29.6. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Naftové motory ještě zdaleka nejsou mrtvé, tvrdí specialista v oboru

 

Podle odhadu společnosti Continental se ještě v roce 2025 bude vyrábět více osobních a lehkých užitkových aut poháněných dieselovým motorem než elektromotorem.

V době zpřísňujících se emisních norem a šířících se zákazů vjezdu aut s naftovým motorem do center velkých měst se zdá, že osobním automobilům zvoní umíráček. Společnost Continental, vyrábějící vedle pneumatik také další komponenty pro autoprůmysl (turba, ostřikovače a mnoho dalšího), je ale jiného názoru. Ještě v roce 2025 budou naftové motory z globálního hlediska hrát v osobních a lehkých užitkových vozech důležitou roli.

Continental na základě interního výzkumu odhaduje, že ještě v roce 2025 bude z globálního hlediska naftovým motorem poháněno asi 14 % vyrobených osobních aut a lehkých užitkových vozů ročně. Přestože podíl turbodieselů bude klesat, z celosvětového pohledu stále budou hrát větší roli než nejen v Evropě stále více propagované elektromobily. Podle Continentalu bude i v polovině příštího desetiletí jen asi 10 % vyrobených automobilů ročně poháněno čistě elektřinou.

Psali jsme: Škoda bude mít do roku 2025 čtyři elektromobily, tvrdí šéf značky Maier

Přestože je elektřina stále častěji skloňovaným řešením, pro většinu zákazníků budou takové automobily i za osm let příliš drahé. Z výzkumů totiž vyplývá, že velká část klientů si za ekologický pohon nechce připlatit. Zkrátka očekávají, že jejich auto bude „čisté“ už ve standardu, nikoliv za nějaký příplatek. Navíc mnohým stále nebude stačit jejich dojezd, a to přestože by měl proti dnešním dnům narůst. Když už budou klienti hledat nějakou alternativu ke konvenčnímu autu se spalovacím motorem, i v roce 2025 raději sáhnout po hybridu, ať už plug-in hybridu, full hybridu nebo mild hybridu. Zvlášť mild hybridy budou podle Continentalu pro výrobce hodně důležité, a to hlavně v menších segmentech.

Globální výroba aut podle druhu pohonu: Výhled podle Continentalu
Rok201620202025
Elektromobily [%]1210
Plug-in hybridy [%]125
Full hybridy [%]247
Mild hybridy [%]0414
Auta poháněná CNG/LPG [%]113
Auta poháněná benzinem [%]756851
Auta poháněná naftou [%]201812
Výroba celkem [ks]94.980.000102.000.000110.000.000

Právě kvůli těmto poznatkům Continental spalovacímu motoru stále věří, a to včetně toho poháněného naftou. Přiznává však, že se na něm bude muset pracovat, aby nabídl nižší emise než dnes. „Dieselový motor bude i v blízké budoucnosti hrát důležitou roli v potřebě mobility. Je proto logické, že vyvíjíme techniku umožňující vyrábět dieselová auta s velice nízkými emisemi,“ říká k tomu José Avila, prezident divize pohonných jednotek v Continentalu.

Přesnější brzdění a pomoc elektřiny

První takové řešení už je přímo v sériové výrobě, Renault na vybraných trzích nabízí Scénic v podobě mild hybridu, což je v poslední době trochu opomíjená myšlenka. Renault Scénic Hybrid Assist však používá netradičně právě turbodiesel, v podobě 1.5 dCi (81 kW), kterému při akceleraci pomáhá elektrická energie ukládaná při brzdění. Elektřina díky tomu asistuje při rozjezdu potlačit turbodíru, dodat umí až 15 N.m síly. To je ale jen vedlejší efekt tohoto řešení poskytnutého právě Continentalem, jeho hlavním smyslem je snížení spotřeby paliva a vypouštěných emisí (u vznětových agregátů NOX i CO2). Tomu pomáhá i start-stop systém vypínající spalovací motor ještě při jízdě, a to při rychlosti 8 km/h. Jízdní prezentace navíc dokázala, že start-stop Continentalu užívaný ve Scénicu Hybrid Assist pracuje mnohem rychleji, hladčeji a tišeji než dosavadní systémy.

Psali jsme: Konec dieselů do roku 2025? Čtyři světové metropole jim zakážou vjezd

Jsou tu ale i další řešení, která Continental bude veřejnosti poprvé prezentovat na podzimním IAA ve Frankfurtu na Mohanem. My už jsme však tuto chystanou techniku viděli na letošní novinářské akci TechShow 2017. Na ní Continental ukázal třeba prototyp Volkswagenu Golf GTD, u něhož se povedlo snížit emise oxidů dusíku o více než 60 %. Nižší emise oxidů dusíku platí i pro skutečné prostředí, v němž zůstávají hluboko pod povoleným limitem Spolu s tím navíc klesly i emise oxidu uhličitého, což vede proti obvyklému tvrzení, že nižší NOX vedou k vyšší spotřebě paliva a tedy i vyšším emisím CO2.

A jak se toho povedlo Continentalu dosáhnout? Komplexní řešení zahrnuje nahrazení výchozích vstřikovačů novými piezo vstřikovači pracujícími až s tlakem 2.500 barů, které navíc přesněji dávkují palivo. Část paliva se tak vstřikuje až po fázi spalování, čímž se palivo zapálí až v katalyzátoru, aby se rychleji zahřál. SCR totiž začne přeměňovat oxidy dusíku až po dosažení určité teploty. Z toho důvodu je vůz vybaven elektricky vyhřívaným katalyzátorem. Ten přestože pracuje s přechodovým výkonem 3 kW, spotřebu paliva neovlivňuje, pro vytápění je využívána energie získaná při rekuperaci brzdné energie.

