Euro NCAP Whiplash: 80 % testovaných sedadel potřebuje vylepšení

Euro NCAP Whiplash: 80 % testovaných sedadel potřebuje vylepšení

 

Při nárazu zezadu běžně dochází k poranění krční páteře způsobenému setrvačným pohybem hlavy dozadu. Podle údajů pojišťoven má 10 % takových poranění dlouhodobé a 1 % trvalé následky. Sdružení Euro NCAP proto od loňského roku sleduje také tuto kategorii.

Ke zkouškám používá Euro NCAP speciální figurínu, která umožňuje vyhodnotit zatížení krční páteře, usazenou samostatně na sedadle vymontovaném z auta. Sedadlo je včetně veškerého příslušenství, jako například kolejnice pro podélné nastavení, upevněno na zkušební plošinu. Při tom se bere ohled na pozici sedadla ve vozidle, jediný parametr, který se může od umístění v autě lišit, je vzdálenost sedáku od podlahy.

Pro větší vypovídací hodnotu je stanovené nastavení sedadla – sedadlo musí být v nejzazší a nejnižší poloze, opěradlo má sklon nastavený co nejvíc svisle, sedák co nejvíc vodorovně. Pokud je vybaveno seřiditelnou bederní opěrou, tak ta je nastavena co nejvíce dozadu. Případné další seřiditelné části sedadla (bočnice, délka sedáku apod.) musí být ve výchozí pozici. Figurína má při zkoušce zapnutý bezpečnostní pás.

Opěrky hlavy jsou rozděleny na několik typů. Nastavitelnou opěrku je možné výškově seřídit a/nebo má nastavitelný sklon, zatímco pevnou opěrku není možné nijak nastavovat. Dalším typem je integrovaná opěrka, která je pevnou součástí opěradla sedadla. Euro NCAP dále hlavové opěrky rozlišuje na reaktivní (její poloha se pří nárazu mění podle zatížení tělem cestujícího) a proaktivní – poloha se mění hned při kolizi automaticky na základě údajů ze senzorů a tato změna je většinou nevratná.

Pokud je možné opěrku nastavit, tak je umístěna co nejblíže středové poloze.

Pro vyhodnocení se měří především prodleva mezi nárazem a kontaktem hlavy s opěrkou, zatížení různých částí krční páteře a rychlost odrazu hlavy od opěrky. Naměřené hodnoty se pak porovnávají se stanovenými limity.

Zkouška probíhá ve třech intenzitách, které byly určeny na základě údajů pojišťoven. Při nízké intenzitě dosahuje přetížení v časovém intervalu 0,02-0,09 s hodnoty 5 g. Střední intenzita znamená krátkodobé přetížení s vrcholem 10 g v čase 0,03 s a vysoká intenzita přetížení 7-8 g v časovém intervalu 0,01-0,95 s. Přesný průběh přetížení a možné odchylky jsou stanoveny v metodice Euro NCAP.

Euro NCAP - hodnocení ochrany krční páteře při nárazu zezadu (rok 2008)
Modeltyp opěrkygeometrieintenzita nárazucelkové skóreochrana
nízkástřednívysoká
Volvo XC60pasivní0,961,913,002,883,5dobrá
Alfa Romeo MiToreaktivní0,882,502,362,473,3dobrá
VW Golfpasivní1,002,512,052,533,3dobrá
Audi A4pasivní0,602,352,592,133,2dobrá
Opel Insigniapasivní1,002,341,942,153,1dobrá
Renault Koleospasivní0,592,402,642,442,9dostačující
Lancia Deltareaktivní0,761,981,821,642,6dostačující
BMW X3proaktivní-0,152,482,262,112,4dostačující
Renault Kangoopasivní0,531,752,242,022,4dostačující
Renault Méganepasivní1,001,450,892,192,4dostačující
Honda Accordreaktivní0,441,902,201,672,3dostačující
Škoda Superbpasivní0,682,431,331,662,2dostačující
Hyundai i30reaktivní0,670,942,012,472,2dostačující
Ford Fiestapasivní0,471,751,871,972,2dostačující
SEAT Ibizapasivní0,322,191,241,642,0dostačující
Dacia Sanderopasivní0,191,061,791,301,6dostačující
Daihatsu Cuorepasivní0,002,212,091,731,1slabá
Citroën Berlingopasivní0,130,531,240,981,0slabá
Hyundai i10pasivní-0,411,170,001,810,9slabá
Citroën C5pasivní0,140,470,440,510,6slabá
Ford Kugapasivní-0,090,240,710,360,4slabá
Suzuki Splashpasivní-0,340,000,000,000,0slabá
Peugeot 308CCpasivní-0,230,000,000,000,0slabá
Daihatsu Teriospasivní-0,140,001,461,630,0slabá

