Nejčastější triky, které při prodeji používají majitelé ojetin
Autobazary nevykupují všechny ojeté automobily, které jim jejich majitelé nabídnou k odkupu. Společnost Auto ESA dokonce tvrdí, že autobazary denně odmítnou desítky až stovky vozidel. Nejde přitom jen o odlišnou představu o výkupní ceně, ale o závažnější důvod. Mnozí zákazníci se totiž snaží prodat auto s nějakou vadou. Auto ESA se tak rozhodlo zmapovat, kterými triky se vlastníci aut nejčastěji snaží autobazar obelstít.
„V průběhu měsíce duben a květen jsme velmi pečlivě sledovali důvody, kvůli kterým jsme nevykoupili od zákazníka vozidlo a došli jsme k zajímavým závěrům,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Hojně medializovaný strašák v podobě přetočených kilometrů se totiž v této statistice umístil až na čtvrtém místě.
Vůbec nejčastěji, v 73 případech během pouhých dvou měsíců, byl totiž odmítnut automobil s nefunkčním nebo chybějícím filtrem pevných částic, což je stále častější vada. „Majitelé vozu s nefunkčním filtrem pevných částic nechtějí mnohdy investovat desítky tisíc korun do nákupu nového filtru a tak se vůz snaží prodat,“ přibližuje situaci Foltýn.
U odmítnutých automobilů byla z filtru odstraněna keramická vložka, nebo byl filtr ve vrchní části provrtán. Zkušenější majitelé dokonce nechávají přeprogramovat řídicí jednotku tak, aby nepoznala, že filtr pevných částic nefunguje. Na takový trik se přitom většinou přijde až u emisní kontroly.
Druhým nejčastějším důvodem odmítnutí ojetiny je pak zatížení automobilu exekucí. Takových vozů Auto ESA objevila během dvou měsíců výzkumu 49. Počet exekucí v Česku roste, někteří dlužníci se tak snaží prodat automobil pod cenou. „Rekordmanem je asi dlužník z jihu republiky, který k nám přijel prodat Audi A8 za cenu převyšující milion korun. Při kontrole se však ukázalo, že vozidlo je psáno na společnost s ručením omezeným, na kterou je vedena exekuce. Majitel firmy, respektive předmětného vozu, se však tvářil velice překvapeně a tvrdil, že o ničem neví,“ vypráví jeden takový příběh Foltýn.
Třetí nejčastější skupinou jsou automobily s vědomě zamaskovanou závadou, takových bylo v době výzkumu odmítnuto 37. Nejčastěji se maskují závady na elektroinstalaci a na prvcích výbavy, které lze v dané sezóně těžko odhalit. Typicky to je například nefunkční vyhřívání zadního okna nebo zrcátek, které během léta prakticky neodhalíte. Spíše unikátem bylo nabízené Volvo s nedoléhajícím střešním oknem, což se jeho majitel snažil zamaskovat nastříkáním silikonového tmelu do střešního těsnění.
Evergreen posledních let v podobě auta se stočenými kilometry skončil v hitparádě triků na čtvrtém místě, Auto ESA odmítlo během dvou měsíců 29 takových aut. Foltýn nicméně přiznává, že proti předchozím létům je to výrazný pokles, což má patrně co do činění s medializací tohoto tématu. Velké bazary navíc mají prostředky, jak tento trik odhalit. Přesto se letos našel majitel, který se snažil nabídnout dodávku stočenou o 350.000 kilometrů.
Pátým nejčastějším důvodem odmítnutí automobilu pak byla zfalšovaná servisní knížka, odhalená ve 12 případech. Mnozí majitelé starších vozidel se snaží vzbudit dojem, že o automobil bylo pečlivě staráno a pravidelně servisováno, přestože tomu tak není. Proto mnohdy předkládají servisní knížku s razítkem již neexistujícího servisu nebo servisní knížku od jiného automobilu. To je přitom občas naivní snaha, jako v případě nabízené Škody Superb s pohonem předních kol, v jejíž servisní knížce byla uvedena kontrola mezinápravové spojky, tedy součástky, kterou mají jen exempláře s pohonem všech kol.