29.6. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Naftové motory ještě zdaleka nejsou mrtvé, tvrdí specialista v oboru

 

Podle odhadu společnosti Continental se ještě v roce 2025 bude vyrábět více osobních a lehkých užitkových aut poháněných dieselovým motorem než elektromotorem.

V době zpřísňujících se emisních norem a šířících se zákazů vjezdu aut s naftovým motorem do center velkých měst se zdá, že osobním automobilům zvoní umíráček. Společnost Continental, vyrábějící vedle pneumatik také další komponenty pro autoprůmysl (turba, ostřikovače a mnoho dalšího), je ale jiného názoru. Ještě v roce 2025 budou naftové motory z globálního hlediska hrát v osobních a lehkých užitkových vozech důležitou roli.

Continental na základě interního výzkumu odhaduje, že ještě v roce 2025 bude z globálního hlediska naftovým motorem poháněno asi 14 % vyrobených osobních aut a lehkých užitkových vozů ročně. Přestože podíl turbodieselů bude klesat, z celosvětového pohledu stále budou hrát větší roli než nejen v Evropě stále více propagované elektromobily. Podle Continentalu bude i v polovině příštího desetiletí jen asi 10 % vyrobených automobilů ročně poháněno čistě elektřinou.

Psali jsme: Škoda bude mít do roku 2025 čtyři elektromobily, tvrdí šéf značky Maier

Přestože je elektřina stále častěji skloňovaným řešením, pro většinu zákazníků budou takové automobily i za osm let příliš drahé. Z výzkumů totiž vyplývá, že velká část klientů si za ekologický pohon nechce připlatit. Zkrátka očekávají, že jejich auto bude „čisté“ už ve standardu, nikoliv za nějaký příplatek. Navíc mnohým stále nebude stačit jejich dojezd, a to přestože by měl proti dnešním dnům narůst. Když už budou klienti hledat nějakou alternativu ke konvenčnímu autu se spalovacím motorem, i v roce 2025 raději sáhnout po hybridu, ať už plug-in hybridu, full hybridu nebo mild hybridu. Zvlášť mild hybridy budou podle Continentalu pro výrobce hodně důležité, a to hlavně v menších segmentech.

Globální výroba aut podle druhu pohonu: Výhled podle Continentalu
Rok201620202025
Elektromobily [%]1210
Plug-in hybridy [%]125
Full hybridy [%]247
Mild hybridy [%]0414
Auta poháněná CNG/LPG [%]113
Auta poháněná benzinem [%]756851
Auta poháněná naftou [%]201812
Výroba celkem [ks]94.980.000102.000.000110.000.000

Právě kvůli těmto poznatkům Continental spalovacímu motoru stále věří, a to včetně toho poháněného naftou. Přiznává však, že se na něm bude muset pracovat, aby nabídl nižší emise než dnes. „Dieselový motor bude i v blízké budoucnosti hrát důležitou roli v potřebě mobility. Je proto logické, že vyvíjíme techniku umožňující vyrábět dieselová auta s velice nízkými emisemi,“ říká k tomu José Avila, prezident divize pohonných jednotek v Continentalu.

Přesnější brzdění a pomoc elektřiny

První takové řešení už je přímo v sériové výrobě, Renault na vybraných trzích nabízí Scénic v podobě mild hybridu, což je v poslední době trochu opomíjená myšlenka. Renault Scénic Hybrid Assist však používá netradičně právě turbodiesel, v podobě 1.5 dCi (81 kW), kterému při akceleraci pomáhá elektrická energie ukládaná při brzdění. Elektřina díky tomu asistuje při rozjezdu potlačit turbodíru, dodat umí až 15 N.m síly. To je ale jen vedlejší efekt tohoto řešení poskytnutého právě Continentalem, jeho hlavním smyslem je snížení spotřeby paliva a vypouštěných emisí (u vznětových agregátů NOX i CO2). Tomu pomáhá i start-stop systém vypínající spalovací motor ještě při jízdě, a to při rychlosti 8 km/h. Jízdní prezentace navíc dokázala, že start-stop Continentalu užívaný ve Scénicu Hybrid Assist pracuje mnohem rychleji, hladčeji a tišeji než dosavadní systémy.

Psali jsme: Konec dieselů do roku 2025? Čtyři světové metropole jim zakážou vjezd

Jsou tu ale i další řešení, která Continental bude veřejnosti poprvé prezentovat na podzimním IAA ve Frankfurtu na Mohanem. My už jsme však tuto chystanou techniku viděli na letošní novinářské akci TechShow 2017. Na ní Continental ukázal třeba prototyp Volkswagenu Golf GTD, u něhož se povedlo snížit emise oxidů dusíku o více než 60 %. Nižší emise oxidů dusíku platí i pro skutečné prostředí, v němž zůstávají hluboko pod povoleným limitem Spolu s tím navíc klesly i emise oxidu uhličitého, což vede proti obvyklému tvrzení, že nižší NOX vedou k vyšší spotřebě paliva a tedy i vyšším emisím CO2.

