Našel Ford recept na ropnou krizi?

Našel Ford recept na ropnou krizi?

 
 

Další z řady automobilek, která si uvědomuje stále klesající zásoby ropy, je Ford. Modrý ovál vsadil na spalování bio-etanolu. Funguje to?

Další z řady automobilek, která si uvědomuje stále klesající zásoby ropy, je Ford. Modrý ovál vsadil na spalování bio-etanolu. Funguje to?

Rozdílné vize budoucnosti

Hybridní technologie, elektřina, plyn… Každá z automobilek se snaží připravit na den, až na světě definitivně dojde ropa. Poslední odhady hovoří o vytěžení ropy v horizontu padesáti let, někteří odborníci se dokonce domnívají, že černé zlato si lidstvo bude užívat maximálně ještě třicet let. Všechny tyto katastrofické zprávy jsou jasným impulsem pro automobilový průmysl, který musí co nejdříve nalézt alternativní pohon budoucnosti. Bez dopravy, a nejenom té automobilové, ale také letecké a lodní, nemůže dnešní společnost existovat. Vazby mezi jednotlivými národními hospodářstvími a dopravou už jsou natolik silné, že jejich jakékoliv oslabení nebo dokonce přerušení by zcela jistě znamenalo velkou ekonomickou katastrofu.

Švédsko – evropský domov bio-etanolu

Jako jedni z prvních českých motoristických novinářů jsme mohli na vlastní kůži poznat směr, kterým se v řešení dopravy budoucnosti vydala automobilka Ford. Až do Švédska jsme se vydali za technologií Flexi-Fuel, jejíž podstatou je spalování bio-etanolu. Proč do Švédska? Jedna ze skandinávských zemí je totiž tradiční Mekkou enviromentálního uvažovaní a jasným příklad toho, že spalování bio-etanolu je dlouhodobě životaschopnou alternativou. Ještě před čtyřmi lety Švédové prakticky neznali auta na bio-etanol. Dnes už tu jenom Ford prodal přes 16 tisíc vozů na bio-etanol a po celé zemi je už více jak 220 čerpacích stanic nabízející toto „zelené palivo“. Dokonce více jak devadesát procent švédských prodejů modelu Focus tvoří verze Flexi-Fuel, tedy ty, které dokáží vedle klasického benzínu jezdit také na bio-etanol. Auta na bio-etanol nabízí v severské zemi také Volvo (to patří s Fordem do stejného koncernu, pozn.), takže Ford je tak jasná bio-etanolová jednička. S bio-etanolovým programem se Ford chce prosadit i na dalších evropských trzích, proto se v těchto dnech modely Flexi-Fuel dostávají do prodejních sítí v Německu, Francii, Velké Británii a Španělsku. I z evropského pohledu už je dnes Ford lídrem bio-etanolového segmentu. Ten se těší velké pozornosti i mimo Starý kontinent. V USA už se prodalo více jak milion bio-etanolových vozů a například v Brazílii jezdí na toto palivo přes 50% veškeré dopravy.

O čem to je?

Postavte vedle sebe auto na benzín a auto na bio-etanol. Rozdíl nepoznáte. Snad jen podle toho, že Ford své etanolové modely označuje zkratkou FFV, což znamená Ford Flexi Fuel. Všimněme si slova Flexi, to je totiž velmi důležité. Motory FFV totiž dokáží pracovat flexibilně. Dokážou spalovat bio-etanol, nebo jakýkoliv poměr směsi bio-etanolu s normálním Naturalem nebo dokonce jenom samotný Natural. Řidič nemusí nikde nic přepínat nebo ovládat, vše ovládá řídící jednotka motoru. Zkrátka a jednoduše, s Flexi-Fuel nemusíte tankovat jenom bio-etanol, ale i benzín nebo to všechno dohromady libovolně míchat. Technologii FFV Ford zatím používá pouze v modelech Focus (všechny karosářské varianty) a Focus C-Max a výhradně pro motor 1,8 16 V o výkonu 125 koní. Systém Flexi-Fuel vyžaduje pouze drobnou změnu v software řídící jednotky a kvůli tomu, že bio-etanol je silně korozívní, tak je také potřeba použití nerezové palivové nádrže a materiálově upravenou hlavu válců. To je vše. Možná právě proto je ve Švédsku na klasické i FFV modely stanovena stejná cena. Rozdíl v ceně poznáte pouze u čerpací stanice, a to je ten hlavní argument pro zákazníka. Litr paliva E85 (obchodní název bio-etanolu) je 7,8 švédských korun (24,- Kč), litr Naturalu 95 vyšel v době naší návštěvy na 11 švédských korun, což je po přepočtu 33 korun. Cena ropy stále stoupá, ale cena bio-etanolu by se podle odborníků měla v budoucnosti držet na stejné hladině. Další výhoda motorů FFV jsou jejich ekologické vlastnosti, protože při spalování bio-etanolu vznikají až o 70% nižší emise. To hlavní je ale to, že bio-etanol patří do kategorie tzv. obnovitelných paliv. Získává se totiž ze zemědělsky pěstovaných rostlin, jako jsou například obiloviny, cukrová řepa atd. Dalším zdrojem může být biomasa, což je například dřevní odpad. Byli jsme se podívat v továrně na bio-etanol. Ve Švédsku jich je několik a všechny pracují čistě a tiše. V otázce výroby bio-etanolu je ukrytá i další velká výhoda - s rozvojem této technologie by vznikla velká spousta pracovních míst.

