reklama


Nadvláda finských jezdců pokračuje

Nadvláda finských jezdců pokračuje

 
 

Po skončení poslední RZ letošního ročníku rally Nový Zéland teklo šampaňské proudem.

Po skončení poslední RZ letošního ročníku rally Nový Zéland teklo šampaňské proudem. Po "předčasných" mistrech v seriálu F1, v prestižní kategorii silničních motocyklů MOTOGP a domácím šampionátu rally se rozhodlo o titulech v seriálu MS dva závody před koncem sezóny.

Titul si vybojoval Marcus Grönholm na voze Peugeot 206 WRC, který vyhrál i letošní ročník rally Nový Zéland a titul ve značkách získal TEAM PEUGEOT TOTAL.

Na šotolinové trati dlouhé1792.48 km čekalo jezdce 26. RZ o celkové délce 411.40 km, na start se postavilo 81 soutěžních posádek nejvíce jich startovalo z Nového Zélandu celkem 29 posádek. Největší zastoupení měla značka Mitsubishi se kterou startovalo 41 posádek. Soutěž dokončilo 42 posádek. O titulech je tedy rozhodnuto, a ve zbývajících dvou závodech je třeba rozhodnout o dalších umístěních. Bez zajímavosti nebudou souboje o druhé místo, když ve hře jsou tři jezdci Richard Burns (34), Colin McRae (33), a Carlos Sainz (29). Bez zajímavosti nebude ani souboj o čtvrtou příčku v seriálu MS značek a uvidíme jak si povede tým Škoda, který je sice na posledním místě ale se ztrátou "pouhého" jednoho bodu na Mitsubishi a Hyundai.

Marcus Grönholm (1) Mistr Světa 2002 dokončil letošní double a dovršil nadvládu vozů Peugeot nad zbytkem startovního pole. V první RZ dojíždí na třetím místě, ve druhé RZ zajíždí až desátý čas. Ztráta je způsobena poruchou hydrauliky, pravděpodobně je to stejná závada, která potkala M. Grönholma na Německé rally. Jede sice v roli zametače ale překvapením je jeho nepatrná ztráta na lídra průběžného pořadí R. Burnse, drží třetí pozici se ztrátou (+37,8) vteřiny. Po první etapě je třetí. Útočit začíná v 11. RZ druhé etapy a po havárii R. Burnse ve 14. RZ jde do vedení průběžného pořadí. Třetí etapa je již exhibicí Mistra Světa ročníku 2002. Vyhrává všechny RZ třetí etapy a vzhledem k technickým potížím H. Rovanpery není již nikým ohrožován a jede si pro svoje čtvrté vítězství v letošním šampionátu. Vzhledem k vývoji soutěže, kdy odpadl ve 4. RZ C. McRae a 14 RZ R. Burns (kteří byť jen teoreticky jej mohli ohrozit na cestě za titulem) je jízda M. Grönholma oslavou zisku titulu Mistra Světa jezdců i značek. Namále měl však M. Grönholm v závěru soutěže, kdy při jednom ze smyků se částečně dostal mimo trať ale situaci ustál, a celou soutěž s přehledem zvítězil. Vyhrál RZ, 6,10,12,15, 16, 17,18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 a 26 a ve vedení soutěže byl od 15 do 26 RZ.

V letošním roce dvě soutěže před koncem šampionátu nedokončil pouze dvě soutěže a to Argentinu kde byl diskvalifikován za přijetí cizí pomoci a Safari pro technickou závadu - motor. Vyhrál Švédskou rally, Cyperskou rally, Finskou rally a rally Nový Zéland, druhý byl na Korsice, Řecku, a Itálii, třetí v Německu, čtvrtý ve Španělsku a pátý v Rally Monte Carlo.

Harri Rovanperä (2) Smolný závěr letošního ročníku rally Nový Zéland měl pro H. Rovanperu šťastný konec. Od počátku soutěže bojoval s R. Burnsem o vedoucí pozici. Drží si druhé místo a po první etapě ztrácí na vedoucího R. Burnse pouhých osmnáct vteřin (+18,3). Ve druhé etapě si udržuje druhou pozici až do 11. RZ. Kdy prohrává s M. Grönholmem a propadá se na třetí pozici. Po havárii R. Burnse ve 14. RZ se posouvá zpět na druhé místo průběžné pořadí. Na konci druhé etapy je ztráta H. Rovanpery na lídra soutěže M. Grönholma necelou minutu (+00'55"8). Náskok na třetího P. Solberga je poměrně dostačující. (+02'16"0). Slovo poměrně je na místě. Ve třetí etapě začíná boj mezi H. Rovanperou a P. Solbergem. Náskok se ztenčil o necelou jednu minutu na (+1'26,3). Drama vrcholí ve 24 RZ kdy je H. Rovanperä nucen pro technické potíže zpomalit. Poslední dvě RZ dlouhé 21,2 km měl šanci P. Solberg předjet H. Rovanperu a dosáhnout tak svého druhého nejlepšího umístění po Argentině. Drama však vyvrcholilo odstoupením P. Solberga pro poruchu motoru. H. Rovanpera dokončil soutěž na druhém místě s náskokem čtyřiceti vteřin pře třetím T. Mäkinenem.