Dále byl aplikován 48V mild hybridní systém využívající elektromotor o výkonu zhruba 15 kW, který pomáhá s akcelerací. Svoji sílu přitom bere z lithium-iontové baterie, do níž je ukládána energie rekuperovaná při brzdění. To opět snižuje emise oxidů dusíku, a to při náhlém a prudkém zrychlování, kdy u vznětových motorů výrazně rostou.

Součástí auta je také tzv. připojené řízení energie (cEM), které dokáže rozhodnout, kdy má auto rekuperovat brzdnou energii nebo kdy má „plachtit,“ a to na základě dat z navigačního systému nebo algoritmu učícího se podle jízdního chování řidiče. Systém pracuje i s funkcí Traffic Light Assist, který odhaduje, zda na blížícím se semaforu je červená, nebo zelená, a to v době, kdy řidič ještě semafor nevidí. To vede k přesnějšímu zpomalování a tedy ve výsledku nízké spotřebě paliva. Nemluvíme tu přitom o laboratorních podmínkách, ale provozu ve skutečném prostředí. To zní hodně zajímavě, a tak se nechme překvapit, kdy bude tato technika aplikována v sériových autech. Prý se toho již brzy dočkáme.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sládci to budou mít kvůli sklizni náročné, říká ředitelka svazu pivovarů Sládci to budou mít kvůli sklizni náročné, říká ředitelka svazu pivovarů

Český svaz pivovarů a sladoven očekává, že regulace trhu…

Slévárny ČKD Kutná Hora postupně obnovují výrobu Slévárny ČKD Kutná Hora postupně obnovují výrobu

Strojírenská a slévárenská společnost ČKD Kutná Hora,…

Komentář Michaela Romancova: Volební Černobyl ve Vladivostoku Komentář Michaela Romancova: Volební Černobyl ve Vladivostoku

Že je Rusko nejrozlehlejší zemí světa, ví asi každý.…

Banky propustí stovky lidí, zruší i některé pobočky Banky propustí stovky lidí, zruší i některé pobočky

Velká tuzemská bankovní trojka připravuje změny v řízení.…

 
 

Přidat názorDiskuse: Naftové motory ještě zdaleka nejsou mrtvé,…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Samostmívací zpětné zrcátko šetří vaše oči. Víte, jak funguje? Samostmívací zpětné zrcátko šetří vaše oči. Víte, jak funguje?

Samostmívací či jinak řečeno elektrochromatické vnitřní…

Nový Mercedes GLE Coupé natočen při testování. Vyzve X6 do druhého kola Nový Mercedes GLE Coupé natočen při testování. Vyzve X6 do druhého kola

Druhá karosářská verze Mercdesu GLE nebude chybět ani v…

 





 
Mercedes-AMG A 35 4Matic se odhaluje světu. Je to předjezdec nejvýkonnějších áček

Mercedes-AMG A 35 4Matic se odhaluje světu. Je to předjezdec nejvýkonnějších áček

Dnes 10:53

Po nové generaci třídy A se seznamujeme také s ostřejší variantou od AMG. Nové A 35 4Matic si chce vyšlápnout na Golf R či Audi S3.




Blesk.cz

Hypotéky mírně zdražily, pravidla na jejich poskytování od října přitvrdí

Hypotéky mírně zdražily, pravidla na jejich…

Průměrná úroková sazba hypoték v srpnu stoupla na 2,53 procenta z červencových 2,50 procenta. Vyplývá to z údajů…

Gelemová veřejně ponížila Patrasovou a rozpoutala melu. Hodila to na Felixe!

Gelemová veřejně ponížila Patrasovou a rozpoutala…

Stačila jedna větička a hned byl oheň na střeše. Lucie Gelemová (35) se na sociální síti pochlubila tím, že…

 

iSport.cz

Plzeňská sestava pro LM.  Vrátí se Hejda, podrží Vrba Petrželu?

Plzeňská sestava pro LM. Vrátí se Hejda, podrží…

Sportovní svátek, sen, který si přeje splnit asi každý fotbalista. Hráči Viktorie Plzeň odstartují pouť mezi…

SESTŘIHY LM: Liverpool doma porazil PSG. Výhry slaví Barcelona i Inter

SESTŘIHY LM: Liverpool doma porazil PSG. Výhry slaví…

Finalista minulého ročníku Liverpool ztratil dvoubrankový náskok, nakonec ale nad Paris St. Germain vyhrál 3:2…

 

Reflex.cz

Morbidní zvyky anglického venkova: Kdo byli pojídači hříchů a proč jim církev hrozila smrtí?

Morbidní zvyky anglického venkova: Kdo byli pojídači…

Zatímco poslední pomazání bylo součástí široce praktikovaných rituálů většiny křesťanů již od 12. století,…

Vláda schválila rozpočet s rekordními výdaji přes 1,5 bilionu korun. Odborníci a opozice jí vyčítají deficit

Vláda schválila rozpočet s rekordními výdaji přes…

Vláda ve středu za účasti prezidenta Miloše Zemana schválila návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem…