Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Navigace v autě (2. díl): přenosné navigační systémy

Ondřej Láník
Diskuze (13)
První mapa České republiky s plným pokrytím a podrobnou navigací nás přivedla k tématu navigačních systému v autě. Významný pokrok v této oblasti nepřináší samotní výrobci automobilů, ale jeden z hlavních hráčů na českém trhu GPS – americká firma Garmin,

První mapa České republiky s plným pokrytím a podrobnou navigací nás přivedla k tématu navigačních systému v autě. Významný pokrok v této oblasti nepřináší samotní výrobci automobilů, ale jeden z hlavních hráčů na českém trhu GPS – americká firma Garmin, která již nyní nabízí plné pokrytí České republiky.

V prvním díle jsme se seznámili s tradičním pojetím navigačních systémů v automobilech. Dnes se budeme věnovat cenově dostupnější a funkčně srovnatelné skupině přenosných GPS přístrojů, které již dnes umí účinně pomáhat v automobilu i českému řidiči nejen v západní Evropě, ale také na území ČR, Slovenska nebo Maďarska.

Přenosné navigační systémy

Přenosné navigační systémy pro automobily vznikly postupným vývojem ručních outdoorových a námořních GPS navigačních přijímačů. Ve srovnání s navigací vestavěnou v automobilu mívají přístroje menší rozměry i velikost displeje a vzhledem k možnostem širšího použití, také o něco složitější ovládání. Zapomenete-li jej v autě, je to stejné lákadlo pro zloděje jako mobilní telefon, fotoaparát nebo přenosný počítač.

V současné době již umí tyto přijímače vyhledávat nejrychlejší nebo nejkratší trasu a navádět přímo na silnicích. Pro navigaci umí využít buď vestavěnou mapu se základními komunikacemi na území Evropy, Afriky a Středního Východu, nebo dohranou detailní mapu na územích, kde je taková mapa dostupná (EU, USA). Detailní mapa jde až do úrovně jednotlivých ulic s popisnými čísly a obsahuje například databázi hotelů, čerpacích stanic, kin, divadel a restaurací. Přístroje s černobílým displejem jsou dnes již i v cenově nejdostupnější kategorii nahrazovány přijímači s barevnými obrazovkami, setkat se můžete také s hlasovou navigací, která zvyšuje komfort a bezpečnost použití v praxi. Přístroj je běžně umístěn na držáku, uchyceném na přístrojové desce nebo čelním skle, tedy v přirozené výšce v zorném poli řidiče.

Přenosné přístroje bývají často v terénu napájeny tužkovými bateriemi, v automobilu je zdrojem palubní síť z cigaretového zapalovače.

Mezi výhody patří možnost použít navigační systém ve více automobilech s minimálními nároky na montáž. Pro uživatele, kteří se pohybují i mimo automobil, bude vítaná možnost použít přístroj jako outdoorové GPS, na tůrách v přírodě, nebo jen při výletu na kole. Pro klasického „městského“ uživatele, bude cenná možnost vzít si GPS přijímač s sebou, jakmile zaparkuje své vozidlo a vydává se hledat konkrétní adresu třeba v historickém centru města, kam se autem nedostane. V přístroji samotném lze přepínat z automap do map turistických nebo dokonce námořních.

K základním funkcím některých přenosných GPS přístrojů této kategorie patří možnost optimalizace pořadí průjezdu zadanými body trasy, využitelná například při rozvážkové službě nebo v taxislužbě.

Na rozdíl od vestavěných systémů, umí přenosné systémy naplánovat například trasu přes polovinu Evropy, aniž byste na hranicích museli měnit mapové disky a zadávat nový cíl v sousední zemi. Základní mapa je samozřejmě vždy uvnitř GPS přístroje, takže po dálnicích Evropy se rozhodně neztratíte, ani pokud přístroj nemá k dispozici podrobnou mapu zvolené lokality. Podrobné mapy podobného detailu, jako u vestavěných systémů se dohrávají na vlastní paměťové médium přístroje. Před cestou si můžete jednoduše z PC nahrát podrobné mapy v okolí plánované trasy do paměti GPS a vyrazit. S rostoucími nároky na podrobnosti mapy rostou také požadavky na datový prostor v přístroji. Celá podrobná Evropa zabírá více než 1 GB prostoru, takže vezmeme-li v úvahu dnes běžně dostupnou 256 MB kapacitu paměti GPS přijímače, můžete i při dlouhých cestách nahrát všechna vaší trase přilehlá území s vysokou podrobností (na úroveň ulic ve městech). V zásadě lze tento postup přirovnat k sbalení mapy před cestou na dovolenou.

Po návratu z cest lze zpětně analyzovat kde jste byli a kudy cestovali, přehráním záznamu absolvované trasy zpět do počítače.

Novinka v GPS: úplné pokrytí České republiky

V ceně přenosného přístroje vhodného do auta (např. Garmin Quest 24.500,-Kč vč. DPH) je dodáván základní balík s podrobnými mapami západní Evropy (včetně částečného pokrytí ČR), za další 3.500,-Kč je k dispozici také podrobná mapa s plným pokrytím České republiky - ATLAS 10R.

Mapa ATLAS 10R je prvním produktem na českém trhu, který nabízí plné pokrytí České republiky a podporu navigace křižovatku po křižovatce jak na PC, tak i na displeji GPS přijímače. Mapa obsahuje plný zákres silniční i uliční sítě ČR. Sídla nad 8.000 obyvatel obsahují pojmenování ulic, sídla pod 8.000 obyvatel jen grafický zákres uličních sítí. Mapu je díky obsaženému programu možné zobrazit na PC. Nad mapou je samozřejmě možné plánovat body a trasy, jak v PC, tak i v GPS. Pomocí volně dostupné programové nadstavby nRoute je možné mapu použít i jako plnohodnotnou navigaci na displeji počítače (včetně podpory hlasové navigace a podpory přepočtení při chybném sjezdu z trasy).

1x upgrade zdarma, pokrytí střední Evropy

Velmi dobrá ochrana navigačních map proti softwarovému pirátství se neobrací proti běžným zákazníkům. Výrobci naopak nabízejí jeden upgrade na aktuální verzi mapy zdarma, v okamžiku zaregistrování produktu (takže třeba po roce nebo po dvou letech, dle vašeho rozhodnutí). Další aktualizace pak příjdou na ekvivalent přijatelných 100-150 USD (cena pro aktualizaci map celého území západní Evropy). V současné době je samostatně dostupná například i podrobná navigační mapa Slovenska a Maďarska. Aktuální novinkou je zahájení prodeje mapy Polska s kompletním pokrytím silniční sítě a 230 městy (s rozlišením na úroveň jednotlivých ulic).

V příštím díle se podíváme na zoubek některým navigačním GPS přístrojům určeným pro použití v automobilu a předáme vám naše zkušenosti s jejich používáním.

V tomto článku byla citována kniha Ivo Steinera a Jiřího Černého: GPS od A do Z (ISBN 80-239-3314-0)

Ondřej Láník
Diskuze (13)