Tommi Mäkinen (3) Začíná soutěž na čtvrtém místě ve třetí RZ se propadá na šestou pozici. Bojuje s J. Paasonenem, a posouvá se zpět na čtvrtou pozici za třetího J. Paasonena, v následující RZ se opět propadá na pátou pozici. V závěru první etapy se posouvá zpět na čtvrtou pozici, kterou drží až do startu druhé etapy. Po jezdecké chybě se opět propadá na šesté místo za týmového kolegu P. Solberga. Po zbytek druhé etapy po odpadnutí R. Burnse si drží čtvrtou pozici. Na čtvrtém místě se drží i v průběhu třetí etapy a po smolném odpadnutí P. Solberga se dostává na "bednu".

Carlos Sainz (4) Dokončil jako jediný zástupce Fordu těsně pod "bednou". První RZ dokončil na osmém místě které si držel do páté RZ. Potíže měl od počátku soutěže, když na startu mu zhasl motor a ztratil drahocenný čas. Potíže s turbem znamenají propad na desáté místo průběžného pořadí. V následující RZ je osmý, pak se znovu propadá na desátou pozici. V druhé etapě se hned v deváté RZ posouvá na osmou pozici a začíná svádět boj s jezdci Subaru. Po jedenácté RZ je již sedmý a v po 15 RZ je již na pátém místě. Po odpadnutí M. Martina je jediným zástupcem týmu Ford. Jeho náskok před šestým J. Kankkunenem je něco málo přes minutu (+01'07"3) a ztráta na T. Mäkinena je okolo jedné minuty. S přehledem si drží pátou pozici a pod odpadnutí P. Solberga se posouvá na konečnou čtvrtou pozici. C. Sainz tedy opět boduje v celkovém součtu má 29 bodů a ztrácí na druhého R. Burnse (34 bodů) pět bodů.

Juha Kankkunen (5) Překvapení, nebo návrat staronového soutěžáka? Pravdou je, že tu zvítězil poprvé v roce 1986 s vozem Peugeot 205 T16 E2 a průběhu let tu byl několikrát úspěšný! Soutěž začal z patnáctého místa ve druhé RZ byl třináctý a ve třetí už desátý. Bojoval s T. Mäkinenem, J Paasonenem, o osmou až jedenáctou pozici. Druhou etapu zahájil propadem na desátou pozici. Ve třinácté RZ se posouvá zpět na osmou pozici, když poráží svého týmového kolegu F. Loixe. Po 15. RZ zkoušce je již šestý. Šestou pozici si drží až do odstoupení P. Solberga. Soutěž končí na pátém místě připisuje si dva body jak do hodnocení jezdců tak do hodnocení týmů. V letošní sezóně je to nejlepší výsledek který J. Kankkunen v této sezóně po jednom sedmém a dvou osmých místech dosáhl.

Freddy Loix (6) V počátku soutěže se drží okolo čtrnáctého místa. Pak se naplno projevují zkušenosti s touto soutěží. Postupuje dopředu, po páté RZ zkoušce je již devátý po osmé RZ je už sedmý. Ve druhé etapě prohrává souboj s J. Kankkunenem,

a vrací se zpět na osmou pozici. Jeho vzestup začíná v 15. RZ kdy se posouvá na sedmou pozici. Po odstoupení P. Solberga se posouvá na bodovanou šestou pozici, která znamená bod do hodnocení jezdů tak i značek. Je to jeho nejlepší umístění F. Loixe v průběhu letošního ročníku MS, nejlépe zatím dojel devátý na Korsice.

Umístění dalších jezdců

TEAM PEUGEOT TOTAL

Peugeot dokončil další double v pořadí osmé a vybojoval si tak letošní vítězství v seriálu MS značek. Je to třetí vítězství od roku 2000 v řadě. Stejně tak jako v letech skupiny "B" kdy vévodil soutěžím Peugeot 205. Peugeotu se opět podařilo postavit soutěžní speciál, který vévodí MS značek. Tentokráte se na double podílel M. Grönholm a H. Rovanperä. Soutěž se nepodařilo dokončit třetímu vozu R. Burnse, který havaroval.

