Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nárazový test prvního vyrobeného kupé Polestar 1: Jak se „mačká“ karbon?

Tomáš Dusil
Diskuze (5)
Polestar 1 je prvním vlastním produktem nové značky, která dosud jen upravovala vozy Volvo. Jak si vedlo kupé z kompozitních materiálů při nárazovém testu, ukazuje přiložené video.

Na letošním ženevském autosalonu představené kupé zajímavých tvarů Polestar 1 je krátce před spuštěním sériové výroby. O vůz hybridním pohonem je údajně velký zájem, přičemž údajně už při premiéře měl výrobce závazné objednávky. A to s autem v té době nikdo nejel a před tím jej nikdo ani neviděl.

Kromě hybridního pohonu se auto vyznačuje také podlahovou plošinou SPA, jejímž základním stavebním materiálem je v tomto případě uhlíkový kompozit, lidově přezdívaný karbon. Polestar 1 tak nemá vůbec nic společného s vozy Volvo, s jejichž úpravami byla tato značka dosud primárně spojená. První vyrobený model navíc „poslal“ výrobce proti zdi. Jak auto obstálo při tomto nárazovém testu?

Karbon se nemačká, ale láme

Fakt, že auto využívá kompozity na skelet karoserie, si vyžádal poněkud větší pozornost konstruktérů při vývoji. Polymer, ztužený uhlíkovými vlákny, který používá coby stavební materiál karoserie Polestaru, není ve své podstatě tak úplně vhodná pro absorbování kinetické energie trvalou deformací. Kompozit při působení extrémních sil spíše praskne, než že by se deformoval.

Nejdůležitější byl pro techniky čelní náraz do pevné bariéry rychlostí 56 km/h. Dle vyjádření zástupců Polestaru se jednalo o jeden z klíčových prvků vývoje vozu. Pokud auto obstojí při tomto druhu nárazu, patrně již zvládne i ostatní.

Jakým způsobem je skelet vozu vyřešen, zpráva neuvádí. Z přiloženého videa je ale zřejmé, že auto při uvedeném nárazu obstálo velmi dobře. Otázkou je, jak by dopadlo při polovičním přesazení přídě, kdy síly působí přímo pouze na jednu stranu vozu. Výrobce uvádí, že toto byl pouze nárazový test. Další testy budou pokračovat v příštích týdnech ve vývojovém středisku pro pasivní bezpečnost firmy Volvo v Gotheburgu. Vzhledem k úrovni vozu Polestar 1 věříme, že pasivní bezpečnost nebude zaostávat za velmi vysokým standardem vozů Volvo. Byť jakkoliv ty mají karoserie z rozličných ocelových plechů.

Tomáš Dusil
Diskuze (5)
5. 11. 2018 10:19
Re: Video o ničom
Ve Formuli 1 to jezdci podavaji nasledovne:
Karbon vydrzi strasne moc, mnohonasobne vic, nez ta nejlepsi ocel apod.
Ale jak to praskne, je hotovo.

Takze nastava problem co s tim. Vetsinou se to smicha nebo slepi s plastem a nejakym pevnym kovem (viz BMW ktere to slepuje treba v nove 7 nebo supersporty ala Pagani, kteri to karbonove pletivo prokladaji kovy jako titan apod).

Z pohledu bezpecnosti je to tedy dvousecna zbran - na jednu stranu to ma vyborne predpoklady v ohledu pevnosti, ale na druhou stranu je to slozite “promichat” s necim co je pevny a zaroven pruzny material - a vymyslet vyrobni proces, ktery je cenove a produkcne realizovatelny a naucit se to tak, aby to fungovalo pri vsech moznych narazech ze vsech moznych stran a uhlu.

Osobne si myslim, ze to je technicky velmi obtizne a jsem rad, ze se do toho ve Volvu pustili - ve Volvu se tyhle veci totiz nedelaji jen tak polovicne naoko - Volvo to otestuje dukladne a vyrobi to poctive.
5. 11. 2018 07:02
Re: Video o ničom
Možná chtěli ukázat že s přechodem na karbon se v nárazových testech dostali zpátky na úplný začátek.
5. 11. 2018 00:56
Re: Video o ničom
A před tím ještě snad minuta reklam :-(
4. 11. 2018 20:05
Video o ničom
90% videa je vata a tých 10% neukazuje prakticky nič. Škoda webového priestoru.
Avatar - narona
4. 11. 2018 20:03
Bezpečné to bude
pokud zvládne náraz kamionu zezadu s posláním do návěsu před autem. To vydrží obvykle Land Rover, MB G a podobné rámovky. Bezpečnost na náraz čelní do deformovatelné i nedeformovatelné překážky má už posledních 20 let dobrou každé auto.