Naftový SEAT Leon do WTCC: bude TDI vítězit?
Audi na závodních okruzích úspěšně bojuje se svým naftovým supersportem R10 TDI, sesterský Seat si vzal příklad a do příštího závodu WTCC nasazuje naftového Leona.
Španělský Seat je první automobilkou, která do šampionátu WTCC (World Touring Car Championship) nasazuje závodní vůz poháněný turbodieselem. Ve švédském závodě v Anderstorpu pojedou 28. a 29. července dva Leony FR 2,0 TDI, za jejichž volanty budou sedět Jordi Gené a Yvan Muller. Motor jejich vozů je odvozený od sériového 125 kW (170 koňového) motoru TDI. V závodních speciálech je ovšem přeladěn na 209 kW (280 koní), úpravou prošlo turbodmychadlo, převodovka a mezichladič stlačeného vzduchu. Hlava válců a blok motoru je použit ze sériového vozu. Naftový motor je však o 35 kg těžší a tak museli inženýři přerozdělit hmotnost na jednotlivé nápravy. Ostatní piloti Gabriele Tarquini, Tiago Monteiro a Michel Jourdain pojedou se stávajícími vozy.
„Na projektu jsme pracovali několik měsíců a oceňuji veliký potenciál vozu. Musíme však čelit dvojitému handicapu. První je, že naftové auto musí podle předpisů vážit o 30 kg více než vůz s benzinovým motorem. Druhé omezení spočívá v tom, že turbo a mezichladič jsou posunuty před přední nápravu a to nám kazí ideální rozložení hmotnosti. Na druhé straně máme k dispozici vyšší točivý moment a myslím, že můžeme být opravdu konkurenceschopní,“ říká o příštím závodu Jordi Gené, jeden z továrních jezdců.
WTCC Seat Leon FR TDI | |
Délka/výška/šířka [mm] | 4330/1849/2600 |
Motor | 2,0 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 2000 |
Válce/ventily | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 209/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 450/2500 |
Převodovka | šestistupňová sekvenční Hewland |
Brzdy přední [mm] | čtyřpístkové, průměr 332 |
Brzdy zadní [mm] | dvoupístkové, průměr 280 |
- Benzinový46%
- Naftový54%