Nad karosárnou Bertone se stahují se mraky

Nad karosárnou Bertone se stahují se mraky

 
 

Společnost Bertone zažívá deset let po úmrtí Nuccia Bertoneho krizi. Nemá zakázky a hrozí propouštění mnoha zaměstnanců.

Jedna z nejslavnějších karosářských společností – Bertone – prožívá v současnosti těžké časy. Od září 2005, kdy z výrobních linek v Grugliascu sjel poslední Opel Astra Cabrio, byla jedinou větší zakázkou společnosti výroba dvou tisíc vozů Mini. To pochopitelně nemůže udržet tak velkou firmu při životě. Letos v červenci ukončí italský průmyslový fond vyplácení dávek v nezaměstnanosti pro 1400 z celkových 1500 zaměstnanců.

Nuccio Bertone, syn zakladatele společnosti Giovanniho Bertoneho, nemohl najít nikoho, komu by svůj podnik předal. Jeho obě dcery, Marie-Jeanne ani Barbara, nechtěly v podnikání pokračovat. Nuccio si několikrát v rozhovorech pro média na svou situaci postěžoval. Záviděl svému rivalovi, Sergiu Pininfarinovi, který neměl se svými potomky problém – jeho dva synové, dcera i zeť měli chuť do práce a to dávalo dle Bertoneho slov Pininfarinovi „velmi silný základ pro budoucnost“. Bertone se ale nevzdával. I když to zprvu popíral, plánoval převzetí své firmy koncernem GM po své smrti. V tomto ohledu mu jako vzor posloužil Enzo Ferrari, který v roce 1968 prodal polovinu své firmy Fiatu s tím, že po jeho smrti dojde k transferu poloviny druhé. Bohužel stále se zhoršující zdraví mu nedovolilo uzavřít kontrakt před jeho smrtí a to byl zřejmě, z dnešního pohledu, počátek konce.

V roce 1997, když Nuccio ve věku 82 let zemřel, to ještě s karosárnou Bertone nevypadalo nijak zle. Vyrobila 21000 kabrioletů Fiat Punto, dále vyráběla první generaci Opelu Astra cabrio a měla sjednaný kontrakt na budoucí generaci automobilů Astra coupé a cabrio.

Jenže nový CEO, Paolo Caccamo, dosavadní Bertoneho pravá ruka, nedokázal pro společnost najít nové velké zakázky a roku 2000 byl odvolán. Funkce se chopil bývalý vysoký zaměstnanec Fiatu, Bruno Cena a pozice generálního manažera se ujal zeť Bertoneho vdovy Michele Blandino. A Cena nezačal špatně. Jeho projekt 2003 Alfa GT, který studio Bertone navrhlo, vypadal velice slibně. Jenže Alfa Romeo se rozhodla, že si jej bude stavět sama. Po tom, co se nepodařilo získat ani zakázku na Opel Tigra TwinTop, kterou nakonec dostal francouzský Heuliez, ani zakázku na výrobu třetí generace Astry Cabrio, padl na vedení společnosti velký tlak. Cena byl odvolán v roce 2003 a na jeho místo nastoupila Lilli Bertone, vdova po Nucciovi. Tou dobou z výrobních linek sjíždělo 22 095 automobilů ročně, i když kapacita byla téměř třikrát větší.

Ve vedení společnosti tedy pokračovali Lilli Bertone a její zeď Blandino. Ovšem nijak dobře se jim nevedlo.Karosárna Bertone nedostala zakázku na Fiat Grande Punto cabriolet, oba dva se pohádali a Michele Blandino odešel. Nahradil ho dosavadní personální šéf Vincenzo Tutino. Ten se snažil dál s Fiatem vyjednat kontrakt na společnou zakázku, která by se týkala Lancie Cabrio. Jednání však zkrachovala minulý měsíc.

Bertone, společnost založená Giovanni Bertonem v roce 1912, jako společnost na výrobu koňských kočárů, má dnes velmi vážné problémy. Její obdivovatelé mohou pouze s povzdechem vzpomínat na zašlou slávu firmy, která se po svém přechodu na automobilové karoserie stala jejich vedoucím výrobcem. Zlatá léta byla pro firmu zejména léta šedesátá a sedmdesátá, kdy za pomoci Giovanniho syna Nuccia vzniklo ve studiu Bertone na desítky světově obdivovaných automobilů a konceptů.

Pokud porovnáme současnou Bertoneho situaci s Giugiarovým Italdesignem nebo Pininfarinou je vidět, že kvalitní marketing dělá zázraky. Pininfarina v současné době představil několik novinek, jednou z nich je velmi kladně přijímané Maserati GranTurismo. Jak Italdesign tak Pininfarina se chopili „čínské výzvy“ a rozhodně nelitují. Práce je dost a čínští zákazníci disponují velkým kapitálem. Plánují expandovat na světové trhy a v dobře ušitých kabátcích od italských mistrů designu jim to zřejmě půjde mnohem snáz.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane! Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane!

Evo je silné auto, to každý ví. Ale tenhle kus se vymyká…

 





 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…