Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP Whiplash: 80 % testovaných sedadel potřebuje vylepšení

Diskuze (42)
Při nárazu zezadu běžně dochází k poranění krční páteře způsobenému setrvačným pohybem hlavy dozadu. Podle údajů pojišťoven má 10 % takových poranění dlouhodobé a 1 % trvalé následky. Sdružení Euro NCAP proto od loňského roku sleduje také tuto kategorii.

Ke zkouškám používá Euro NCAP speciální figurínu, která umožňuje vyhodnotit zatížení krční páteře, usazenou samostatně na sedadle vymontovaném z auta. Sedadlo je včetně veškerého příslušenství, jako například kolejnice pro podélné nastavení, upevněno na zkušební plošinu. Při tom se bere ohled na pozici sedadla ve vozidle, jediný parametr, který se může od umístění v autě lišit, je vzdálenost sedáku od podlahy.

Pro větší vypovídací hodnotu je stanovené nastavení sedadla – sedadlo musí být v nejzazší a nejnižší poloze, opěradlo má sklon nastavený co nejvíc svisle, sedák co nejvíc vodorovně. Pokud je vybaveno seřiditelnou bederní opěrou, tak ta je nastavena co nejvíce dozadu. Případné další seřiditelné části sedadla (bočnice, délka sedáku apod.) musí být ve výchozí pozici. Figurína má při zkoušce zapnutý bezpečnostní pás.

Opěrky hlavy jsou rozděleny na několik typů. Nastavitelnou opěrku je možné výškově seřídit a/nebo má nastavitelný sklon, zatímco pevnou opěrku není možné nijak nastavovat. Dalším typem je integrovaná opěrka, která je pevnou součástí opěradla sedadla. Euro NCAP dále hlavové opěrky rozlišuje na reaktivní (její poloha se pří nárazu mění podle zatížení tělem cestujícího) a proaktivní – poloha se mění hned při kolizi automaticky na základě údajů ze senzorů a tato změna je většinou nevratná.

Pokud je možné opěrku nastavit, tak je umístěna co nejblíže středové poloze.

Pro vyhodnocení se měří především prodleva mezi nárazem a kontaktem hlavy s opěrkou, zatížení různých částí krční páteře a rychlost odrazu hlavy od opěrky. Naměřené hodnoty se pak porovnávají se stanovenými limity.

Zkouška probíhá ve třech intenzitách, které byly určeny na základě údajů pojišťoven. Při nízké intenzitě dosahuje přetížení v časovém intervalu 0,02-0,09 s hodnoty 5 g. Střední intenzita znamená krátkodobé přetížení s vrcholem 10 g v čase 0,03 s a vysoká intenzita přetížení 7-8 g v časovém intervalu 0,01-0,95 s. Přesný průběh přetížení a možné odchylky jsou stanoveny v metodice Euro NCAP.

Euro NCAP - hodnocení ochrany krční páteře při nárazu zezadu (rok 2008)
Modeltyp opěrkygeometrieintenzita nárazucelkové skóreochrana
nízkástřednívysoká
Volvo XC60pasivní0,961,913,002,883,5dobrá
Alfa Romeo MiToreaktivní0,882,502,362,473,3dobrá
VW Golfpasivní1,002,512,052,533,3dobrá
Audi A4pasivní0,602,352,592,133,2dobrá
Opel Insigniapasivní1,002,341,942,153,1dobrá
Renault Koleospasivní0,592,402,642,442,9dostačující
Lancia Deltareaktivní0,761,981,821,642,6dostačující
BMW X3proaktivní-0,152,482,262,112,4dostačující
Renault Kangoopasivní0,531,752,242,022,4dostačující
Renault Méganepasivní1,001,450,892,192,4dostačující
Honda Accordreaktivní0,441,902,201,672,3dostačující
Škoda Superbpasivní0,682,431,331,662,2dostačující
Hyundai i30reaktivní0,670,942,012,472,2dostačující
Ford Fiestapasivní0,471,751,871,972,2dostačující
SEAT Ibizapasivní0,322,191,241,642,0dostačující
Dacia Sanderopasivní0,191,061,791,301,6dostačující
Daihatsu Cuorepasivní0,002,212,091,731,1slabá
Citroën Berlingopasivní0,130,531,240,981,0slabá
Hyundai i10pasivní-0,411,170,001,810,9slabá
Citroën C5pasivní0,140,470,440,510,6slabá
Ford Kugapasivní-0,090,240,710,360,4slabá
Suzuki Splashpasivní-0,340,000,000,000,0slabá
Peugeot 308CCpasivní-0,230,000,000,000,0slabá
Daihatsu Teriospasivní-0,140,001,461,630,0slabá

