Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nákup ojetého vozu: Který je nejvhodnější?

Vitek
Diskuze (143)
Překvapila vás otázka v titulku? Asi ano. Je přece jasné, že každý ví, jaký automobil je pro něj nejvhodnější. Je to ale skutečně tak? Pojďme se na to podívat z trochu jiného úhlu.

Začněme třeba prvním automobilem řidiče. Většina z nás si přála mít vlastní vůz hned po získání řidičského průkazu. Někomu se sen splnil okamžitě, někomu třeba až později, ale na jednom se většina z nás shodla - musí to být „pořádná kára“. Osmnáctiletí kluci s čerstvým řidičákem v kapse tak dnes často vyhlížejí starší modely Volkswagen Golf, Ford Puma, Renault Megane Coupé nebo třeba Hondu Civic. Při nákupu převládají emoce, a čím více „vytuněný“ vůz, tím větší chuť ho koupit.

Takové vozy ale mívají neznačkové a neschválené příslušenství. Nejčastěji to jsou kola, která se sotva vejdou do podběhů, neprůhledná skla nebo nevhodný tlumič výfuku. Novopečenému řidiči tak hrozí odejmutí technického průkazu, sotva s takovým vozem vyrazí na silnici. Problematická může být také bezpečnost takto upraveného vozu. Neschválené disky kol, černá skla a další „vychytávky“ jsou spíše ke škodě, než aby zvyšovaly bezpečnost vozu.

V této souvislosti je dobré připomenout nedávnou smrtelnou nehodu, kterou zavinil mladý řidič naprosto technicky nezpůsobilého vozu. Jaké auto tedy potomkovi s čerstvým řidičákem koupit? Pochopitelně záleží na stavu peněženky, ale v obecné rovině se dá říci, že první automobil by měl splňovat několik parametrů:

•      Snadná ovladatelnost – řidič by se neměl s vozem „prát“. Posilovač řízení by měl být samozřejmostí, stejně tak jako snadné ovládání spojkového pedálu. Z kabiny by měl být dobrý výhled do všech stran. Některé vozy sice oplývají atraktivním designem, ale při couvání nebo vyjíždění z řady zaparkovaných aut může špatný výhled způsobit nezkušenému řidiči nemalé komplikace. Také velikost vozu může ovlivnit první řidičské zážitky. Nováček si rozhodně lépe porozumí například s Renaultem Clio než s modelem Espace.

•      Bezpečnostní prvky – ABS a ESP by měly být samozřejmostí, stejně jako alespoň čtyři airbagy.

•      Klimatizace – není to jenom komfortní prvek výbavy, velkou měrou přispívá k bezpečnosti provozu. Ve velkých vedrech a pomalé jízdě, například v městské zácpě, znervózní i zkušený řidič, natož nováček.

•      Perfektní technický stav – je samozřejmostí u všech vozů. Mnohdy se však stává, že v rodině doslouží auto a než by se prodalo za „pár tisícovek“, dá se dětem, ať se s ním naučí řídit. Pozor však na jeho technický stav. Máme-li pocit, že se auto takzvaně sype, není dobré posílat je v rodině do dalšího kola.

Typy vozidel vhodných pro začátečníky a nezkušené řidiče*:

•      Volkswagen Golf – cena v autobazaru cca 85.000 Kč (r.v. 2000, 4x airbag, ABS, klimatizace)

•      Škoda Fabia – cena v autobazaru cca 80.000 Kč (r.v. 2005, 4x airbag, ABS, klimatizace)

•      Peugeot 307 – cena v autobazaru cca 80.000 Kč (r.v. 2004, 6x airbag, ABS, klimatizace)

•      Opel Astra – cena v autobazaru cca 80.000 Kč (r.v. 2004, 6x airbag, ABS, klimatizace)

Další zajímavou kategorií řidičů jsou třicátníci, kteří už mají několik řidičských let za sebou a nyní potřebují rodinný vůz. Necítí se však ještě nijak zvlášť usedle a tak chtějí praktické auto, které má ale styl, dají se s ním svižně jezdit delší trasy a jež pojme nějakou tu basu piv na výlet s kamarády, případně dětský kočárek na rodinný výlet.