Jak to jede?

Kdykoliv je dnes řeč o alternativních palivech, takřka pravidelně se stočí řeč také na jejich výkony. Ano, ropná paliva jsou stále nejvýkonnější a stále platí, že sportovní automobil prostě a jednoduše musí být na benzín nebo na naftu. Bi-etanol v tomto případě opět příjemně překvapil. Nejenom že při jízdě s Focusem Flexi Fuel jsme nepoznali, že nejedeme na benzín, ale po několika kilometrech jsme se shodli na tom, že auto mnohem lépe reaguje na plyn a dokonce má lepší točivý moment v nízkých otáčkách. To nám nakonec potvrdili také pracovníci přímo ze švédského zastoupení Fordu. Švédové už dokonce postavili závodní Fiestu s přeplňovaným motorem FVV. S příchodem bio-etanolu se tak ukázalo, že jezdit „čistě“ nutně neznamená jezdit pomalu. Jedinou nevýhodou při testování FFV se ukázala asi o litr a půl vyšší spotřeba. I tak je ale rozdíl v ceně paliva takový, že provoz je levnější. Konvenční benzínové motory od Fordu mají první předepsanou prohlídku ve 20 tisících kilometrech, u modelů FFV je to dříve – po deseti, kdy se musí vyměnit olej. Každá další prohlídka už probíhá podle stejného harmonogramu jako u ostatních motorů. Servisní náklady jsou tedy na stejné úrovni jako u ostatních benzínových motorů. Jestli jsem na začátku říkal, že při jízdě nepoznáte, cože to vlastně zrovna spalujete, jedno rozpoznávací vodítko tu přeci jenom je. Při jízdě na bio-etanol se z výfuku line příjemná nasládlá vůně.

Bude to i u nás?

Už je, ale zatím pouze auto. Ford Motor Company dovezl do ČR jeden předváděcí kus Fordu Focus Flexi Fuel, ale zatím do něho není kde tankovat bio-etanol. České zastoupení Fordu chce ale začít usilovně pracovat na tom, aby se u nás tento projekt rozšířil stejně rychle jako ve Švédsku. Podle zástupců Fordu záleží především na politické vůli a prozíravosti. Do procesu rozšíření bio-etanolu je potřeba vtáhnout nejenom stát, ale i partnery z různých průmyslových odvětví a hlavně distributory motorových paliv. Ve Švédsku se během čtyřech let objevila tankovací pistole s palive E85 skoro už u 250 stanic a tento počet neustále roste. Stát zavádění bio-etanolu podporuje nižšími daněmi, ve většině švédských měst, kde mimochodem jezdí na bio-etanol už i autobusy, parkují majitelé FFV zadarmo. Některé pojišťovny nabízejí také nižší sazby povinného ručení. Na tom všem chce začít pracovat také české zastoupení Fordu, které už zaznamenalo několik poptávek na Focus FVV, který je i nás za stejnou cenu jako jeho „běžný“ sourozenec. V případě masivnějšího rozšíření bio-etanolu by mohli čeští motoristé platit za litr paliva něco okolo pětadvaceti korun. Nějaké další otázky?

TEXT a FOTO Jan Černý

Test Fordu Focus Flexi Fuel z domácích pomínek české zimy zveřejníme v jednom z nejbližších vydání magazínu Auto.cz.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů

Americký podnikatel Elon Musk by měl zůstat v čele…

Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá

Syrská vláda patrně dosud používá chemické zbraně k…

Prezidentská debata online: před Hudebním divadlem Karlín se srocují podporovatelé Prezidentská debata online: před Hudebním divadlem Karlín se srocují podporovatelé

Kandidáti na prezidenta Jiří Drahoš a Miloš Zeman se…

LIAZ: Nesmrtelná auta, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Nesmrtelná auta, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 



Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů i kvality Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů i kvality

Druhá generace focusu obchodně navázala na svého v mnoha…

Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba

Ford Focus druhé generace výrazně zlepšil antikorozní…

 



 
BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Dnes 18:50

Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem.




Blesk.cz

Fešáci z Beverly Hills 90210 Steve a Brandon po 28 letech spolu!

Fešáci z Beverly Hills 90210 Steve a Brandon po 28…

Kdysi ovládli televizní obrazovky se seriálem Beverly Hils 90210 a řady divaček jim padaly k nohám. Nyní se…

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu vznikl unikátní hotel z ledu!

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu…

Fanouškům seriálu Hra o trůny zaplesá radostí srdce! Ve Finsku se otevřel unikátní hotel, který je vytesán…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Darida bojuje o místo, vzal mu ho talent. Je pod tlakem, říká kouč Herty

Darida bojuje o místo, vzal mu ho talent. Je pod…

Když byl zdravý, patřil pevně do základní sestavy Herty Berlín. Po zranění kolena, kvůli kterému vynechal…

 

Reflex.cz

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy, teď musí tahat za záchrannou brzdu

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy,…

V pátek 19. ledna večer došlo k uzavření pražského Libeňského mostu pro automobilovou a hromadnou dopravu. Část…

Vědci se přiblížili rozluštění tajemné řeči delfínů: Tato zvířata používají 7 hlavních zvuků

Vědci se přiblížili rozluštění tajemné řeči delfínů:…

Delfíni mají vysokou inteligencí a používají komplexní systém klikání, mlaskání a hvízdání, kterým se…