Euro NCAP v roce 2011: Nejlepší vozy podle kategorií
Sdružení Euro NCAP shrnulo výsledky automobilů, které se loni zúčastnily jeho nárazových zkoušek, a vybralo podle jednotlivých segmentů ty nejbezpečnější. Jedenáct vozů v roce 2011 získalo v celkovém hodnocení čtyři hvězdy, nejhůře si v testech vedla Dacia Duster, která obdržela jen hvězdičky tři.
Mezi malými SUV si nejlépe vedlo Audi Q3 s celkovým hodnocením 83 % dosažitelného maxima. Q3 byla mezi malými SUV nejlepší i přesto, že by kvůli slabší ochraně chodců v letošním roce podle přísnějšího hodnocení přišlo o pětihvězdičkový výsledek.
V kategorii supermini byl na tom nejlépe Chevrolet Aveo. Předchozí generace tohoto vozu přitom patřila k bezpečnostně nejhorším vozům na trhu.
V segmentu malých rodinných aut zvítězil Ford Focus. Automobil dosáhl v testech Euro NCAP vynikajících výsledků jak v oblasti bezpečnosti cestujících, tak chodců. Pokulhával jen v bezpečnosti při bočním nárazu a v ochraně hlavy dospělých chodců. Euro NCAP navíc vychvaluje jeho pokročilé bezpečnostní asistenty, jako je Active City Stop, Driver Alert Forward Alert a Lane Keeping Aid. Tito pomocníci jsou k Focusu dodáváni za příplatek.
Mercedes třídy B byl nejlepší mezi malými MPV. Tak jako Audi Q3 by však podle letošního přísnějšího hodnocení pět hvězd nedostal. Problémem je jako u SUV se čtyřmi kruhy ve znaku horší ochrana chodců.
Velkým rodinným automobilům vévodilo Volvo V60. Švédské kombi poskytlo dobrou ochranu dospělým i dětským cestujícím. Oblasti nárazu chodců by však potřebovaly vylepšit, a to především pro lepší ochranu hlav dospělých.
Skvěle si v jednotlivých segmentech vedly i Chevrolet Malibu, Mercedes třídy M, Toyota Yaris, Lexus CT 200h, Opel Zafira Tourer a Hyundai ix20. Mezi nejbezpečnější malé rodinné automobily patřil také elektromobil Nissan Leaf.
Sdružení dále upozorňuje na výsledky Fordu Ranger, jediného pick-upu, který se loni nárazových testů Euro NCAP zúčastnil. Automobil se stal vůbec nejlépe hodnoceným pick-upem v historii těchto testů, získal pět hvězd.
Překvapivý byl výsledek čínského Geely Emgrand EC7, které získalo čtyři hvězdy. Čínské automobily přitom v nárazových zkouškách patřily k outsiderům, MPV Landwind CV9 získalo v roce 2010 pouze dvě hvězdy.
V letošním roce dojde k zpřísnění hodnocení nárazových testů Euro NCAP. K zisku pěti hvězdiček budou automobily muset nově získat v kategorii ochrany chodců alespoň 60 % dosažitelného maxima, dosud vozům stačilo v této kategorii získat 40 % maxima.