Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Naftové Range Rovery to zkusí i za Atlantikem

Aleš Dragoun
Diskuze (15)
USA zachvátila nová dieselová vlna. Bude druhý pokus úspěšnější než ten první? Nové módě se přizpůsobuje také britský Land Rover.

Američané a diesely v osobních autech? Pamětníci si řeknou, že to už tu přece bylo na přelomu 70. a 80. let minulého věku. Tehdy se malé naftové motory rodily přímo za Atlantikem. Proč malé? Inu firmy Cummins a Detroit Diesel přece zná každý, ty pocházejí právě zpoza oceánu, akorát vyrábějí agregáty o kapku větší... Pohonné jednotky konzumující palivo, které leckomu nevoní, ale je ho potřeba méně, nabízí Američanům v menším balení třeba i Chevrolet, Mazda, VW a nyní i Land Rover.

Do teréňáku přece patří, no ne? Obzvláště do luxusního, jakými jsou Range Rovery. Ať už klasický, nebo kratší Sport. Právě v nich má pro Ameriku premiéru motor TDV6 (překřtěný na Td6). Představují se právě na NAIAS v Detroitu. Evropanům známý statný třílitrový V6 dostal přece jen nějaké další úpravy, například vodou chlazené turbodmychadlo s novými lopatkami, vstřikovací trysky a kuličková ložiska. Dává 186 kW, ale hlavně důležitějších 596 N.m v pouhých 1750 otáčkách. Tuto porci distribuuje na všechna kola osmistupňový automat od ZF, až do maximální rychlosti 209 km/h.

Range Rover s ním akceleruje z klidu na stovku za 7,4 s, Sport je ještě o tři desetinky svižnější. Průměrná spotřeba se u obou modelů dle metodiky EPA pohybuje na hranici 9,4 l nafty na 100 km. Jsou tedy dle oficiálních materiálů výrobce o 32 % úspornější než s benzinovým třílitrovým vidlicovým šestiválcem dopovaným kompresorem s mnohem vyššími 261 kW, na který něco málo ztrácejí i ve sprintu. Celkový dojezd na jednu nádrž ovšem činí 1059 km.

Zda skutečně zákazníky za velkou louží osloví, na to si Land Rover i jeho současný vlastník Tata Motors musejí počkat. Doby, kdy stál galon benzinu přes čtyři dolary, jsou pryč, současný průměr je 2,31 dolaru. Proti nám je to ale pořád jen polovina, cca 14,60 Kč/l. Nafta je navíc za mořem výrazně dražší, v průměru stojí galon 3,14 dolaru (tedy asi 19,90 Kč/l). Značný dojezd Range Roverů přestavuje hlavní výhodu, akční rádius přeplňovaných benzinových šestiválců je totiž o 3,3 %, respektive 8 % (u Sportu) kratší. O pětilitrových V8 nemluvě. Tady se počítá každá míle... Auta navíc nejsou žádnými SUV a utáhnou i těžké přívěsy...

Štědrá výbava HSE by je klientelu přilákat mohla, každopádně do showroomů pro své nové miláčky vyrazí až na podzim letošního roku, dříve si je nekoupí. Ony se totiž ještě testují, celkem flotila absolvuje do začátku prodeje 1,6 milionu kilometrů v různých výškách včetně hor, rozdílných klimatických podmínkách i terénech. Výrobce uspořádal už i testovací jízdy pro zájemce, protože k dieselům prostě stále panuje v těchto končinách nedůvěra. Někteří z nich se ovšem vyjádřili po půlhodině strávené za volanty v tom smyslu, že by naftový motor ani pod kapotou nehádali.

Aleš Dragoun
Diskuze (15)
13. 1. 2015 18:49
Re: Dieslová vlna???
a) Nafta tam není daňově zvýhodněna
b) Nafta se tam široce používá k topení, takže v zimě jde cena nahoru
Avatar - Barrichello
13. 1. 2015 15:40
Re: Dieslová vlna???
nás je nafta dražší o cca 0,60 Ha než N95 a o cca 1 kč než N91. Ale není tomu tak na všech pumpách, někde to stojí stejně.
13. 1. 2015 15:32
Re: Dieslová vlna???
Aj prečo je vlastne benzín v Slovensku o tolko drahši ako nafta?
13. 1. 2015 15:25
Re: Dieslová vlna???
Přesně tak naprosto souhlas :yes: ;-)
13. 1. 2015 15:24
Re: Dieslová vlna???
USA nepodporují diesel daňovými úlevami, takže ve většině států je dražší než benzín. Navíc na mnoha čerpacích stanicích musí řidič vejít do prostoru určeného pro nákladní vozidla.