I v tomto případě budou hrát velkou roli emoce. Navíc do rozhodovacího procesu pravděpodobně vstoupí partnerka, která bude ovlivněna nejen designem a barvou vozu, ale také jeho praktickou stránkou. Neberte však její argumenty na lehkou váhu. Budete-li se navíc v řízení střídat, bude potřeba některé požadavky partnerky vzít velmi vážně. Takovým požadavkem může být například parkovací asistent, nebo alespoň čidla. Ženy (a nejen ony) se cítí ve voze mnohem lépe, když vědí, že při parkování mají k dispozici elektronického pomocníka.

Důležité také je, jak velké děti budete vozit. V případě používání autosedaček vybírejte vozy se systémem Isofix a snadným přístupem na zadní sedadla. Auto by nemělo být příliš nízké, abyste při manipulaci s dětskou sedačkou neměli potíže. Pozor na domněnku, že sedmimístné vozy nabídnou dostatek komfortu všem cestujícím. Ve velké většině vozů se na zadní lavici nebo sedačkách dá vydržet pouze kratší cesta, navíc se téměř eliminuje prostor pro zavazadla.

Při nákupu vozu si také vyzkoušejte, jak se vám bude do kufru nakládat a následně vykládat dětský kočárek. Nezdá se to, ale v případě hlubšího dna zavazadelníku je taková manipulace, zvláště pro ženu, docela náročná. Stejně náročné může být i zavírání pátých dveří u vozidel typu Citroën Berlingo nebo Peugeot Partner. Jsou příliš velké a jejich ovládání vyžaduje poměrně značnou sílu. Také je potřeba myslet na prostor nutný k jejich otevření. Máte malou a nízkou garáž? Pečlivě rozmyslete, s jakým autem do ní budete vjíždět.

Moderní bezpečnostní prvky, stejně jako klimatizace jsou nutností. V případě možnosti zvažte i variantu s automatickou (nikoliv však robotickou) převodovkou. Při jízdě hustým městským provozem tento komfortní prvek oceníte. A co motor - nafta nebo benzin? Tady je nutné pečlivě počítat. Obecně se dá říci, že vznětové motory mají při stejném objemu válců nižší spotřebu než ty zážehové, přibližně o dva litry. Někdy více, někdy méně. Jenže – cena benzinu je v současnosti stejná jako cena motorové nafty, takže jediná úspora je právě v rozdílu spotřeby.

Budeme-li uvažovat o rozdílu ve spotřebě 2 litry na 100 kilometrů a ceně paliva 38 Kč jak za benzin, tak naftu, dojdeme ke zjištění, že na ujetých sto kilometrech ušetříme 76 korun. Při průměrném proběhu 25.000 kilometrů ročně je úspora na spotřebě rovna částce 19.000 korun. Za tři roky tak může úspora na spotřebovaném palivu činit skoro 60.000 korun. Ale pozor! Skutečně ujedete 25.000 kilometrů ročně? Najedete-li například jenom 15.000 km/rok, nebude mít pro vás nákup naftového motoru asi příliš velký ekonomický smysl. Dále berte v potaz, že vozy s dieselovým motorem jsou obecně dražší, než ty s benzinovým. Uvažujte i nad servisními úkony, které s naftovým motorem souvisí: žhavící svíčky, rozvody, vstřiky, turbo atd.

Příklady rodinného vozu pro aktivní mladou rodinu s ročním proběhem alespoň 20.000 kilometrů*:

•      Škoda Octavia Combi II, 2.0 TDI – cena v autobazaru cca 180.000 Kč (r.v. 2007, převodovka DSG, 6x airbag, parkovací čidla, automatická klimatizace, ABS, ESP, ASR)

•      Volkswagen Passat Variant, 2.0 TDI – cena v autobazaru cca 200.000 Kč (r.v. 2007, pohon 4x4, 6x airbag, ABS, ESP, palubní počítač, klimatizace)

