31.3. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Nádherný sporťák Škoda Winnetou letos slaví 50 let. Do výroby se nedostal i kvůli rychlosti

 

Zajímavý projekt původem ze Švýcarska chtěl lákat na nízkou cenu. Do výroby se ale nakonec nedostal.

Škoda 450 a následná Felicia byly krásné kabriolety, které zaujaly nejen u nás, ale hlavně i v zahraničí. Když v roce 1964 výroba felicie skončila, znamenalo to i konec pro otevřené vozy mladoboleslavské značky. Jen po pár letech se takové auto mohlo do výroby dostat, k realizaci Škody Winnetou ale nakonec nedošlo. Vůz s indiánským jménem tento měsíc slaví 50 let od premiéry, a tak je vhodná příležitost si ho připomenout.

Roadster pojmenovaný podle „náčelníka Apačů“ známého z knih Karla Maye se světu poprvé představil v březnu 1967 na tehdejším ženevském autosalonu, kde vzbudil velkou pozornost. Ani po letech není divu, jedná se o zajímavě střižený roadster, který i dnes svým vzezřením dokáže zaujmout.

Jestliže se divíte, že v socialistické éře vznikl v Mladé Boleslavi tak exotický automobil, musíme vás upozornit na to, že Winnetou není dílem škodováckých konstruktérů. Využívá sice techniku mladoboleslavského výrobce, vznikl ale iniciativou tehdejšího švýcarského dovozce vozů Škoda, firmy A. P. Glättli z Dietlikonu u Curychu. Tomu se totiž nelíbilo, že Škoda v roce 1967 nepřichystala pro populární automobilovou výstavu žádnou horkou novinku, a tak ji postavil sám, čímž poněkud zaskočil i zástupce samotné značky.

Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video)

Využití škodovácké techniky externími firmami ale v té době nebylo nic neobvyklého. V šedesátých letech se ji rozhodli použít i na Novém Zélandu a v Pákistánu, kde na bázi octavie postavili offroad Trekka, respektive Skopak.

V případě Winnetoua byly využity prvky z tehdy velice moderního „embéčka.“ Z něj pocházely nápravy (avšak s rozšířeným rozchodem kol na 1300 mm vpředu a 1270 mm vzadu), z dvoudveřového 1000 MBX zase byl použit vzadu uložený dvoukarburátorový litrový čtyřválec o výkonu 34 kW, který spolupracoval se sériovou čtyřrychlostní manuální převodovkou. O zastavení se staraly bubnové brzdy.

Naopak karoserie 3.815 mm dlouhého a 1.595 mm širokého roadsteru měla zcela jiný původ než mladoboleslavský. Jednalo se totiž o návrh Američana Billa Devina z roku 1959, který ji používal na svém sporťáku na bázi VW Brouk nabízeném jako stavebnice. Pro potřeby „indiána“ ji zhotovila společnost Hubert Souren z německých Cách, samotný automobil ale byl údajně dokončen v Curychu, přímo v dílně tamějšího prodejce škodovek. Samotná karoserie byla laminátová, přičemž vážila jen asi 89 kilogramů. I díky tomu hmotnost vozu činila pouhých 661 kilogramů

Vnitřek navazoval na sportovnější exteriér. Sportovní tříramenný volant s dřevěným věncem byl velice lehký, skořepinová sedadla byla napevno připevněna k podlaze. Jako ryzí sporťák Winnetou vlastně postrádal zavazadelník, pod kapotu se vešlo jen rezervní kolo a akumulátor, které mohlo doplnit jen pár drobností. Maličkosti se vešly i do malého prostoru za kabinou, tam však nebyly nijak chráněny před nečistotami nebo před horkým agregátem.

Zapomenuté prototypy Škoda. Exotické sporťáky

Přestože byl Winnetou primárně švýcarským projektem, otestovala ho i samotná automobilka, a to hlavně v reakci na velký zájem veřejnosti o vůz. Jenže testy ve vývojovém středisku AZNP ukázaly jeho velké mezery. Autoři sice avizovali maximální rychlost 160 km/h, při jízdních zkouškách ale auto dosáhlo nejvýše 126 km/h. Motor se totiž nedalo vytáčet nad 5000 otáček. Ideální nebylo ani zrychlení, akcelerace z 0-100 km/h trvající 30,2 sekundy byla dlouhá doba i v 60. letech.