Richard Burns (1) Nedokončil soutěž pro havárii. V úvodu soutěže vyhrál první RZ a od první RZ do 14 RZ byl ve vedení průběžného pořadí. Vyhrál ještě 2,3,4,9,11,13, a 14 RZ. V patnácté RZ zádí mírně zavadil o břeh, to ho katapultovalo, skončil v kotrmelcích mimo trať. Havárie vzala Richardu Burnsovi další ideální příležitost zisku premiérového vítězství v MS FIA rally v barvách Peugeotu Total Sport.

Navigátor Robert Reid, který nehodu odnesl pohmožděnou pravou paží doplnil: "Pocítil jsem velký tlak, a pak už jen ticho... Nenávidím ticho ve voze, protože vím, co to znamená. A věřte mi - nikdy to nebylo nic dobrého. "

FORD MOTOR COMPANY LTD

Tentokráte z nasazených tří vozů dokončili soutěž pouze C. Sainz. Nejprve ve 4. RZ vypadl C. McRae a později ve 14. RZ havaruje M. Martin a definitivně tak končí možnost dohnat ztrátu na vozy týmu Peugeot byť pouze v teoretické rovině. Technické problémy měl C. Sainz, kterému několikrát zhasl motor, jednou se dostal mimo trať.

Colin McRae (5) V první RZ dojíždí na šestém místě, ve druhé RZ je až sedmý, ale ve třetí RZ kterou dokončil na třetím místě se posouvá se tak na třetí místo průběžného pořadí. Ve čtvrté RZ však v mírné pravotočivé zatáčce přeslechne navigátora a do zatáčky nedobrzdí. Končí mimo trať a z příkopu se nepodařilo auto vyprostit. Končí tedy i jeho teoretické naděje na zisk letošního titulu. Nabízí se tedy otázka, jestli se bude C. McRaemu dařit více v novém týmu Citroen, nebo ještě více, bude-li stačit na stále často se prosazující "mladíky".

Markko Märtin (6) V první RZ je na jedenáctém místě, se ztrátou téměř 25 vteřin. Neustále se propracovává dopředu, v páté RZ je již sedmý před osmým C. Sainzem.

První etapu končí na sedmé pozici. Druhou etapu začíná prohrou s týmovým kolegou C. Saizem a propadá se na osmou pozici. Začíná souboj mezi vozy Subaru a Ford, tedy mezi P. Solbergem, T. Mäkinenem a C. Sainzem. Ve čtrnácté RZ zkoušce M. Martin havaruje a je nucen ze soutěže odstoupit.

SUBARU 555 WORD RALLY TEAM

Tým nasadil v letošní ročníku pouze dva vozy. T. Mäkinen se dostal na pódium a je to od Cypru další úspěch s vozem Subaru. Technické potíže měli jezdci s mezinápravovým diferenciálem a příčnými stabilizátory. Potíže s motorem P. Solberga však přišli bez jakéhokoliv varování.

Petter Solberg (11) Je smolařem letošního ročníku. Od první RZ stále útočí na vedoucí trio. Vyhrává sedmou a osmou RZ a s minimální ztrátou se posouvá na šestou pozici první etapy. Ve druhé etapě svůj útok stupňuje, dostává se před svého kolegu T. Mäkinena a je čtvrtý. Po odstoupení R. Burnse se dostává na třetí pozici se ztrátou (+2'16"6) na druhého H. Rovanperu. Ve třetí etapě útočí na druhou pozici H. Rovanpery (+52,1) vteřiny a když je nucen H. Rovanperä zpomalit, přichází pro P. Solberga šok! Po startu 25. RZ je nucen odstoupit pro poruchu motoru. Slova zklamání jsou nepublikovatelná.

ŠKODA MOTORSPORT

Škoda nasazuje do soutěže pouze dva vozy. Po necelých dvou RZ ztrácí vůz K. Erikssona, T. Gardemeister dojíždí na osmém místě a to je po pátém místě v Argentině jeho nejlepší umístění v letošní sezóně. Stálo by za úvahu nasadit konečně Českého jezdce na celou sezónu, neboť si troufnu tvrdit, že letošní havárie Romana Kresty v Monte Carlu udělala Škodovce daleko větší reklamu než výkony továrních jezdců dohromady. Téměř deset měsíců jsou záběry vozu Škoda Octavia WRC Romana Kresty ve znělkách Eurosportu. Ze statistického hlediska přinesl R. Kresta 37,5 % bodů v týmu škoda, a pokud se pamatuji, tak máme dost vlastních jezdců, kteří jsou schopni zajet více jak dvě RZ. Nulový zisk znamená také propad na poslední šestou příčku v průběžném pořadí seriálu MS značek.

