic D1, D3, a rychlostních silnic R6 a R10. Celkem bychom nemuseli platit poplatky na třiceti kilometrech silnice. Jenže nic není jen tak – aby se ztráta vyrovnala, existuje možnost zdražení mýtného pro nákladní dopravu.
Ťok v tomto případě argumentuje tím, že v Rakousku je mýtné dvojnásobné a dráž je dokonce i na Slovensku. V žádném případě však nechce, aby částky přesáhly únosnou mez, která by dopravce donutila naše dálnice objíždět. V takovém případě by totiž zvýšení bylo kontraproduktivní a nebylo by z čeho platit rekonstrukce stávajících a výstavby nových silnic.
Úseky, na kterých by se nemuselo platit mýtné | ||
Silnice | Úsek | Délka |
D1 | Brno - Kývalka | 8 km |
D1 | Brno - Holubice | 7 km |
D3 | Čekanice - Měšice | 3 km |
R6 | Jesenice - Cheb sever | 7 km |
R10 | Bezděčín - Mladá Bolslav | 5 km |
Zdroj: iDnes.cz |
Argumentace, že se v sousedních zemích platí vyšší mýtné, a že bychom nakonec mohli být za současný systém rádi, je sice hezká, je ale třeba porovnat také stav vozovek. Hlavně v diskusi o zvýšení povolené rychlosti na některých úsecích českých dálnic totiž ústy prezidenta Miloše Zemana zazněl názor, že nejsou české dálnice na rychlejší provoz stavěny. Jako měřítko sice posloužilo sousední Německo, stav dálnic v Rakousku, kde se podle Ťoka platí dvakrát víc, je však také mnohem lepší než u nás. Evidentně se tedy neměří stejným metrem...