Testovací jezdci si navíc stěžovali i na jízdní vlastnosti auta. Winnetou nebyl dostatečně stabilní, čemuž nepomáhala ani odlehčená přední náprava. Ideální nebylo ani odhlučnění kabiny nebo zpracování. Během testů totiž několikrát upadl tlumič výfuku a zlobilo i dovírání dveří.

Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Právě kombinace toho všeho byla důvodem, proč zástupci Škody nakonec autu nedali zelenou. „Vozidlo se jeví jako konstrukčně nedořešené. V takovém stavu by pravděpodobně nepřispělo k dobrému jménu značky,“ zhodnotila automobilka vůz po testování s tím, že případné vylepšení by bylo natolik nákladné, že by se nevyplatilo ho provádět.

A tak se nad zajímavým projektem slehla zem dříve, než dostal šanci zaujmout zákazníky. Ty měl vedle atraktivního vzhledu lákat i cenou. Zamýšlená cena 7.900 švýcarských franků by sice znamenala, že by se jednalo o nejdražší škodovku na švýcarském trhu, zároveň by ale Winnetou byl levnější než konkurence. Třeba MG Midget v té době stál 8.600 franků. A kde je jediný vzniklý kus Winnetoua dnes? Moc se o něm neví, některé zprávy ale naznačují, že je v Nizozemí u soukromého sběratele.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Stěhování kvůli brexitu. Sony přesune své evropské sídlo z Británie do Nizozemska Stěhování kvůli brexitu. Sony přesune své evropské sídlo z Británie do Nizozemska

Japonský elektronický a zábavní gigant Sony přesune své…

Čínští zaměstnanci okradli největšího světového výrobce dronů o miliardy Čínští zaměstnanci okradli největšího světového výrobce dronů o miliardy

Nemalá finanční částka „uletěla“ světové jedničce na trhu…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu

Ruské žigulíky si pamatujeme jako svižnější alternativy k…

Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco? Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco?

Nejnižší cena Škody Scala atakuje hranici 400 tisíc…

 





 
První auto s turbodmychadlem? Nemáte šanci uhodnout

První auto s turbodmychadlem? Nemáte šanci uhodnout

Dnes 18:50

Přeplňování motoru turbodmychadlem se obecně historicky pojí se značkami Porsche, Saab a BMW. Jenže v USA dokázali tuto techniku nabídnout v autě o celou dekádu dříve.




Blesk.cz

Dojatá Veronika Arichteva: Konečně se dočkala! I manžel je na ni hrdý

Dojatá Veronika Arichteva: Konečně se dočkala! I…

I když si zahrála v několika seriálech, tak na svou první velkou filmovou roli si musela počkat. Herečka…

Lenovo má novou řadu rodinných tabletů s Androidem. Výhodou je hlavně cena

Lenovo má novou řadu rodinných tabletů s Androidem.…

Lenovo na konci loňského roku obnovilo tabletové portfolio. Do nabídky na našem trhu se dostala trojice cenově…

 

iSport.cz

Plzeň – Wu-chan 1:1. Trefil se Pačinda, čínský soupeř ve druhé půli srovnal

Plzeň – Wu-chan 1:1. Trefil se Pačinda, čínský…

První zaváhání v zimní přípravě si připsali fotbalisté Viktorie Plzeň. Na soustředění ve Španělsku remizovali…

Benešová o šoku ze Sereny i nebojácné Plíškové. Na titul ale věří Kvitové

Benešová o šoku ze Sereny i nebojácné Plíškové. Na…

Třikrát čelila Iveta Benešová Sereně Williamsové. A třikrát na vlastní kůži poznala ničivou sílu americké…

 

Reflex.cz

Francouzské žluté vesty mají zvláštního nepřítele: Poškodily 60 % kamer na měření rychlosti

Francouzské žluté vesty mají zvláštního nepřítele:…

Když byla v minulém roce na mnoha silnicích ve Francii snížena povolená rychlost z 90 na 80 kilometrů v hodině,…

Špionážní seriál Bez vědomí na pozadí československých socialistických osmdesátých let

Špionážní seriál Bez vědomí na pozadí…

Ve špionážním seriálu Bez vědomí, které se odehrává v 80. letech v Praze, si zahrají Hattie Morahanová (Kráska a…