Za každý ze tří dynamických testů mohou být uděleny nejvýše 3 body. Statické vyhodnocení se skládá z geometrie opěrky, která je hodnocena v rozsahu -1 až +1 bod a ze snodnosti nastavení opěrky (až 1 bod). Celkový bodový výsledek může být snížen, pokud se během testů vyskytnou situace jako nevhodné přětížení jiné části těla (až minus 2 body) nebo nežádoucí prohnutí opěradla (až minus 1 bod). Celkový výsledek bodového hodnocení může dosáhnout maxima 11 bodů (3 x 3 body za dynamické testy, 1 bod za snadnost seřízení a 1 bod za geometrii).

Z prvních výsledků je zřejmé, že pro dobrý výsledek v testech není nezbytně nutné investovat do aktivních opěrek. Volvo XC60 dokáže být nejlepším i s jednodušší, ale optimalizovanou konstrukcí.

Při testech se ukázalo, že některé modely sedadel velmi špatně chrání krční páteř při nízkých intenzitách nárazu zezadu, ale při větších nárazech fungují celkem průměrně. To je např. případ Daihatsu Terios v závěru tabulky.

Tři vozy (Citroen C5, Ford Kuga a Peugeot 308CC), které v roce 2008 obdržely 5 hvězd za ochranu posádky, by je v roce 2009 již nezískaly díky nové metodice, která bude zohledňovat komplexněji bezpečnost posádky. Výsledek whiplash-testu bude od letoška ovlivňovat hodnocení bezpečnosti celého automobilu.

Diskuze (42)
18. 3. 2017 21:10
NCAP test je v tom kontraproduktivní
Viz můj předchozí příspěvek
18. 3. 2017 20:49
Otřesná metodika původně dobré iniciativy!
Bezpečnost opěrky a sedadla nelze hodnotit bez testu pohodlí a bolesti zad při běžném použití. Měli by se poradit s lidmi které bolívají záda. Problém je, že dnes auta mají příliš dopředu nastavené opěrky právě z důvodu bezpečnosti, ale naprosto nepohodlná. Aby byli lidé spokojení je třeba nastavování opěrky i dozadu/dopředu. Pak samozřejmě proaktivní nebo raktivní systém bude vhodný. Pokud má auto 7 složitých airbagů, nechápu, že už dávno nejsou běžné dopředu/dozadu nastaviteln0 aktivní opěrky. Především pravděpodobně kvůli této hloupé metodice.
Názor že Volvo XC60 má skvělou funkci s pasivní opěrkou je stejný jako śvédská imigrační politika. Možná že je sedadlo vhodné pro havárie, jenomže člověk s problémy zad v něm neujede ani 3 kilometry bez bolesti, což je můj případ.
S Opelem Astra G jsem přitom neměl vůbec problémy, a s většinou nových aut ano. Nejhorší jsou Volva, jedny z lepších BMW právě s předozadním nastavováním opěrky.
Avatar - Hammunasakra
17. 2. 2009 11:35
Re: Whiplashený test
PRAVDU máte, milý Perun(e), neb kdybych "odjinud" NEvěděla, možná/asi bych také "nerozkódovala" ...
Pěkný den ;-)
Avatar - Perun
17. 2. 2009 10:00
Re: Whiplashený test
Já už toho v předchozí C5 najezdil celkem dostatečně... pár tisíc kilometrů, takže o sedačkám byť ve verzi Exclusive vím své :-)
Vzhledem k tomu, že aktuální C5 má aktivní hlavové opěrky a v testu je uveden pasivní systém, nemám potíž s tím, abych věděl, která generace testem prošla..

Jen mě mrzí, že to z testu jasně nevyplývá a pár prskálků se toho hned chytne.
17. 2. 2009 02:51
Re: Má milá ZLOBiVÁ GGGalino TTTatjano iiivanovno!
Tiguan je na platforme G6? >:D >:D >:D >:D Nerekl bych. Zkus to jinak.

Pokud neni Golf 6 jen levny facelift platformy roku 2007 + lepsi sedacky. I to je mozne u VW.

Ne, Tiguan to by byl vybuch, uz diky jeho dobe testu (2007). Dnes by nedostal ani 3 hvezdy.