Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

NASCAR Whelen Euroseries: Americká klasika se jezdí i v Evropě!

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
NASCAR jsou nejpopulárnější automobilové závody v Severní Americe. Jejich cesta do Evropy se ukazuje jako nadějná. Nemohli jsme u toho chybět!

Vyhrají prací prášky Tide, hamburgery od McDonalda, sportovní oblečení No Fear, stavební lepidlo Knauff, nebo čokoládové bonbony MMS? Ne! Na stupních vítězů je trumfl Orion Litomyšl, český obchod pro domácnost.

Nejdříve přišla rána

Myslíte, že si děláme legraci? Nikoliv! Stačí se podívat na nádherně zbarvená monstra, která byla známá především v Severní Americe. Dravci vybavení pětilitrovými osmiválci jsou zbarveni podle reklam sponzora, a tak záleží na míře sympatií fanoušků k jezdci nebo týmu v rámci letošního šampionátu NASCAR Whelen Euroseries.

V aktuálním startovním poli najdete bývalého italského pilota F1 Alexe Caffiho či piloty závodů GT Marca Goosense, Berta Longina a Anthonyho Kumpena, který letos celkově vyhrál.

Poprvé se jel tento seriál na evropském kontinentu v roce 2009 a v současné době tam už má pevné místo. Navíc zde jezdí od loňského roku český

pilot Martin Doubek a od příští sezony se součástí kalendáře stane také Autodrom Most.

Současná pravidla umožňují Doubkovi startovat v Elite 1 a Elite 2, což je označení pro kategorie šampionátu. A tak se za víkend pěkně sveze. „Když

pořádně zaburácí motor a začne smrdět spálený benzin, tak to je ten pravý adrenalin,“ směje se jedenadvacetiletý Čech.

Když byl před několika týdny v předposledním závodě třetí mezi juniory, prohlásil, že se pokusí o stupně vítězů v absolutním pořadí. Přijeli jsme se za ním do Belgie na okruh Zolder podívat, zda se mu to podaří.

A nezačalo to dobře. Při bitvě uprostřed pole v kategorii Elite 1 dostal od soupeře ránu na levé zadní kolo. „Nepodezíral bych ho z úmyslu. Prostě to nedobrzdil,“ komentoval situaci Doubek, když pozoroval mechaniky, kteří vyměňovali levou zadní poloosu. Měli na to sotva dvě hodiny, vždyť se stejným autem musel český závodník na start třídy Elite 2.

Tady začal srdnatě, ale ne bezhlavě. Po startu z druhé řady si pečlivě připravil útok a dostal se na třetí pozici, ovšem s několika dravci na „kufru“. V posledních třech kolech si však zjednal respekt v podobě několika metrů náskoku a mohl se radovat z prvních stupňů vítězů.

Předtím se však musel z auta vysoukat bočním oknem. Tady se totiž nenastupuje dveřmi, protože žádný z vozů je nemá. To je specialita „bouráků“ z NASCAR. Mezi prvními Doubkovými gratulanty byli čeští motokrosaři z Orionu Litomyšl, kteří přijeli fandit. „Člověče, to je lepší závodit než se dívat a klepat se, jestli ti to vyjde,“ smál se Petr Bartoš a jeho parťák Jonáš Nedvěd přikyvoval.

Když Amerika, tak Amerika

Druhý den začínal Martin Doubek v kategorii Elite 2 startem ze šesté pozice, kterou udržel až do cíle. Nebyl sice tentokrát na „bedně“, ale svůj jezdecký kumšt dokázal nejrychlejším kolem závodu v konkurenci třiadvaceti soupeřů. „Tohle závodění mě dost baví, hodně mi připomíná motokáry. Auta jsou vybavena zadním náhonem, mají tendenci být přetáčivá a dochází často ke kontaktům se soupeři, což znám náramně dobře právě z motokár. Musím však říct, že jsem tady zatím naštěstí nepoznal nikoho, kdo by se choval na trati jako dobytek. Když přijde rána, stačí vyměnit plast na autě,“ říká pilot z východočeské Litomyšle.

Když má být show, tak se vším všudy a nesmí chybět typická kulisa po vzoru USA. V prostorném depu nechybí stánky s upomínkovými předměty, kde se střídají kousky bouraných vozů, nejrůznější typy oblečení v týmových barvách a suvenýry veškerého automobilového druhu. Atrakce pro děti, motokáry, bikros a americký bourák s dvojnicí Marilyn Monroe, která na začátku závodu zazpívá americkou hymnu.

Tím začalo klasické americké představení, ale nic proti gustu, když se tento seriál jede v tomto duchu. Do Belgie přiletěl z Kalifornie dokonce Jeff Gordon (na snímku). Hvězda, která vyhrála v USA čtyřikrát seriál NASCAR, k tomu 93 závodů a v 81 byl nejrychlejší v tréninku. „Kdybych nevěděl, že jsem v Belgii, tak budu věřit, že se nacházím někde ve Státech. Dělá mi dobře, že v Evropě objevujete závody, které jsou tak populární. Myslím, že se příští rok přijedu zase podívat,“ řekl na setkání s novináři, kde jsme s ním hovořili.

Když skončila předstartovní show a začalo se závodit, pustil se Martin Doubek do závěrečného souboje sezony odvážně. Z šestnáctého místa na startu to dotáhl na jedenácté a tvrdě bojoval o třetí stupínek mezi juniory. Nakonec dojel v tomto hodnocení pátý. „Mohlo to být na stupně, ale šel jsem v jedné zatáčce na málo odvzdušněné brzdy příliš pozdě. Radši jsem útočil na lepší pozici, než abych „utrpěl“ horší místo,“ vysvětloval Doubek taktiku.

