Nad karosárnou Bertone se stahují se mraky

Nad karosárnou Bertone se stahují se mraky

 
 
20.4. 2007 Aleš Jungmann Aleš Jungmann - aj.png Google+ profil

Společnost Bertone zažívá deset let po úmrtí Nuccia Bertoneho krizi. Nemá zakázky a hrozí propouštění mnoha zaměstnanců.

Jedna z nejslavnějších karosářských společností – Bertone – prožívá v současnosti těžké časy. Od září 2005, kdy z výrobních linek v Grugliascu sjel poslední Opel Astra Cabrio, byla jedinou větší zakázkou společnosti výroba dvou tisíc vozů Mini. To pochopitelně nemůže udržet tak velkou firmu při životě. Letos v červenci ukončí italský průmyslový fond vyplácení dávek v nezaměstnanosti pro 1400 z celkových 1500 zaměstnanců.

Nuccio Bertone, syn zakladatele společnosti Giovanniho Bertoneho, nemohl najít nikoho, komu by svůj podnik předal. Jeho obě dcery, Marie-Jeanne ani Barbara, nechtěly v podnikání pokračovat. Nuccio si několikrát v rozhovorech pro média na svou situaci postěžoval. Záviděl svému rivalovi, Sergiu Pininfarinovi, který neměl se svými potomky problém – jeho dva synové, dcera i zeť měli chuť do práce a to dávalo dle Bertoneho slov Pininfarinovi „velmi silný základ pro budoucnost“. Bertone se ale nevzdával. I když to zprvu popíral, plánoval převzetí své firmy koncernem GM po své smrti. V tomto ohledu mu jako vzor posloužil Enzo Ferrari, který v roce 1968 prodal polovinu své firmy Fiatu s tím, že po jeho smrti dojde k transferu poloviny druhé. Bohužel stále se zhoršující zdraví mu nedovolilo uzavřít kontrakt před jeho smrtí a to byl zřejmě, z dnešního pohledu, počátek konce.

V roce 1997, když Nuccio ve věku 82 let zemřel, to ještě s karosárnou Bertone nevypadalo nijak zle. Vyrobila 21000 kabrioletů Fiat Punto, dále vyráběla první generaci Opelu Astra cabrio a měla sjednaný kontrakt na budoucí generaci automobilů Astra coupé a cabrio.

Jenže nový CEO, Paolo Caccamo, dosavadní Bertoneho pravá ruka, nedokázal pro společnost najít nové velké zakázky a roku 2000 byl odvolán. Funkce se chopil bývalý vysoký zaměstnanec Fiatu, Bruno Cena a pozice generálního manažera se ujal zeť Bertoneho vdovy Michele Blandino. A Cena nezačal špatně. Jeho projekt 2003 Alfa GT, který studio Bertone navrhlo, vypadal velice slibně. Jenže Alfa Romeo se rozhodla, že si jej bude stavět sama. Po tom, co se nepodařilo získat ani zakázku na Opel Tigra TwinTop, kterou nakonec dostal francouzský Heuliez, ani zakázku na výrobu třetí generace Astry Cabrio, padl na vedení společnosti velký tlak. Cena byl odvolán v roce 2003 a na jeho místo nastoupila Lilli Bertone, vdova po Nucciovi. Tou dobou z výrobních linek sjíždělo 22 095 automobilů ročně, i když kapacita byla téměř třikrát větší.

Ve vedení společnosti tedy pokračovali Lilli Bertone a její zeď Blandino. Ovšem nijak dobře se jim nevedlo.Karosárna Bertone nedostala zakázku na Fiat Grande Punto cabriolet, oba dva se pohádali a Michele Blandino odešel. Nahradil ho dosavadní personální šéf Vincenzo Tutino. Ten se snažil dál s Fiatem vyjednat kontrakt na společnou zakázku, která by se týkala Lancie Cabrio. Jednání však zkrachovala minulý měsíc.

