Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP v roce 2011: Nejlepší vozy podle kategorií

David Bureš
Diskuze (13)
Nárazových zkoušek Euro NCAP se v loňském roce zúčastnilo 53 automobilů. Nejhůře si vedla Dacia Duster, speciální pochvaly se naopak dočkal Ford Ranger.

Sdružení Euro NCAP shrnulo výsledky automobilů, které se loni zúčastnily jeho nárazových zkoušek, a vybralo podle jednotlivých segmentů ty nejbezpečnější. Jedenáct vozů v roce 2011 získalo v celkovém hodnocení čtyři hvězdy, nejhůře si v testech vedla Dacia Duster, která obdržela jen hvězdičky tři.

Mezi malými SUV si nejlépe vedlo Audi Q3 s celkovým hodnocením 83 % dosažitelného maxima. Q3 byla mezi malými SUV nejlepší i přesto, že by kvůli slabší ochraně chodců v letošním roce podle přísnějšího hodnocení přišlo o pětihvězdičkový výsledek.

V kategorii supermini byl na tom nejlépe Chevrolet Aveo. Předchozí generace tohoto vozu přitom patřila k bezpečnostně nejhorším vozům na trhu.

V segmentu malých rodinných aut zvítězil Ford Focus. Automobil dosáhl v testech Euro NCAP vynikajících výsledků jak v oblasti bezpečnosti cestujících, tak chodců. Pokulhával jen v bezpečnosti při bočním nárazu a v ochraně hlavy dospělých chodců. Euro NCAP navíc vychvaluje jeho pokročilé bezpečnostní asistenty, jako je Active City Stop, Driver Alert Forward Alert a Lane Keeping Aid. Tito pomocníci jsou k Focusu dodáváni za příplatek.

Mercedes třídy B byl nejlepší mezi malými MPV. Tak jako Audi Q3 by však podle letošního přísnějšího hodnocení pět hvězd nedostal. Problémem je jako u SUV se čtyřmi kruhy ve znaku horší ochrana chodců.

Velkým rodinným automobilům vévodilo Volvo V60. Švédské kombi poskytlo dobrou ochranu dospělým i dětským cestujícím. Oblasti nárazu chodců by však potřebovaly vylepšit, a to především pro lepší ochranu hlav dospělých.

Skvěle si v jednotlivých segmentech vedly i Chevrolet Malibu, Mercedes třídy M, Toyota Yaris, Lexus CT 200h, Opel Zafira Tourer a Hyundai ix20. Mezi nejbezpečnější malé rodinné automobily patřil také elektromobil Nissan Leaf.

Sdružení dále upozorňuje na výsledky Fordu Ranger, jediného pick-upu, který se loni nárazových testů Euro NCAP zúčastnil. Automobil se stal vůbec nejlépe hodnoceným pick-upem v historii těchto testů, získal pět hvězd.

Překvapivý byl výsledek čínského Geely Emgrand EC7, které získalo čtyři hvězdy. Čínské automobily přitom v nárazových zkouškách patřily k outsiderům, MPV Landwind CV9 získalo v roce 2010 pouze dvě hvězdy.

V letošním roce dojde k zpřísnění hodnocení nárazových testů Euro NCAP. K zisku pěti hvězdiček budou automobily muset nově získat v kategorii ochrany chodců alespoň 60 % dosažitelného maxima, dosud vozům stačilo v této kategorii získat 40 % maxima.

David Bureš
Diskuze (13)
24. 5. 2012 12:57
Re: Chaos
Nehledej v tom vubec nic. Auto s mezni ochranou hrudniku pri bocnim narazu a s mezni ochranou krcni patere pri narazu zezadu ma 5 hvezdicek, protoze ma v interieru krasne nalepky, ze mas vypnout airbag kdyz vezes decko vepredu a protoze rve jak prase, kdyz nemas zapnute pasy a protoze ma dobre upevneni autosedacek a vysoce posazenou kapotu se spoustou prazdneho mista pod ni a mekkym plastovym deklem na motoru ...

