Euro NCAP Whiplash: 80 % testovaných sedadel potřebuje vylepšení

Euro NCAP Whiplash: 80 % testovaných sedadel potřebuje vylepšení

 

Při nárazu zezadu běžně dochází k poranění krční páteře způsobenému setrvačným pohybem hlavy dozadu. Podle údajů pojišťoven má 10 % takových poranění dlouhodobé a 1 % trvalé následky. Sdružení Euro NCAP proto od loňského roku sleduje také tuto kategorii.

Ke zkouškám používá Euro NCAP speciální figurínu, která umožňuje vyhodnotit zatížení krční páteře, usazenou samostatně na sedadle vymontovaném z auta. Sedadlo je včetně veškerého příslušenství, jako například kolejnice pro podélné nastavení, upevněno na zkušební plošinu. Při tom se bere ohled na pozici sedadla ve vozidle, jediný parametr, který se může od umístění v autě lišit, je vzdálenost sedáku od podlahy.

Pro větší vypovídací hodnotu je stanovené nastavení sedadla – sedadlo musí být v nejzazší a nejnižší poloze, opěradlo má sklon nastavený co nejvíc svisle, sedák co nejvíc vodorovně. Pokud je vybaveno seřiditelnou bederní opěrou, tak ta je nastavena co nejvíce dozadu. Případné další seřiditelné části sedadla (bočnice, délka sedáku apod.) musí být ve výchozí pozici. Figurína má při zkoušce zapnutý bezpečnostní pás.

Opěrky hlavy jsou rozděleny na několik typů. Nastavitelnou opěrku je možné výškově seřídit a/nebo má nastavitelný sklon, zatímco pevnou opěrku není možné nijak nastavovat. Dalším typem je integrovaná opěrka, která je pevnou součástí opěradla sedadla. Euro NCAP dále hlavové opěrky rozlišuje na reaktivní (její poloha se pří nárazu mění podle zatížení tělem cestujícího) a proaktivní – poloha se mění hned při kolizi automaticky na základě údajů ze senzorů a tato změna je většinou nevratná.

Pokud je možné opěrku nastavit, tak je umístěna co nejblíže středové poloze.

Pro vyhodnocení se měří především prodleva mezi nárazem a kontaktem hlavy s opěrkou, zatížení různých částí krční páteře a rychlost odrazu hlavy od opěrky. Naměřené hodnoty se pak porovnávají se stanovenými limity.

Zkouška probíhá ve třech intenzitách, které byly určeny na základě údajů pojišťoven. Při nízké intenzitě dosahuje přetížení v časovém intervalu 0,02-0,09 s hodnoty 5 g. Střední intenzita znamená krátkodobé přetížení s vrcholem 10 g v čase 0,03 s a vysoká intenzita přetížení 7-8 g v časovém intervalu 0,01-0,95 s. Přesný průběh přetížení a možné odchylky jsou stanoveny v metodice Euro NCAP.

Euro NCAP - hodnocení ochrany krční páteře při nárazu zezadu (rok 2008)
Modeltyp opěrkygeometrieintenzita nárazucelkové skóreochrana
nízkástřednívysoká
Volvo XC60pasivní0,961,913,002,883,5dobrá
Alfa Romeo MiToreaktivní0,882,502,362,473,3dobrá
VW Golfpasivní1,002,512,052,533,3dobrá
Audi A4pasivní0,602,352,592,133,2dobrá
Opel Insigniapasivní1,002,341,942,153,1dobrá
Renault Koleospasivní0,592,402,642,442,9dostačující
Lancia Deltareaktivní0,761,981,821,642,6dostačující
BMW X3proaktivní-0,152,482,262,112,4dostačující
Renault Kangoopasivní0,531,752,242,022,4dostačující
Renault Méganepasivní1,001,450,892,192,4dostačující
Honda Accordreaktivní0,441,902,201,672,3dostačující
Škoda Superbpasivní0,682,431,331,662,2dostačující
Hyundai i30reaktivní0,670,942,012,472,2dostačující
Ford Fiestapasivní0,471,751,871,972,2dostačující
SEAT Ibizapasivní0,322,191,241,642,0dostačující
Dacia Sanderopasivní0,191,061,791,301,6dostačující
Daihatsu Cuorepasivní0,002,212,091,731,1slabá
Citroën Berlingopasivní0,130,531,240,981,0slabá
Hyundai i10pasivní-0,411,170,001,810,9slabá
Citroën C5pasivní0,140,470,440,510,6slabá
Ford Kugapasivní-0,090,240,710,360,4slabá
Suzuki Splashpasivní-0,340,000,000,000,0slabá
Peugeot 308CCpasivní-0,230,000,000,000,0slabá
Daihatsu Teriospasivní-0,140,001,461,630,0slabá