Bertone, společnost založená Giovanni Bertonem v roce 1912, jako společnost na výrobu koňských kočárů, má dnes velmi vážné problémy. Její obdivovatelé mohou pouze s povzdechem vzpomínat na zašlou slávu firmy, která se po svém přechodu na automobilové karoserie stala jejich vedoucím výrobcem. Zlatá léta byla pro firmu zejména léta šedesátá a sedmdesátá, kdy za pomoci Giovanniho syna Nuccia vzniklo ve studiu Bertone na desítky světově obdivovaných automobilů a konceptů.

Pokud porovnáme současnou Bertoneho situaci s Giugiarovým Italdesignem nebo Pininfarinou je vidět, že kvalitní marketing dělá zázraky. Pininfarina v současné době představil několik novinek, jednou z nich je velmi kladně přijímané Maserati GranTurismo. Jak Italdesign tak Pininfarina se chopili „čínské výzvy“ a rozhodně nelitují. Práce je dost a čínští zákazníci disponují velkým kapitálem. Plánují expandovat na světové trhy a v dobře ušitých kabátcích od italských mistrů designu jim to zřejmě půjde mnohem snáz.

Spolupracujeme s TipCars.com
Geis: Péče o zaměstnance je stále důležitější Geis: Péče o zaměstnance je stále důležitější

Podle Hospodářské komory ČR chybí tuzemským firmám zhruba…

Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur

Až škody ve výši miliardy eur (25,8 miliardy korun) mohou…

Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify

Český startup Apify hlásí další úspěšnou investici. Ta…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší

Německá závodnice Sabine Schmitz obkroužila slavnou…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 





 
Video: Maserati Ghibli S Q4. Všechno je jinak!

Video: Maserati Ghibli S Q4. Všechno je jinak!

Včera

Sedan vyšší střední třídy, ovšem původem z Itálie. O zábavu bude postaráno, testujeme Maserati Ghibli S Q4!




Blesk.cz

A je to oficiální! Microsoft za GitHub zaplatí 7,5 miliard dolarů v akciích

A je to oficiální! Microsoft za GitHub zaplatí 7,5…

Z dopolední šuškandy se stala realita. Microsoft opravdu koupil GitHub, za který zaplatil pohádkových 7,5…

„Už s tou ženou nemůžu pracovat.“ Merkelové se otřásá koalice kvůli migrantům

„Už s tou ženou nemůžu pracovat.“ Merkelové se…

V Německu se dál vyostřuje spor o vracení běženců z hranic. Ministr vnitra Horst Seehofer podle listu Welt am…

 

iSport.cz

Koller o Ronaldovi: Geniální chlap! Všimněte si, že i nesobecky pracuje

Koller o Ronaldovi: Geniální chlap! Všimněte si, že…

Sám v tom má jasno. „Když se mě někdo zeptá, tak říkám, že Ronaldo je víc než Messi," říká kanonýr Jan Koller.…

Německo - Mexiko 0:1. Obhájce titulu padl, rozhodl střelec Lozano

Německo - Mexiko 0:1. Obhájce titulu padl, rozhodl…

Fotbalisté Německa zahájili obhajobu titulu mistrů světa překvapivou porážkou 0:1 s Mexikem. Ve svém úvodním…

 

Reflex.cz

Zemanovi všichni ustupují, jeho zásahy do vznikající vlády by však měl zarazit Ústavní soud

Zemanovi všichni ustupují, jeho zásahy do vznikající…

Druhá vláda Andreje Babiše ještě ani fakticky nevznikla a na obzoru už se rýsuje černý mrak, který může celé…

Jak se dělá tunel: Češi v akci na Islandu

Jak se dělá tunel: Češi v akci na Islandu

Tunel je skvělý vynález. Spojuje dvě místa nejčastěji na opačných stranách horského masivu, ale i pod řekou,…