V rakouském Dexwet Renauer Team Ford Mustang s ním byli spokojeni. „Martinovi nechybí nasazení i v situacích, kdy jde „jen“ o umístění ve středu pole. V posledním závodě jel s pneumatikami, které měl při kolizi, ale pořád zkoušel bojovat o výsledek. To je něco, co lidé v tomto sportu oceňují,“ uvedl Luděk Řezníček.

Manažer dává „svému“ svěřenci šance. „Dokázal, že je schopen jezdit hodně vepředu, a takových tady zase tak moc není. A v tomhle týmu se to ví,“ chválí svého svěřence.

Češi, těšte se!

Sezona skončila, ale je čas těšit se na další. První jistotou je kalendář na rok 2017, který bude mít minimálně šest závodů. Ten předposlední uvidí

v září severočeský Most. „Mohu říci, že máme s českým partnerem smlouvu. Chceme, aby byl kalendář podniků NASCAR Euroseries co nejvíce rozprostřený po Evropě,“ řekl Světu motorů Jerome Galpin. Francouz šéfuje společnosti TeamFJ, která seriál organizuje.

Co nového šampionát ještě nabídne? „Pokud budu optimista, tak by se mohl počet startujících v každém závodě Elite 1 i Elite 2 přiblížit třiceti. Máme ještě několik drobných vylepšení, která řešíme s americkou stranou jako majitelem práv. Slibuji vám, že se bude určitě na co dívat,“ dodal Jerome Galpin.

A co na to říká český pilot? „Pokud se domluvíme se současným týmem, tak je reálné, že tento šampionát pojedu i příští rok. Líbí se mi, ale je to jen šest víkendů a já bych se kromě něj ještě rád svezl v jiných závodech,“ dodává Martin Doubek.

Systém závodů

Závodníci jsou označeni podle kvality, kterou jim přiděluje Mezinárodní automobilová federace (FIA), jako – gold, silver a bronze. Tím jsou děleni do kategorie Elite 1 a Elite 2. Jezdci s menšími úspěchy mohou startovat v Elite 1, ale ti nejlepší do Elite 2 nesmí. Kvalifikace v každé třídě trvá i s přestávkami pouhých sedmnáct minut, do poslední fáze postoupí dvanáct nejrychlejších z předchozí části.

Start je letmý a délka jedné jízdy činí kolem 65 kilometrů na okruzích a 50 km na oválu. Do druhé se piloti řadí podle nejrychlejších časů dosažených v první jízdě. Při případném odstoupení tedy nemusí rychlý jezdec až na konec závodního pole a není tak hendikepován.

V Elite 1 i Elite 2 jsou k vidění identické vozy. V týmu nastupuje v obou kategoriích jeden pilot v obou třídách, nebo se jezdci střídají na autě. V sobotu i v neděli se jede v každé třídě po jednom závodě.

Používaná technika

Automobily seriálu jsou Ford Mustang nebo Chevrolet SS. Základní konstrukce je podle pravidel NASCAR v USA. Musí však mít ochranný rám podle předpisů FIA. Auta jsou vybavena osmiválci o objemu 5,7 litru, které mají výkon 295 kW (400 koní) a točivý moment 540 N.m. Hmotnost činí minimálně 1210 kilogramů, nejvyšší rychlost je 245 km/h. K dispozici na celý víkend je jedna sada patnáctipalcových michelinek na auto a kategorii.

Co je NASCAR?

National Association for Stock Car Auto Racing je zkratka závodů, které vznikly v USA v roce 1948 a jsou po americkém fotbalu nejpopulárnějším sportem v Severní Americe. Na tomto kontinentu mají 75 milionů fanoušků. Letošní seriál vidělo v Evropě 150.000 diváků, třicet tisíc z nich přišlo do Zolderu.

Výsledky z Belgie

Elite 1 – 1. závod: 1. Kumpen (Bel./Chevrolet SS); 2. Gabillon (Fr./Ford Mustang); 3. Rocca (It./Chevrolet SS); … 23. Doubek (ČR/Ford Mustang). 2. závod: 1. Gabillon; 2. Goosens (Bel./Ford Mustang); 3. Day (Izrael/Chevrolet SS); … 11. Doubek. Konečné pořadí: 1. Kumpen 581; 2. Gabillon 550; 3. Day 532; … 23. Doubek 190. Bodovalo 37 jezdců.

Elite 2 – 1. závod: 1. Gardel (Švýc./Chevrolet SS); 2. Ferrando (Fr./Ford Mustang); 3. Doubek. 2. závod: 1. S. Longin Bel./Chevrolet SS); 2. Tineo Arroyo (Šp./Chevrolet SS); 3. Geltrude (It./Ford Mustang); … 6. Doubek. Konečné pořadí: 1. S. Longin 650; 2. Gardel

604; 3. Ferrando 590; … 8. Doubek 500. Bodovalo 35 jezdců.

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
Avatar - praděda7
22. 10. 2016 15:15
NASCAR
Možná tu mělo zaznít, že velká většina těchto závodů se v US jezdí na oválech. Jednou jsem byl NASCAR závody omrknout a neudělal jsem chybu, i když jsem si do té doby o závodech na oválu moc nemyslel... :-!