Za každý ze tří dynamických testů mohou být uděleny nejvýše 3 body. Statické vyhodnocení se skládá z geometrie opěrky, která je hodnocena v rozsahu -1 až +1 bod a ze snodnosti nastavení opěrky (až 1 bod). Celkový bodový výsledek může být snížen, pokud se během testů vyskytnou situace jako nevhodné přětížení jiné části těla (až minus 2 body) nebo nežádoucí prohnutí opěradla (až minus 1 bod). Celkový výsledek bodového hodnocení může dosáhnout maxima 11 bodů (3 x 3 body za dynamické testy, 1 bod za snadnost seřízení a 1 bod za geometrii).

Z prvních výsledků je zřejmé, že pro dobrý výsledek v testech není nezbytně nutné investovat do aktivních opěrek. Volvo XC60 dokáže být nejlepším i s jednodušší, ale optimalizovanou konstrukcí.

Při testech se ukázalo, že některé modely sedadel velmi špatně chrání krční páteř při nízkých intenzitách nárazu zezadu, ale při větších nárazech fungují celkem průměrně. To je např. případ Daihatsu Terios v závěru tabulky.

Tři vozy (Citroen C5, Ford Kuga a Peugeot 308CC), které v roce 2008 obdržely 5 hvězd za ochranu posádky, by je v roce 2009 již nezískaly díky nové metodice, která bude zohledňovat komplexněji bezpečnost posádky. Výsledek whiplash-testu bude od letoška ovlivňovat hodnocení bezpečnosti celého automobilu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Organické zemědělství je na vzestupu Organické zemědělství je na vzestupu

Lidé čím dál více preferují přírodní, organické a bio produkty.

Central Groupu výrazně klesl zisk Central Groupu výrazně klesl zisk

Developerská společnost Central Group v loňském roce…

ČEZ musí vrátit miliardu za neodebranou elektřinu ČEZ musí vrátit miliardu za neodebranou elektřinu

Společnost ČEZ Prodej nemá nárok na více než miliardu…

Komentář Dušana Šrámka: Chyťte Bakalu! Komentář Dušana Šrámka: Chyťte Bakalu!

Jak Zdeněk Bakala řekl, tak udělal. Na sněmovní…

 
 

Přidat názorDiskuse: Euro NCAP Whiplash: 80 % testovaných…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Historie motorsportu je plná prapodivných a netradičních…

 





 
Nové BMW Z4 ze všech stran. Máme jeho fotky ještě před premiérou. Včetně nového interiéru

Nové BMW Z4 ze všech stran. Máme jeho fotky ještě před premiérou. Včetně nového interiéru

Dnes 10:52

Ještě před premiérou se na internetu objevily první fotografie nové Z4. Její podobu tak už známe ze všech stran.




Blesk.cz

Ženu v Kamenici našli s prostřelenou hlavou: Policie pátrá po jejím ozbrojeném expříteli

Ženu v Kamenici našli s prostřelenou hlavou: Policie…

Od středy policie pátrá po muži podezřelém z vraždy ženy v Kamenici u Prahy. V jednom z domů zde byla nalezena…

Těhotná Adriana Sklenaříková (46): Poslední foto z gynekologické prohlídky!

Těhotná Adriana Sklenaříková (46): Poslední foto z…

Slovenská topmodelka Adriana Sklenaříková (46) už počítá poslední hodiny do porodu svého prvního miminka. S…

 

iSport.cz

První žebříček FIFA po MS: vládne Francie, Češi jsou před Ruskem

První žebříček FIFA po MS: vládne Francie, Češi jsou…

Francie se po zisku titulu mistra světa posunula do čela žebříčku mezinárodní federace FIFA, kde byla naposledy…

Hokej mění pravidla: nový trest, menší brankoviště i žádné góly bruslí

Hokej mění pravidla: nový trest, menší brankoviště i…

Góly bruslí? Zdržování po zakázaném uvolnění? Hraní s čouhajícím kusem chrániče? Zapomeňte. Nová hokejová sezona…

 

Reflex.cz

Matěj Stropnický: Z deníčku zámeckého pána

Matěj Stropnický: Z deníčku zámeckého pána

Někdejší předseda zelené strany Matěj Stropnický koupil zámek v Osečanech na Sedlčansku. Peníze mu dala maminka,…

Vzpomínky na Srpen 68: Táta musel odjet vysílat zprávy, byl redaktor televize, cítil to jako povinnost

Vzpomínky na Srpen 68: Táta musel odjet vysílat…

Ta noc z úterka 20. na středu 21. srpna 1968 skutečně nebyla krátká.  Čtenáři Reflexu se podělili o své…