Navigace v autě (2. díl): přenosné navigační systémy

Navigace v autě (2. díl): přenosné navigační systémy

 
 

První mapa České republiky s plným pokrytím a podrobnou navigací nás přivedla k tématu navigačních systému v autě. Významný pokrok v této oblasti nepřináší samotní výrobci automobilů, ale jeden z hlavních hráčů na českém trhu GPS – americká firma Garmin,

První mapa České republiky s plným pokrytím a podrobnou navigací nás přivedla k tématu navigačních systému v autě. Významný pokrok v této oblasti nepřináší samotní výrobci automobilů, ale jeden z hlavních hráčů na českém trhu GPS – americká firma Garmin, která již nyní nabízí plné pokrytí České republiky.

V prvním díle jsme se seznámili s tradičním pojetím navigačních systémů v automobilech. Dnes se budeme věnovat cenově dostupnější a funkčně srovnatelné skupině přenosných GPS přístrojů, které již dnes umí účinně pomáhat v automobilu i českému řidiči nejen v západní Evropě, ale také na území ČR, Slovenska nebo Maďarska.

Přenosné navigační systémy
Přenosné navigační systémy pro automobily vznikly postupným vývojem ručních outdoorových a námořních GPS navigačních přijímačů. Ve srovnání s navigací vestavěnou v automobilu mívají přístroje menší rozměry i velikost displeje a vzhledem k možnostem širšího použití, také o něco složitější ovládání. Zapomenete-li jej v autě, je to stejné lákadlo pro zloděje jako mobilní telefon, fotoaparát nebo přenosný počítač.

V současné době již umí tyto přijímače vyhledávat nejrychlejší nebo nejkratší trasu a navádět přímo na silnicích. Pro navigaci umí využít buď vestavěnou mapu se základními komunikacemi na území Evropy, Afriky a Středního Východu, nebo dohranou detailní mapu na územích, kde je taková mapa dostupná (EU, USA). Detailní mapa jde až do úrovně jednotlivých ulic s popisnými čísly a obsahuje například databázi hotelů, čerpacích stanic, kin, divadel a restaurací. Přístroje s černobílým displejem jsou dnes již i v cenově nejdostupnější kategorii nahrazovány přijímači s barevnými obrazovkami, setkat se můžete také s hlasovou navigací, která zvyšuje komfort a bezpečnost použití v praxi. Přístroj je běžně umístěn na držáku, uchyceném na přístrojové desce nebo čelním skle, tedy v přirozené výšce v zorném poli řidiče.

Přenosné přístroje bývají často v terénu napájeny tužkovými bateriemi, v automobilu je zdrojem palubní síť z cigaretového zapalovače.

Mezi výhody patří možnost použít navigační systém ve více automobilech s minimálními nároky na montáž. Pro uživatele, kteří se pohybují i mimo automobil, bude vítaná možnost použít přístroj jako outdoorové GPS, na tůrách v přírodě, nebo jen při výletu na kole. Pro klasického „městského“ uživatele, bude cenná možnost vzít si GPS přijímač s sebou, jakmile zaparkuje své vozidlo a vydává se hledat konkrétní adresu třeba v historickém centru města, kam se autem nedostane. V přístroji samotném lze přepínat z automap do map turistických nebo dokonce námořních.

K základním funkcím některých přenosných GPS přístrojů této kategorie patří možnost optimalizace pořadí průjezdu zadanými body trasy, využitelná například při rozvážkové službě nebo v taxislužbě.

Na rozdíl od vestavěných systémů, umí přenosné systémy naplánovat například trasu přes polovinu Evropy, aniž byste na hranicích museli měnit mapové disky a zadávat nový cíl v sousední zemi. Základní mapa je samozřejmě vždy uvnitř GPS přístroje, takže po dálnicích Evropy se rozhodně neztratíte, ani pokud přístroj nemá k dispozici podrobnou mapu zvolené lokality. Podrobné mapy podobného detailu, jako u vestavěných systémů se dohrávají na vlastní paměťové médium přístroje. Před cestou si můžete jednoduše z PC nahrát podrobné mapy v okolí plánované trasy do paměti GPS a vyrazit. S rostoucími nároky na podrobnosti mapy rostou také požadavky na datový prostor v přístroji. Celá podrobná Evropa zabírá více než 1 GB prostoru, takže vezmeme-li v úvahu dnes běžně dostupnou 256 MB kapacitu paměti GPS přijímače, můžete i při dlouhých cestách nahrát všechna vaší trase přilehlá území s vysokou podrobností (na úroveň ulic ve městech). V zásadě lze tento postup přirovnat k sbalení mapy před cestou na dovolenou.

Po návratu z cest lze zpětně analyzovat kde jste byli a kudy cestovali, přehráním záznamu absolvované trasy zpět do počítače.