A jak se toho povedlo Continentalu dosáhnout? Komplexní řešení zahrnuje nahrazení výchozích vstřikovačů novými piezo vstřikovači pracujícími až s tlakem 2.500 barů, které navíc přesněji dávkují palivo. Část paliva se tak vstřikuje až po fázi spalování, čímž se palivo zapálí až v katalyzátoru, aby se rychleji zahřál. SCR totiž začne přeměňovat oxidy dusíku až po dosažení určité teploty. Z toho důvodu je vůz vybaven elektricky vyhřívaným katalyzátorem. Ten přestože pracuje s přechodovým výkonem 3 kW, spotřebu paliva neovlivňuje, pro vytápění je využívána energie získaná při rekuperaci brzdné energie.

Dále byl aplikován 48V mild hybridní systém využívající elektromotor o výkonu zhruba 15 kW, který pomáhá s akcelerací. Svoji sílu přitom bere z lithium-iontové baterie, do níž je ukládána energie rekuperovaná při brzdění. To opět snižuje emise oxidů dusíku, a to při náhlém a prudkém zrychlování, kdy u vznětových motorů výrazně rostou.

Součástí auta je také tzv. připojené řízení energie (cEM), které dokáže rozhodnout, kdy má auto rekuperovat brzdnou energii nebo kdy má „plachtit,“ a to na základě dat z navigačního systému nebo algoritmu učícího se podle jízdního chování řidiče. Systém pracuje i s funkcí Traffic Light Assist, který odhaduje, zda na blížícím se semaforu je červená, nebo zelená, a to v době, kdy řidič ještě semafor nevidí. To vede k přesnějšímu zpomalování a tedy ve výsledku nízké spotřebě paliva. Nemluvíme tu přitom o laboratorních podmínkách, ale provozu ve skutečném prostředí. To zní hodně zajímavě, a tak se nechme překvapit, kdy bude tato technika aplikována v sériových autech. Prý se toho již brzy dočkáme.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Co čeká firmy v roce 2019? Podívejte se na dvacet byznysových trendů Co čeká firmy v roce 2019? Podívejte se na dvacet byznysových trendů

V rychle měnícím se světě je důležité předpovídat - a pro…

Romantická trať mezi lázněmi slaví 120 let. Prošla modernizací  za 830 milionů korun Romantická trať mezi lázněmi slaví 120 let. Prošla modernizací za 830 milionů korun

Trať mezi Mariánskými Lázněmi a Karlovými Vary, která…

 
 

Přidat názorDiskuse: Naftové motory ještě zdaleka nejsou mrtvé,…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Brně je na prodej Alpine A110. Je to drahý špás, ale vadí to někomu? V Brně je na prodej Alpine A110. Je to drahý špás, ale vadí to někomu?

Návrat značky Alpine vzbudil vlnu pozitivních ohlasů,…

Němci vypálili Tesle rybník. Mají nejrychlejší nabíječku elektromobilů na světě Němci vypálili Tesle rybník. Mají nejrychlejší nabíječku elektromobilů na světě

Nabíječka stojí u dálnice poblíž bavorského městečka…

 





 
Automobilové novinky 2019: Na které modely se příští rok můžeme těšit?

Automobilové novinky 2019: Na které modely se příští rok můžeme těšit?

Dnes 07:00

Příští rok bude na automobilové novinky mimořádně pestrý. Dočkáme se nejrůznějších přírůstků napříč kategoriemi i pohonnými jednotkami.




Blesk.cz

Apple zprovoznil EKG na Watch Series 4. Bohužel jen v USA

Apple zprovoznil EKG na Watch Series 4. Bohužel jen v USA

Po několika měsících od představení Apple konečně vydal aktualizaci watchOS 5.1.2, která v hodinkách zprovozní…

V chrámu svatého Víta zažehli betlémské světlo: Světlo z Betléma do katedrály přinesli skauti

V chrámu svatého Víta zažehli betlémské světlo:…

Z rakouského Lince, přes České Budějovice až do Prahy. Tudy putovalo betlémské světlo, než se dostalo do…

 

iSport.cz

Plekanec: Telenovelu přebíjím hokejem. Džegr mě chtěl vystrašit

Plekanec: Telenovelu přebíjím hokejem. Džegr mě…

Nikdy si nepotrpěl na velká slova. Neukazoval emoce. I když působil v Montrealu, nejslavnějším klubu planety,…

Csaplár: Když dvakrát remizujeme se Spartou, je s fotbalem něco špatně

Csaplár: Když dvakrát remizujeme se Spartou, je s…

Podruhé se mu to povedlo. Když v létě Josef Csaplár s Příbramí obral na Letné Spartu o dva body, byla z toho…

 

Reflex.cz

Sto roků na cestě: vyprodané album Michala Prokopa vychází těsně před Vánocemi v reedici

Sto roků na cestě: vyprodané album Michala Prokopa…

Zatím poslední album Michala Prokopa a jeho kapely Framus Five s názvem Sto roků na cestě vyšlo v roce 2012.…

Jaká auta mají nejspolehlivější elektroniku? V Americe sestavili velký žebříček

Jaká auta mají nejspolehlivější elektroniku? V…

Společnost CarMD je v USA předním dodavatel automobilové diagnostiky. Každoročně dělá průzkum spolehlivosti aut,…