Kenneth Eriksson (14) V průběhu první RZ přišla pro všechny příznivce týmu Škody pozitivní zpráva o průběžné deváté pozice K. Erikssona. O několik minut později ledová sprcha. K. Eriksson: "500 metrů po startu 2. RZ nezareagovali brzdy tak, jak jsem očekával a naše Octavia WRC doslova vylétla mimo cestu. K naší smůle jsme se zastavili na velmi strmém srázu, odkud nebylo možné náš vůz dostat zpět a pokračovat. Moc mě to mrzí, protože jsme měli velkou šanci na dobrý výsledek a také proto, že je to vůbec poprvé, co tuto soutěž nedokončím, " řekl smutně Kenneth Eriksson.

Toni Gardemeister (15) Po první RZ je třináctý. Udržuje si pozici po odpadnutí C. McRae se posouvá na dvanáctou pozici, poráží A. Schwarze, a po první etapě je jedenáctý. Ve druhé etapě prohrává souboj s G. Panizzim, a podle toho kolik jezdců ze špičky vypadává tak se posouvá startovním polem vzhůru. Po dostoupení J. Paasonena a M. Martina se posouvá na devátou pozici. Ztráta na osmého G. Panizziho je velká a náskok před A. Schwarzem je dostatečný. Ve třetí etapě se po odpadnutí R. Burnse dostává na konečnou osmou pozici, bohužel opět bez bodového efektu.

"Se svým výkonem v této soutěži moc spokojený nejsem. Snažil jsem se jet co nejlépe, ale moc se mi to očividně nedařilo. Chtěli jsme dnes ještě dostihnout Panizziho, ovšem ten jel velmi rychle a hlavně bezchybně, takže dostat se před něho bylo nemožné. V dnešní druhé rychlostní zkoušce, v níž to bylo úplné peklo, protože to neskutečně klouzalo, nám ujel o 30 sekund a bylo v podstatě rozhodnuto. Ještě jsme se sice snažili, ale už to k ničemu nebylo, " řekl Gardemeister, který v samotném závěru soutěže dosáhl čtvrtý nejlepší čas. "Samozřejmě mě mrzí, že jsme zde, na rozdíl od našich největších soupeřů, nebodovali a v hodnocení značek klesli na šestou příčku. Myslím, že bychom si zasloužili být výš, " dodal Toni Gardemeister.

MARLBORO MITSUBISHI RALLIART

Trápení jak se zdá skončilo. Narychlo povolaný J. Paasonen více než skvěle zastoupil zraněného A. McRaeho. Získal senzačně první vítězství na RZ pro Mitsubishi Lancer WRC od nasazení vozu v loňském roce v San Remu. Značka sice nebodovala, ale jak vypadá, došlo k dílčím zlepšením jízdních vlastností vozu.

Francois Delecour (9) Po první RZ jede až na čtrnáctém místě. Zdá se že není ve své kůži, je penalizován za pozdní výjezd ze servisu. Po první etapě je až čtrnáctý. Sympatické je na F. Delecourovi to, že se nevymlouvá na vůz ale pouze na své jezdecké schopnosti, prostě některá rally se nevydaří. Po druhé etapě je F. Delecour již desátý. Rally dokončil na devátém nebodovaném místě za T. Gardemeisterem.

Jani Paasonen (8) Příjemné překvapení letošního ročníku rally Nový Zéland. Rally sice nedokončil, ale dosáhl prvního vítězství v 5. RZ pro tým Mitsubishi. Jednu chvíli se dokonce pohyboval na čtvrté pozici, první etapu dokončil na pátém místě. Ve druhé etapě neodolal ataku jezdců Subaru, a propadl se na šestou průběžnou pozici. Osudná se mu stala 11. RZ kde havaroval. Finský pilot tím dal jasně najevo, že je japonský speciál je konkurenceschopný a neustále se zlepšuje.

HYUNDAI CASTROL WORLD RALLY TEAM

Nasazuje tři vozy, spoléhá především na znalost prostředí a vychází mu to. V cíli má Hyundai po dlouhé době všechny tři vozy, navíc dva vozy bodují do seriálu MS značek a se posouvá na pátou pozici, má stejný počet 9 bodů stejně jako Mitsubishi.

