Návrat Ferrari GTO v roce 2020? Jako nástupce LaFerrari...
Ferrari 288 GTO (nebo prostě jen GTO) neslo ikonickou zkratku Gran Turismo Omologata, kterou podědilo po slavném zástupci řady 250. Na rozdíl od něj ale nemělo uspět na okruzích při vytrvalostních závodech sportovních vozů, nýbrž v rallye. Mohli jsme klidně vidět souboje vzpínajícího se koníka a Porsche na rychlostních zkouškách, jenže tragické události z let 1985 a 1986 vyústily v zákaz ďábelské skupiny B a italský projekt se tak ke slovu nedostal, ten konkurenční německý uspěl alespoň na Dakaru.
Průmyslový designér a student univerzity v jihoafrickém Johannesburgu Matthew Parsons se po třiceti letech zamýšlí nad návratem Ferrari 288 GTO v roce 2020, i když už ne do soutěží, ale coby vlajkové lodě výrobního programu a nástupce hybridního „raketoplánu“ LaFerrari! Při pohledu na jeho virtuální návrh je jasné, že se nechal do značné míry inspirovat originálem z poloviny osmdesátých let. Což je jedině dobře, osobně mi design moderních vozů z Maranella až na už nevyráběné Fiorano přijde... poněkud prapodivný. A Leonardo Fioravanti spolu se svými kolegy u Pininfariny odvedl před více než třemi dekádami precizní práci!
Digitální GTO nepostrádá nic z typických prvků. Dostalo klínovitý profil, množství větracích žeber včetně těch na zadních blatnících i dvě dvojice kulatých koncových reflektorů zjevně navazují na předka a vzdávají mu hold, což jistě bylo účelem. Tradiční rudá barva Rosso Corsa doplněná alternativní verzí s bílým „pláštěm“ jakbysmet. Celek, který doplňují obří kola s pěticí dvojitých paprsků, vypadá hodně agresivně. Techniku Parsons neřeší, menší osmiválec se dvěma turby (a případnou elektrickou podporou) ovšem umějí v Maranellu i v současnosti...
Na 273 postavených silničních GTO s vidlicovým osmiválcem 2,86 l/294 kW přeplňovaným dvěma turby z období 1984-1987 tento hypotetický projekt ve Pohotoshopu určitě nenaváže. Ale zajímavý je, o tom netřeba pochybovat. Povedl se – až na ta dolů protažená přední světla. Moderna, jistě, ale tak trochu zbytečnost bez funkce... Každopádně Ferrari by se za něco takového stydět rozhodně nemuselo. A co nástupce vzácné závodní verze Evoluzione se 650 koňmi, kterých se zrodilo jen šest?
Foto: Matthew Parsons/Behance.net