Euro NCAP Whiplash: 80 % testovaných sedadel potřebuje vylepšení
Ke zkouškám používá Euro NCAP speciální figurínu, která umožňuje vyhodnotit zatížení krční páteře, usazenou samostatně na sedadle vymontovaném z auta. Sedadlo je včetně veškerého příslušenství, jako například kolejnice pro podélné nastavení, upevněno na zkušební plošinu. Při tom se bere ohled na pozici sedadla ve vozidle, jediný parametr, který se může od umístění v autě lišit, je vzdálenost sedáku od podlahy.
Pro větší vypovídací hodnotu je stanovené nastavení sedadla – sedadlo musí být v nejzazší a nejnižší poloze, opěradlo má sklon nastavený co nejvíc svisle, sedák co nejvíc vodorovně. Pokud je vybaveno seřiditelnou bederní opěrou, tak ta je nastavena co nejvíce dozadu. Případné další seřiditelné části sedadla (bočnice, délka sedáku apod.) musí být ve výchozí pozici. Figurína má při zkoušce zapnutý bezpečnostní pás.
Opěrky hlavy jsou rozděleny na několik typů. Nastavitelnou opěrku je možné výškově seřídit a/nebo má nastavitelný sklon, zatímco pevnou opěrku není možné nijak nastavovat. Dalším typem je integrovaná opěrka, která je pevnou součástí opěradla sedadla. Euro NCAP dále hlavové opěrky rozlišuje na reaktivní (její poloha se pří nárazu mění podle zatížení tělem cestujícího) a proaktivní – poloha se mění hned při kolizi automaticky na základě údajů ze senzorů a tato změna je většinou nevratná.
Pokud je možné opěrku nastavit, tak je umístěna co nejblíže středové poloze.
Pro vyhodnocení se měří především prodleva mezi nárazem a kontaktem hlavy s opěrkou, zatížení různých částí krční páteře a rychlost odrazu hlavy od opěrky. Naměřené hodnoty se pak porovnávají se stanovenými limity.
Zkouška probíhá ve třech intenzitách, které byly určeny na základě údajů pojišťoven. Při nízké intenzitě dosahuje přetížení v časovém intervalu 0,02-0,09 s hodnoty 5 g. Střední intenzita znamená krátkodobé přetížení s vrcholem 10 g v čase 0,03 s a vysoká intenzita přetížení 7-8 g v časovém intervalu 0,01-0,95 s. Přesný průběh přetížení a možné odchylky jsou stanoveny v metodice Euro NCAP.
Euro NCAP - hodnocení ochrany krční páteře při nárazu zezadu (rok 2008) | |||||||
Model | typ opěrky | geometrie | intenzita nárazu | celkové skóre | ochrana | ||
nízká | střední | vysoká | |||||
Volvo XC60 | pasivní | 0,96 | 1,91 | 3,00 | 2,88 | 3,5 | dobrá |
Alfa Romeo MiTo | reaktivní | 0,88 | 2,50 | 2,36 | 2,47 | 3,3 | dobrá |
VW Golf | pasivní | 1,00 | 2,51 | 2,05 | 2,53 | 3,3 | dobrá |
Audi A4 | pasivní | 0,60 | 2,35 | 2,59 | 2,13 | 3,2 | dobrá |
Opel Insignia | pasivní | 1,00 | 2,34 | 1,94 | 2,15 | 3,1 | dobrá |
Renault Koleos | pasivní | 0,59 | 2,40 | 2,64 | 2,44 | 2,9 | dostačující |
Lancia Delta | reaktivní | 0,76 | 1,98 | 1,82 | 1,64 | 2,6 | dostačující |
BMW X3 | proaktivní | -0,15 | 2,48 | 2,26 | 2,11 | 2,4 | dostačující |
Renault Kangoo | pasivní | 0,53 | 1,75 | 2,24 | 2,02 | 2,4 | dostačující |
Renault Mégane | pasivní | 1,00 | 1,45 | 0,89 | 2,19 | 2,4 | dostačující |
Honda Accord | reaktivní | 0,44 | 1,90 | 2,20 | 1,67 | 2,3 | dostačující |
Škoda Superb | pasivní | 0,68 | 2,43 | 1,33 | 1,66 | 2,2 | dostačující |
Hyundai i30 | reaktivní | 0,67 | 0,94 | 2,01 | 2,47 | 2,2 | dostačující |
Ford Fiesta | pasivní | 0,47 | 1,75 | 1,87 | 1,97 | 2,2 | dostačující |
SEAT Ibiza | pasivní | 0,32 | 2,19 | 1,24 | 1,64 | 2,0 | dostačující |
Dacia Sandero | pasivní | 0,19 | 1,06 | 1,79 | 1,30 | 1,6 | dostačující |
Daihatsu Cuore | pasivní | 0,00 | 2,21 | 2,09 | 1,73 | 1,1 | slabá |
Citroën Berlingo | pasivní | 0,13 | 0,53 | 1,24 | 0,98 | 1,0 | slabá |
Hyundai i10 | pasivní | -0,41 | 1,17 | 0,00 | 1,81 | 0,9 | slabá |
Citroën C5 | pasivní | 0,14 | 0,47 | 0,44 | 0,51 | 0,6 | slabá |
Ford Kuga | pasivní | -0,09 | 0,24 | 0,71 | 0,36 | 0,4 | slabá |
Suzuki Splash | pasivní | -0,34 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,0 | slabá |
Peugeot 308CC | pasivní | -0,23 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,0 | slabá |
Daihatsu Terios | pasivní | -0,14 | 0,00 | 1,46 | 1,63 | 0,0 | slabá |
Za každý ze tří dynamických testů mohou být uděleny nejvýše 3 body. Statické vyhodnocení se skládá z geometrie opěrky, která je hodnocena v rozsahu -1 až +1 bod a ze snodnosti nastavení opěrky (až 1 bod). Celkový bodový výsledek může být snížen, pokud se během testů vyskytnou situace jako nevhodné přětížení jiné části těla (až minus 2 body) nebo nežádoucí prohnutí opěradla (až minus 1 bod). Celkový výsledek bodového hodnocení může dosáhnout maxima 11 bodů (3 x 3 body za dynamické testy, 1 bod za snadnost seřízení a 1 bod za geometrii).
Z prvních výsledků je zřejmé, že pro dobrý výsledek v testech není nezbytně nutné investovat do aktivních opěrek. Volvo XC60 dokáže být nejlepším i s jednodušší, ale optimalizovanou konstrukcí.
Při testech se ukázalo, že některé modely sedadel velmi špatně chrání krční páteř při nízkých intenzitách nárazu zezadu, ale při větších nárazech fungují celkem průměrně. To je např. případ Daihatsu Terios v závěru tabulky.
Tři vozy (Citroen C5, Ford Kuga a Peugeot 308CC), které v roce 2008 obdržely 5 hvězd za ochranu posádky, by je v roce 2009 již nezískaly díky nové metodice, která bude zohledňovat komplexněji bezpečnost posádky. Výsledek whiplash-testu bude od letoška ovlivňovat hodnocení bezpečnosti celého automobilu.