Armin Schwarz (17) Zjevně není ve své kůži. Začíná na dvanácté pozici, kterou si udržel do konce první etapy. Pokračuje nevýrazným výkonem a dokončuje rally na desátém místě se ztrátou (+11'34"8) na vítěze.

Průběžné pořadí jezdců po 12 závodech

pořadízeměznačkabody
1. Marcus Grönholm(FIN)Peugeot67 bodů
2. Richard Burns(GB)Peugeot34 bodů
3. Colin McRae(GB)Ford33 bodů
4. Gilles Panizzi(FR)Peugeot31 bodů
5. Carlos Sainz(ESP)Ford29 bodů
6. Harri Rovanperä(FIN)Peugeot 24 bodů

Průběžné pořadí týmů po 10 závodech

pořadí/značkaBody
1. Peugeot147 bodů
2. Ford89 bodů
3. Subaru50 bodů
4. Mitsubishi9 bodů
5. Hyundai9bodů
6. Škoda8 bodů

Dalším závodem je 13. soutěž MS 31.10. - 03. 11 Australská rally.

Plakáty z Rally New Zealand naleznete zde >>>

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Peugeot 402: Zapomenutá nádhera s aerodynamickou karoserií Peugeot 402: Zapomenutá nádhera s aerodynamickou karoserií

Předválečný Peugeot 402 se do značné míry nechal…

Brexit může podpořit otroctví a prostituci, tvrdí nevládní organizace Brexit může podpořit otroctví a prostituci, tvrdí nevládní organizace

Odchod Británie z Evropské unie by mohl ztížit i boj…

V Bulharsku explodoval nákladní vlak, nejméně pět lidí zemřelo V Bulharsku explodoval nákladní vlak, nejméně pět lidí zemřelo

Na severovýchodě Bulharska dnes vykolejil a následně…

Palmýra pod útokem islamistů, do města míří syrská armáda Palmýra pod útokem islamistů, do města míří syrská armáda

Syrská armáda vyslala posily do Palmýry, kterou ohrožují…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Američané vybrali 38 nejbezpečnějších aut. Která to jsou? Američané vybrali 38 nejbezpečnějších aut. Která to jsou?

Organizace IIHS vybrala nejbezpečnější automobily pro rok…

Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma

Automobilka Citroën chce zájemcům o dlouhodobý pronájem…

 






 
Jízdní dojmy Mazda 3: Opravdu jen decentní zásah?

Jízdní dojmy Mazda 3: Opravdu jen decentní zásah?

Dnes 11:27

Trojku jsme vždy považovali za výborný kompakt, a tak nás zajímalo, jak ji Mazda ještě vylepšila.




Blesk.cz

Exploze v Bulharsku: U Šumenu vybuchl vlak, nejméně 5 lidí zemřelo

Exploze v Bulharsku: U Šumenu vybuchl vlak, nejméně…

Na severovýchodě Bulharska v sobotu vykolejil a následně explodoval nákladní vlak s cisternami, ve kterých byl…

Slováček na seznamce pro sexuchtivé?! To Dáda ani Gelemová netušily

Slováček na seznamce pro sexuchtivé?! To Dáda ani…

Felix Slováček (73) se rozhodně nemírní ani na stará kolena. K manželce Dádě Patrasové (60) a oficiální milence…

 

iSport.cz

Tajemství smluv: Ödegaard má svůj pokoj, hvězda nesmí do Arsenalu

Tajemství smluv: Ödegaard má svůj pokoj, hvězda…

Největší fotbalové hvězdy vydělávají ročně desítky až stovky milionů, ale jejich bohaté kontrakty nejsou pouze o…

Látal: Jelínkův konec v Boleslavi? Trenérovy boty jsem našel v koši

Látal: Jelínkův konec v Boleslavi? Trenérovy boty…

Mladá Boleslav po velkých turbulencích hostila Olomouc. Už bez odvolaného kouče Mariana Jelínka. Bruslaři…

 

Reflex.cz

Protikuřácký zákon: Díky, státe, že mne vychováváš!

Protikuřácký zákon: Díky, státe, že mne vychováváš!

V pátek devátého prosince došlo k zásadní změně českého právního řádu. Jedna část obyvatel se nadále nebude moci…

Za našimi hranicemi v Rakousku žije 280 džihádistů, jsou mezi nimi i desítky žen

Za našimi hranicemi v Rakousku žije 280 džihádistů,…

Zatímco nový rakouský prezident Alexander Van der Bellen, který je členem Strany zelených, nevidí žádný problém…

 
 
reklama