Za každý ze tří dynamických testů mohou být uděleny nejvýše 3 body. Statické vyhodnocení se skládá z geometrie opěrky, která je hodnocena v rozsahu -1 až +1 bod a ze snodnosti nastavení opěrky (až 1 bod). Celkový bodový výsledek může být snížen, pokud se během testů vyskytnou situace jako nevhodné přětížení jiné části těla (až minus 2 body) nebo nežádoucí prohnutí opěradla (až minus 1 bod). Celkový výsledek bodového hodnocení může dosáhnout maxima 11 bodů (3 x 3 body za dynamické testy, 1 bod za snadnost seřízení a 1 bod za geometrii).

Z prvních výsledků je zřejmé, že pro dobrý výsledek v testech není nezbytně nutné investovat do aktivních opěrek. Volvo XC60 dokáže být nejlepším i s jednodušší, ale optimalizovanou konstrukcí.

Při testech se ukázalo, že některé modely sedadel velmi špatně chrání krční páteř při nízkých intenzitách nárazu zezadu, ale při větších nárazech fungují celkem průměrně. To je např. případ Daihatsu Terios v závěru tabulky.

Tři vozy (Citroen C5, Ford Kuga a Peugeot 308CC), které v roce 2008 obdržely 5 hvězd za ochranu posádky, by je v roce 2009 již nezískaly díky nové metodice, která bude zohledňovat komplexněji bezpečnost posádky. Výsledek whiplash-testu bude od letoška ovlivňovat hodnocení bezpečnosti celého automobilu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Uhlobaroni z MUS nakupovali na Starém Městě, postaví luxusní byty Uhlobaroni z MUS nakupovali na Starém Městě, postaví luxusní byty

Po pronájmu kancelářského centra americkému Amazonu…

Policie: Atentát v manchesterské hale si vyžádal 22 mrtvých Policie: Atentát v manchesterské hale si vyžádal 22 mrtvých

Počet mrtvých při pondělním výbuchu v multifunkční hale v…

Jawa prodala prvních padesát novinek a chce se znovu prosadit i v cizině Jawa prodala prvních padesát novinek a chce se znovu prosadit i v cizině

Nové modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage jsou na trhu…

Do krize ve Venezuele začaly zasahovat i USA Do krize ve Venezuele začaly zasahovat i USA

Spojené státy uvalily sankce na členy venezuelského…

 
 

Přidat názorDiskuse: Euro NCAP Whiplash: 80 % testovaných…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Dnes 08:00

Kompresní poměr patří spolu se zdvihovým objemem, maximálním výkonem a točivým momentem k hlavním údajům o motoru. Víte ale, co udává a kdy je vyšší komprese výhodnější?




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Jak skoncovat s kouřením?

Chat s odborníkem: Jak skoncovat s kouřením?

Lezou vám cigarety do peněz, trápí vás každé ráno úporný kašel nebo už máte vážnější zdravotní problémy? Jak…

V Praze se pohřešuje desetiletý chlapec: Nevrátil se domů ze školy

V Praze se pohřešuje desetiletý chlapec: Nevrátil se…

Pražští policisté pátrají po mladém chlapci s cizokrajným jménem Jamal S. (10), který se v pondělí 22. května…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: R jako Ritchie! Raubíř nechal na čele soupeři krvavou památku

TOP zajímavosti z NHL: R jako Ritchie! Raubíř nechal…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital Stramaccioni

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital…

Letenský klub ukončil hledání nového trenéra. Petra Radu od příští sezony vystřídá Ital, který vedl Inter,…

 

Reflex.cz

Lidové milice jsou zpět! Šedý mor bude honit kuřáky!

Lidové milice jsou zpět! Šedý mor bude honit kuřáky!

Čistě buzerační charakter současného boje proti kouření podtrhla nová a v demokratické společnosti doslova…

Bujon z kamene: Vítejte v malebném městečku na řece Semois

Bujon z kamene: Vítejte v malebném městečku na řece Semois

Mysleli jste si, že bujon může být jen něco teplého do žaludku? Kdepak, vyjedete-li si na malý výlet na…