Nadzvukovou rychlostí k výchově techniků

Prezentace klienta
Stavba vozidla určeného k překonání světového rychlostního rekordu by měla pomoci Velké Británii vychovat nové techniky. K projektu Bloodhound SSC se připojila i firma Castrol.

Světový rychlostní rekord drží od roku 1997 Andy Green rychlostí 1228 km/h (763 mph). Jako první a dosud jediný dokázal s vozidlem na zemském povrchu překonat rychlost zvuku. Pilot stíhaček RAF řídil vůz Thrust SSC britského týmu vedeného Richardem Noblem. Dlouho se zdálo, že tím snaha o vytvoření rychlostních rekordů skončí.

Richard Noble a Andy Green se ale rozhodli jinak. Chtějí překonat hranici 1000 mph (1609 km/h) a tím motivovat mládež, aby získala zájem o studium technických oborů a pomohla nahradit odcházející generaci inženýrů v britském leteckém průmyslu.

Na projektu se podílí více než 250 britských firem. Do řešení dílčích úkolů se ale zapojily i britské školy v rámci svých edukačních programů. Více než 5500 britských základních a středních škol bude při výuce zdarma využívat výukové materiály z realizace projektu k inspirování mladých lidí ke studiu matematiky a věd. Výukový program probíhá i v Jižní Africe, kde se zapojilo přes 200 škol.

Bloodhound SSC má hybridní pohon sestávající z proudového motoru Rolls-Royce EJ200, používaného ve stíhačkách Eurofighter Typhoon, a raketového motoru NAMMO. Čerpadlo s okysličovadlem pro raketový motor pohání motor Jaguar V8 o výkonu 405 kW (550 k). Proudový motor udělí vozidlu rychlost 560 km/h. Poté Andy Green stiskne tlačítko na volantu a spustí raketový motor.

Tým Bloodhound pročesal zeměkouli, aby našel dokonale rovnou a dlouhou poušť, na níž by rekordní vozidlo mohlo jet. Volba nakonec padla na poušť Hakskeen Pan v Severním Kapsku v Jižní Africe.

Stavba vozidla Bloodhound SSC se dokončuje v technickém středisku Bloodhound Technical Centre v Bristolu. V letošním roce probíhá testování na dráze v Aerohub v Newquay při rychlosti 321 km/h. V roce 2016 se přesune do Jižní Afriky s cílem dosáhnout rychlosti 1000 mph (1609 km/h).

Velkým posílením projektu se stalo zapojení předního světového dodavatele maziv firmy Castrol. Ten podporoval už první průkopníky při překonávání rychlostních rekordů na zemi, na vodě i ve vzduchu. Pozemní rychlostní rekordy byly ve spojení s Castrolem překonány 21x, počínaje prvním rekordem Malcolma Campbella v roce 1924 (235 km/h) až po podporu kampaně Thrust. Richard Noble ve voze Thrust 2 v roce 1983 vytvořil světový rychlostní rekord výkonem 1019 km/h a pak se v roce 1997 zásluhou Andyho Greena a vozu Thrust SSC hranice světového rekordu posunula na 1228 km/h.

Castrol bude pro Bloodhound SSC dodávat vysoce účinná maziva, motorový olej Castrol EDGE pro motor Jaguar V8, brzdovou kapalinu Castrol React SRF a hydraulické kapaliny Castrol, prověřené používáním v NASA.

Nejvyšší globální výkonný představitel Castrolu Paul Waterman řekl: „Castrol je hrdý na svou historii v souvislosti s podporou průkopníků. Partnerství s projektem Bloodhound nám dává šanci ukázat, jak naše výrobky určené pro vysoké výkony stanovují nové standardy a posouvají hranice.“

Ředitel projektu Bloodhound Richard Noble řekl: „Jsem šťastný, že můžeme navázat na 30 let trvající vztah, kdy Castrol pracoval na obou projektech Thrust 2 a Thrust SSC. Je to skvělá značka a s námi bude spolupracovat nejen po technické stránce, ale pomůže nám podělit se o toto konstrukční dobrodružství s širokou veřejností.“

Text: Vladimír Rybecký

Prezentace klienta
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly