Euro NCAP Whiplash: 80 % testovaných sedadel potřebuje vylepšení

Euro NCAP Whiplash: 80 % testovaných sedadel potřebuje vylepšení

 

Při nárazu zezadu běžně dochází k poranění krční páteře způsobenému setrvačným pohybem hlavy dozadu. Podle údajů pojišťoven má 10 % takových poranění dlouhodobé a 1 % trvalé následky. Sdružení Euro NCAP proto od loňského roku sleduje také tuto kategorii.

Ke zkouškám používá Euro NCAP speciální figurínu, která umožňuje vyhodnotit zatížení krční páteře, usazenou samostatně na sedadle vymontovaném z auta. Sedadlo je včetně veškerého příslušenství, jako například kolejnice pro podélné nastavení, upevněno na zkušební plošinu. Při tom se bere ohled na pozici sedadla ve vozidle, jediný parametr, který se může od umístění v autě lišit, je vzdálenost sedáku od podlahy.

Pro větší vypovídací hodnotu je stanovené nastavení sedadla – sedadlo musí být v nejzazší a nejnižší poloze, opěradlo má sklon nastavený co nejvíc svisle, sedák co nejvíc vodorovně. Pokud je vybaveno seřiditelnou bederní opěrou, tak ta je nastavena co nejvíce dozadu. Případné další seřiditelné části sedadla (bočnice, délka sedáku apod.) musí být ve výchozí pozici. Figurína má při zkoušce zapnutý bezpečnostní pás.

Opěrky hlavy jsou rozděleny na několik typů. Nastavitelnou opěrku je možné výškově seřídit a/nebo má nastavitelný sklon, zatímco pevnou opěrku není možné nijak nastavovat. Dalším typem je integrovaná opěrka, která je pevnou součástí opěradla sedadla. Euro NCAP dále hlavové opěrky rozlišuje na reaktivní (její poloha se pří nárazu mění podle zatížení tělem cestujícího) a proaktivní – poloha se mění hned při kolizi automaticky na základě údajů ze senzorů a tato změna je většinou nevratná.

Pokud je možné opěrku nastavit, tak je umístěna co nejblíže středové poloze.

Pro vyhodnocení se měří především prodleva mezi nárazem a kontaktem hlavy s opěrkou, zatížení různých částí krční páteře a rychlost odrazu hlavy od opěrky. Naměřené hodnoty se pak porovnávají se stanovenými limity.

Zkouška probíhá ve třech intenzitách, které byly určeny na základě údajů pojišťoven. Při nízké intenzitě dosahuje přetížení v časovém intervalu 0,02-0,09 s hodnoty 5 g. Střední intenzita znamená krátkodobé přetížení s vrcholem 10 g v čase 0,03 s a vysoká intenzita přetížení 7-8 g v časovém intervalu 0,01-0,95 s. Přesný průběh přetížení a možné odchylky jsou stanoveny v metodice Euro NCAP.

Euro NCAP - hodnocení ochrany krční páteře při nárazu zezadu (rok 2008)
Modeltyp opěrkygeometrieintenzita nárazucelkové skóreochrana
nízkástřednívysoká
Volvo XC60pasivní0,961,913,002,883,5dobrá
Alfa Romeo MiToreaktivní0,882,502,362,473,3dobrá
VW Golfpasivní1,002,512,052,533,3dobrá
Audi A4pasivní0,602,352,592,133,2dobrá
Opel Insigniapasivní1,002,341,942,153,1dobrá
Renault Koleospasivní0,592,402,642,442,9dostačující
Lancia Deltareaktivní0,761,981,821,642,6dostačující
BMW X3proaktivní-0,152,482,262,112,4dostačující
Renault Kangoopasivní0,531,752,242,022,4dostačující
Renault Méganepasivní1,001,450,892,192,4dostačující
Honda Accordreaktivní0,441,902,201,672,3dostačující
Škoda Superbpasivní0,682,431,331,662,2dostačující
Hyundai i30reaktivní0,670,942,012,472,2dostačující
Ford Fiestapasivní0,471,751,871,972,2dostačující
SEAT Ibizapasivní0,322,191,241,642,0dostačující
Dacia Sanderopasivní0,191,061,791,301,6dostačující
Daihatsu Cuorepasivní0,002,212,091,731,1slabá
Citroën Berlingopasivní0,130,531,240,981,0slabá
Hyundai i10pasivní-0,411,170,001,810,9slabá
Citroën C5pasivní0,140,470,440,510,6slabá
Ford Kugapasivní-0,090,240,710,360,4slabá
Suzuki Splashpasivní-0,340,000,000,000,0slabá
Peugeot 308CCpasivní-0,230,000,000,000,0slabá
Daihatsu Teriospasivní-0,140,001,461,630,0slabá