Tahle metodika hvezdicek NCAP je asi tak smeroplatna, jako normovana spotreba v cyklech dle smernic EU.. tudiz ... vubec nijak. Kdybys hadal z kristalove koule, ma to podobny efekt.
24. 5. 2012 12:31
Re: EURONCAP
Hmotnost ma na bezpecnost asi takovy vliv, ze 2 auta stejne dokonale promyslene z hlediska bezpecnostni konstrukce maji pri vzajemnem primem celnim narazu pri shodnych rychlostech nasledek na posadku takovyto:
Auto A ... hmotnost m1 (napr 800 kg)
Auto B .. hmotnost m2 (napr 1600 kg)
rychlost obou : v
--------------------------------------… />E=m*v^2
EnergieA= m1*v^2
EnergieB =m2*v^2
Vysledna energie = Energie B - Energie A
Vysledna energie = (m2-m1)*v^2 (*)
Vysledna hmotnost m1+m2 (**)

Pro pohyb po narazu plati ze teleso o hmotnosti (**) s energii (*) se pohybuje rychlosti V

(m2-m1)*v^2 = (m1+m2)*V^2
V^2 = v^2*(m2-m1)/(m1+m2)
po odmocneni V = v (((m2-m1)/(m1+m2))^(-2)) (***)

Kdyz jsou hmotnosti stejne, je m2-m1 = 0 a naraz je v obou autech stejny.
Pokud hmotnosti nejsou stejne, je v tezsim aute zmena rychlosti behem narazu

vd2 = v-V
vd2 = v-v ((m2-m1)/(m1+m2)^(-2))
vd2 = v(1 -((m2-m1)/(m1+m2)^(-2)) (****)

V lehcim
vd1 = v+V
vd1 = v(1 +((m2-m1)/(m1+m2)^(-2)) (*****)

Konecne z (****) a (*****) vzajemnym podilem

vd1 / vd2 = (v(1 +( (m2-m1)/(m1+m2)^(-2))) / (v(1 -( (m2-m1)/(m1+m2)^(-2)))
vd1 / vd2 = (1 +( (m2-m1)/(m1+m2)^(-2))) / (1 -( (m2-m1)/(m1+m2)^(-2)))

Je tedy jasne videt, ze na vyslednou rychlost ma vliv jen a pouze HMOTNOST aut, ktera se srazila a to tim zpusobem, ze pokud jsou hmotnosti stejne, jsou i zmeny rychlosti vlivem narazu stejne a vysledny slepenec 2 aut zustane na miste narazu. Pokud se hmotnosti lisi, muzete si dosadit, jaky bude pomer rychlosti po narazu, pricemz tezsi auto pokracuje puvodnim smerem a lehci couva.
Napr:
m1=800kg m2=1000kg v1/v2 = 2, tedy 2x vetsi zmena rychlosti v lehcim vozidle. Takze pokud obe jela 40km/h proti sobe, tak tezsi pokracuje vpred 13.3 km/h (jakoby 26.7 km/h do zdi) a lehci pokracuje vzad 13.3 km/h (tj jako by jelo 53.3 km/h do zdi).
m1 800kg m2 1600kg vychazi jeste drasticteji. v1/v2 = 3.7 tedy temer 4x vetsi zmena rychlosti v lehcim vozidle.
V modelove rychlosti 40 km/h pokracuje tezsi vpred 23 km/h ( tj 17 km/h do zdi)a lehci couva 23 km/h, tj jako 63 km/h do zdi.
Kdyz jeste budeme predpokladat, ze doba narazu bude stejna (coz v realu neni pravda, lehci auta budou mit vetsi spicky pretizeni) muzete si misto zmeny rychlosti rici klidne pretizeni pri narazu. Takze pokud v tom 1600kg mate jako priklad 5G, tak v tom lehcim 800kg mate 3.7x vic, tedy 18.5G ale spise vice, protoze spicky tam budou horsi, coz v praxi znamena jistotu poraneni. Clovek snese kratkodobe cca 30G, vyssi pretizeni je bez ohledu na airbagy a dalsi bezpecnostni vybavu smrtelne.

5. 3. 2012 15:23
Re: EURONCAP
No neviem co tam vidis Ty, ale ja tam vidim okazitu reakciu na volant co je pripisane kvalite podvozkov FORD, to ze to s autom neskube je skor o tom, ze ta reakcia na volant je pomala
Avatar - Choochoo
1. 2. 2012 21:02
Re: EURONCAP
Myslel jsem III
[odkaz]
Vypada to ze se s tim autem nejak pere, jako kdyz to v AAA vytahly z jineho auta a nacpali do Focusa. Nebo ze by u Fordu nakoupili levnou cinksou techniku od Geely? Vysledek vypada hodne podobne >:D Asi to nebyl zrovna motor 2,0 TDCi, se kterym na Auto.cz dostal 10 z 10 za jizdni vlastnosti v extremu nebo je to okopcena tabulka FI ;-)
Avatar - Choochoo
1. 2. 2012 20:57
Re: EURONCAP
[odkaz]
koukni na Focuse III a na tve korejce. I takova Venga je na tom lepe a to se ji zde nekdo kvuli podvozku vysmival ;-) Focus uz jen zije z jizdnich vlastnosti I generace, porad se to vsude omila.