Novinka v GPS: úplné pokrytí České republiky
V ceně přenosného přístroje vhodného do auta (např. Garmin Quest 24.500,-Kč vč. DPH) je dodáván základní balík s podrobnými mapami západní Evropy (včetně částečného pokrytí ČR), za další 3.500,-Kč je k dispozici také podrobná mapa s plným pokrytím České republiky - ATLAS 10R.

Mapa ATLAS 10R je prvním produktem na českém trhu, který nabízí plné pokrytí České republiky a podporu navigace křižovatku po křižovatce jak na PC, tak i na displeji GPS přijímače. Mapa obsahuje plný zákres silniční i uliční sítě ČR. Sídla nad 8.000 obyvatel obsahují pojmenování ulic, sídla pod 8.000 obyvatel jen grafický zákres uličních sítí. Mapu je díky obsaženému programu možné zobrazit na PC. Nad mapou je samozřejmě možné plánovat body a trasy, jak v PC, tak i v GPS. Pomocí volně dostupné programové nadstavby nRoute je možné mapu použít i jako plnohodnotnou navigaci na displeji počítače (včetně podpory hlasové navigace a podpory přepočtení při chybném sjezdu z trasy).

1x upgrade zdarma, pokrytí střední Evropy
Velmi dobrá ochrana navigačních map proti softwarovému pirátství se neobrací proti běžným zákazníkům. Výrobci naopak nabízejí jeden upgrade na aktuální verzi mapy zdarma, v okamžiku zaregistrování produktu (takže třeba po roce nebo po dvou letech, dle vašeho rozhodnutí). Další aktualizace pak příjdou na ekvivalent přijatelných 100-150 USD (cena pro aktualizaci map celého území západní Evropy). V současné době je samostatně dostupná například i podrobná navigační mapa Slovenska a Maďarska. Aktuální novinkou je zahájení prodeje mapy Polska s kompletním pokrytím silniční sítě a 230 městy (s rozlišením na úroveň jednotlivých ulic).

V příštím díle se podíváme na zoubek některým navigačním GPS přístrojům určeným pro použití v automobilu a předáme vám naše zkušenosti s jejich používáním.

V tomto článku byla citována kniha Ivo Steinera a Jiřího Černého: GPS od A do Z (ISBN 80-239-3314-0)

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Majitel Zentivy kupuje za miliardy dolarů americkou farmaceutickou firmu Bioverativ Majitel Zentivy kupuje za miliardy dolarů americkou farmaceutickou firmu Bioverativ

Francouzská farmaceutická skupina Sanofi se dohodla na…

Schulzova SPD je blíž velké koalici Schulzova SPD je blíž velké koalici

Schulz chce do koaliční smlouvy s CDU/ /CSU prosadit více…

Babiš v koutě. Hraje o šanci zůstat ve vládě Babiš v koutě. Hraje o šanci zůstat ve vládě

Existují čtyři varianty vlády, která by měla více než 101…

Zápisník Jany Havligerové: Politika? Být vidět! Zápisník Jany Havligerové: Politika? Být vidět!

České korunovační klenoty jsou nejspíš zakleté. Vrcholné…

 
 






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 





 
Když nestačí normální sklápěč, aneb ty největší dampry z největších

Když nestačí normální sklápěč, aneb ty největší dampry z největších

Dnes 08:00

Velké povrchové doly produkují desítky tisíc tun horniny denně a k jejich přepravě jsou zde využívaný důlní sklápěče, jímž se říká dampry.




Blesk.cz

Trápení Antonína a Mirky z Manželských etud: Syn skončil za mřížemi!

Trápení Antonína a Mirky z Manželských etud: Syn…

Nikdy si nemysleli, že to může potkat zrovna je. Mirka a Antonín Kubrovi z dokumentárního cyklu Heleny…

Uniklo tajemství Dany Medřické (†62): Zemřel jí teprve roční syn!

Uniklo tajemství Dany Medřické (†62): Zemřel jí…

Málokdo tuší, že herec Václav Vydra (61) mohl mít staršího bratra. Ale ten krátce po svatbě jeho rodičů Dany…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIHY: Real nastřílel sedm gólů, Barcelona pět. Atlético bralo jen bod

SESTŘIHY: Real nastřílel sedm gólů, Barcelona pět.…

Fotbalisté Barcelony zůstali i po dvacátém kole španělské ligy neporaženi. Na hřišti Betisu Sevilla zvítězili…

 

Reflex.cz

Když Nizozemci snědli vlastního premiéra aneb krutý osud Johana de Witta

Když Nizozemci snědli vlastního premiéra aneb krutý…

Vilém II. Oranžský zemřel v roce 1650 a zanechal po sobě jen těhotnou manželku a sedm sester. K moci ve…

Slavnostní monolog kandidáta Zemana

Slavnostní monolog kandidáta Zemana

Prezident zahájil na Nově svá čtyři volební vystoupení v novém hávu příjemného a slušného státníka. To se…