Za každý ze tří dynamických testů mohou být uděleny nejvýše 3 body. Statické vyhodnocení se skládá z geometrie opěrky, která je hodnocena v rozsahu -1 až +1 bod a ze snodnosti nastavení opěrky (až 1 bod). Celkový bodový výsledek může být snížen, pokud se během testů vyskytnou situace jako nevhodné přětížení jiné části těla (až minus 2 body) nebo nežádoucí prohnutí opěradla (až minus 1 bod). Celkový výsledek bodového hodnocení může dosáhnout maxima 11 bodů (3 x 3 body za dynamické testy, 1 bod za snadnost seřízení a 1 bod za geometrii).

Z prvních výsledků je zřejmé, že pro dobrý výsledek v testech není nezbytně nutné investovat do aktivních opěrek. Volvo XC60 dokáže být nejlepším i s jednodušší, ale optimalizovanou konstrukcí.

Při testech se ukázalo, že některé modely sedadel velmi špatně chrání krční páteř při nízkých intenzitách nárazu zezadu, ale při větších nárazech fungují celkem průměrně. To je např. případ Daihatsu Terios v závěru tabulky.

Tři vozy (Citroen C5, Ford Kuga a Peugeot 308CC), které v roce 2008 obdržely 5 hvězd za ochranu posádky, by je v roce 2009 již nezískaly díky nové metodice, která bude zohledňovat komplexněji bezpečnost posádky. Výsledek whiplash-testu bude od letoška ovlivňovat hodnocení bezpečnosti celého automobilu.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán

Spojené státy si v rámci své nové strategie ponechají v…

Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie

Poslanci Dolní sněmovny britského parlamentu v…

Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů

Vláda by při projednávání unijní reformy azylové politiky…

Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií

Nový investor, se kterým jedná společnost Vítkovice Heavy…

 
 

Přidat názorDiskuse: Euro NCAP Whiplash: 80 % testovaných…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

 





 
Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Včera

Britská automobilka postaví 150 exemplářů speciálního osmiválcového Defenderu. Bude se jednat o vůbec nejsilnější „defík“ historie.




Blesk.cz

Nemocných chřipkou v Česku přibývá. Čtyři pacienti už zemřeli

Nemocných chřipkou v Česku přibývá. Čtyři pacienti…

Nemocných chřipkou od minulého týdne přibylo o 12 procent. Je jich asi 1110 na 100 tisíc obyvatel. Zatím nejde o…

Sněhová vánice ochromila Skotsko. Stovky řidičů nocovaly v autech na dálnici

Sněhová vánice ochromila Skotsko. Stovky řidičů…

Stovky řidičů ve Skotsku musely strávit noc na dnešek ve svých autech kvůli přívalu sněhu, který zasypal hlavní…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Kolomý dojel čtvrtý, Češi mají problémy. Klymčiwa čeká druhá operace

Kolomý dojel čtvrtý, Češi mají problémy. Klymčiwa…

Martin Kolomý s kamionem Tatra se postaral o nejlepší český výsledek v 11. etapě Rallye Dakar. Pilot týmu…

 

Reflex.cz

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude kolem nás. Kde je hledat?

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude…

Média přinesla zprávu, že ČR je šampiónem inovací. Často takovéto zprávy zapadnou díky standardnímu mediálnímu…

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik, který předpověděl obě světové války

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik,…

Zájmy Britského impéria obhajoval Winston Churchill nejen jako politik, ale také „se šavlí v ruce“. Roku 1897…