•      Seat Alhambra 2.0 TDI – cena v autobazaru cca 180.000 Kč (r.v. 2007, 6x airbag, navigace, ABS, ESP, automatická klimatizace, tempomat, dešťový senzor)

•      Ford Mondeo 2.0 TDCi – cena v autobazaru cca 170.000 Kč (r.v. 2008, 6x airbag, klimatizace, ABS, ESP, palubní počítač)

Zkusme se ještě podívat na kategorii starších řidičů, kteří již nepotřebují velké auto a ani netouží po superdynamických výkonech. Jaké auto pro ně? Starší řidiči ocení především pohodlné nastupování. Nízká sedadla mohou dělat problém hlavně při vystupování. Vybírejte proto automobil s vyšší stavbou, například Škoda Yeti, Dacia Duster nebo Nissan Qashqai. Zkuste si do vozu párkrát nasednout a vysednout.

Také zavazadlový prostor by neměl být příliš hluboký, aby se vám z něj nákup snadno vykládal. Stejně tak jeho hrana by měla být co nejníže pro snadnější nakládání těžších předmětů. Málokdo si to přizná, ale s věkem se projevují i určitá zdravotní omezení. Zhoršuje se například zrak. Je proto vhodné při nákupu vozidla věnovat patřičnou pozornost také ovladačům na palubní desce. Moderní vozy mnohdy překypují velkým množstvím titěrných tlačítek na palubní desce i na volantu. Zvažte proto, jestli potřebujete mít volant s deseti spínači, na které budete muset přeostřovat zrak při každém použití.

Ovládání telefonu a tempomatu na volantu asi oželíte. Také zkuste, jak uvidíte na displej palubního počítače a autorádia. Ovládání těchto zařízení je navíc v mnoha vozech realizováno prostřednictvím informačního systému. Nebojte se proto vyzkoušet, zda je pro vás ovládání všech zařízení intuitivní, pohodlné a také zda je v češtině. Pro maximální pohodlí zvažte automatickou (nikoliv robotickou) převodovku. Nabídne nejen pohodlnou jízdu, ale například při výletu do města s hustým provozem také určitou dávku klidu. Při výběru vozu s automatem však dobře vybírejte a neváhejte nechat stav převodovky zkontrolovat ve značkovém servisu. Investice cca 2.000 korun se bohatě vyplatí, oprava automatického ústrojí může totiž přijít až na desítky tisíc korun.

Vozy, ve kterých se senioři budou cítit dobře*:

•      Nissan Qashqai 1.5 dCi – cena v autobazaru cca 210.000 Kč (r.v. 2008, 6x airbag, ABS, klimatizace)

•      Škoda Yeti 1.2 TSI – cena v autobazaru cca 270.000 Kč (r.v. 2011, 4x airbag, klimatizace, posilovač řízení)

•      Dacia Duster 1.6i 16V – cena v autobazaru cca 240.000 Kč (r.v. 2010, 4x airbag, klimatizace, ABS)

•      Peugeot 301 – cena nového vozu od 220.000 Kč

•      Citroën C-Elysée – cena nového vozu od 220.000 Kč

•      Škoda Rapid – cena nového vozu od 269.900 Kč

Nákup vozu je hodně o emocích a je velmi důležité pro jaké účely jej pořizujete a kdo jej bude užívat. Proto nezapomínejte na to, že automobil musí být nejen bezpečný, ale většinou také přiměřeně praktický a pohodlný pro každodenní využití. Ferrari 458 Italia je nádherný exemplář a sen většiny z nás, ale zkusili jste si někdy několikrát po sobě do něj nasednout a zase vystoupit?

*Zdroj: Autocentrum ESA, a.s.

Vitek
Diskuze (143)
24. 5. 2013 06:37
článek pro blbce
Čím více se probírám těmito stránkami, tím více si uvědomuji jak je průměrný český motorista masírován a podvědomě motivován k nákupu toho zboží které je pro naše dva největší bazary nejlépe vydělávající. Stačí se projít po prodejní ploše a uvědomit si kterou značku Vám strkají až sprostě okatě pod nos, zatímco jiné, a možná že i kvalitnější značky jdou tím pádem do pozadí....
Přitom stačí otevřít oči, projít si nezávislé testy ojetin a nenechat se masírovat bludama ze světa motorů

Myslete si to tomhle mém názoru co chcete, reagovat nemusíte, protože Váš názor mě stejně nezajímá....

