4.11. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Nárazový test prvního vyrobeného kupé Polestar 1: Jak se „mačká“ karbon?

 

Polestar 1 je prvním vlastním produktem nové značky, která dosud jen upravovala vozy Volvo. Jak si vedlo kupé z kompozitních materiálů při nárazovém testu, ukazuje přiložené video.

Na letošním ženevském autosalonu představené kupé zajímavých tvarů Polestar 1 je krátce před spuštěním sériové výroby. O vůz hybridním pohonem je údajně velký zájem, přičemž údajně už při premiéře měl výrobce závazné objednávky. A to s autem v té době nikdo nejel a před tím jej nikdo ani neviděl.

Kromě hybridního pohonu se auto vyznačuje také podlahovou plošinou SPA, jejímž základním stavebním materiálem je v tomto případě uhlíkový kompozit, lidově přezdívaný karbon. Polestar 1 tak nemá vůbec nic společného s vozy Volvo, s jejichž úpravami byla tato značka dosud primárně spojená. První vyrobený model navíc „poslal“ výrobce proti zdi. Jak auto obstálo při tomto nárazovém testu?

Karbon se nemačká, ale láme

Fakt, že auto využívá kompozity na skelet karoserie, si vyžádal poněkud větší pozornost konstruktérů při vývoji. Polymer, ztužený uhlíkovými vlákny, který používá coby stavební materiál karoserie Polestaru, není ve své podstatě tak úplně vhodná pro absorbování kinetické energie trvalou deformací. Kompozit při působení extrémních sil spíše praskne, než že by se deformoval.

První prototypy Polestaru 1 už míří do výroby. Vznikne jich jen pár

Nejdůležitější byl pro techniky čelní náraz do pevné bariéry rychlostí 56 km/h. Dle vyjádření zástupců Polestaru se jednalo o jeden z klíčových prvků vývoje vozu. Pokud auto obstojí při tomto druhu nárazu, patrně již zvládne i ostatní.

Jakým způsobem je skelet vozu vyřešen, zpráva neuvádí. Z přiloženého videa je ale zřejmé, že auto při uvedeném nárazu obstálo velmi dobře. Otázkou je, jak by dopadlo při polovičním přesazení přídě, kdy síly působí přímo pouze na jednu stranu vozu. Výrobce uvádí, že toto byl pouze nárazový test. Další testy budou pokračovat v příštích týdnech ve vývojovém středisku pro pasivní bezpečnost firmy Volvo v Gotheburgu. Vzhledem k úrovni vozu Polestar 1 věříme, že pasivní bezpečnost nebude zaostávat za velmi vysokým standardem vozů Volvo. Byť jakkoliv ty mají karoserie z rozličných ocelových plechů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Masaryk i Beneš. Křivili realitu jako Babiš se Zemanem, říká analytik Josef Švéda Masaryk i Beneš. Křivili realitu jako Babiš se Zemanem, říká analytik Josef Švéda

Celá řada mýtů a legend provází dějinné události, jako…

Středula: Když roboti nahradí nejhůř placená místa, bude to hlavní přínos digitalizace Středula: Když roboti nahradí nejhůř placená místa, bude to hlavní přínos digitalizace

Pracovní trh Česka může výhledově přijít o desítky až…

Zeman ujistil Babiše, že by ho sestavením vlády pověřil znovu Zeman ujistil Babiše, že by ho sestavením vlády pověřil znovu

rezident Miloš Zeman během pondělní večeře na zámku v…

Dohoda o brexitu je hotová, vydrží ale Mayová? Dohoda o brexitu je hotová, vydrží ale Mayová?

Celkem 585 stran má v angličtině text dohody mezi Velkou…

 

Štítky Volvo Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení? Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení?

Premiéra třetí řady motoristického pořadu The Grand Tour…

Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí

Nejmenší SUV automobilky Lexus mělo premiéru letos v…

 





 
Revoluční turbínu Nikoly Tesly nikdo nechtěl. Uměla zázraky, dočká se ale využití?

Revoluční turbínu Nikoly Tesly nikdo nechtěl. Uměla zázraky, dočká se ale využití?

Dnes 18:50

Nikola Tesla je jedním z největších vynálezců všech dob. Díky němu máme třeba střídavý proud. Jenže Tesla toho vymyslel mnohem více. Třeba turbínu, která se obejde bez lopatek.




Blesk.cz

Deadpool se vrací: Podívejte se na trailer vánoční verze dvojky pro děti

Deadpool se vrací: Podívejte se na trailer vánoční…

Komiksový vtipálek Deadpool se vrátí na filmová plátna dřív, než si fanoušci mysleli. V prosinci bude po…

Kotelnice v přípravě? Jílková s dcerou (14), která je její věrnou kopií!

Kotelnice v přípravě? Jílková s dcerou (14), která…

Čtrnáctiletá slečna Marie Voráčková jako by své mamince Michaela Jílkové (50) z oka vypadla. Na sobotním přenosu…

 

iSport.cz

Dukla má osmou výhru v řadě! Motor dál vede, Kladno prohrálo s Kadaní

Dukla má osmou výhru v řadě! Motor dál vede, Kladno…

Hokejisté Českých Budějovic si výhrou 4:0 v Ústí nad Labem v 25. kole druhé nejvyšší soutěže udrželi v čele…

Hrajte FIFA 19! Otevřeny jsou dvě kvalifikace v týdnu i o víkendu

Hrajte FIFA 19! Otevřeny jsou dvě kvalifikace v…

V sobotu se odehrála úvodní kvalifikace CZC.cz iSportCup, kde se soutěží o 50 000 korun a profesionální kontrakt…

 

Reflex.cz

Architektura smrti: Betonová monstra, která měla chránit hitlerovské Německo

Architektura smrti: Betonová monstra, která měla…

„Válka bude vyhrána nebo prohrána na plážích. Máme jen jednu šanci zastavit nepřítele, a to když je ve vodě a…

Češi bodovali na

Češi bodovali na "mistrovství světa bagristů". To…

Tomáš Sooky (29) z Lipence u Loun obsadil sedmé místo na prestižní soutěži Caterpillar Operator Challenge ve…