Moje úcta panstvo

Ps : hlavně mějte v autě aspoň 4 arbagy to je velice důležité
Avatar - White_line
26. 4. 2013 08:34
Sázka na jistotu
V 18 jsem dostal favorita, nebylo to bezproblémové auto, ale všude mne dovezlo, nebylo shnilé a nezruinovalo mne- náhradní díly za pár kaček

Po 10 měsících mi bylo fáčko odebráno, tak jsem pořídil toledo 97 tdi. Perferkní kára, velikostně vyhovovalo výkonově taktéž 66kw. Do motoru ani koruna, avšak podvozek mne oškubal jak jen to šlo, navíc ta koroze a čekající rozvody... šlo do světa, vzhledem ke korozi jsem dále nechtěl investovat. Necelý rok vlastnictví- 18tis na opravách...

A teď mi bude 20, nevydělávám tolik abych mohl sypat do auta. Za 10 tis jsem sehnal poměrně neshnilou feldu s perfektním tech. stavem- investice doloženy fakturami a servisní knihou. A jelikož nemíním podporovat stát ve výběru dvojí daně, jde na LPG. Za 3 měs investice 320kč- termostat...

Ano, výkon z tdi mi chybí, bezpečnost nového vozu také ale náklady na údržbu a opravy feldy mi vyhovují více... Na leasing nic nechci, nepodporuji darmožrouty a okrádače ;-)
17. 4. 2013 13:49
zábava
Dneska zase super počteníčko, ani já nejsem výjimkou a přidám se do diskuse pod článkem, který nemá žádnou informační hodnotu. Rady typu klima bezpodmínečně nutné, posilovač, automatická převodovka... Usedlý řidič, neusedlý třicátník,... A těch názorů, to je krása. Auto je fajn věc, ale mělo by vydržet, stejně jako pračka, výtah v baráku, džíny... ale nové? V dnešní době pouze pokud ho platí firma od které dostávám přiměřenou výplatu tak samozřejmě nové, v záruce, výbava (ovlivním to? do jaké míry), reklama na dveřích (člověk je přece jenom značkový robůtek - ovlivním to? do jaké míry). Nové auto do rodiny na pár let? Pokud ho mám hlavně na dojíždění do práce a dvakrát za rok na dovolenou, kam se stejně lítá letadlem all inclusive? Luxus. Luxus = zbytečnost = reklama = byznys, důležitá je funkce. Piercing nebo tetování na penisu? K čemu, když nestojí... A když stojí, tak nepotřebuju tetování :-) Jezdil jsem novými i ojetinami a až na image necítím až takový rozdíl, který by ospravedlnil brutální pokles hodnoty... tak to cítím já, přeju každému spokojený dojezd do cíle
16. 4. 2013 11:57
Re: VYSOKÁ AUTA
Asi takhle - VŠ, které znám, většinou moc neřeší, jak okolí hledí na to, v čem se dopravují. Hlídají si tak akorát aby to trochu jelo, dalo se v tom sedět a bylo to jakž-takž spolehlivé. Nepotřebují si autem dokazovat svoje kvality.
A to se nebavím o čerstvých absolventech, ale o lidech v průměru po 20 letech praxe (moje věková kategorie).
Málokterý čerstvý absolvent VŠ se bez praxe může chlubit větší výplatou, než nějakých 20 tisíc.
16. 4. 2013 10:46
Re: GARÁŽOVWÍ ZAČÁTEČNÍCI
Český penzista si koupí nejspíš Ford Fusion. Už jako nový nebyl drahý, takže ojetina ho nezruinuje a dobře se mu tam nastupuje. A kufr taky v pohodě, na danou třídu káry místa dost a Ford u nás nemá špatné renomé.